Noen spørsmål om vannverdier og innkjøring... (side 3)

Nå er det tilsatt 4 ml salmiakk, og jeg skal teste verdier når jeg kommer hjem fra venninnebesøk i kveld.

Når det gjelder hvorvidt salmiakkinnkjøring er horribelt eller ikke, må jeg si at jeg ser ikke helt hva som er så veldig horribelt med det? Det er jo ikke som om at vi slipper fisken nedi salmiakkvann... Man skal jo vente til verdiene er stabilisert og ammoniakken er ute av vannet. Da tar man i tillegg et stort vannskifte, slik at man er sikker på at vannet er trygt, før man slipper oppi fisk.
Jeg råder deg, B. Andresen, til å lese litt om salmiakkinnkjøring, så ser du at det er en mye brukt metode som ikke skaper mistrivsel eller problemer for fisken, men heller det motsatte.
Å si at det er horribelt synes jeg er kraftig ordbruk hvis man ikke har satt seg inn i temaet...

Og du 530, skal slettes ikke slutte å engasjere deg i denne tråden, hvis jeg har noe å si, for jeg har umåtelig stor nytte av både dine og Linda & Oves råd og innspill. Så vær så snill å vær med videre.
8.august:
NH4 0,6
NO2 0,6
PH 7,5

Det ble svensktur fra den 4.august til i dag (8.8), planla bare en natt, men endte opp med 3.:P
Jeg var veldig spent da jeg skulle teste vannet.
Jeg glemte jo så klart å teste på nytt igjen etter at jeg tilsatte salmiakk den 3.august, men jeg antar at nivået på NH4 var på minst 5 eller i det minste tett oppunder.
Verdien på 0,6 i dag er dermed gode nyheter synes jeg!
NO2 derimot, ligger på akkurat det samme som på torsdag...
Begynner å lure på om PH er for høy?? I så fall var det veeeldig dumt at jeg allerede har handlet PH pluss (!!) i påvente på at PH ville synke, hehe.:P

Jeg sprøytet inn 5 ml salmiakk, og ventet en time før jeg tester på nytt. NH4 er 5 denne gangen, og jeg sier meg fornøyd.

Akvariet er forresten helt skinnende rent med krystallklart vann nå, og jeg gleder meg til jeg kan sette inn fisk. Sneglene har kost seg med algene tror jeg, og jeg lot lyset være slukket når jeg var borte. (Har fortsatt til gode å huske å kjøpe timer....)

Har dessuten oppdaget rar adferd hos disse sneglene mine, hehe. Kommet over en og annen av dem hengende opp ned i vannoverflaten mens den spiser...luft...? Vann...? Overflatehinne...? Who knows.
De ser i allefall litt snåle ut der de flyter rundt i strømmen fra filteret.:P
Tråder som dette er gull verdt for andre nybegynnere som også lurer på dette med innkjøring av et akvariefilter, og hvilke snarveier som evt finnes

Det er kjempebra at du følger opp og skriver ned dine erfaringer med denne metoden å kjøre inn et filter på, det vil hjelpe andre senere (og deg også, hvis du ønsker å gå tilbake og sjekke noe, datoer osv senere).
mona o
Tråder som dette er gull verdt for andre nybegynnere som også lurer på dette med innkjøring av et akvariefilter, og hvilke snarveier som evt finnes :) Det er kjempebra at du følger opp og skriver ned dine erfaringer med denne metoden å kjøre inn et filter på, det vil hjelpe andre senere :-) (og deg også, hvis du ønsker å gå tilbake og sjekke noe, datoer osv senere).


Tusen takk, Mona.
Er snedig å ha en slags logg å sjekke ja. Jeg har allerede gått tilbake flere ganger for å se hvordan vannverdiene har utviklet seg.
Et lite søk i basen her inne, viste meg at jeg har slike snegler i karet mitt (vanlig damsnegle). Flinke med alger står det, så de får fortsette å bo her.
Har jeg gjordt alt feil?
Prøytet oppi 2 ml salmi i mitt 63l i går. Trodde jeg hadde tenkt rett, men var det alt for mye til å begynne med? Og så kjøpte jeg NH3-test, men her ser jeg det brukes NH4-tester. Har jeg kjøpt feil test? Det var denne jeg så i butikkene... Fikk 5 mg/l på NH3 etter salmi-tilsetting, og etter 22 timer var den nede i 3. Det er vel fortsatt veldig mye? Bare lite utslag på nitritt, ca 0,2... PH er 6,5. Blir glad for noen råd her... Sukk...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap