Da prøver vi.... (side 3)

Redningsaksjon idag!
Ikke hjemme da,men. Var en tur hos mamma'n min,som også har akvarium. Vi skulle modifisere den innvendige fluvalen hennes litt, så det ble litt mer overflatevolum. De skulle endelig få rengjort litt i karet, og for å liksom være ordentlig nøye og flinke, så vasket de filteret også. Skylte svampene godt i varmt vann... Det rakk de selvfølgelig å gjøre før jeg kom på besøk. Det fant jeg ut når jeg sa at de kunne ikke fylle hele kammeret på filteret med ny svamp og bare sette det i karet. "Vi får klemme ut de gamle svampene",sier jeg "også får det gå litt i bøtta og suge opp møkka"
"Men vi har vasket det,vi!", kom det fornøyd fra den andre...
Jaja, lykke til.... Får vel være snill og sende med noe gørr når de kommer på middag om et par dager.
Ja, redningsaksjonen ja.
Vet ikke åssen kar det er, men det er innebygd plass til pumpe og svamp bak på akvariet. Merkelig utforming,egentlig, det er midt på langsiden bak. Men den har ikke virket på en god stund, så sirkulasjonspumpen var tatt ut. Og da mamma'n min skulle vise meg åssen det så ut bak der, så skvatt hun til. "Fisk!?", spurte hun lettere forundret. "FÅ SE!!" sier barnebarnet på seks. Han blir ignorert,stakkar...
"Lommelykt!", blir det kommandert fram. Kjæresten til kareieren, tryller fram en lykt, og vi lyser oppi. Fisk ja! TO! Svære blå guramier! På så liten plass at de klarer bare å snu hvis de bretter seg sammen.
Etter myyye om og men, banning over for svær håv, med for lite nett på, prøving på å beordre fiskene til å hoppe pent over kanten selv, og god samarbeid med ste-pappa, så klarer jeg å få fisket ut guramiene. Mellom ti og tolv centimeter var de.
"Oi", kommer det fra mamma'n min. "Jeg trodde de hadde dødd,jeg, har ikke sett de på leeeenge."
Vi fant ut at den ene som vi fisket ut var den eneste hunnen, og etter som tiden gikk, så oppdaget vi at hun ble ille plaget av oppvisende og masete mannfolk.
Så enden på visa var at jeg tok med meg tre av hannene med meg hjem, i et forsøk på å skåne den enslige hunnen. Hun så nemlig ganske tufs ut. (kunne tatt med meg hunnen isteden, men ærlig talt, syns hun hadde gjennomgått nok for en stund...
Posen jeg hadde de i var det et høl i òg, fant jeg ut litt for sent, så kjørte kanskje litt over lovlig fort hjem...Så nå går det tre litt furtne gutteguramier i det ene karet mitt,hehe.
Mysteriet er åssen i huleste de hadde kommet seg inn der til å begynne med. De må ha hoppet oppi,men da kan de ikke ha vært på den størrelsen de var nå.



Endelig fått ny pumpe som passer til juwelen! Slipper tullet med en sirkulasjonspumpe som ikke passer ordentlig, mindre bråk ble det òg

Fått nye,vakre cory idag, kjøpt av Inger Anne Takk,takk
Duplicareus'ene fikk plass i podens kar, og ser ut til å finne seg godt til rette.
Atropersonatus'ene går i 200 litern, og ser litt forskremte ut enda,de fleste ligger under rota,og titter ut på denne nye verdenen de plutselig kom til.

Men disse rødmunntetraene.... Kjøpte de på lørdag, og har allerede mistet tre. Ene lå død i vannflaten på søndags morgen, en var borte i dag tidlig, fant restene istad, og en tok jeg livet av på formiddagen. Den jeg tok, hadde plutselig fått en hvit flekk på ryggen, virket ikke helt som normal, og de andre unngikk den. Så i frykt over at den var smittsom, den så ut som den led også, så fikk den slippe.
Så blir spennende å se de neste dagene, om resten av stimen holder seg. Hvis ikke så blir nok det den siste gangen jeg kjøper de.
De er virkelig vakre da,men. Med sterkt røde neser, og godt markerte haler. Så får krysse fingrene...

Fått havsaltet mitt idag også, så da skal kulefisken etterhvert få brakkvann. Han var i ferskvann lenge i butikken og en uke eller to hos meg, så vi gjør det sakte og forsiktig. Han får late som om han er på tur med sneglefart ned en elv og nærmere havet... Så får vi beholde filterbasseluskene òg. Nå håper jeg at "Lille Tornado" blir fornøyd
Har blitt ordentlig glad i han, han var litt reservert de første dagene, men nå så kommer han "flyvende" hver gang han ser meg foran akvariet hans. Og nå skjønner han også at pinsetten betyr mat, og kommer som en tornado hver gang den er på vei. Derav navnet

Oi, der kommer visst noen av atropersonatusene ut på en oppdagelses tur Litt forsiktige enda,men nysgjerrigheten trengte visst på.

Botiane ser jeg bare på kveldstid, glemmer nesten at jeg har de noen ganger.
De har en liten hule inni trerota som de presser seg inn i alle fem. Den som kommer sist inn får ikke helt plass, så det stikker alltid en halefinne ut derfra

Og har to grønne reker som går med egg! Håper babyene vokser opp.
En tre-fire av sakurarekene går også med egg, og det er flere rekebarn oppi der siden sist de slapp eggene
Men er lenge siden jeg har sett den blue pearl'en som gikk med egg... Hmm, håper hun lever oppi karet fremdeles...
Endelig fått skiftet litt vann i de fleste karene. Står bare igjen podens. Og nesten uten å søle vann,denne gangen! Så derfor.... Så sølte jeg heller ut halve pakken med sjøsalt som jeg nettopp hadde åpnet.... Typisk...
Idag så fikk Lille Tornado ei bitte lita dose med salt i vannet sitt. Planen er å øke svært gradvis saltmengden ved hvert vannbytte. Han har blitt mye finere siden jeg kjøpte han,litt bleik og frynsete halefinne. Nå er halen så godt som hel, og han stråler av farge Morro!
Men hvorfor kaller de det en "åttetallskule"? Finnes ikke noe som kan ligne på et åttetall på han. Eller noe annet tall for den saks skyld....
Fått luket litt i plantene i et par kar også, så jeg fikk flyttet over litt grønt i 120 literen som guramiene går i.

Kan Coryer kommunisere med fargene som Praktbotiane kan gjøre? Noen av coryene lysner litt innimellom. Her om dagen,da jeg slo på lyset,så så jeg en helt hvit liten cory! Men jeg har jo ingen hvit cory... Tok med noen sekunder før jeg skjønte det var en Adolfoi,som var blitt nesten hvit. Men etter noen minutter så var den som vanlig igjen...
Hvorfor kan jeg ikke lære!?
Har det innmari travelt noen ganger, og har ikke tingene (eller pengene) til det jeg vil gjennomføre. Som idag, da jeg ville lage hjørnefilter med blåmåtte i "piraten". Ville nemlig bruke det til oppdrettskar,siden jeg har flere arter ganske så eggtunge fisker.... Og med stor iver og lyst gyver jeg på oppgaven,dog uten så mye av det jeg trenger...
Har glass,men ikke glasskjærer,så prøvde meg med litt stiv plastikk. Fungerer i teorien... Fungerte i praksis også dèt, dog ikke så lenge... Hadde ikke tid til å vente til silikonen hadde tørket heeelt, og glemte å silikonosere bitene i bunnen, så etter mye strev med å få ordnet blåfiltermatten i hjørnet,inne i plastikkrammen, og etter å fylt med vann,fikset slange til utblås, og startet pumpen, SÅ løsnet den ene plastikkbiten.....
Jaja....
Har fått ut vannet igjen,karet står til tørk, og glasskutter står øverst på handlelisten.
Så mye styr for ingenting. Kunne heller brukt fridagen på noe nyttig. Som å vaske vinduer...
Og har fått yngel Bitte,bitte små napoensiser
Så får se om jeg klarer å fø de opp nå da. Uten artemia,for fikk ikke til dèt heller. Ble bare bløtt på gulv og bord faretruende nær tv og playstation og med dertil tilhørende banning og sverting. Det er ofte sånn det pleier å gå med ting jeg prøver å gjøre selv,uten å ha tenkt igjennom fjorten ganger, og prøvd minst tre. Så pleier jeg å få det til. Hehe. Er ikke kjedelig her hjemme ihvertfall,selv om både kællen,sønnen,hunden og katten ser rart på meg noen ganger. Ok,katten ser rart på alle. Og memo to self... IKKE glem en halvfull ti liters bøtte inne på ett rom som det er tre kattunger i... Ble bløtt dèt òg....
Da er vi to, prøve først og tenke etterpå
Mange ganger det ikke lønner seg, planlegge i det vide og det brede først, men det har man ikke tid til...
Alt skal jo gjerne skje NÅ med engang, slik at det blir ferdig og man kan begynne med neste ide
Hehe,ja, skulle helst ha fått gjort det igår
Bra det ikke er bare meg som er sånn,Galemor

Hadde litt tid å kaste bort etter jobb,før jeg kunne hente guttungen på SFO, så siden Tam allikevel ligger på hjemveien, så ble det en stopp der
Så ble litt kroner fattigere,men et par fisk rikere. Ble en rød kampfisk og et par hunner, som fikk plass i 200 literen, og håper de holder fred der... Har heldigvis muligheten flytte en eller flere hvis problemer oppstår. Og ville flytte en av stimene med fisk ned til akvariet under, så etter mye studering,så så jeg at rasboraene var litt etter kampfiskene, så da flyttet de en etasje ned. Så nå er det åtte rasbora,av fortsatt ukjent type, 4 små skjørtetetra og to blå gurami gutter som bor i underetasjen.
Var litt gjerrig (ihvertfall fra guramienes synspunkt...) og kjøpte bare èn guramihunn. Så en heldig gutt fikk flytte opp sammen med henne. Og han får værsågod å være snill, hvis ikke så blir han byttet ut med en annen ungkar... Hehe.

Og jeg har en kosete gullfisk!
Okei, tar kanskje litt i her, men den er faktisk kontaktsøkende. Har jeg hånda mi nede i akvariet, så stryker han seg gjerne inntil. Og snur,og kommer tilbake for å bli strykt litt til. Lurte en stund på å gi de bort,men syns plutselig at de var allrighte fisk likevel
Jadda...
Skulle ikke ha flere kar enda,jeg,nei...
Men så trengte jeg jo flere småkar som yngelkar. Og siden samme person hadde et par større kar til salgs også,så... Ja... Dere kan vel gjette dere til resten.
Har ikke satt opp noen enda,rett og slett fordi jeg trenger flere skjøteledninger, og da må lønningen inn først. Har fått satt bort et par kar ut på "fòr". Mamman min har så mye rar fisk i karet sitt, at det er bare bra at hun får satt opp flere kar,så hun kan fordele fiskene litt.
Fant plutselig egg i karet på soverommet. Det er litt kjøligere vann der,pga gullfiskene,med sandbunn. Så etter litt snoking,så fant jeg at noen av coryene mine kan være i kjøligere vann. I de siste ukene,så har karet vært rimelig stabilt på 20 grader,og det skal nok ikke få lov til å gå under 18 grader der.
Paleatusene og Loxozonusene har fått plass der,og det virker som om ihvertfall noen av de trives. Jeg hadde vært altfor lenge oppe igår,og var endelig på vei i seng,da jeg måtte titte litt i karet, og kose litt med gullfisken
Og der var det noen få enkeltvise egg på frontglasset. Og der var et til. Og en på den planten. Og et par ved siden av den innvendige pumpa. Og F...! Flere egg OPPÅ pumpa. Og BAK. Og INNI. Tilogmed over vannflaten var det en liten klynge egg. Jaja,måtte jo plukke litt egg. Altfor mange munner som liker å knaske på egg og evn. yngel i det karet. Ganske nyoppsatt er det òg, så yngel hadde vel sultet ihjel der. Ut med pumpa, *plukke* *pelle*
Tok ihvertfall en halvtime. Og dermed kom jeg litt for sent i seng, og følte meg meget uopplagt da vekkerklokken ringte på morran. *gjesp*
Har mest mistanke om at det er paleatusene,men trodde faktisk ikke de var store nok enda... Får håpe eggene klekker,da
Eggene ble ikke lagt i klynger,som hos nappene, men mer enkeltvis. Noen som vet om det kan skille mellom hvem av coryene sine egg det er? Eller kan det bare være at de er unge,og kanskje ikke legger så mange egg den første gangen?

Ellers så skotter jeg ofte bort på 200 literen,bare for å beundre kampfiskene. Ikke så mye på hannen, som man kanskje skulle tro,men hunnene. Jeg synes de er kjempepene. En rød og en lilla. Crowntail. Og meget vakre. Og flinke til å skremme meg... De gjemmer seg litt i javamosen,heeeelt stille. Og ligger oppunder flyteplantene,heeeelt stille. Helt til jeg stikker en finger bortpå,for å se om de er døde. Jeg dytter på de èn gang. Ingen reaksjon. Skal til å dytte en gang til, og DA skvetter de unna. De ser litt forutretta på meg, at jeg våger å vekke de på den måten! *kremt* De sover.... Og bruker litt tid på å våkne....
Funderte litt over femmern'e mine igår. De er jo bare to nå,redusert fra fire. Jeg trooor det er en hann og en hunn, hvis jeg skal bedømme etter bukfinnene. Den jeg tror er hannen er også mørkere. Og jeg er helt sikker på at den har blitt mørkere siden jeg fikk de.
De skiller seg litt ut av resten av cory-haugen jeg har hjemme. De oppholder seg ikke like mye på bunnen. De er på bunnen de også, når det er mattid, og de små bartene deres roter rundt i sanden etter mat. Men de går heller oppå plantene og "barterer" etter no godt.
De ligger ikke like mye i skjul som noen av de andre coryene, 5'ne ligger aldri UNDER rota,de vil ligge OPPÅ. Kanskje de liker å ha litt oversikt?
Jeg synes de har ganske små barter,i forhold til de andre. De er jo ganske store,til coryer å være, men ganske så korte barter. Men de virker mer bevegelige.

Og etter å ha fått pistia i hus, som nå har fått laaange røtter, så bruker de mange timer på å saumføre røttene og mellomrommene mellom pisiaplantene. Det virker veldig naturlig for dem. De er VF fisker, kommer de kanskje fra steder der det er veldig mye planter både på bunnen og overflaten. Siden de,etter min mening, foretrekker å lete etter mat i plantene heller enn på sandbunnen?
Kanskje den noe mer bevegelige snuten,med de litt kortere bartene er mer til bruk på småbladete,fjærlignende planter og algetepper enn nede i sanden? De saumfarer algene som vokser på røttene og slanger i karet...

Jeg har jo hørt smattelyder fra det karet før, og jeg så jo etterhvert at det var femmern'e. Men det gjorde de mest når det var mørkt. Nå bråker det støtt og stadig, av to små "bunnfisk" som ligger opp ned under pistiaplantene og slurper.
Er nødt til å kjøpe flere batterier til kameraet,da jeg prøvde å ta bilder av de igår,så var det selvfølgelig tomt for strøm......
Ja, disse må vi få se bilder av!!!
Glemte selvfølgelig å kjøpe batterier... Men vet jeg har sett noen her hjemme,men hvor......

Angrepet ble jeg nettopp også! Skulle bare plante noen småplanter i 200 literen, da det var noe som nappet på meg. Jeg løftet armen for å se, og der sto det en stk scalare som bet etter meg. Hissig var den òg. Så skjønte jeg hvorfor.....
Det er en jente! Som tydeligvis snart må få en mann... Hun har lagt egg! På varmekolben,av alle steder... Stakkar.
Nei,forresten, hun er visst ikke ferdig med å legge egg.
Dro ut varmekolben, så hun ikke brenner seg.
Så...
Åssen forteller jeg henne at det opplegget er nytteløst? Kan jeg bare ta ut varmekolben når hun er ferdig og fjerne eggene? Ehh, vil hun sture etterpå? Eller bare sette igang på nytt? Jeg har jo planer om å kjøpe flere scalarer,men er ikke sikkert det blir helt enda.
Kan vel hende at eggene blir spist opp av de andre innbyggerne i karet, men hun er veeeldig beskyttende...
Hah! Visste jeg hadde sett noen batterier!
Nå er jeg hverken god til å ta bilder, eller har noe bra kamera, men man kan skimte en cory eller to der
Bilde 1 : Ser sjeldent den ene mallen min, men den var plutselig framme her om dagen. Og synes mønsteret på ryggen hans var akkurat som et ansikt. Med to skrå-øyne,en strek til nese og en smilemunn

Bilde 2 : Kan skimte scalere-egg øverst på varmekolben.

Bilde 3 : To 5'ere på svømmetur,som vanlig et stykke fra bunnen...
Helt enig; mallen har et ansikt på ryggen. Tøft ;D
Og søte coryer...
Æsj,de er liksom alltid noe. Skulle fylle vann i karene nå, og det ble vann over hele gulvet! Det var små hull bortover nesten hele slangen!
Kattunger......
Som tydeligvis har funnet ut at slanger kan tygges på. De har allerede tygget over en lufteslange som var koblet til en luftestein i akvariet.
Men nå sto det altså små stråler av vann og vannet hele stuen. Vann kommer langt under trykk.... Fikk tettet de verste hullene med teip,så jeg ihvertfall fikk fyllt i karene. Så til uka,så blir det handling av ny slange. Og større innsats for å få gitt bort noen kattunger...
He he kattunger er bare skjønne da. Små tenner som vokser og da klør, skjønner godt at en deilig gummislange er fristende å tygge på.
Er jo bare å oppbevare slangen inni et skap eller no så ikke kattungene får spist på den.
Dessuten gjøre noe som forhindrer at det dukker opp fler kattunger ved senere anledning, nok av dem kan man si... (bare sjekk gi bort annonser på finn feks)

Må si jeg savner å ha katt noe fryktelig, elsker og ha dem hengende rundt meg, de liver virkelig opp hverdagen.. Som når man finner ut at de har spist på slangen, først blir man jo sint, men etterpå må man bare le.
Så setter man seg ned og skriver om det i tråden: 1000måter og søle vann på...
Når de titter frem og ser på deg, krøller seg sammen tett inntil deg eller på fanget dit, står og maser for å spise malletabelettene, for de smaker utrolig godt.. (kattene til mamma blir nemlig helt tommelomske)... Osv. Savner å ha katt, desverre får jeg ikke ha katt her jeg leier nå :/
Og jeg trives så utrolig godt her at jeg ikke føler for å flytte heller.

Så det får bli med savnet..
Det vil bli utrolig tomt i huset etter kattungene forsvinner.
Har alltid sterilisert kattene mine, men denne tok jeg imot da hun ble funnet inne i en fraflyttet leilighet,uten mat og vann. Ingen er sikre på hvor lenge hun hadde vært der, men hun var ihvertfall fryktelig tynn.
Hvis ingen tok imot henne, så ville hun bli avlivd. Og siden jeg ikke hadde katt lenger,så sa jeg ja til å ta henne. Jeg fikk vite etterpå at hun var drektig. Og synes ikke det var riktig å nekte å ta imot henne pga det.
Så en uke etterpå så plopper det ut fire små krapyl. Og hun skal bli sterilisert,får ikke lov til å gå ut før etter det...

De har spist om en hel boks med flakfòr en gang, det var visst kjempegodt! Så nå tigger de hver gang jeg skal fòre fiskene,selv om skålen deres er full av mat.... Frysetørkede gammarusreker var også snadder. Rev opp posene og rakk å tygge i seg en god del før jeg oppdaget det. (de var nemlig så stille, det var litt mistenkelig...) De var svært tørste etterpå........

Kan beholde èn selv,i tilegg til moren, men kan ikke ha fler. Har jo tross alt hund også. Ikke eier jeg huset heller, bare leier.... Men de er jo utrolig søte,og kosete, ikke mye som er bedre enn lyden av en malende katt som ligger på fanget.

Og over til litt fisk... Fiiine scalarer har flyttet hit. Kjøpt noen redback scalarer nå nettopp Ordentlig pene er de.
Fikke jo endelig tatt noen bilder siden jeg fant litt strøm, så legger noen ut jeg
Melanistius
Og to Napoensiser
Tror kanskje jeg ga pleierne på jobben noe å snakke om igår....
Jeg jobber på kjøkkenet på et sykehjem, og rett utenfor den ene inngangen, så står det en diger,gammel og flott eik. (noen kan kanskje se hvor dette går hen...)
Bladene begynner å falle av, og det har vært tørt i mange dager.
Så igår bega jeg meg ut,bevæpnet med kost, engangshansker og hvite søpleposer. Og pleierene har pauserommet sitt rett ved siden av, og hadde sikkert lange diskusjoner den dagen, om hun gærne på kjøkkenet som kosta sammen litt eikeløv og la i hvite poser. Og som hun tok med seg hjem,æ gitt!
Det kom en gammel,søt dame forbi og stoppet ved siden av meg, og kommenterte at jeg var jammen flink! Som passet på å koste sammen løv rundt sykehjemmet.... Ehh.... Måtte bare spille med, der jeg sto i kokkeklær, under et tre som drysset bøttevis med løv hvert minutt.
Men det ble fin fangst
Ble fire poser med løv, ganske så tørt. Har sortert litt av det, og skal legge bladene i esker etterhvert, så håper jeg fiskene kommer til å like det....

Napoensisyngelen lever og vokser, noen andre cory yngel som er yngre går sammen med de, får se når og hvis de blir store nok hvilken type det er. Regner med paleateus. 5'erne smatter og slafser like ille, hadde jeg ikke vært så glad i dem,så hadde jeg nesten blitt irritert.
Tilfeldig bekjentskap
© Astrid Westad
Reklame for plussmedlemskap