Slappe fisker ! *hjelp * (side 3)

Ville ikke økt den. Du har en del fisker som krever litt forskjellige vannverdier. Virker som ph på 6 blir best utifra de fiskene du har nå. Da er du i nedre grense på noen fisker, og i øvre grensen hos andre, men ikke helt utenfor hos noen.
etter det jeg har lest.. så skal følgene være :

Indisk glassmalle ( Kryptopterus bicirrhis ) Ph 6.0 - 7.0 /0 - 10dH - 21-27
sebrafisk ( Danio rerio ) Ph 6.0 - 8.0 /5 - 19dH - 17-25C
platy (Xiphophorus maculatus) ph 7.0 - 8.0 / 9 - 19dH - 18-25C
Kardinaltetra ( Paracheirodon axelrodi ph 4.0 - 6.0 / 0 - 8dH - 23-27C
NeonTetra ( Paracheirodon innesi) Ph 5.0 - 7.0 / 0 - 3dH - 22-26C
Flekket pansermalle ( Corydoras paleatus) Ph 6.0 - 7.5 / 0 - 8Dh - 18-26C
algespiser - Ancistrus?? Ph 6.0 - 8.0 / 0 - 3dH - 22-26C

så bør vell som du sier holde meg på rundt 6 i Ph.

Hardheten har jeg ikke anelse på hvor den ligger, da jeg ikke har målet den den siste uka..

temperaturen ligger på 25c

Nitrit kan jeg ikke måle( pga den idiotiske testen til tetra) men er iallefall ikke over o,3

så vannverdiene begynner vell og komme seg..
og jeg begynner å få litt innsikt hvordan ting egentlig fungerer
vell.. da var det på han igjen..

denne gangen er det ikke fiskene som er slappe.. men Plantene..
fiskene er forøvrig i kjempe form. og har ikke hatt et eneste dødsfall

så problemet nå er vell at plantene (vell og merke di få som finnes der da ) er begynt å bli mørke grønn/ nesten anntydning til sort..
Har gitt dem flytene Gjøtsel 1 gang i uka.. men ser egentlig ikke ut til å hjelpe stort.

Belysningen er 30w ( muligens litt lite ?)( har ikke anelse på alder på lysrøret)
og lystiden er 11 timer

noen som har noe forslag til hva som gjøres feil ?

Hvis du ikke vet hvor gammelt lysrøret er så kan vi vel trygt si at det over et år gammelt minst..? Lysrør burde byttes ca. hver 12 måned.
Eller så har du lyset på for lenge. Planter klarer bare å nyttiggjøre seg av lys i opptil 10timer, mens algene nyttiggjør seg hele tiden av lyset (sikkert en av grunnene til at plantene er blitt så mørke). Ikke ha lyset på i mer enn
8-10timer.
En annen ting jeg tenker på er all plantegjødselen. Vet ikke om du har mange flyteplanter eller planter som tar opp gjødsel fra vannmassene, men hvis du har flest planter som tar opp næring fra røtter nede i grusen/sanda så burde du ikke gjødsle med flytende. Du burde skaffe tabletter/kuler som du setter ned i grusen. Og når man har fisker, så trenger man ikke å gjødsle så ofte, siden fiskene gjødsler plantene Gjødsler du for mye blir det økt algevekst.
vill nok tro røret er over 1år ja.., grunnen til at det ikke er byttet ut er pga av kjøp av ny armatur.

alger har ikke vært noe problem i det hele og det store.
ang navn på planter.. så er jeg like grønn som plantene er.. :P
vet jeg har Java mose iallefall..

Ser ut som om du har bynt å få alger på plantene. Ser noe sort hårete på det ene bladet, og resten ser ut som de har et tynt belegg med alger på seg.

Hvis plantene har røtter som står nede i grusen, og ikke har noen røtter som kommer ut på stilken lengre opp, så trenger de bare tablettgjødsel og ikke flytende. Javamose trenger flytende, men ikke mye siden du også har fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© ØrjanMc
Reklame for plussmedlemskap