Angående grus og pansermalle (side 3)

Sugemalle er vanlig oppdrets ancitrus eller hva dem heter, jeg skriver som regel alltid bare det navnet feil og sier bare sugemalle til dem:P hadde det vært annen L-malle så hadde jeg nok skrevet navnet til den hehe
Er det Ancistrus sp oppdrettsvarianten det mener?
Det er "sugemalle" ja, så når jeg bruker ordet "sugemalle" så er det som regel alltid den det er snakk om.
Dritt navn på den :P
Jeg sleit litt i starten men så etter en stund satt det.

Målte nettopp med linjal, det har vell blitt rundt 11-13 cm lag i høyden med sand i dag xD, enda tåkete vann, men vi har sluppet oppi den store tre roten, sneglene og begge sugemallene. Plantene får stå i bøtten litt til, vi plaserer dem riktig når det går an å se skikkelig oppi der.
Temp er vell også ritkig, var en drøm og fylle på vann med hageslange .

Sugemallene ser ut stor trives oppi med sanden sin, ene coryen så også ut til å klarer seg fint, har ikke fanget de to coryene i 70 literen enda, får gjøre det i morgen, så den i 240 literen slipper å være helt alene mer.
Thomas K
Målte nettopp med linjal, det har vell blitt rundt 11-13 cm lag i høyden med sand i dag


Ojsann.... det var mye! Hvorfor har du brukt så enormt med sand?
Antagligvis regne feil, regnet ikke så mye over det selv, er ikke noe jeg er god med, så karen i butikken som vi pleier å handle med sa de brukte 50-60 Kg på å fylle nok sand i 180 liter karet i butikken deres, så 75 kilo brude holde fint det.

Fikk fylt på 50 kg jeg da, regnet ikke med jeg hadde fylt opp så veldig mye sand over alt, trodde det var godt med plass i midten og bare hjørnene og sidene som var blitt høye, så ikke så mye på grunn av vannet var meget uklart, men var nok mer en nok med nærmer 40 kg sikkert.

Jaja, ser ikke stygt ut alkevell så er jo ikke like høyt overalt er litt opp og ned, ja med mening, ville ikke ha alt i rett linje.
Jeg tror du har for mye sand. Du trenger bare halvparten av de 11-13 centimeterne.

Er det Rådasand?
stemmer vell det
"http://www.juweldiskus.com/images%20oppsett%20av%20nytt%20kar/IMG_0622.JPG"
På linken er bilde av posen, ikke helt samme målene, er vell 0.4-0.8 ller hva jeg skrev tidligere i tråden, men ellers er posen lik
Rådasand må vaskes (skylles) lenge i bøtter i dusjen før bruk....
Vasket den jeg.
Putter ikke noe nedi akvariumene før det er vasket
Å, det var bra! Syns du snakket om at du ventet på at støvet skulle legge seg i løpet av et par dager og sånn... begynte å lure på om du ikke hadde skyllt den, bare dumpet den i akvariet Men litt støver det alltid, samme hvor lenge man har skyllt den, men det gir seg.
Støvet varte nå likevell 8-9 timer, kunne nok vært mer skylt, men støvet var da borte når sto opp på morgenen, så da putte vi inni plantene.
Det er vell ikke noe farlig å ha så mye sand? syntes det så fint ut vi da. Mister jo noen liter plass i akvariumet, men det går greit egentlig. Men noe mer ulemper gir det vell kanskje ikke?
Tja, hvis du søker her på ordene "gasslommer" og ser alle de spalte-kilometerne som er skrevet om det, så...

For tykt lag er ikke bra fordi det gir en totalt død sone nederst, der ingen form for oksygen eller vannutskiftning skjer pga all sanden over. Dette fremmer et usunt miljø der ingenting lever, kun en ting; anaerobe bakterier. Dette er den eneste typen bakterie som kan leve der, ettersom nesten alle andre bakterier på jorda trenger luft (oksygen). Anaerobe bakterier i det aller dypeste slammet på bunnen gir en skikkelig stank, og hvis du trodde råtne egg luktet vondt, så.... Begynner man å grave i et så dypt sandlag så det anaerobe laget kommer opp i frie vannmasser, vil det kunne spre død og fordervelse blant fiskene og muligens stank (i verste fall scenario).

Jeg er ikke redd for gasslommer selv, men for de anaerobe bakteriene i slammet. Gasslommer fyker som en rakett til overflaten der de går i oppløsning, og fiskene merker dem ikke.

På toppen av sanda kan BGA begynne å gro. De liker stillestående, døde soner.

Svært langsom utskiftning av oksygen og vann skjer bare til en viss dybde i sandlaget. Derfor er det lurt å ikke legge FOR dypt, men bare akkurat nok til at plantene får feste i grunnen. Jeg kan dessverre ikke si deg nøyaktig på millimeteren og heller ikke på centimeteren hvor grensen går, det kan nok ingen, for det er ingen eksakt vitenskap. Ulike forhold skaper ulike miljøer.

Jeg tror kanskje du bør satse på å bortimot halvere det sandlaget, hvis det var så tykt som 13 cm. Det er bare min mening da, kan hende andre har ulike synspunkter på det, men det er ihvertfall sikkert at altfor dype sandlag skaper svært usunt miljø i bunnen.
Du tar ut vannet og lagrer det i rene bøtter og baljer mens du bytter grusen om til sand, samtidig som du lar pumpen stå og gå i en av bøttene, for da holder bakteriene seg mens dere jobber, men ha alt klart når dere starter så går det fortest mulig.

Jeg gjorde dette med det ene karet midt, tok litt under en time
Er over en uke siden jeg ble ferdig da :P
Fiskene var i bøtte med vann, tok ut sikkert 70% av vannet, helte oppi nytt, ventet til støvet la seg og begge varme kolbene fikk vannet opp i riktig temp, så var fiskene oppi igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© Linn-Therese Nilsen
Reklame for plussmedlemskap