Ikke akkurat akvarist.... (side 3)

Dette blir jo bare knall!!

Og hvis du ikke er akvarist, da lurer jeg på hvem som er
Gratulerer, Sigmund! Uflaks snudd til noe positivt, kan man vel trygt si, når du snart endelig kan synke ned og nyte synet over kanten på glass må det føles veldig vel fortjent. Og plantene ser da ut til å ha klart seg ;o)
Hyggelig med gode tilbakemeldinger.
Du har rett Linda, plantene har klart seg, som du vel antyder, i overkant bra! Luking skal foretas så snart gulvet er inpregnert, vannsøl er ikke til å unngå, i et hvert fall ikke når jeg gjør det.

Bildet viser 530 literen, i ferd med å bli innkjørt på nytt. Skjønner ikke at sommerfuglciklidene ikke kunne trives her?
Synes karet så fint ut jeg, og drømmer om å få plass til en 500L eller 720L igjen. Savnet av et storkar som møbel i stua er stort. Men en får takke for at en har plass iallefall til oppdrettskarene i eget rom. Har noen bilder fra den tiden med 500L/720L og mimrer stadig om den tiden.

Men når en flytter og stua ikke er ment for et kar.... får en benytte seg av de mulighetene en har
530
og det kommer her:


Ahhhhh!! Nydelig innredet kar, Sigmund. Er det lov å komme å se karene dine?? Dette likte jeg veldig godt.
530
Hyggelig med gode tilbakemeldinger. Du har rett Linda, plantene har klart seg, som du vel antyder, i overkant bra!


Absolutt ikke den minste lille antydning om noe slikt, overkant finnes ikke når det gjelder planter og meg, klipper når det treffer lysarmaturet, og ellers når fisken ikke får snuplass. Oppstart med Salmi og deretter kjempeplanter i veldig sterk vekst, mye mat til fisken og en skvett næring ved vannskift, det er oppskriften på et lykkelig akvarieliv her i huset :o)
Har gått gjennom alle karene og gitt dem en etterlengtet "frisering". En del av plantene trengte sårt til ikke bare en nakkestuss, men en total overhaling. Ble en bøtte med sammenvaset Limnophilia sessiflora, samt noen never flyteplanter. De vokser voldsomt, men er flotte når de blir stelt.

Apistogrammaene i 160 literen trives med mye flyteplanter. De to kullene som har kommet og overlevd fra mai og utover, blir fine. Håper jeg kan klare å se kjønnsforskjeller på dem, spesielt side mammaen døde for en drøy uke side, trolig av utmattelse. Med de 8-10 små som nå er store nok til å jakte egg og nye yngel, ble livet svært strevsomt for en trofast mor.

Tom C. har signalisert at det kan være mulig med noe supplering fra Stavern, hvilket jeg gleder meg til.

I 230 literen, selskapskaret, så jeg i går en mikro-keisertetra, yngel på 3 mm lengde. Den hadde nok bedre kår før jeg ryddet opp i plantene, og det var vel derfor den hadde klart seg. Blir spennende å se om den vokser opp, da er det i så fall nummer to, jeg fikk en på samme tid i fjor, den er nå voksen.

530 literen er snart innkjørt igjen. Utrolig nok har en amanoreke overlevd Salmikuren med NH3 på 2. Høye nitratverdier, ellers kunne jeg ha satt inn fisk nå. Skiftet 150 liter i går og det renner inn nye 150 liter akkurat nå. Om nødvendig et nytt bytte i morgen, og så avsted til Dahls for å handle Ottoer, har bestilt 20 stk. Venter også på 50 Nannostomus, hvorav 36 skal gå i det store og resten i 230 literen.
Tre amanoreker har overlevd innkjøringen med Salmi, utrolige tøffinger.

Var på Dahls igår og kom hjem med 20 Otocinclus som har fått et ryddeoppdrag i 530 literen! De forsto øyeblikkelig hva de skulle gjøre.

Har også bestilt en stim på 50 Nannostomus marginatus som jeg håper kommer snart.

Forhåpentlig går det i orden med en gruppe på 20 - 25 Apistogrammaer og da er karet fylt opp.
Etter at karene ble satt på plass igjen, har jeg fundert på hva jeg skulle ha i storkaret. Etter en e-postveksling med Tom.C var valget enkelt: det ble Apistogrammaer.

Tom er en idealist og deler gjerne med seg av både kunnskap og fisk. Sist onsdag kjørte jeg derfor til Stavern og fikk med hjem følgende:

16 Apistogramma sp. Nadelstreifen F1 (Leticia) og 11 A. sp. Pebas (Blue) (Rio Ampiyacu) F1, flotte fisk med fine farger. Alle disse går i 530 literen og har funnet seg godt til rette. De har farget ut etter turen og ser absolutt ut til å trives. A. sp. Nadelstreifen er det bare to i Norge som har, Tom C. selvsagt og undertegnede!

Tre A. sp. ”Napo3” F1 fra Rio Napo, så nært beslektet med A.sp.Pebas og A.sp. Nadelstreifen, at de ikke kan gå i samme kar. De har derfor fått 53 literen som midlertidig bopel. De som var der er flyttet over til 230 literen.

Tre A. atahualpa som går i en hastig tilrettelagt halvpart av en 150 liter som er delt i to med en skillevegg av glass. (Dette er et gammelt kar i sin tid brått innkjøpt som karantenekar. Så mye riper at det nesten er matt. Det får holde foreløpig, men planen er en reol med 3 stk ca 100 liters kar i et hjørne i kjellerstua til erstatning for dette og for 53 literen (som alle da kan brukes til noe annet . Har luftet det for min kjære, og hun besvimte ikke!)
Innredet med HMF filter, Biltemasand, noen nye planter, litt Javamose, flyteplante, en kokosnøtthule og et par røtter. pH 4,5!!! (Tom har fanget dem i pH 3,7-3,7!)

Et par A. barlowi Vf. fra Rio Oran som går i den andre halvdelen av 150 literen. Innredet på samme måte som hos naboene, men ikke kokosnøtthule. Disse skal også ha skikkelig surt vann og går også i pH 4,5. Nydelig fisk som i tillegg er en sjeldenhet idet den er, eller kan være, munnruger. Tom har et par A. barlowi alene i en 160 liter og hunnen der ”tygget” på over 30 yngel, mens et annet par som gikk i en 85 liter sammen med annen fisk, la egg ute i karet og lot yngelen svømme fritt. Ikke logisk, men det er kanskje ikke den mest fremtredende egenskapen i fiskeverdenen.

Jeg håper å få til alle disse flotte fiskene, resultatet av et både særdeles gavmildt, hyggelig og lærerikt besøk.

Leser noen dette, så ha et godt nytt år. Om ingen leser, så ha godt nytt år allikevel!
Gratulerer med ny fisk, og Godt nytt år
Mvh Kristin
olala der var det mye flott fisk, jeg kunne godt tenkt meg å se noen bilder av nadelstreifen og gjerne i forskjellig humør............. Den står definitivt høyt på ønskelista mi.

Hvis du skal bygge reol kan det være en ide å sjekke ut hva Dahls skal ha for en målbygd reol. Siden det ser ut som det blir apistoer på deg også er det jo greit å få til kar med maksimal bunnflate foreksempel 3 x 150 liter (100L x 50B x 30 H). Sikkert mange andre mål som passer både med hjørnet ditt og standard lysarmaturer.

Lykke til og godt nyttår til deg også
hilsen Ola
Takk for ønsker og tips.

Jeg uttrykte meg klossete, A. sp. Nadelstreifen er en fin fisk, men er ikke spesielt fargerik. Det er A. sp. Pebas Blue har flotte farger. Ikke knallrød, knallblå el.l. men nydelige farger på kropp og finner. Elegant fisk.

Jeg må ha besøk av datter eller datterdatter med digitalkamera før jeg får tatt bilder. Skal legge ut når jeg har noen vellykkede.

Nå var det nadelstreifen jeg mente, den ser utrolig flott ut på bildene til TomC, farver eller ikke.
Pebas "blue" er også en flott fisk, hvis du noen gang skal flytte på de er det absolutt verdt å ha kameraet klart og ta bilde mens du står med den i hånda.
En Apistogramma sp. Pebas hun har muligens egg eller yngel. Hun er knall gul nå og kommer i lynkjappe raid frem ved foring og for å jage annen fisk som måtte bevege seg i retning av det hun har lagt beslag på som revir. En tydelig mer fargesterk hann ser også ut til å passe på det samme området, men med noe større radius.

Karet er på 530 liter og tett beplantet med store røtter, stener etc. så det er helt umulig å se stedet i bakgrunnen som hun har valgt ut. Får håpe at eventuell yngel finner mat i et ganske veletablert kar, for å "treffe" dem med Liquifry virker særdeles vanskelig.
Nå har du drettet apistoer før så du vet det kanskje, men se etter "rykking" når hun vender tilbake etter angrepet. Da samles yngelen under hunnen.
Det har jeg ikke lagt merke til den gangen jeg kunne følge med fra start, så tusen takk for god info. Skal se nøye etter når lyset går på om vel to timer.
Tror A.Pebas hunnen har gitt opp yngelen. Hun er blekere gul og oppholder seg mer framme i karet med færre avstikkere inn bak rot og planter. Er heller ikke så hissig.
Men dét er en annen Pebas hunn! Mindre enn den første, sterkt gul og hissig som en veps! Hun jager fryktløst både Nadelstreifen og Pebas hanner som er 4 ganger så store som hun selv.
I kveld så jeg 12-15 ørsmå yngel gjemt inne i en stor dott javamose som har etablert seg fastsittende i øvre del av en diger rot. En av dem var på vei bort og hun tok den i munnen og spyttet den ut der hun ville ha den. Fasinerende.

Med såpass mange fisk i karet er sjansen for at de skal vokse opp heller liten, men håpløst er det vel ikke. Gir Liquifry med sprøyte påsatt 15 cm tynn plastslange i området der yngelen befinner seg. De har ikke plommesekk så jeg antar at de er snart en uke gamle.

Har kjøpt 6 stk. 54 litere boret for overrenning. Skal bygge reol til disse og kople dem til avløpssystemet for enkelt vannbytte. Ville egentlig ha større kar, men har sett at mange Apistogrammaer fint kan bo i denne størrelsen og så får jeg holde meg til disse typene. Årsaken til valget er selvsagt at jeg kan ha dobbelt så mange arter på samme plass. Gjenstår å kjøpe utstyret, dvs. blåsvamp, powerheads, lys, varmekolber, sand og innredning. Og gjennomføringer samt rør selvsagt. Blir morsomt!
Reol og yngel
Har såvidt begynt på reolen etter mye grukking (mindre pretensiøst uttrykk for tankearbeid). Ender opp med å lage den av to furu hobbyplater som sidevanger, 18 mm tykke, 30 cm brede og 2 meter høye. Horisontale "bjelker" felles inn og limes og skrus fast. Lekter limes og skrus på tvers av vangene og 125 cm furuplater som hyller. Det blir to 54 litere ved siden av hverandre, med en tilpasset plate liggeunderlag under og i mellom. Det siste for at fiskene i hvert kar skal ha oppmerksomheten sin rettet mot egen partner. Så i "tomannsboligen" (150 liter kvadratisk kar delt i to med glassplate) at den ene hannen tidvis var mer opptatt av hva som foregikk hos naboen enn av sin egen hunn. Kjøpte for noen dager siden et plastlokk til slike dunker jeg lagrer vann i og satte ved siden av glasset som en blendingsgardin.

I ettermiddag så jeg nøye på nettopp tomannsboligen og jeg har nok gjort A. sp. barlowi hannen urett! Under en tydelig gul og flott liten hunn beveget det seg noe som først så ut som rusk, men som med briller (!) viste seg å være knøttsmå yngel. Vanskelig å se hvor mange, men tror jeg kan telle til 20 stk.

Hentet straks Liquifry og ga med sprøyte ned til flokken. Det ligger også en god javamosedott der, i tillegg til beitemuligheter på et HMF så jeg håper de overlever. Har ikke våget meg på artemiaklekking ennå, men det er kanskje tiden for det nå.
Gratulerer, og lykke til med både yngel og reol ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap