Rompetroll (side 3)
Postet 25.04.10 kl 20:38
Postet 25.04.10 kl 22:06
Tror jeg skal prøve med noen rumpetroll i et lite akvarie i år faktisk. Bak huset mitt er det 2 kulper som hvert år et helt fulle av rumpetroll. Etter noen uker har disse tørket inn og består kun av en tørr svart skorpe av døde rumpetroll. Da kan jeg ikke se noe problem i at jeg "redder" en liten brøkdel av dem?
Postet 25.04.10 kl 22:36
Postet 25.04.10 kl 22:43
MightyTror jeg skal prøve med noen rumpetroll i et lite akvarie i år faktisk. Bak huset mitt er det 2 kulper som hvert år et helt fulle av rumpetroll. Etter noen uker har disse tørket inn og består kun av en tørr svart skorpe av døde rumpetroll. Da kan jeg ikke se noe problem i at jeg "redder" en liten brøkdel av dem?
Hva med og heller vanne kulpene, slik at flesteparten overlever?
Jeg hadde vel til og med gått så langt at jeg ville gravd dem ut litt mer om høsten og kledd med duk og rett og slett lagd en skikkelig dam til dem. Froskene vil søke tilbake hvert år og de driter i om dammen er forandret på noen måte. De søker bare "hjem", selv om hjem plutselig ligger under et bygg eller noe slikt.
But thats just me
Postet 26.04.10 kl 11:27
Postet 26.04.10 kl 13:28
Her i området har eggene allered blitt rumpetroll, men vil tro det varierer rundt i landet med hvor tidlig snø og is forsvinner.
Det er heller ikke vilkårlig hvor de foretrekker å legge egg. Sjekk i vann der det tidligere har vært rumpetroll, siden de returnerer til samme område hvert år. Næringsfattige pytter, i nærheten av myr for eksempel, gir for lite næringsgrunnlag for rumpetrollene og det er derfor sjelden å finne egg her. Det samme gjelder dammer hvor det er mye fisk.
Det er heller ikke vilkårlig hvor de foretrekker å legge egg. Sjekk i vann der det tidligere har vært rumpetroll, siden de returnerer til samme område hvert år. Næringsfattige pytter, i nærheten av myr for eksempel, gir for lite næringsgrunnlag for rumpetrollene og det er derfor sjelden å finne egg her. Det samme gjelder dammer hvor det er mye fisk.
Postet 26.04.10 kl 13:47
Jeg var heller ikke klar over at det var ulovlig med rumpetroll. Fikk i dag en gjeng fra noen som hadde funnet flere.
Jeg har dem i 20-literen. Tømte ut nesten alt vannet og erstattet det med vann fra dammen der de er funnet. Har i tillegg 3 røtter oppi, slik at det er mulig å sitte på tørt land. Planter og en liten pumpe har jeg også, så dette blir spennende.
Jeg har 3 barn på 3, 5 og 8 år og jeg tenkte dette var en fin mulighet til å lære litt om utviklingen fra rumpetroll til frosk. Den beste lærdommen er jo når man ser og erfarer ting selv, i stedet for å lese. Om vi er så heldige at de blir til forsker, skal vi sette dem tilbake der de er funnet.
Jeg ser de koser seg med alger i karet, og kommer til å supplere med mygglarver etterhvert. Eller flakfor med kjøtt.
Jeg har dem i 20-literen. Tømte ut nesten alt vannet og erstattet det med vann fra dammen der de er funnet. Har i tillegg 3 røtter oppi, slik at det er mulig å sitte på tørt land. Planter og en liten pumpe har jeg også, så dette blir spennende.
Jeg har 3 barn på 3, 5 og 8 år og jeg tenkte dette var en fin mulighet til å lære litt om utviklingen fra rumpetroll til frosk. Den beste lærdommen er jo når man ser og erfarer ting selv, i stedet for å lese. Om vi er så heldige at de blir til forsker, skal vi sette dem tilbake der de er funnet.
Jeg ser de koser seg med alger i karet, og kommer til å supplere med mygglarver etterhvert. Eller flakfor med kjøtt.
Postet 29.05.10 kl 21:38