Det har du (og Nils Vollstad) faktisk rett i.
Hm. Det er jo litt spesielt at loven nevner blekksprut (som er et bløtdyr), men ekskluderer alle de andre bløtdyrene. Nå har vel kanskje ikke muslinger flest så veldig godt utviklet sanseapparat, men snegler?
Jaja, det er i hvert fall tydelig at dyrevernloven ikke har noen relevans for snegler, så dette forbudet mot å sende dem må kanskje være noe Posten har funnet på selv?
Dyrevernloven
Loven gjelder tilsvarende for utviklingsstadier av nevnte dyr dersom sanseapparatet tilsvarer utviklingsnivået hos levende dyr.
Denne formuleringen var forsåvidt enda rarere. "Tilsvarende for utviklingsstadier av nevnte dyr"? Jeg gjetter at de mener larve- og puppestadier og denslags, men formuleringen impliserer at dyr kan være "ikke i et utviklingsstadium", og at dette er standard-tilstanden for de dyrene som loven gjelder for.
Dermed høres det ut som loven primært gjelder for døde dyr, og sekundært for alle de stadiene som fører fram til dette siste stadiet, tilstanden av å være dau, som vel er det eneste stadiet som ikke er et utviklingsstadium ...? :P
Jada, jeg vet at jeg leser loven som fanden leser bibelen nå, men jeg syns bare formuleringen var innmari pussig.