Når lykken bor i vann (side 3)

Helinor
...og så planlegger jeg i hemmelighet neste akvarie. Vet jo hvilke type fisk jeg skal ha, men må ha noe å ha dem i.


Høres ut som litersyken allerede har tatt tak i deg Jeg får ikke lov av gubben til å ha mer enn et kar, og det er vel egentlig helt greit, men noen ganger blir jeg helt syk av å ha en slik begrensning...
Hurra for litersjuka!!
planlegger litt jeg også.... Men bare 400 liter. Moro og planlegge sånt.
Nå har jeg endelig fått tatt bilder av akvariet!

Flere bilder finnes i presentasjonen Lille lykkeland.
Åh, det var nydelig! Noen med estetisk sans der ja Jeg er alt for systematisk i hodet til å klare å lage noe fint noe selv, må enten kopiere andre eller hente tak i min kunstneriske venninne.
Hvilken plante er det som er under hornbladen, med små blader?
Sitter og undrer med litt over hold av Betta splendens, "vanlig" kampfisk. Også jeg har tidligere - etter råd fra en erfaren akvarist, hatt en kampfiskhann i bolle. Det virket forsåvidt som om han hadde det bra der (jeg trodde jo det den gangen). Levde en god stund gjorde han også. Halvannet år eller mer, mener jeg å huske.

Vil tro at noe av "hvor mange kampfisk kan jeg ha i et halvliters vannglass" er en misforstått følge av at kampfisker tradisjonelt holdes i små bokser i butikken. Pluss at det er så mange som til nå har gått god for at det er "greit nok" hold av kampfisk. Slik som det jeg ble fortalt.

Men på fredag kjøpte jeg en liten kampfiskhunn til 63-litern min. Ei snerten snelle på rundt 3,5 cm er nå som karets hovedfisk å regne. Denne ene fisken lager masse liv i karet. Hun er stadig på svømmeturer rundt og bak to røtter, mellom planter, inni flyteplantene, nede på bunnen, ja over alt! Man kan si at hun bruker mer av plassen i akvariet en hele stimen med Svart fantomtetra, da de gjerne utfolder seg på et mer begrenset antall steder i akvariet (det sagt så synes jeg nå selv at det nå ser litt fullt ut med åtte Svart fantomtetra, en kampfisk og tre Kuhlii-åler - til tross for at ingen er å regne som utvokste ennå).

Jeg synes det er kjempeflott at 60 liter er oppgitt minstestørrelse på et akvarium for kampfisk i fiskebasen her inne, og håper at flere kampfisker får lov til å bo i levende og tilrettelagte omgivelser. Det er jo da de flotte fiskene kommer til sin rett!

...og så lurer jeg på hva jeg skal ta meg til når jeg i dag har hentet akvariets siste beboer, Ancitrus sp. Er det da man må begynne å planlegge neste kar? Jeg tror det!
Da er en liten tass av en Ancistrus sp. på plass, kjøpt av Linka her inne. Den er kjempesøt! Seksåringen måtte stå opp et par ganger etter han hadde lagt seg for å se fisken suge seg fast på glasset og "støvsuge" den ene rota. En svært lykkelig gutt har endelig fått ønskefisken sin hjem!

...og jeg tasser rundt i huset med målebånd. Heldigvis synes mannen min at planene om et større akvarium er ok. Selv om han ikke skjønner hvorfor man må ha to
Jeg starta også med 63 liter og ganske raskt etter ute med målebåndet Måtte flytte rundt på noen skap, men mannen min godtok det og syntes det var helt greit med et kar til. Og han er god å ha når vannbøttene skal bæres Men når det kommer til mating synes han hele tiden at de ser så sultne ut og får for lite mat. Han var akvariepasser i helga mens både jeg og 63-literns eier besøkte den småforblåste byen Bodø, og var helt sikker på at de måtte ha fått for lite mat mens vi var borte!

Akvariet ditt var kjempefint! Skjønner følelsen din av at akvariet er fullt med få fisk. Hos meg vokser og gror plantene veldig godt, og fiskene har blitt mye større enn jeg trodde de kom til å bli. Spesielt rosentetraene, som er så flotte der de seiler rundt med store ryggfinner. Og da framstår akvariet som lite.
Så får vi håpe lille tassen trives og vokser hos dere..
Er heldigvis stopp i avlingen for en liten stund her. Tror Halbart gikk lei av småtasser XD

Skikkelig flott akvarium du har fått til. Eier ikke grønne fingre, så mine planter bare dør etterhvert.. kjedelig egentlig, for blir ikke det samme uten planter. Får satse på fisk som ikek trenger sånt netse gang kanskje
Ser ut til at han trives ja, spesielt når det serveres agurk eller malletabletter. Kuhlii-ålene tar helt av når malletabletten synker til bunns og er som oftest først ute. Men den lille pilten av en Ancistrus vet å dytte dem bort!

Her om dagen var han forresten en svipptur nede på gulvet. Jeg skulle slytte litt om på røttene og regnet med at han garantert kom til å flytte seg dersom rota han satt på ble flyttet. Men neida. Etter at rota var satt ned på gulvet spratt han plutselig frem og ble liggende på en håndduk ved siden av. Kostet ham opp i hendene mine og slapp ham oppi akvariet igjen. Han tok det helt fint

Ellers prøver jeg meg frem med hvilken temperatur jeg skal ha i akvariet. Det er jo et rimelig langt spenn mellom laveste og høyeste temparatur for de ulike fiskene jeg har. Har prøvd å ligge på rundt 25 grader, men ser stadig at termometeret bikker under det. Prøver å få tempen stabilt opp til 26 nå. Mulig det er såpass kaldt i hallen der akvariet står at jeg burde hatt mer enn 50 W på varmekolben.

Byttet nylig fra Elite til Fluval varmekolbe fordi jeg likte designet på sistnevnte best. Men den er jammen ikke lettere å stille temperaturen på enn det Eliten var. Tror snart jeg bytter tilbake! Den varmekolben som ikke brukes i akvariet har jeg oppi bøtta med vannskiftevann. Men kaldvann på undet ti grader er det greit å få forvarmet litt.

Akvariet og fiskene går sin vante gang. Og det hele er litt kjedelig. Kjedelig ja. Gir fiskene litt mat, slamsuer litt, bytter litt vann, betrakter endingene i fiskene - Svart fantomtetra er en veldig "levende" fisk - og det er det.

Higer etter noe mer. Har jo en tom 54-liter som står for salg her inne. Leker med tanken om å innrede den for fisker/snegler som skal ha høyere PH. Har så lyst på eplesnegler! Og for ungene hadde det jo vært veldig gøy med levendefødere.

Men egentlig er det vel et stooort kar jeg ønsker meg. Hadde jeg bare visst om jeg ønsket meg Guramier eller Ciklider aller mest! Nei, to store kar kommer ikke på tale...
siande
Åh, det var nydelig! Noen med estetisk sans der ja:) Jeg er alt for systematisk i hodet til å klare å lage noe fint noe selv, må enten kopiere andre eller hente tak i min kunstneriske venninne. Hvilken plante er det som er under hornbladen, med små blader?

Takk! Jeg hadde visst oversett denne tilbakemeldingen (og spørsmålet ditt).

Den planten med små blader er nok en eller annen Bacopa, men jeg vet ikke hvilken. Butikken der jeg handler får "assorterte planter" uten navn. Kan prøve å ta et nærbilde av den og få hjelp til artsbestemming her inne

SGS: Jeg har også vært inne på tanken om å flytte et klesskap inne på arbeidsrommet. Fra stua ser vi rett inn i det skapet. Hvor kult hadde det ikke vært å se rett inn i et akvarium istedenfor? Men hvor skal da sengetøy og duker bo? Hehe... Den beste plassen for akvarier i vårt hus er der det står nå. I en hall uten dagslys med et skikkelig stygt vinylbelegg på gulvet. Her er vannsøl helt ok, jeg får kontrollert lyset, og det er nært ungene sine rom. Om ettermiddagene og kveldene har jeg rolige minutter der alene eller sammen med en unge eller to.

Kunne tenkt meg et som var litt mer synlig - type i stua - men her i Bodø hvor det er sol hele døgnet om sommeren ser jeg for meg en relativt stor sjanse for store algeproblemer. Har blant annet en gammel olje-/fyringsovn som ikke er i bruk. Å erstatte den med et akvarium er faktisk billigere og mye penere enn en ny ovn. Vi har jo tross alt varmepumpe
Hmmm... Den lille søte hunnkampfisken min trives visst med at jeg nå har fått temperaturen i akvariet opp til 26 grader. Den kvitterte med å lage et tett og fint skumrede inni flyteplanten som dekker en tredel av akvariets overflate. Meg bekjent er det hanner som lager skumrede? Isåfall er hun en hann! Jeg valgte bevisst en hunn fordi jeg ikke ønsket en med hemmende lange slør. Men det er jo mulig det er en hann som ikke har så lange slør?

Satte også på diffusoren på Fluvalen i dag. Ser antydning til noe som kan være proteinhinne, så skal sjekke om diffusoren får has på den til i morgen. Dersom det er en proteinhinne, så kommer den garantert av overforing eller rett og slett av at en del av flakforet setter seg godt fast inni flyteplanten og blir liggende der en stund.

Det er kun kampfisken som innimellom forsyner seg av den maten; gjengen med Svart fantomtetra er lynkjappe dersom de henter seg mat ved overflaten. De foretrekker helt klart nedre- og midtsjikt i akvariet. Det ser jeg også står i utenlandske profiler, mens det her inne står at den er i øvre sjikt.

Hadde det ikke vært for at jeg er redd for sykdom i karet siden jeg ikke har noe karantenekar, hadde jeg i dag kjøpt tre Honninggurami. De var så små at de kunne ha bodd midlertidig i 60-literen mens de ventet på en 180-liter. De var på en annen dyrebutikk enn der jeg handler og jeg synes det virker som en litt annen standard på butikkarene der. Fikk en følelse av å ville redde fiskene ved å ta dem med meg hjem...

Den gode tingen med dette er at jeg har bestemt meg for at jeg vil satse på labyrintfisker! Jeg vil kjøpe 180-literen jeg sikler på og ha:
Trichogaster chuna - Honninggurami
Macropodus opercularis
...og noe annet smått. På sikt kanskje noen andre labyrintfisker.

Fant ut i dag at jeg ikke vil ha noen "kjempestore" fisker som f.eks. Perlegurami. Foreløpig synes jeg så store fisker er litt, eh, store... Får litt angst av dem, kjenner jeg. Hehe...
Her er bilde av skumredet
har honninggurami og blå gurami selv. flotte fisker med personlighet Vurderer og selge de blå, men ikke helt sikker enda.. Blir jo litt knyttet til disse små etter en stund
Da er valget tatt! Jeg skal kjøpe et 180-liters Juwel! Tenkte å ha en innvendig bakgrunn, hvit BTN slimline, siden det sikkert tar litt tid før plantene gror godt nok til i et såpass stort akvarium.

Har rådasand i 60-literen og synes den er veldig fin, men det er mulig jeg kanskje prøver Biltemasand i det nye. Det blir en god del billigere ihvertfall. Rådasanden jeg kjøpte til 60-literen var ihvertfall nokså dyr.

Plasseringen av den kommende 180-literen er klar, men det er akkurat der 60-literen står i dag. Så jeg må finne en ny plass til den.

Har litt tid på meg til å finne ut av dette, for jeg kommer ikke til å starte opp det nye karet før jeg er tilbake fra en firedagers jobbreise siste helgen i mai.

Gleder meg!!!
Jubel! Dro innom butikken i dag for å se om de hadde en passende stor rot til 180-literen. Da jeg kom inn sto det en handlevogn full av store, da mener jeg store, røtter. Noen var over 50 cm høye, mens noen av de lave var enda lengre enn det. Høyde og lengde kommer selvsagt an på hvordan man snur og vender på dem, men likevel.

Etter å ha slept alle røttene ut på gulvet og målt dem opp mot 180-literen som er i butikken, falt valget på en rot som bygger masse i høyden. På det bredeste er den 50 cm og på det høyeste 33 cm.

Ikke for å snakke stygt om byen vårres, men jeg hadde ikke trodd jeg skulle snuble over så fantastiske røtter her. Løp og kjøp!!!

Kjøpte også en sekk med Rådasand, selv om det er hat å vaske den. Har Rådasand i 60-literen og synes det er veldig fine farger på den. Skal dra på Europris og finne meg noen flere bøtter. Og en stor vindunk til mellomlagring av vann.

Siden jeg nå har en stor rot og planer om masse planter, er jeg usikker på om jeg skal ha innvendig bakgrunn eller ei. Dersom det blir innvendig, har jeg fra i går endret mening fra den hvite til den røde BTN Slimline. Synes den hvite ble for lys siden jeg liker litt dunkle kar.

Meeeen dersom jeg skal ha innvendig bakgrunn, så må jeg bestille den fra Aquamanias, og det tar nødvendigvis litt tid. Skal tenke på det og konsultere mannen min. Det er jo tross alt et stort møbel som skal i hus, så det er greit å få noen meninger fra ham også.

Siden det store akvariet - som jeg skal kjøpe og hente i morgen - skal stå der 60 literen står nå, har jeg et 60 liters akvarium å finne en ny plass til og en sjenk med bredde 120 cm som også må plasseres et annet sted.
Hva med denne bakgrunnen? Finnes til og med filtermodul som matcher av den, så man kan kamuflere filterboksen i Juwel-karene
Den bakgrunnen som Mona linker til er kjempefin, og jeg telte lenge på knappene på om jeg skulle ha den. Av hensyn til økonomien valgte jeg den bort, og nå angrer jeg... Men nå er det grusomt mye arbeid og logistikk å gjøre det om, føler jeg...
Takk for innpill begge to! Kikket på bakgrunnen i tråden din, Mona. Den ser virkelig fin ut! Men bestillingsknappen var allerede trykket inn på Aquamanias.

Det blir BTN Slimline i fargen rød. Har tenkt å ha masse planter, så da tror jeg kontrasten blir fin. Matcher det grusomme gulvet i hallen, hehe. Skal legge inn bilder når det hele er på plass.

I dag har jeg kjøpt selveste akvariet og en liiiten rot til. Har nettopp montert filteret, med unntak av de dingsene jeg ikke har tenkt å bruke.

Da jeg så størrelsen på filteret i 180-literen, tenkte jeg at jeg kanskje skal ta ut noe svamp fra Fluval 2+ som står i 60-literen. Det er utrolig mye blåsvamp i det. Dersom jeg tar ut den nederste biten og klipper en litt mindre bit, kan jeg egentlig sette på bunnen på filteret igjen. Det hadde sett litt penere ut. Den klossen som da blir til overs kan jeg putte i 180-literen - og vips kickstart!

Seksåringen har ikke glemt at jeg har lovet ham akvarium på rommet. Siden jeg selv er så utrolig glad i den fine 60-literen er det mulig det går inn i kjellerstua heller enn på hans rom. Så kan han få 54-literen som står for salg her - dersom jeg ikke får solgt det.

Planlegger da at han skal få akvariet slik han vil, med hodeskalle og fargerike fisk. Da mener jeg ikke den gule Malawicikliden han la sin elsk på i butikken, ei heller Pakistanbotia, men orange Platy. Da kan jeg kjøre på med høyere PH og hardere vann, og så kan vi ha snegler der også! Hadde vært gøy og fått erfaring fra å heve hardheten i vann. Her er jo vannet superbløtt.

Nå skal jeg spasere rundt med målebåndet igjen!

Senere skal jeg surfe her inne for å finne hensiktsmessige måter å bytte vann i 180 literen, med mellomlagring av vann (har gammel varmtvannstank og kobberrør).
Det er noe på gang i karet mitt. Det er gjengen med Svart fantomtetra som holder på med et eller annet.

I går tok jeg et stort vannbytte etter å ha foret med noen ekle røde mygglarver i gelé. Det er kun Kuhliiene som liker dette, så jeg gir dem dette noen timer før planlagt vannbytte/slamsuging.

Ved vannbytte gikk temperaturen ned fra 26 til 24 grader, og opp igjen utover kvelden. Før vannbytte var PH på ca 6,4. I dag er PH på nærmere 6,6 - det høyeste jeg har hatt ved aktiv drift av dette karet.

(Brukte forresten den geniale kalkulatoren for temperatur ved vannbytte som ligger her inne og det stemte på en prikk!)

I går kveld begynte en av hunnene og en av hannene i tetragjengen å bedrive noe som så ut som lek. Hunnen var litt fillete i finnene sine og hannen lyste i de utroligste fargene! Vanligvis er de litt bleke, med variert grad av sort i finnene. Nå var han glitrende sølvgrå og sort, og det blå merket de har på siden av kroppen lyste i flouriserende neonblått. Det blå "øyet" på hunnen lyste også kraftig. De danset og gnikket og nippet og jaget.

I dag er to av de tre hannene veldig sorte og brisker seg veldig mot hveradre. Den store hunnen fra i går er også veldig "opphisset". Det jages og kjekles i karet.

Hunnen fra i går er også litt tykkere på en plass der hun har vært det før også. Men med min begrensede erfaring vet jeg ikke hva det er tegn på. Kan være grådighet for alt jeg vet.

For min egen "bokførings" skyld kan jeg legge til at det også var et stort væromslag her i går, det vi gikk inn i full sommer med temperaturer opp mot 20-tallet, med veksling mellom lummert vær og full sol.

Angående planer for 180-literen så vurderer jeg frem og tilbake om de svarte fantomtetraene skal få flytte over dit eller ikke. Jeg har mest lyst til å holde karet som et Asia-kar, men samtidig så er jo disse utrolig flotte. Får de hvor tro jeg blir til verdensdeler. Det er jo store variasjoner i verdensdelene også, så så lenge man bare forholder seg til noe så stort som "Asia-biotop", så blir det jo aldri "riktig" uansett.

Skulle ønske jeg hadde interesse for akvaristikk da jeg bodde i Japan. Der er de jo ekstremt gode på å skape spennende miljøer i parker og som små dekorasjoner hist og her. Pleide å gå forbi et hus i en ellers travel bygate som hadde en "vollgrav" med masse koi hver gang jeg gikk til Starbucks. Det hadde vært noe å ha! Kanskje ikke i Bodø da, hehe.
Planlegging av 180-literen
Planleggingen av 180-literen er nå i full gang! Dette blir et Asia-kar. Med mindre gjengen med Svart fantomtetra også får flytte inn her.

Har kjøpt selve akvariet og kjøpt/bestilt følgende stasj:
En stor rot
En liten rot
Ekstra Cirax-kassett og fin blåsvamp til Juwel-filteret (skal ta ut den grønne og den sorte svampen)
Rådasand
BTN Slimline innvendig bakgrunn i fargen rød gneis - inkludert en ekstra bit til å lime på filteret
Silikon

Planter:
En flott fokusplante:
Nymphaea lotus (zenkeri) - lotus

Hurtigvoksende og stor bakgrunnsplante som også er et substitutt for flyteplanter når den bøyer seg i vannflaten:
Vallisneria americana "gigantea" - Kjempevallisneria

Fin rød og grønn stengelplante, for å bryte litt mot all Javabregnen på røttene:
Hygrophila polysperma "Rosanervig"

Min absolutte asiatiske favoritt - fantastisk flott på røtter, med egne røtter som skapet et "tilfeldig og uryddig" inntrykk:
Microsorum pteropus - Javabregne

For den rette mosegrodde og innbodde følelsen:
Vesicularia dubyana - Singapormose

Planlegger nå hvem som skal få bo her (foreløpig liste):
Artig bunnfisk og fantastisk renholdsarbeider:
Pangio kuhlii - Kuhlii-ål

Hovedfisk, to eller tre stykker:
Trichogaster leerii - Perlegurami

Stimfisk med komplementærfarge til alt det grønne:
Puntius pentazona - Fembåndsbarbe

Skal også ha en eller to andre typer guramier. Honningguramier er kjempefine, og Knurregurami er også fristende. Har ikke bestemt meg ennå!
Tilfeldig bekjentskap
© Trygve Buanes
Reklame for plussmedlemskap