Tror litersyka e på vei inn i mitt liv... (side 3)

Jani Ferrari
i går kveld heiv vi oppi yngel nr 7.hadde bare 6 yngel igjen i dagmåres.har lett i filter og ellers over alt,men finner ikke den minste yngelen.

Ka? Mangla det yngel? Har vi bare 6 stk igjen nå da? Hb ikkje d e de flyndrefisktingene som spiser dem da
Går det ellers bra med vannbytte og ingen døde fisker?
Lotti
[QUOTE=Jani Ferrari] i går kveld heiv vi oppi yngel nr 7.hadde bare 6 yngel igjen i dagmåres.har lett i filter og ellers over alt,men finner ikke den minste yngelen.

Ka? Mangla det yngel? Har vi bare 6 stk igjen nå da? Hb ikkje d e de flyndrefisktingene som spiser dem da
Går det ellers bra med vannbytte og ingen døde fisker?

i dag va det bare 5 igjen... så har ein mistanke om at di der flade fiskane spise yngel. vannbytte gikk greit i går.i dag har eg ikke fått tid ennå. slakke. men ser om eg tar litt i seinare.
den siste tiden har vert hektisk. etter at jeg fikk tilsent ph og nitritt (jbl) i posten i fra aquamanias,fikk jeg målt i alle karene. der fikk jeg et slag i tryne,for 3 av karene hadde nitritt,så det måtte drastiske virkemidler til. vannbytte på vannbytte.
alt har gått fint i 110 literen min,ingen fisk har hatt noen form for unormal adferd,utenom at eg hadde hvitprikk på kardinaltetrane,men di blei friske igjen etter litt medisinering. men nå når eg fant ut at det var utslag på nitritt,nonterte jeg opp et extra filter på karet,et am-top. der eg har fått mye bedre sirkulasjon i karet. fisken så i alle fall ut til og like det. og regner med at det er med på og hjelpe meg med nitritt-problemene. skal ta nye målinger senere i dag,og eventuelt nytt vannbytte.

i yngelkaret var det også kommet nitritt,men ikke mye,men mer en nåkk til at jeg blir bekymret for di stakkars små guppy-ynglene mine. der er bare 5 igjen,men di vokse,og ser ut til og trives veldig godt oppi karet.
ser også ut som jeg har fått meg noen små snegler oppi karet. lurer fælt på hvor di har kommet i fra.bitte bitte små skapninger som kravler oppover glasset. kommer sikkert i fra 110 literen,der jeg har tatt noen avleggere i fra planter,så har di vel følgt med. men hvilken snegler er det som blir kaldt pestsnegler?
ellers har jeg nodifisert litt på det standard filteret/pumpa på karet,slik at det nå spruter vann over vannflaten,for at det skal bli mer oksygen i vannet,og det ser ut til at sewilla lineolata'ane trives mye bedre nå. tenkte jeg skulle få inn noen mer blomster og stein i karet i dag,ser litt tomt ut. + et vannbytte.

i fluval edgen strotrives fisken. virke som di har det som plommen i egget. og dette var det eneste akvariet som ikke hadde utslag på nitritt. men det kommer veldig fort mose i dette lille karet. prøver og ikke ha for mye lys på,men jeg kan vel ikke skru av lyset helt? (hele dager) har også begynt og mate litt mindre.

så var det sammboerinnen mitt sitt kar da... hun sliter også med nitritt i karet sitt.og har slede med mange dødsfall på guppyene sine. det er jo trist.men ikke så mye og gjør med det nå,etter at di er døde. men hun er reist på ferie,så jeg sitter igjen med og hålle liv i fiskene hennes også. tar vannbytte på karet hennes hver dag. har ennå ikke opplevd noen dødsfall i karet så lenge jeg har passet på. så hun blir sikkert veldig fornøyd når hun kommer hjem.

Inaktiv bruker

flink du er er endel arbeid nå ja, men det får du betalt siden
Solosuper
flink du er:) er endel arbeid nå ja, men det får du betalt siden:)

blir ganske så sterke i armane av og bera på disse 10 litersbyttene heila tiå... det blir jo bæring av 160 liter vann en gang til dagen. (80 liter ut ot 80 liter tilbake i karene)

Heia :)
Faktisk så har jeg jo lest at å ikke ha lys i det hele tatt får bort alger.. til og med mørklegge hele akvariet et par dager (legge over teppe e.l.) skal hjelpe på.. så gjør jo ikke noe om lyset ikke står på en hel dag da
Men eg e jo ikkje verdensmester i dette, så det finne du utav ka som e best

men flink du er, samboerinnen er veldig fornøyd
da var det søndag igjen... veldig lite i form etter helgen abbligøyer. men vannbytte måtte gjøres for det. så siden dette er den obligatoriske vannbyttedagen i denne heimen,blei det i dag ca 50% vannbytte på alle karå. målte nitritt i karene før jeg byttet vann,der slo det kun ut på mitt 110 og yngelkaret. mens i sammboerinnens kar var det ikke utslag på nitritt i dag,merkeligt. men da jeg skulle til og bytte vann i karet lå den ene guppyen hennes død. fårstår ikke hva det er som er galt i det akvariet,føler alle guppyene i det karet oppfører seg merkeligt i forhold til mine i fluvalen. er det andre som har guppy og danio fisk sammen (sebra og leopard)
synes det er veldigt merkeligt at det skal gå ut over guppyene men ikke danioene.

ellers så e eg ganske så sleden itte vannbytte hver eneste dag nå...så alle dere her på forumet skal hjelpe meg til og få med kjerringå på masse vannbytte når hu komme hjem i fra ferie.. då ska eg ligga på sofaen og slappa av. det fortjene eg..
kor du/hu kjøpte guppyane henne?
dei seier at kvaliteten på fisk i butikkane e iche så bra...
eg kjøpte guppy på kvadrat men dei døde itte 3 dage..så eg søkte litt rundt her inne.å då var de någen så meinte at guppyane kan ver innavl...
me har kjøpt nogen guppya på braut (tropehuset) og nogen på ganddal (verdalen zoo) men det eg ikke fårstår,e jo det at mine har det fint i fluvalen,mens hennas fisk som e i juwel 63 literen dør. og me har kjøpt fiskane samme plasser og mest sannsyling i fra samme kull. så eg vet ikke om det heller kan ver ein årsak. elle så e fluvalen mye bedre og ha guppya i.
Inaktiv bruker

ang vannbytter, så skrev mona her i et annet forum følgende:

Når det gjelder ut-tapping av vann, så bruker jeg følgende metode:
Jeg har tatt et slikt U-formet bøylerør i grønn hardplast som vanligvis følger med utvendige Eheim-filtere. Har satt en lang slange på det, ca 7-8 meter. Denne slangen ligger på gulvet i akvarierommet, går ut gjennom gangen og inn på badegulvet (badet er rommet ved siden av) og der ender slangen nede i sluket på dusjen. Hevert-effekten får vannet til å renne fra akvariet og ned i sluket.
Jeg har satt en bit svamp på innsugsdelen nede i akvariet, for å forhindre at f.eks. yngel og reker blir sugd med
Suge-enden av bøylerøret kapper du i den lengden som tilsvarer det vann-nivået du vil tappe ned til ved et vannbytte. Dermed stopper ut-tappingen automatisk når vannstanden har sunket ned til rørets ende, og du risikerer ikke tappe ut for mye (om du glemmer at du holder på med det en stund.. )
Mitt bøylerør er tilpasset Woha-armaturene jeg har. Disse armaturene bygger 10 cm i høyden, men jeg har flest av disse, derfor er rørets lengde tilpasset flertallet På bildet har jeg det hengt over et Akvastabil-kar, og der er røret for langt. Derfor må jeg stå og følge med når jeg bytter på Akvastabilene, kontra helglass-karene med høyt Woha armatur (jeg har 17 kar).
Solosuper
ang vannbytter, så skrev mona her i et annet forum følgende: Når det gjelder ut-tapping av vann, så bruker jeg følgende metode: Jeg har tatt et slikt U-formet bøylerør i grønn hardplast som vanligvis følger med utvendige Eheim-filtere. Har satt en lang slange på det, ca 7-8 meter. Denne slangen ligger på gulvet i akvarierommet, går ut gjennom gangen og inn på badegulvet (badet er rommet ved siden av) og der ender slangen nede i sluket på dusjen. Hevert-effekten får vannet til å renne fra akvariet og ned i sluket. Jeg har satt en bit svamp på innsugsdelen nede i akvariet, for å forhindre at f.eks. yngel og reker blir sugd med :-) Suge-enden av bøylerøret kapper du i den lengden som tilsvarer det vann-nivået du vil tappe ned til ved et vannbytte. Dermed stopper ut-tappingen automatisk når vannstanden har sunket ned til rørets ende, og du risikerer ikke tappe ut for mye (om du glemmer at du holder på med det en stund.. ) Mitt bøylerør er tilpasset Woha-armaturene jeg har. Disse armaturene bygger 10 cm i høyden, men jeg har flest av disse, derfor er rørets lengde tilpasset flertallet På bildet har jeg det hengt over et Akvastabil-kar, og der er røret for langt. Derfor må jeg stå og følge med når jeg bytter på Akvastabilene, kontra helglass-karene med høyt Woha armatur (jeg har 17 kar).

takker på innspill. denne tanken har slått meg og,med og få meg en lang slange som jeg kan bruke til og tappe ut og fulle i vann med. (har sett at di gjør det i dyrebutikker) men det som er mitt problem oppi dette her,er jo at eg ikke har noge sluk i nærheten.det blir alt for langt og legga slange ifra suå og ner i kjellaren. (blir sikkert 20 meter med slange) men eg vil og ha det sånn at eg kan bruka samme slangen til og tappe i vann og,feks ved ein hurtig kobling rett i kranen på vasken. finnes der ein sånnen ding (hurtigkobling) som fyngerer på kjøkkenvasken,som ikke er slik en kobling som jeg har på hageslangen. men en som er lett og tas av og på på kjøkkenet?
thomsen
her er en [URLBLOCK1] eller her [URLBLOCK2]

takker for linker. meget nyttig info. har du personlig erfaring med noen av disse produktene? hvordan kan den pumpe ut vann uten hevertprinsippet,eller en elektrisk pumpe?
nei har ingen erfaring me dette.
.eg og bruker bare bøtter..men så har eg iche så mange å store kar som deg heller
Ikke dumt. Kanskje noe en må kjøpe seg.
Ikke store investeringen. Slipper også bøtte på bøtte med vann. hehe.

Lykke til videre.

Espen
takk Espen.

det ordner seg nåkk skal du se. bare få vekk nitritten i karå. har jo og heve ei extra pumpa (utvendige) på det mest belasta karet,så det går nåkk greit ska du se. har ikke merka noge på fiskane mine at di ikke lige annkvaliteten på nogen som helst måde,eg sko jo bare sjekka vannkvaliteten av rein nyskjerrighet. og då slo det ut på nitritt. ikke noge annet og gjør med det en og bytte masse vann
har vert ein tur innom åleds akvarium. omtale kommer om noen dager når jeg er hjemme igjen. (sitter på båten mellom horten moss nå)
Ferien min.. :)
god måren alle sammen som følger med og leser litt på tråden min.

DAG 1

dagen i dag startet med og pakke i bilen for og gjøre oss klar til og reise ned til kr-sand. for så videre ta båten over dammen til danmark.litt shopping på båten da vi var kommet over til danmark,kjørte vi direkte til Grenaa,for planen var at vi skulle på kattegattsenteret neste dag.
fant oss en liten båthavn liknendes greier son vi parkerte på og la oss til og såve i bilen. stor varebil med madrass og dyne med pute baki.

DAG 2

da vi stod opp i dag fikk vi stelt oss litt før vi stakk inn i "byen" av Grenaa for og finne en minibank,slik at vi fikk tatt ut ein del danske peng. godt og ha når du e i danmark.
deretter kjørte vi opp til kattegattsenteret,vi var første mann på parkeringsplassen, men 2 sek etter oss hagglet det inn med biler,fra forskjellige nasjoner. ble vel stående og vente utføre senteret ca 15 min tid før di åpnet dørene.vii ble selvsagt di første inn dørene. der vi ble møtt av noen søte fisker i ett saltvannsakvariet. andre spennende ting på kattegattsenteret var: haitunellen/1.5 millioners liter haiakvariet,foringen av haiene,basenget der du fikk stappe hånda nedi og ta på diverse råkker og fisker,kunne få dykke sammen med fiskene i det største akvariet (kr 650),
kunne få ta oppduksjon på din egen blekksprut (for og ver med og lage haimat.du fikk også behålde øyet og nebbet til blekkspruten) , ellers masse fisk og krabber o.l. og kikke på.
utrolig flått senter. annbefales.

etter vi hadde vert på kattegattsenteret reiste vi ned til Ree park,som ligger like utenfor Ebeltoft. i denne dyreparken fikk vi se masse forskjellige dyr,som: løver,tigrer,sebra,giraffer,gepard,struts,vildhunder,bisonokse,og forskjellige aper +++ denne parken var litt sjedelig til og begynne med,men tok seg en del opp mot slutten,da alle di sjekke dyrå var i slutten av den ruten vi hadde lagt opp. og denne parken kommer til og bli mye bedre om et par år,da di hadde veldigt mange jern i ilden,med masse utbygginger. det gikk også ann og leie store telt i parken,slik at du kunne overnatte rett på siden av savannen. annbefales om et par år.

etter dette var vi ganske så trøtte og slitne,men alikevel heiv vi oss i bilen og kjørte helt til Qdense,for og finne oss ein kamping for natten.da havnet vi oppe i Kerteminde. ZzzzzZZZzzzzZzz
DAG 3

i dag gikk turen til Odense zoo.dette er en dyrepark som ligger så og si midt i byen. men alikevel med masse store ressuarer med mange flotte dyr.alt fra krokkodiller,skillpadder,kameler,pappegøyer,pingviner seler og løver og tigrer +++ jeg ble mest fassinert over det fine annlegget di hadde laget til pingvinene. det må være noe av det flotteste jeg noengang har sett av innheining for dyr i fangenskap. dette var en flått park,er du i byen,bare ta turen innom.

etterpå reiste vi over storebælt til sjelland,fant oss ein kamping oppe i nord,nykøbing,for planen dagen etterpå skulle bli i sjelland sommerland.
men på kvelden,kom det verste torden/regn-været jeg noengang har opplevd på telttur i alle fall. det drypte inn i teltet. men jeg og min sambo var stae og ville ikke flytte madrass og sengetøyet inn i bilen igjen for og sove der,men vi fikk lagt ein pressenning over teltet i ein fei. så det hålt vekke det verste av dryppingen in i teltet. men vi blei våte for det. men sovna gjorde vi.

DAG 4

våknet opp til regen og meget bløtt telt.bestemte oss for at sommerland ikke var noe for et slikt vær,så vi kjørte heller bare over til kjøpenhavn for og ta litt shopping på kjøpesenter der. men jeg likte meg ikke i denne storbyen.i alle fall ikke i bilen. litt for vanskelig og finne frem i alle disse 1000-milliona gadene,så me reiste over brua og havnet i sverige. kjørte over til Åhus,gikk litt i gatene og kikket før vi fant kamping.

Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap