Nybegynner - kjøpte mitt første akvarium i dag. (side 3)

Puh. Dere er jaggu aktive her inne, ja. Jeg får se om jeg klarer å holde tritt og svare alle, selv om 1 mot 20 betyr at jeg må bli 20 ganger så aktiv :-P.

Tusen takk for komplimenter angående innredningen av akvariet så langt! Jeg synes selv at jeg har fått det bra til, tatt i betraktning at jeg stadig roter det til med slamsugingen min. Jeg håper bare røttene synker snart, slik at jeg får det skikkelig fint. Når det kommer til størrelsen på akvariet, synes jeg dette er perfekt. Pirayaene går ikke oppå hverandre, og jeg kan se for meg at de kan bli litt mer sky og aggressive ovenfor andre fisker hvis man f.eks halvverer volumet. Det er veldig lite krangling blant fiskene, og pirayaene er veldig nyskjerrige. Nå er det jo bare gått en god uke, så ting kan jo endre seg drastisk når tilstandene "setter seg" litt mer. Dette vet sikkert noen av dere masse om. Jeg aner ikke . Jeg begynner jo å merke at jeg er blitt veldig glade i dem, alle sammen, på denne korte tiden.

Jeg kjøpte for en stund tilbake Nikon D3000, men er rett og slett ikke helt fornøyd med hvordan bildene av akvariet blir. Får ta fotokurs, så kanskje det blir bedre. Og nei, jeg tenker ikke å ta fotokurs kun for å ta bilder av akvariet. Det kan jo være greit å kunne ta fine bilder generelt også .

Anyways!

Aqua Safe: Har dette noen effekt? Jeg leser at vi har såpass bra vann i Norge at bruk av Aqua Safe ikke er annet enn kostbart.

Nitrivec: Har det noen effekt? Her er det (som selvfølgelig alt annet her inne) mange delte og lidenskapelige meninger om.

Salt: Er det noe man skal ha i vannet? Jeg har lest en del artikler om det, men har heller ikke her kunnet danne meg en mening, da det er veldig sprikende ytringer rundt dette emnet også.


530: Jeg leste en veldig fin artikkel om dette her. Jeg synes ihverfall denne artikkelen var veldig lærerik siden den ga et veldig enkelt bilde av nitrifikasjonsprosessen. Jeg har også lest artikkelen du linket til tildligere

Hvordan kan jeg best mulig bekjempe amoDet skrives at men bør senke PH og tilsette salt. På vet hjem fra jobb i dag, har jeg tenkt å få tak i eikeblader. Har lest at dette kan funke som katalysator for å redusere PH-verdien. Salt tør jeg ikke tilsette. annå, ihvertfall.

Jeg håper ikke dere oppfattet det som at det er jeg som mener dere kjefter og er nazi. Jeg synes bare dette er helt topp, og er sikker på at hvis det ikke hadde vært for dere her inne, ville denne hobbyen vært veldig kortvarig for min del, da alle fiskene hadde vært døde til nå .

Sitat:" Jeg håper ikke dere oppfattet det som at det er jeg som mener dere kjefter og er nazi."

Neida, slapp av, ville bare bekrefte det den butikkansatte sa om at man kan få kjeft, men samtidig fortelle hvorfor. Oppfattet ikke i det hele tatt at det var din oppfatning.

Når det gjelder pH, er det fint for ammoniakk/ammonium forholdet om du reduserer pH til ca 6,5. Det kan du gjøre raskt med eikebarkekstrakt. Dette inneholder nok minst like mye syre som ekstrakt fra eikebark, men virker fint hos meg uten å gi algeproblemer. (Har tildligere brukt noe som het pH Minys og som var en syreblanding med stort innslag av fosforsyre. Av det ble det fosfor som er hovedproblemet med gjødslingenav Vansjø (drikkevannskilde i Mosseområdet) og algeproblemene der. Altså, ikke mer pH Minus her.

Alle dine fisk er vil trives godt med pH 6,5.

Eikebarkekstrakt er konsentrert, så du må ikke helle det rett i karet. Bruk det i forbindelse med vannbytte. Om du bruker bøtter (håper ikke det, med 720 liter!) hell litt i hver bøtte etter å ha sjekket hvor mye du må ha i bøtta for å senke pH til 6,5. Pass på at du senker pH i karet over et 2 - 4 dager, fisk tåler dårlig brå og store (over 0,5) endringer i pH.

Under 6,5 bør du ikke gå fordi det vil begynne å bremse opp bakterieveksten, og det er du avgjort ikke interesert i nå. Den stopper ved ned mot pH 5 (selv om det er folk som har vann ned på pH 4 og deromkring for enkelte fisk, særlig for å få dem i lek. Allikevel er det ikke, såvidt jeg vet, meldt om problemer med nitrifikasjonen.?!

Salt er et middel som de fleste bruker med stor forsiktighet eller ikke i det hale tatt. Andre synes det er svært viktig. Hvis du bruker Aquasafe, bør du tilsette litt vanlig salt, jeg vet ikke hvor mye, sjekk rundt for å se hvilke anbefalinger de gir som er tilhengere av salt. Årsaken er dels at det påstås å motvirke nitritskader, men kanskje like viktig er det at kloret som er i salt, (salt=natriumklorid) er gunstig for nitrifikasjonsbakteriene og disse kan vokse raskere.
Forøvrig fin artikkel du linket til på koi.no, hadde ikke sett den. Også her er nitrobacter nevnt som den som omdanner nitritt til nitrat. Faktum er at du i akvariet ditt (og i hagedammen) ikke vil finne målbare mengder nitrobacter, men nitrospirae.
Ellers er jeg enig i at du har satt opp et fint kar. Leste om rødbukpirayaene dine, og synes de er litt vel spennende etter min smak. Synes best om små fisk, men heldigvis er vi like forskjellige som fisk!
Takk for enda et bra tips, 530 :-).
Jeg hadde forresten tenkt å tipse om [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=128115&t=temartic_e]denne[/URL]. ER kjempefornøyd med den. 8 meter solid slange, nor som holder i massevis for meg. Jeg bare skrur den på vasken på kjøkkenet, åpner slusen og setter på vannet. Da fungerer springen som en slags pumpe, og når slangen er full, skrur jeg av springen, og vannet renner da ut ganske effektivt.

Noe av det beste, er at man kan regulere tempoet på utsugingen ved å regulere trykket i springen ved utpumping. Å skifte vann hjemme hos meg er en lek .
Det er et flott hjelpemiddel. Selv er jeg er så heldig at akvariene står (vanligvis!) i en kjellerstue med et vaskerom som nærmeste nabo. Derfor har jeg boret hull i de tre største karene, forsynt dem med overløp til sluk og "halvautomatisk" påfylling.
Et tip til: sjekk slangetilkoblingene til filteret og ved utløp/innløp til karet av og til. Hos meg lekket det endel vann med kjedelige følger.
Tette slanger.
Jepp! Har sjekket jevnlig, og det virker tørt og godt .
Hvordan har det gått med akvarie nå?
Må si det var merkelig at hun i butikken tipset deg om akvaforum, hvis hun ikke ville du skulle ta til deg noe av det som står her inne.
Hei, Pleca!
Her går det egentlig ganske bra (tilsynelatende, ihvertfall) .

Jeg har merket at fiskene svømmer litt skeivt, men vet ikke hva det kan være for noe. Første dagen jeg var på Midtun Zoo, ble jeg ekspedert av en kjempegrei jente som heter Nan. det var hun som tipset meg om Akvaforum.

Jeg var jo der noen ganger de neste par dagene, og det var eieren, Jarl (tror jeg) og de andre gutta som jobber der som sa dette. Hun Nan er helt fantastisk, og hun bryr seg veldig om hvordan det går med fiskene . Hun var dessverre ikke på jobb de følgende dagene etter jeg kjøpte alt sammen..
Grattis med flott kar.
Når det gjelder slamming og vannbytter er det ikke nødvendig å kjøpe dyrt. En rimelig hageslange kan gjøre samme nytten . Jeg bytter vann i et 540 liters kar. Vaskerommet mitt er i etasjen under. Kobler til slangen på vasken og fyller den med vann til det kommer litt i karet. Så kobler jeg fra vasken og vannet renner ut av seg selv. I den enden jeg har i akvariet har jeg koblet til en vanlig billig slammer med trakt. Tror hele herligheten kom på rundt 100 kroner. Bare et tips for bøtter er tunge.. :o)
Øyvind: Ser ut til at du er på god vei til å lære å marsjere. Ein zwei drei! Ordnung bitte! Papiren bitte!

Du kan godt ha litt salt i karet til å begynne med, men ikke bruk store mengder. Selv tilsetter jeg gjerne en drøy teskje havsalt(type snøsmelting) pr 100l til å begynne med, og lar det fortynnes ved vannbytter senere. Hiver gjerne i en teskje eller to når jeg føler for det ved vannbytter. De fiskene du holder kommer fra saltfattige områder og klarer seg nok fint(gjerne finere) også uten salt.

Aquasafe kan være bra i helt nye akvarier eller ved store vannbytter. Men da i mindre mengder enn anbefalt. I Bergen har vi bra vann, og vannet bestråles med UV istedet for å klores. På kontinentet kan klor være et stort problem, og aquasafe er gjerne helt nødvendig.

BTW: Dersom man bruker hageslange bør man passe på å ikke fylle rett i karet med en gang siden gummien inni vil svette ut stoffer som neppe er bra å ha i akvariet. (Prøv å lukte på det første vannet.)
Å fylle så det såvidt kommer litt vann i karet, for å starte heverteffekten er nok helt greit, men skal man fylle opp et tomt akvarie, bør man helst spyle litt i avløpet først.
Når man først tapper ut og deretter fyller i, vil jo vannet man tappet ha skylt ren innsiden så er jo allt i orden.
Takk, Trygve. Da har jeg rett og slett fått svar på hovedtingene jeg tenkte på . Jeg bruker ikke hageslange, men regner med det var ment til SoVe..

Jeg liker dette forumet .
Årets impulskjøp!

Så flott at du setter deg skikkelig inn i dette.

Lykke til med flott kar!
Nå har jeg lest gjennom (eller skummet) hele tråden. Det gikk så fort i svingene at jeg ble helt satt ut *ler*

Gratulerer med nytt kar! Fint jeg ikke er den eneste nybegynneren her, selvom jeg bare har 112 liter.
Krise!
Hei!

Etter jeg hadde skiftet vann i sted, la jeg merke til at pirayaene er blitt grå. de har ikke lengre den røde buken sin. Hva er skjedd, og hva gjør jeg?

Jeg har gjort som jeg ble fortalt, og skiftet vann hver dag. Og jeg som trodde ting skulle stabilisere seg etterhvert .
...men så våknet jeg i morges.
Da jeg våknet i morges, var pirayaene tilbake til sine nydelige farger .

Det kan ha hatt sammenheng med at jeg nettopp hadde rotet i grusen da jeg skiftet vann, sammen med at det var mørkt. Jeg leste at de kan kjøre seg "fargeløse" hvis de er redd eller skal kamuflere seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap