- Hjem
- Forum
- Andre fisker
- For de som liker store (rov)fisk (side 3)
For de som liker store (rov)fisk (side 3)
Postet 10.06.10 kl 20:39
SparessetHum. De rokkene jeg fikk opp når jeg søkte på Potamotrygon reticulatus lignet ikke noe særlig på den jeg hadde. Jeg må bare friste meg til å spørre om denne piggen de har på halen sin... Min drev å smøg seg rundt hånda mi hvis jeg var nede i akvariet for å flytte på planter elns, og da kom jeg til å tenke på hvor giftig denne piggen egentlig er? kan den "stikke" eller har den en lignende fiskekrok-funksjon ved siden av?
Om en rokke på noen måte føler seg truet kan den levere et giftig og meget smertefult stikk. I tillegg til å være giftig, har piggen også to rader med mothakere...
Er vissnok et av de aller mest smertefulle stikkene i dyreverden. Så best å holde god kontroll på hvor rokka er når man driver nedi akvariet.
"In Colombia, health authorities register more than 2,000 cases of freshwater stingray incidents annually. Over a five year period in one small local hospital; there were eight deaths, 23 amputations of lower limbs, and 114 other cases where victims were unable to work".
... her finner du informasjon om selve giften, og litt om hvordan man bør gå frem om man blir stukket:
[URL= http://www.potamotrygon.de/fremdes/stingray%20article.htm]
http://www.potamotrygon.de/fremdes/stingray%20article.htm[/URL]
Postet 10.06.10 kl 21:05
Det bør nevnes at de fleste dødsfallene skyldes infeksjoner o.l. etter et stikk. Og i jungelen har man ikke antibiotika.
Selve giften er ikke dødelig for et normalt friskt menneske, men dette er noe av det mest smertefulle i dyreriket.
Har selv prøvd, uten å bli stukket faktisk.
Rokkene bytter pigg etter som de vokser. Vanligvis 1-2 ganger i året. Jeg samler på piggene og da jeg plukket opp en pigg, ble giftrester absorbert gjennom en rift i huden på ene fingeren. Dette endte i kraftig "prikking" i hånden, som gikk over i ganske kreftige muskelsmerter helt opp forbi albuen. Det gikk tre dager før smertene var helt borte.
Så dette er fisk man skal ha respekt for.
Jeg håndterer mine rokker en del, og de er blitt vant til det. Men i en truet situasjon, kan de levere et lynkjapt og så kraftig stikk, at piggen kan trenge inn i bein.
Jeg har nå 10 rokker av 4 forskjellige arter.
Selve giften er ikke dødelig for et normalt friskt menneske, men dette er noe av det mest smertefulle i dyreriket.
Har selv prøvd, uten å bli stukket faktisk.
Rokkene bytter pigg etter som de vokser. Vanligvis 1-2 ganger i året. Jeg samler på piggene og da jeg plukket opp en pigg, ble giftrester absorbert gjennom en rift i huden på ene fingeren. Dette endte i kraftig "prikking" i hånden, som gikk over i ganske kreftige muskelsmerter helt opp forbi albuen. Det gikk tre dager før smertene var helt borte.
Så dette er fisk man skal ha respekt for.
Jeg håndterer mine rokker en del, og de er blitt vant til det. Men i en truet situasjon, kan de levere et lynkjapt og så kraftig stikk, at piggen kan trenge inn i bein.
Jeg har nå 10 rokker av 4 forskjellige arter.
Postet 16.06.10 kl 00:45
Postet 16.06.10 kl 00:56
Endret: 16.06.10 kl 00:59
Postet 16.06.10 kl 01:32
Postet 16.06.10 kl 01:34
Postet 16.06.10 kl 01:41
Postet 16.06.10 kl 17:35
Postet 16.06.10 kl 22:37
Postet 17.06.10 kl 22:22
Jan Tore OlsenHei, jeg kommer kanskje med et dumt spørsmal, men er sølvhai rovfisk??;P med tanke på navnet;P her er to bilder sorry for dårlig kvalitet den ene er ganske stor:
Jan Tore: Nå er jeg ingen ekspert, men trur ikke at sølvhai er noen utpreget rovfisk, men de er vell som sjenerell annen fisk som spiser småfisk den får til og passe i munnen.
Hadde selv en 12år gammel sølvhai, men kan ikke si at denne var noe serli god jakter til tross til navnet. Trur den egentlig bare har fått navnet pga utsende og ikke oppførselen.
Postet 17.06.10 kl 22:26
Channa micropeltes
Hvor får man kjøpt Channa micropeltes rundt vestfold området ?( eller nermest mulig ) har ett 1125 liter han kan gå i
Postet 21.06.10 kl 03:47
Endret: 21.06.10 kl 03:48
Tom Richard BergstrømHvor får man kjøpt Channa micropeltes rundt vestfold området ?( eller nermest mulig ) har ett 1125 liter han kan gå i
Hei! Nu har jeg ikke full oversikt over hva dyrebutikkene i vestfold har av fisk, men dyrebutikkene i vestfold har vell lite av sånn fisk. Muligens krizoo har slike iblant, og tipper at villmark zoo i larvik kan bestille slike for deg, vet dem har hatt slike der før også!
Ellers kan du dra til drammen, zoo-markede hadde en type ormehode der, sist jeg var der borte for 3 uker siden.
Postet 21.06.10 kl 15:05
Postet 21.06.10 kl 15:19
Endret: 21.06.10 kl 15:19
Postet 21.06.10 kl 16:16
Postet 21.06.10 kl 16:22
Postet 21.06.10 kl 17:19
Postet 21.06.10 kl 18:12
Inaktiv bruker
har selv 6 rovfisk i akvariet, de er ikke så store enda, men de har vokst 3-5 cm på noen uker
dette er 6 små abborer som ikke er ye til å skryte av i størrelse når man sier de er rovfisk, men de kan trøkke halvparten av størrelsen sin nedi magen.
de ser helt harmløse ut, men da jeg puttet hånda i akvariet, bet de med hurtige angrep og jeg fikk ganske vonde sår av det. legger ved en link til video av de, også legger jeg til noen bilder
dette er 6 små abborer som ikke er ye til å skryte av i størrelse når man sier de er rovfisk, men de kan trøkke halvparten av størrelsen sin nedi magen.
de ser helt harmløse ut, men da jeg puttet hånda i akvariet, bet de med hurtige angrep og jeg fikk ganske vonde sår av det. legger ved en link til video av de, også legger jeg til noen bilder
Postet 03.07.10 kl 22:51
Postet 09.07.10 kl 05:03