Hjelp med akvarie (side 3)

Se på innlegget ovenfor, please=)=)=)
Hvis pumpen har et filter, må den være på hele døgnet. Hvis du har bilde av pumpen, eller finner den på nettet så hadde det vært fint, så vi får sett hva du har.

Dagen før du skal ha dine første fisk burde du skifte 50% av vannet. Og du burde teste nitrat, amoniakk og pH. Synes disse er det viktigste.

Hvis du har varmekolbe i akvariet burde temperaturendringene i rommet ikke være et problem. Hvis det er akvarievannets temperatur som svinger, og du har en varmekolbe, burde du enten få en til, eller en større.

Aircondition er ikke farlig eller irriterende for fiskene.



Noen algeetere:
Siamesisk algeeter -burde ha flere enn 3stk da de kan mobbe hverandre hvis de blir for få.
Ancistrus- burde ikke være ilag med så mange andre av sin egen art, da de er territorielle.
Disse passer godt med de fleste andre fisker, siden de er fredelig med andre arter.

Scalaren kan bli for stort til ditt akvarie. Men en kan gå. Men du må tenke på at scalaren er en rovfisk som tar alt som passer i munnen. Å den kan finne på å nappe på de andre fiskenes finner.
Skaffe meg algespisere
Takk for mange gode råd, den pumpen har ikke et filter, men den lager litt bevegelse i vannet. Den er vel bra siden jeg har et stort akvarie, og den er vel bra for fiskenes mosjon og at de ikke bare later seg hele dagen.

Det du nevte om Scalarene visste jeg ikke, men vet du om noen fisker som passer med Scalaren? (samme vannverdier?)
Maxï jet
Jeg tror den heter Maxi Jet 2000 eller noe sånt.
Den ligner den på bildet, men er srørre og lengre=)
De algespiserne jeg nevnte passer med scalare, siden de er hardføre å tøffe.
Ellers så er jeg usikker. Hadde selv 2 scalarer i 180 literen min, og de ble å sloss sånn med hverandre at de skremte alle de andre fiskene. Ga de bort.
De kan ikke gå med små tetra slik som neontetra, eller mindre.

Det beste er å se lokasjonen på fisken, og deretter søke etter flere fisk på samme lokasjon for å finne fisker som trives med samme vannverdier.
Pumpen min
Dette er min Maxi Jet pumpe=)=)=)
glemte å si at Scalarer ikke trives med mye vannbevegelse, så den strømpumpa er bare å fjerne hvis du skal ha scalare
Temperatur i vannet
Burde jeg skaffe meg en annen kolbe før jeg får fisk?
ChanellLover
Burde jeg skaffe meg en annen kolbe før jeg får fisk?


Ja hvis temperaturen varierer så utrolig mye, burde du det.
Temperatur i vannet
OK, men jeg kan jo droppe å lufte så mye...
Men det er vel kanskje best å lufte så jeg får sovne iallefall (kjøpe ny varmekolbe), men jeg skal få meg et større rom til høsten, og da tenker jeg det går bedre. Jeg kan vel beholde den gamle og ha to, eller er det bare dumt?
Kan godt ha 2 stk varmekolber. Men det er ikke så stor prisforskjell i de forskjellige varmekolbenes styrke, så er vel enklest å kjøpe en som passer til ditt akvarium, så kan du spare den du har til en gang vis du vil ha et mindre akvarium i tillegg

I min 180l har jeg en varmekolbe beregnet for 300l. Alltid greit å ha litt for "store" ting enn for små. Er greit å tenke ca. 1W per liter, og så gå oppover i avrundingen. Min er 220W.
Temperatur i vannet
OK, tusen takk, nå vet jeg alt til denne hobbyen! (nesten iallefall)
Jeg gleder meg til å kjøpe mine første fisk til helgen!!!

Du har vært til STOR hjelp!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Her er en grei kalkulator til å regne ut styrken på varmekolben. Der kan du legge inn temperatur i rommet akvariet står, og ønsket temperatur i akvariet osv. Veldig kjekt!
Hadde helt glemt av den kalkulatoren:P
Grunnen til at jeg bruker ganske så høy watt på varmekolbene, er fordi det alltid oppstår uforutsette ting..
Vi var borte i 2 måneder en gang. Typen dro 2 dager seinere enn meg, og slo av all varmen i huset! Han bryr seg ikke om akvariet og tenker ikke på sånne ting. Da jeg kom tilbake var det ca. 10grader i leiligheten! Hadde jeg hatt en mindre varmekolbe hadde nok fiskene strøket med. Det var 19grader i akvariet, det bruker å være 24.
Temperatur i vannet
au da!!!

det var nære på.
Men hvor mange watt anbefaller du???

MÅ VITE DET SNART!
Du kan jo regne ut med kalkulatoren Å så kan du ta med temp helt ned til 10 grader, så får du det jeg anbefaler. Er 220watt jeg bruker. Så rundt 200-250watt er supert
Teste vannet
Hei

Jeg skal teste vannet, men jeg vet ikke hva jeg skal teste!

Jeg har: NO2 (nitrite)
NO3 (Nitrate)
KH/ALK (Carbonate Hardness/Alkalinity)
PH (bare for saltvann!)

Ph testen er for saltvann og jeg har ferskvann!
HVA SKAL JEG GJØRE?!

HVA BURDE JEG TESTE!?

hVORDAN GJØR JEG DET?!
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap