Må! corydoras-maller absolutt ha finkornet sand?? (side 3)

Jeg baserer aldri mine tolkninger på en person etter kun en tråd eller et innlegg. Men på historikken til den personen. Så jeg kan dra så mange lik jeg vil ut av skapet. Ser jeg et repeterende mønster så baserer jeg meg på det. MEN, jeg må innrømme at i denne tråden så har du ikke akkurat gått hardt ut.

Men hvis du ikke vil skrive den tråden jeg spør pent om du kan skrive så er det greit. Da skal jeg sjekke med en annen som har ganske god kunnskap om corydoraser og som bryr seg både om fisken OG om brukeren.

Som jeg har sagt, jeg vil ha en bruker manual som det ikke skal diskuteres på. Der fakta er fakta og sannhet er sannhet.
juventus
MEN, jeg må innrømme at i denne tråden så har du ikke akkurat gått hardt ut.

Da syns jeg ærlig talt du kunne spart deg for det den kritikken du plutselig spydde ut av deg om meg, plutselig så kom du med navnet mitt og det hele. Jeg fikk kjeften, men det var mange som hadde svart i tråden. Du fant rett og slett en syndebukk og pekte ut EN; meg! Som faktisk ikke hadde sagt noe som helst galt her! Urettferdig og det gjorde meg forbannet.

Og nei, jeg føler meg overhodet ikke inspirert til å skrive den tråden "du vil ha" om Corydoras. Kan ikke fatte at du innbiller deg at det er måten å be om noe slikt på. "Skriv heller EN tråd og henvis til den men hold ellers kjeft"...???
Så du får gå til andre for "å få det du vil ha".

Jeg skriver artikler og lignende av glede og interesse, ikke fordi noen kommanderer meg til det sammen med en haug urettferdig kjeft.

For trådens og forumets skyld legger jeg herved saken avsluttet og død.
juventus
Men de må søkes opp og man må være kjent med siden. Men setter du en en tråd med "corydoras for dummies" som det ikke kan diskuteres på, så kan alle henvise til den. Det er manualen til den fisken.

Jeg skjønner ikke hva slags tråd du mener. Tråder må søkes opp de også.
Det er like enkelt (enklere?) å henvise til artikkelen. Like mye "corydoras for dummies" der. Ikke kan man diskutere under artikkelen heller.
Vet du hva, rett skal være rett og jeg sier unnskyld for det. Du var ikke den som gjorde noe galt i den tråden.

Det var aldri en ordre. Bare et spørsmål om du kunne. Men jeg har aldri bedt deg holde kjeft.
Jeg vil bare komme med en generell oppfordring til alle akvarister; nybegynnerer som erfarne, om å sette seg så godt som mulig inn i hvordan fiskene lever i naturen. Det er enormt mange biter som faller på plass når man vet litt om dette, og det vil garantert hjelpe deg i holdet av den spesifikke fisken om du forsøker å etterligne dens naturlige habitat. Jeg sier ikke at alle skal lage biotopakvarier, men sett deg inn i hva som er viktig for din fisk. Belønningen er en fisk som får vist sin fantastiske adferd på en helt annen måte enn du har sett før; fargene spraker og det er virkelig gøy å se på fisk som trives godt og som føler seg som "hjemme".

Enig med Joakim

Alle akvarister ikke sette i gang og lage nøyaktige biotopakvarier fra fiskenes naturlige leveområder. Men som Joakim sier, litt research og litt lesing om fiskens trivselsforhold gjør at man kan tilrettelegge mye bedre, enn om man bare kjøper fem navnløse fisker og bare plumper dem ut i kranvannet man måtte ha hjemme.

Mange fiskearter kan fint holdes i litt andre vannverdier enn det de er vant med i naturen, og likevel trives bra. Men ikke alle, noen er mer kravstore enn andre. Det er slike ting vi har forumet for; å spørre før man kjøper. For store avvik i vannverdiene fører ofte til mistrivsel i form av kortere liv, hyppigere sykdom osv. og da blir ikke hobbyen noe hyggelig.

Man får orke å lese og lære litt, selv om det særlig i starten kan virke uoverkommelig mye å sette seg inn i. Da jeg var nybegynner husker jeg at jeg tenkte "Hvordan i alle dager greier de folka å huske vitenskaplige navn på fiskene sine? De må være nerder..." :p
Og for ikke å snakke om kjemien... "hvordan klarer NOEN å huske hva ph, kh og gh osv er....???"

Var ganske sikker på at jeg aldri kom til å huske noe sånt :p
Men det man liker, husker man! Sånn er det bare. Det er lett å huske ting man er interessert i. Så før eller siden sitter det Det kommer gradvis til å sige inn. Om man er nødt til å svelge en kamel underveis (å bli fortalt "Du skulle ikke kjøpt så mange fisk dagen etter at akvariet ble satt opp" og slike ting), så får det vel bare være sånn, så lenge man kommer fra det som en klokere og mere kunnskapsrik akvarist
Inaktiv bruker
Uff da..
Planen min var ikke og starte en krangel.. :S planen min var å få svar på akuratt det som står i overskrifta, noe eg egentlig vet, men eg måtte vere 100% sikker på at det er rett. Vil ikke bruke masse peng på å skifte bunnlag vist det ikke er nødvendig :P. Eg fikk enkelt å greit svar på med "en gang". så egentlig er diskusjonen over der.. men at eg hadde en sølvhai i en 120l blei vist lit for mye.... men eg synst ikke at vi skal bli personlige av den grunn.. Ingen fare, Sølvhaien har levd et godt liv, aldri blitt utsett for dyreplageri! vi har mangen dyr, å alle har det utrolig godt! Håper vi bare kan slette dette innlegget på akvarie forum.

er heller ikke "nybegynner" har en god del kunnskap og vet hva som er best for fisk og annet liv i akvariet.

kan legge ut noen bilder fra akvariet og sølvhaien for og vise at den ikke drukner i skitt og gørr

mona o
Har du arvet den sølvhaien fra noen? Du er jo ikke gamle fyren selv, og jeg tviler på at det er du som har hatt den siden du var 4 år... :p

sølvhaien fikk vi i 2000 av en som flytta. han hadde hatt den i 3 år. I vi har hatt den siden i 2000 å da var eg en liten pjott, som bare sååååååg på fiskene. hva skulle vi gjort med sølvhaien?, avlive den???. det blir nesten som å avlive en hund fordi den har et sår på poten sin :S. Så vist dere trur den har det så forferdelig får dere komme å redde den.

The end
Mona O. Jeg bare måtte komme med en kommentar.

mona o
Jeg satte meg ikke ned og [I]sutret[/I] over at folk fortalte meg sannheten og påpekte feilene jeg gjorde! Og det bør ingen gjøre. Legg stoltheten til side et øyeblikk og svelg heller faktumet at man kanskje har gjort en tabbe,

Jeg er klar over at dette kanskje oppfattes som personlig, men innleggene er jo også personlige.

Du som er så opplysende og formanende (Og i allefall i mine øyne en alt- viter)
Synest du at du selv lever opp til dette mottoet gjennom dine innlegg?
Dere drevne akvarister skal jo vere som et forbilde for oss amatører!

Og et sitat fra ditt inlegg:

Sitat: Hva i huleste skal man egentlig si og gjøre? Sitat slutt.

Siden det er stillet i spørsmåls form, svarer jeg gjerne med et råd. Selv om jeg er 100% sikker på at du ikke følger det. Behøver du "bestandig" si eller gjøre noe? Du er ekspert på Corrydoras og gjør en kjempejobb, men det er jo flere av de andre tingene som du også svarer på som vi også finner på nettet og kan klippe og lime!

En liten ting til slutt. Selv drevne akvarister kan komme med feilaktige påstander og gi dårlige råd.

-Tore-
Må først si at at jeg kun har lest siste halvdelen av tråden, men fattet litt intresse for hva folket mente om cory og sand/grus. Har og har hatt mange forskjellige corygrupper. Til tider har jeg hatt et kar hvor jeg har hatt cory i kar med rund grus. Har faktisk aeneus gruppen min i et slikt nå, men bør jeg straffes for det? Om artikkelen som ble nevnt tidligere i tråden leses, kan en jo lese at de BØR ha sand, men at det også kan brukes grus, men denne må IKKE være med spisse kanter. Alt som står skrevet i alle fiskebaser baserer seg på erfaringer og opplevelser av akvarister, og gud vite at om en skal tolke rett alt som står ja da ....... Mhht str av kar etc.

Blir også nevnt tidligere i tråden at nybegynnere blir stadig mer og mer hakket på, det er flere personangrep enn tidligere og mer skittkasting. Må vel si meg enig i det. Synes ting har endret seg veldig her de siste par årene. Vi er mange her inne med mange sterke meninger, men vi behøver ikke BESTANDIG kommentere skarpt og i et humør som betyr at det som kommer ut av innlegg er negativt. Jeg håper for egen del at jeg har blitt bedre med tiden og irettesettingene jeg har fått tidligere. Vel mente så dan. Er jeg i dårlig humør er jeg ikke her på AF.... Har jeg noe positivt å bidra med eller en hyggelig ting å komme med i tråden min, ja ja gyver jeg på med glede.
Ser og skjønner at mange av medlemmene har trukket seg fra dette forumet, og gått over til andre fora eller kuttet helt ut. Synes dette er trist

Vil ta med en siste ting..... Mange mener akvarister bør lese seg til litt om fisk før de kjøper, av mange grunner. ENIG. Men hva med butikkene? Har vært å kjøpt en del fisk gjennom årene i butikker og privat, på lik linje med mange andre. Men har jeg noen gang i den forbindelse blitt spurt om annen fisk jeg har i det karet jeg kjøper fisk til? Har jeg blitt spurt om vann verdier? Har jeg blitt spurt om forholdene i karet, bl annet bunnsubstrat? Har jeg blitt spurt om hvor stort karet mitt er? Slik kunne jeg fortsette noen linjer til, med samme svaret, nemlig nei. Når ikke de proffe bidrar med de kunnskapene de har, eller BURDE ha, hvordan skal vi forlange at en gutte/jente pjokk skal kunne ha kunnskapen? Selv de mest erfarne akvarister har noe å lære......
Mine corydoras julii går på veldig fin sand (har glemt navnet) å de leker, graver og herjer rundt i sanden så de trives veldig. Jeg for min del ville ikke satt de på grus, rund eller med kanter. Fisken ser bedre ut med sand som underlag også!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap