Skal snart flytte og fisk må dø (side 3)

Skal ikke blande meg inn i hva enkeltpersoner har sagt, ville bare informere om at å ta diskusjonene privat ikke er noen god grunn, da dette kan ses som mobbing.
Hvis noen synes andre på forumet går for langt, så må man melde dette inn til moderator. Klikk nede på "rapporter innlegg" i innlegget dere mener er for grovt.
Så kan heller moderator ta det opp med den enkelte.
Stine Sofie
Om krangling er den nye trenden, eller om det er noen av de nyere medlemmene som er ufattelig hårsåre - det klarer jeg ikke å svare på. Men dette blir bare latterlig. Det er tydeligvis noen av dere som er sterkt i mot Mona sin måte å ordlegge seg, men hvis det er så utrolig provoserende kan dere da bare sende en mail og få tatt dette privat. Jeg begynner i alle fall å bli lei av diskusjoner som dette. Tror dere [i]virkelig[/i] at åpne, personlige diskusjoner som dette gjør ting noe bedre? Er i alle fall et par stykker i denne tråden som har mistet all min respekt :-)



Trodde jeg klarte å holde meg unna denne tråden nå etter at alt kom ut av kontroll, men nei, dette må jeg kommentere. Tråden burde egentlig slik den har utviklet seg, bli slettet av moderator teamet. Jeg har vel nevnt tidligere her i denne tråden? at det krangles og diskuteres mer enn noen gang på AF. Jeg liker saklige diskusjoner, men oftere og oftere kommer disse trådene ut av kontroll av mer enn en grunn. Om nybegynnerne lærer seg til å bruke basen her inne og leser seg frem til info der, ja da er mange "dumme" tråder spart. Jeg tenker da IKKE på DENNE tråden. Basene her innne inneholder så mye fin info på alt fra fisker, planter, akvarier, ja det meste egentlig av det som trengs. En skriver bare inn søkeordet og vips kommer det opp tråder, temaer, artikkler etc etc som, som regel gir en det svaret en trenger om en er nybegynner. At mange kan bli provosert av enkelte medlemmer, som t.ek Mona, kan jeg forstå, men hun mener ikke noe vondt med det. Blir litt hoderisting her også innemellom, men har lært Mona godt å kjenne så jeg vet hvordan hun tenker. Jeg er en av de som forguder Mona O forde hun bidrar med så mye kunnskap, bilder, egen erfaring og mye mer. Det meste jeg kan om cory, har hun lært meg/har jeg lært av henne. Vi har alle våre meninger om alt, skulle bare mangle. Men la oss dele dem på en positiv måte, og ikke lage slike tråder som dette hvor alt er ute av kontroll

Er i alle fall et par stykker i denne tråden som har mistet all min respekt skriver Stine Sofie. Tja vet ikke om de "par" du sikter til har behov for din respekt, uavhengig om jeg er en av dem eller ikke. En kan da føre normale diskusjoner uten at det skal bli person-angrep. Som sagt har vi alle våre egne meniger, også jeg. Men som regel holder jeg mine meninger unna om jeg vet det ender slik som her. Her er en som lurer på om hva han skal gjøre med fiskene sine forde at han skal flytte og diskusjoner ender med innblandig av torskefisk, overfiske og gud vet hva? Det er vel som de sier: det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar, og de er det en del av i denne tråden
uff. Blir skikkelig skremt for å legge ut noe som helst her på forumet.... Blir jo bare krangling og skjefting jo... Jeg er helt ny her på af. Å synes dette er en fin plass hvor jeg har fått masse informasjon til å gjøre ting rett for fiskene mine. Så jeg vil helst ikke bli skremt bort fra af:p ja, er vel kanskje lettskremt:p først vil jeg si at jeg spiser fisk:p jeg bygger med legoklosser med sønnen min, å jeg så da et spørsmålstegn bak oveskriften skal flytte og fisk må dø? Mener da han spurte... Og fikk svar og tok det til seg og gav bort fisken da ende jo saken bra for både fisk og eier? Fisken fikk nytt hjem. Og eier lærte fisk ikke skulle dø pga flytting
hea
[QUOTE=Anne Kristin] Husk at du også kan bruke søkefunksjonen :) Da kan du finne svar på masse rart, uten å lage egne tråder. Sånn til en annen gang, om du er usikker på om du vil lage en ny post eller ikke.


tusen takk for tipset
fiskemilla
uff. Blir skikkelig skremt for å legge ut noe som helst her på forumet.... Blir jo bare krangling og skjefting jo... Jeg er helt ny her på af. Å synes dette er en fin plass hvor jeg har fått masse informasjon til å gjøre ting rett for fiskene mine. Så jeg vil helst ikke bli skremt bort fra af:p ja, er vel kanskje lettskremt:p først vil jeg si at jeg spiser fisk:p jeg bygger med legoklosser med sønnen min, å jeg så da et spørsmålstegn bak oveskriften skal flytte og fisk må dø? Mener da han spurte... Og fikk svar:) og tok det til seg og gav bort fisken:) da ende jo saken bra for både fisk og eier? Fisken fikk nytt hjem. Og eier lærte fisk ikke skulle dø pga flytting:)


jeg er også ny og helt grønn på fisk, men jeg er dønn forelsket i akvariet mitt enn så lite det er. og veldig glad for at det finnes et slikt forum, ellers hadde nok flere enn stakkars "salt" dødd for meg.

så fiskemalla : jeg siterer og skriver under på ditt innlegg.

Inaktiv bruker
Anne Kristin
...er litt usikker på om jeg skal skrive noe her, men... jeg er da veldig nybegynner..... ...og jeg hadde en fisk som tydelig ikke hadde det noe greit for 3 dager siden, og jeg turde faktisk ikke spørre hvordan man skulle ta livet av den, for her var det veldig tydelig at den var syk og jeg fulgte hvert "pust" den hadde.. det var kveld og jeg hadde ikke mulighet for å kjøpre vannverdistrips og dette som blir pratet om. de andre fiskene var kjappe og kvikke (noe de enda er) jeg byttet endel vann i håp om bedring og skylte filteret. jeg skjønte veldig godt at den lille tassen ikke kom til å være i live de få timene jeg fikk i søvnland, og riktig nok ,halv 6 neste morgen var den død. irriterte meg veldig over at jeg ikke bare skrev om problemet, da hadde den faktisk ikke trengt å lidd unødvendig.. så her sitter jeg da med dårlig samvittighet. men, skal ikke fyre opp under gammel tråd, så ikke ta det ille opp noen av dere. men som nybegynner hjelper det veldig med en hjelpende hånd og støttende råd. takker igjen for et fint forum. enda bedre blir det om man utnytter alles kometanse og glemmer å "konkurere".


Et godt eksempel på at det burde føles tryggere å spørre om ting her.

Men, ikke ha for dårlig samvittighet for at fisken din måtte lide, det er naturens gang og vi kan ikke hindre all lidelse. Det hadde dog sikkert følts mye bedre for DEG dersom du slapp å se på at fisken led. Jeg opplevde det samme med 17 fisker som døde av en sykdom (?) og de døde i løpet av bare noen få timer etter vannbytte. Fant egentlig ikke ut hva som gjorde det, siden bare den ene fiskerasen døde og ikke de andre. Men, en fiskerase kan være mottagelig for sykdomsvirus etc som andre fisker kan være bærere av uten å selv bli syke.

Jeg greide ikke se på at de led så jeg tok en hammer og knuste hodet deres, en etter en. Men, jeg er ikke så glad i å stå med en kniv og skjære av fiskehoder, slik enkelte tydeligvis er, så det å legge fisken i feks en papirpose eller noe der den ikke glir unna når du kommer med hammerslaget, er veldig praktisk.
Inaktiv bruker
Stine Sofie
Om krangling er den nye trenden, eller om det er noen av de nyere medlemmene som er ufattelig hårsåre - det klarer jeg ikke å svare på. Men dette blir bare latterlig. Det er tydeligvis noen av dere som er sterkt i mot Mona sin måte å ordlegge seg, men hvis det er så utrolig provoserende kan dere da bare sende en mail og få tatt dette privat. Jeg begynner i alle fall å bli lei av diskusjoner som dette. Tror dere [i]virkelig[/i] at åpne, personlige diskusjoner som dette gjør ting noe bedre? Er i alle fall et par stykker i denne tråden som har mistet all min respekt :-)


Dette gjelder ikke kun Mona, det er mange fler her som kommer med krasse, respektløse svar.

Men, ja, jeg personlig tror på ÅPENHET og å snakke ut om ting i all offentlighet, fremfor å feie støvet under teppet og late som om det ikke finnes.

Men, det er nå meg.

Var dumt av meg å blande meg inn når diskusjonen allerede var så opphetet som den var. Innlegget mitt ble dessverre misforstått, jeg ordla meg kanskje dårlig. Får ikke gjøre annet enn å beklage og melde meg ut av diskusjonen - over og ut
Embla Ofelia
Det ER litt forskjell på å avlive en katt og å avlive en liten fisk altså Mona :-) Jeg skjønner ikke at det går an å sammenligne engang!


Hehe, unnskyld at jeg ler men... og det sier du? Sammenligninger og sammenhenger... Vel, jeg lurte også på hva i alle dager du snakket om, da du plutselig begynte å spørre folk om de er vegetarianere og masse andre greier i denne trådsammenhengen.

Jeg mener det er en soleklar sammenheng som vitner om visse karaktertrekk, hvis man har skaffet seg et kjæledyr, og første tanke som slår en inn når det ikke passer å ha det lenger; avliving.
Ikke gi bort, ikke selge. Nei, det er avliving som faller en inn, ikke noe annet.

Som sagt; en trenger ikke være noen akvarieekspert for å klare og skjønne at de kan gis bort, istedenfor å si "fisk må dø".
Det var ikke og er ikke noe spørsmålstegn i trådstarters overskrift. Det står klart og tydelig "Fisk må dø".
Vell nå har det seg slik at mange dyre "eiere" aldri skulle fått lov å eie dyr!.

Hvor jeg bor / eller bodde da, så var det helt ytters på "øya" så var det hver sommer familier som slapp ut kaniner fordi dem skulle på ferie, så da er det så mye jobb å finne noen til å passe på kaninen et par uker, gi den bort er jo også så mye arbeid vet du huff...
Så der ble de plassert for seg selv!, bare å ta seg en tur ut ditt i og med at det faktisk er tur sti, så vil du finne både hvite og brune små skjønne dverg kaniner som ikke har noe ute i naturen alene og gjøre.

Er vell kanskje enda værre her borte jeg er nå da, annet fylke, men her er det vell noe som heter kanin øya, hvor folk bruker BÅT, for å slippe ut kaninene de ikke vil ha lenger ute på øya, ikke noe stor øy heller, sulter vell i hjel de stakkarsene.

Er vell mange historier, men nå valgte jeg bare Kanin historien.

Inaktiv bruker
Mona..
Jeg skjønner jo at man ikke akkurat bør oppordre til en bruk-og kast-mentalitet når det gjelder akvariumfisk, men, tenk på alle som allikevel oppfordres til å kjøre inn et akvarium med noen rimelige småfisker som man altså regner med skal dø av nitrittforgiftning. Og, de pines jo en god stund før de ligger der døde. Står det ikke akkurat dette her på forumet under oppstart av akvarium mon tro? *smiler ekstra søtt*


Sitat fra akvaforumets oppstart av akvarium:

Etter at karet er satt opp, temperert, beplantet og ferdig innredet og du har funnet ut hva slags fisk du ønsker å ha i akvariet kan du starte med å sette inn et par enkle, hardføre "innkjøringsfisk" - ikke mer enn 2-3 stk!

Mange velger ancistrus eller otocinclus som algespisere, og det er lurt å kjøpe noen lettholdte, billige fisker til å starte opp akvariet, som f.eks. guppy, sverddragere eller platy.
Embla Ofelia
Jeg skjønner jo at man ikke akkurat bør oppordre til en bruk-og kast-mentalitet når det gjelder akvariumfisk, men, tenk på alle som allikevel oppfordres til å kjøre inn et akvarium med noen rimelige småfisker som man altså regner med skal dø av nitrittforgiftning. Og, de pines jo en god stund før de ligger der døde. Står det ikke akkurat dette her på forumet under oppstart av akvarium mon tro? *smiler ekstra søtt* Sitat fra akvaforumets oppstart av akvarium: Etter at karet er satt opp, temperert, beplantet og ferdig innredet og du har funnet ut hva slags fisk du ønsker å ha i akvariet kan du starte med å sette inn et par enkle, hardføre "innkjøringsfisk" - ikke mer enn 2-3 stk! Mange velger ancistrus eller otocinclus som algespisere, og det er lurt å kjøpe noen lettholdte, billige fisker til å starte opp akvariet, som f.eks. guppy, sverddragere eller platy.



Det skal du ha Embla, at slikt burde ikke stå i et forum. Dette er også hva jeg lærte når jeg startet opp mitt første kar for en del år siden. Men ettersom tiden går og en får en del erfaring, plager en ikke fiskene sine på den måten. Som jeg har nevnt i denne tråden? og andre er det nettopp oss medlemmer som skriver det som blir oppført i basen, men dette bør med jevne mellom rom kontrolleres og oppdateres av moderatorteamet/webmaster.

Når det er sagt må jeg også si at mye av det du har skrevet i denne tråden er hinnsides utenfor hva som er poenget i tråden. Overfiske, torskekvote, dumping av fisk og linker som ikke har noe med tråden å gjøre. Var vel en/ei som skrev om å miste respekten for andre her i tråden for sine utsagn, men dine utpill grenser til tider til det VEEELDIG useriøse. Som t.ek å sammenligne akvariefisk og matfisk. Ikke fisker jeg i akvarie og ikke mater jeg torsken hver dag....... Flott at du er aktiv og prøver å hjelpe de som har spørsmål, men hold deg til utgangspunktet for trådene du svarer i, så beholder du kanskje også respekten *smiler ekstra søtt*

Bilde 1. Dette er en av mine tidligere ciklidetyper, en O. Mossambicus som faktisk også står skrevet om som matfisk. Men ville jeg spise den? Nei. Det er forskjell på matfisk og "hobbydyr"
Embla Ofelia
Jeg skjønner jo at man ikke akkurat bør oppordre til en bruk-og kast-mentalitet når det gjelder akvariumfisk, men, tenk på alle som allikevel oppfordres til å kjøre inn et akvarium med noen rimelige småfisker som man altså regner med skal dø av nitrittforgiftning. Og, de pines jo en god stund før de ligger der døde. Står det ikke akkurat dette her på forumet under oppstart av akvarium mon tro? *smiler ekstra søtt*


Du sitter og bjeffer opp i feil tre.

Det høres ut som om du beskylder meg for å ha skrevet noe sånt. Hvorfor sier du det til meg, her og nå? For det første har jeg aldri oppfordret noen til bruk av innkjøringsfisk. Faktisk har jeg kranglet med folk fordi jeg er I MOT bruk av innkjøringsfisk!

Den artikkelen du sikter til er det ikke jeg som har skrevet.

Skjønner ærlig talt ikke hvorfor du tar det opp med meg i denne tråden og bringer det på bane overfor meg i det vi diskuterer her.

Hei Source

Etter å ha vært ferieborte fra forumet en stund tok jeg meg tid til å lese igjennom den siste tidens innkommende tråder. Jeg har stor interesse av å lese innleggene under "nybegynner", og kjenner meg ofte igjen i problemstillingene som der blir tatt opp.

Jeg har heldigvis ikke vært i din situasjon Source, men har ingen problem med å se det dilemmaet du er opp i. Du vurderer det slik at du har havnet i en ugrei setting hvor human avliving av dyr er løsningen. Du er nærmeste til å vurdere din situasjon. Jeg har ingen grunn til å tro at du er noe mindre moralsk enn meg. Jeg respekterer derfor din fulle rett til å velge best vei ut av uføret for deg og dyra dine.

Etter noen greie tips om å selge/gi bort dyra starter rabalderet, og det er med skam jeg leser noen av innleggene som følger. Hva ønsker dere å oppnå dere som gang på gang er ute å vifter med den moralske pekefingeren? Tror dere folk endrer holdning når moralvoktere maler ut sin indignasjoner med bred pensel?

Det oppnås kun en ting; brukere av forumet og da spesielt nybegynnere vil kvie seg for å lufte sine problemstillinger. Man ønsker ikke å bli nærmet idiotforklart av forumets selvutnevnte moralpolitiet, og det bør være en tankevekker for de av dere som ønsker et levende og mangfoldig forum.


Endret pga typo.
Orphan
Tror dere folk endrer holdning når moralvoktere maler ut sin indignasjoner med bred pensel?


Hvem har sagt det? Jeg skjønner utmerket godt at folk dreper kjæledyra sine akkurat når de har lyst, enten det har ben å gå på eller finner å svømme med, samme f... hva andre mener. Men jeg har også rett, på lik linje med alle andre, å si hva jeg mener om bruk-og-kast-mentaliteten enkelte mennesker oppviser mht levende dyr. Det er en forkastelig holdning som jeg er i mot. Og det sier jeg. Jeg prøver ikke "endre holdning" på noen. Det greier ingen. Og ihvertfall ikke på et forum.
Er man ikke født med omsorg for levende vesener og respekt for levende dyr, så kan ingen "lære" deg det. Det er noe man har i seg, eller ikke.

Det du skrev med masse ord og vendinger ovenfor, var rett og slett at du er helt enig i den bruk-og-kast mentaliteten. Ikke bare er det greit at folk ikke engang prøver å gi kjæledyrene sine et fortsatt liv hos andre når man selv ikke vil/kan/gidder å ha dem lenger, nei du skriver "Jeg respekterer derfor din fulle rett til å velge best vei ut av uføret for deg og dyra dine."

Her rister jeg bare på hodet - hvordan er det mulig å snakke om respekt i den sammenhengen? Og "den veien ut av uføret", hvem er den egentlig best for...? Det er ikke dyrenes...!!

Å ta livet av et friskt og sunt dyr, et levende vesen, uten å ha forsøkt å gi bort eller omplassere noe mener jeg er riv ruskende galt. Det er grunnfestet i mine innvoller!

Jeg kommer aldri til å respektere slike valg som dette, hvis ikke andre løsninger er prøvd først:

"Vi avlivde katta i går, for vi skal på ferie til syden i morgen".

"Bikkja krevde så mye mosjon, og det var ingen som orket å gå tur med den lenger i familien, så vi avlivet den"

"Ungene var lei av kaninen, så vi avlivde den"

PS! I alle tre tilfellene sier folk vanligvis at de har blitt allergiske...
men det kan man dessverre ikke skylde på når det gjelder fisk.
Inaktiv bruker
Det er greit det Loffa og Mona, Jeg kommer ikke til å skrive mer her på akvaforum og kommer til å be om at profilen min slettes i dag.

Hvis det ikke går an å ha en dialog om noe man finner merkverdig eller stille spørsmålstegn ved den respektløse måten det svares på her så anser jeg meg som ferdig på dette forumet.

Og bare til deres opplysning; jeg skiller ikke mellom matfisk og akvariefisk: begge er bevisste vesner som kan oppleve og føle smerte.

Den eneste forskjellen mellom fiskeraser er at noen typer er alment akseptert å la lide og spise mens de andre skal man liksom se på i et akvarium og ha som "kjæledyr".
Embla Ofelia
Jeg kommer ikke til å skrive mer her på akvaforum og kommer til å be om at profilen min slettes i dag.



hadde avtalt med meg selv at jeg skulle la denne tråden ligge død, men Embla Ofelia, vær så snill å ikke slett deg. man trenger stort mangfold i et forum, og her er så mange flinke mennesker som kan det de driver med. noe som kommer oss nybegynnere til gode.

NÅ skal jeg la tråden ligge død.
Embla Ofelia
Det er greit det Loffa og Mona, Jeg kommer ikke til å skrive mer her på akvaforum og kommer til å be om at profilen min slettes i dag. .


Jeg håper virkelig ikke du gjør alvor av denne trusselen Embla Ofelia, den gleden synest jeg ikke at "de andre" skal få! Jeg har også lurt på om forumet har plass til slike som oss! Og en ting synest sikkert, en "angriper" ikke den "akvariske åndseliten" (Spisset) ustraffet. jeg har jo blitt bedt om å ta meg sammen og skjerpe meg, samt fått klar beskjed om at jeg har mistet all respekt. Det er jo også vi, og bare vi, som lager krangelen i trådene.

Enig med Anne Kristin, nå skal jeg også la tråden ligge død!

-Tore-

Har bare skumlest, men embla har flere bra poeng da.
Men det blir liksom et skille om man vil det eller ei mot fisk man spiser og akvariums fisker, akvariums fisk er dømt til å være "pynt" eller?
Mens oppdrets fisk har ikke samme formål.
Men at det er synd hvordan disse kan bli behandlet er jo helt klart.

Om det passer i tråden eller ei skal jeg ikke spekulere i ettersom jeg rett og slett ikke vet selv.

Men å kune skrive OG lese meninger er jo forumets hennsikt?

Så dumt at ikke alle føler seg velkomne, selv om i brunn og grunn alle seffølgelig er det!

Når jeg skriver " Jeg respekterer derfor din (Source) fulle rett til å velge beste vei ut av uføret" vil den oppvakte se at dette verken er aksept eller fordømmelse av Sources beslutning. Det er kun en tiltro til at Source evner å løse situasjonen på en gjennomtenkt og ryddig måte. Det er ingen ting i Sources innlegg som tyder på at han ikke er i stand til å vurdere situasjonen ut i fra helt normale og humane hensyn.


Å komme med tøv som min angivelige støtte til en "bruk-og-kast mentalitet" er bare et krampaktig forsøk på å gi meg et negativt ladet stempel, for i kontrast å kunne få fram sin egen så fortreffelige og høymoralske holdning.

Jeg regner med at de fleste her inne gjennomskuer framstøt som dette. Slikt er kun egnet til å sette framfører i et grelt og komisk lys.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap