Frekes vannverden! (side 3)

Så du har den lysegule oppdrettsvarianten av honninggurami? De er vanskelige å skille etter kjønn ja...
sissimor
Så du har den lysegule oppdrettsvarianten av honninggurami? De er vanskelige å skille etter kjønn ja...


Regner med det er det jeg har ja. Syns egentlig de andre er finere, men jeg er en utolmodig sjel, så da tar jeg det de har på dyrebutikken :P Er godt å ha guramier i karet igjen! Så langt jeg kan se foreløpig er det bare ryggfinnen jeg kan skille kjønnene på, men jeg er rimelig sikker på at det er to hanner og en hunn. Er bare den ene med prikken jeg ikke har fått sett skikkelig, men tror det er en hanne.
Den ene honningguramien døde to dager etter jeg fikk den. Men jeg tror jeg hadde sett litt feil på hvem som så stusselig ut, for det var ikke den med flekk på kinnet. Jaja, noen klarer ikke flyttinga. Så nå har jeg en hann og en hunn og de ser ut til å trives.

Litt tristere er det at jeg fant en død kuhlii-ål dagen etter Den samme som fikk en omgang i bøtta og ut på gulvet for noen uker siden. Uten at jeg skal si sikker om det er noen sammenheng med det. Jeg skifta ihvertfall vann etterpå, og resten av fiskene ser ut til å trives, så hva det var vet jeg ikke. Men det er trist når det er fisker en har hatt en stund. Spesielt kuhliiene. Siden de har forskjellig stripe og prikkemønster alle sammen blir de litt mer personligheter enn bare et individ i en flokk

Jeje i dag skal jeg bort på tam og se om de har fått inn klovnekillier til arresten
Klovnekilli!
På onsdag var jeg på Tam og kjøpte killier. De er flinke til å ta inn fisk om de ikke har det Ihvertfall fikk 6 klovnekillier bli med meg hjem. Et par fler enn jeg hadde tenkt, men foreløpig går det fint. To hanner og 4 hunner, hvor den ene hannen helt klart er boss. Lurer på om jeg må flytte den underdanige etterhvert... De er ihvertfall kjempefine og spise grådig. Var litt bekymra for foring fordi jeg ikke har levendefor og har lest at de kan være litt kresne, men disse her spiser både knust flakfor og frossene artemia.

Noe helt annet. Er det noen som vet hvordan reker parrer seg? Jeg har alltid lurt litt på det siden de bærer eggene på seg til de klekkes. For noen dager siden var jeg vitne til noe som må ha vært en parring på sakurarekene. Jeg ble nesten litt bekymra først, for det så ut som hunnen med egg i nakken lå på sida og var død mens en mindre hann spiste på henne eller noe sånt. Men så så jeg at hunnen bevegde litt på seg og hannen var veldig klar på at alle andre reker skulle holde seg unna. Etter flere minutter spretter de to rekene hver til sitt og nå har eggene til rekedama flytta seg dra nakken og ned under. Er det sånn reker befrukter eggene? Hehe uansett har jeg flere sakurareker som går med egg nå
Pistia
Jah, hvor teit er ikke Freke som gidder å ta bilde av Pistia! Hehe men Freke syns sånne enkle planter som Pistia er ganske fasinerende hun. Selv om hun kaster nevevis av dem hver uke for at de ikke skal ta fullstendig overhånd. Noen har til og med bittesmå søte blomster. Vakre? Kanskje ikke, men jeg liker dem forde jeg.
Siste bildet må nå sendes til basen! Flott bilde!
MVH Pål
Pål sine fisker
Siste bildet må nå sendes til basen! Flott bilde! MVH Pål


Takk! Det ligger en del bilder av pistia og et par av blomster der også, men det er jo egentlig bare positivt med mange bilder så lenge de er bra
En død kuhlii :(
De siste mnd har jeg mista 3-4 kuhlii-ål uten at jeg klarer å forstå hvorfor De andre gangene har jeg testa vannet, og alt er som det skal. Bør gjøre det i dag og for sikkerhetsskyld kanskje. Om de har vært syke er på forhånd er vanskelig å si, for de gjemmer seg mye, men de jeg ser virker helt friske og fine. En som er mye mindre og tynnere enn de andre, men den har vært det hele tida og virker helt frisk forde. De som har dødd har vært runde i buken og hatt noe som ligner på sår på siden av buken/undersiden. Syns det er merkelig. Ingen andre fisk ser ut til å ha problemer annet enn at jeg mista to av tre honningguramier jeg kjøpte, men det var bare dager etter jeg kjøpte dem, så det kan være stress eller noe annet galt med dem. Jaja, får ta et vannbytte i dag for sikkerhetsskyld.

Noe morsommere er at jeg har kjøpt meg 4 pygmeguramier til arresten. De er litt pysete av seg, men er mer og mer fremme. Rekene som bodde i det karet fra før har nok gått dukken. Synd, men jeg er ikke overraska. De små guramiene er noen råtasser. Men de deler kar med et par klovnekilli uten å ense dem Det som bekymrer meg her er at termostaten på varmekolba i det karet er gåen. Og det fant jeg selvfølgelig ikke ut før jeg hadde kjøpt fisken. Så nå driver jeg og følger med på temperaturen hele tida og setter inn og trekker ut kontakten flere ganger i døgnet. Unødvendig å si at det blir ny når jeg får penger... Håper de overlever temperaturkarusellen. Om jeg ikke bruker varmekolba i det hele tatt blir det ned i 20 grader og det er nok litt for kaldt for dem.

Enda morsommere er at jeg har kjøpt meg kampfiskhunner i 180 litern! Skikkelig fine er de! Den ene er virkelig nydelig og ser egentlig ut som en hann med litt korte finner. Men når de var i posen fra dyrebutikken var den bleik som de andre og da så jeg tydelige horisontale striper på henne også. Så da er det vel rimelig sikkert at det er en hunn? Hanner har ikke striper under fargen? De andre har også flotte farger, men farger ut og går tilbake til stripedrakt etter humør. Hun her er tydelig boss og er alltid i praktdrakt. Ingen krangling mellom damene. Jeg tenker å få meg en hannkampfisk også, men må tenke litt på plassering. Kunne jo prøve han i 180 litern, men tror det er risikosport. Både med tanke på damene og de andre beboerne. Får tenke litt mer på den saken...
Enda en død kuhlii
Fant enda en død kuhlii i kveld Aner ikke hva som er galt. Ingen av de andre fiskene er hverken syke eller dør. Jeg skifta ihvertfall 55 liter vann nå, så får jeg håpe det ikke blir flere. Eneste nye i det karet i det siste er at jeg har begynt å tilsette mineraler til reker og snegler. Men de første kuhliiene døde før det, så tror ikke det er det. Den siste hadde ikke sår på buken da (annet enn etter den var død fra amanorekene som tok seg en bit). Begynner å bli litt frustrerende det der. Jeg elsker kuhliiene, men om de plutselig ikke trives her vil jeg jo ikke kjøpe fler heller. Og de har trives og vokst her i trekvart år, uten at en eneste har dødd før dette her...

Gahh
Åå jeg er så dum! I dag klarte jeg å drepe en helt frisk og fin klovnekillidame! Skifta vann på akvariet, og siden det karet står på kjøkkenbenken tar jeg slangen rett i vasken og svisj hadde lille killien blitt med vannet ned i vasken, og innen jeg oppdaga det var hun død Jeg burde ha lært! Gjorde det samme senest i går med en liten rasbora, men da brukte jeg bøtte, så det var bare å fange den forsiktig med hendene og putte tilbake til de andre. Stakkars lille killien som døde forde den hadde en slurvete eier. Begge hannene mine i hvert sitt kar burde egentlig få seg noen damer. Jeg liker klovnekilliene og skjønner ikke helt at alle sider de er kjedelige eller vanskelige å få til å spise.
Det er bare det aller ergeligste det der, har også myrdet flott og frisk fisk. Så hvis jeg bare skal skifte vann, trer jeg en kloss grov blåsvamp på slangen på akvariesiden, da kan vannet gå rett ut i blomsterbedet. Skal jeg slamsuge, legger jeg slangen i en bøtte eller bolle eller noe på blomsterbedsiden, slipper fortsatt å bære vann, men rekeyngel, sandsnegler og fisk som er små nok til å overleve hevert-turen kan fiskes opp friske og fine. For det er bare det aller ergeligste det der...
Ja, skikkelig ergelig er det. Så vanvittig unødvendig. Det var helt klart siste gang jeg tok latmannsvarianten. Det er jo ikke værre enn å sette bøtta i vasken og skjekke før jeg tømmer ut...

Litt mer positivt da. Jeg digger pygmeguramiene! De er fortsatt litt pysete når jeg beveger meg foran akvariet, men om jeg står stille og ser på er de fremme og leker seg og småypper litt på hverandre (har foresten 5, ikke 4 som jeg skrev tidligere). Skikkelig fine farger har de også! Men jeg sliter litt med å skille kjønn på dem. Noen som har noen god teknikk? Jeg blir bare mer og mer fasinert av labyrintfisker. De er så artige personligeter

Akkurat nå sitter jeg og lurer på om jeg vil synes det er irriterende å ligge å høre på en akvariepumpe hele natta... Har lyst på en 60 liter på soverommet. Hadde jo det da jeg var liten, men da viste jeg ikke bedre enn at jeg skrudde av pumpa hver natt (og fiskene levde lenge og lykkelig forde de, men jeg har kanskje litt annet syn på sånne ting nå :P ). Da skulle jeg hatt svart sand og bakgrunn, masse planter og en liten gjeng med honninggurami! Hva mer vet jeg ikke enda, men jeg har nok god tid på å drømme og planlegge før det evt skjer. Resten av leiligheta blir det ikke flere kar. Jeg er litt opptatt av at karene skal se fine ut som en del av interiøret og ikke bare stappa inn så mange som mulig. Men et nattbord med akvarie hadde vært fint (og om jeg ikke har klart å skremme potensielle kjærester allerede, er det ikke umulig at jeg blir stempla som gale fiske og hundedama da, og dermed et håpløst prosjekt LOL)
Finn deg ei veldig stille luftpumpe med svampfilter, så funker det fint på soverommet ;D

Og helt enig; labyrinter er fantastisk fasinerende. Noe av det aller beste med dem er at de vil ha samme vannverdier som coryer
sissimor
Finn deg ei veldig stille luftpumpe med svampfilter, så funker det fint på soverommet ;D Og helt enig; labyrinter er fantastisk fasinerende. Noe av det aller beste med dem er at de vil ha samme vannverdier som coryer ;)


Hehe ja, skal nok gå greit med en 60-liter på soverommet. jeg sover ekstremt lett, men det går nok helt greit med sånn gjevn lav during og litt surkling. Hihi kanskje jeg vil føle meg litt hjemme. Jeg vokste opp med en ganske stor bekk rett utenfor soverommet mitt da jeg var liten. Må bare få litt penger først :P

Coryer er knallsøte! Men jeg syns de blir litt store til at man bør ha en god flokk av dem. En voksen cory er en ganske stor slask :P
Freke
Coryer er knallsøte! Men jeg syns de blir litt store til at man bør ha en god flokk av dem. En voksen cory er en ganske stor slask :P


Neida, Coryer kommer i små sjarmørpakker også ;o)
Linda & Ove
[QUOTE=Freke]Coryer er knallsøte! Men jeg syns de blir litt store til at man bør ha en god flokk av dem. En voksen cory er en ganske stor slask :P


Neida, Coryer kommer i små sjarmørpakker også ;o)

Hehe sant. Jeg hadde veldig lyst på Corydoras pygmaeus til arresten, men kom fram til at det er både litt lite og litt dum fasong på det akvariet til coryer. Selv om pygmeene svømmer litt mer over alt enn de større coryene. Men kanskje i 60 litern jeg drømmer om....
Æææh jeg var litt impulsiv og ufornuftig. Kjøpte et 54 liters akvarie i dag jeg. Et komplett juwelsett. Ikke umulig at jeg vil skifte ut bl.a. pumpa etter hvert, men men. Må finne et bord eller helst noe med hyller/skap å ha det på da. Akvariet er 60x30x30. Får ta en titt på ikea, men kunne ikke dra innom på vei hjem fordi jeg hadde bikkja i bilen og det ikke finnes skikkelig skygge å parkere i der. Også hadde jeg kjøpt 3 honningguramier som skal gå i nye karet. Var de siste de hadde, og jeg vil ha akkurat sånne :P Slipper dem ut i 180 litern nå, så får de flytte når alt er klart. Tror noen av amanorekene mine skal få komme over også. Ellers får vi se. Det blir litt sånn sakte oppbygning på dette nye karet.

Jeg er veldig usikker på hvordan jeg vil gjøre det med innredning. Jeg kjøpte med svart sand (harly). Lurer litt på hva jeg skal gjøre med stein, for syns ikke grå stein du finner ute er veldig fint på svart sand... De hadde noen stilige røtter på Tam, men de var dritdyre, og jeg gidder faktisk ikke betale 260 kroner for en bitteliten rot altså. Får tenke litt mer på det og kanskje se litt på akvarier her for inspirasjon.
Betta...
Jeg fikk visst plutselig en kampfiskhann til jeg! Ei jeg kjenner ringte meg i dag og spurte om jeg kunne redde kampfisken deres. Bollen dens hadde knust... Stakkarn ble putta oppi nye karet som strengt tatt ikke er kjørt inn. Men siden jeg bytta nye fine blåfilteret som fulgte med med en ekkel sak fra 180 litern bør det vel gå bra. Pumpa er litt for sterk for han, men det gikk bedre når jeg fikk sjøta på en bit på utblåset og stilt det mot bakveggen. Serlig koselig er det ikke oppi der enda, men jeg plukka ei rot og noen planter fra 180 litern så han ihvertfall skal ha litt å gjemme seg blandt.

Men jeg lurer litt på den halefinnen hans. Han har en svart kant på den. De som eide/eier han sier han skal være sånn, og det ser egentlig sånn ut, men kan det være finneråte? Noen har tydeligvis tatt seg en bitteliten jafs av halen hans ett sted, og der er det ikke svart kant, det ville det vel vært om det var finneråte?

Si hei til Jokke!

Siste bildet viser hvordan han bor foreløpig. Stusselig. Kanskje jeg skal gå opp på boden og se om noen av skifersteinene jeg har der er passe små til en 60 liter...
Kampfiskene i 180-litern
Først bilde av hunnen jeg er blitt ganske sikker på at egentlig er en plakathann. Pen er'n ihvertfall!

Bildetakinga var en smule impulsiv, og noen burde ha fjerna alger fra glasset først ser jeg. Kanskje jeg skal prøve å få tatt noen skikkelige etter det er blitt mørkt i kveld. Litt mindre gjenskinn i glasset da...

Andre bildet er plakathannen som flørter med/småmobber ene dama si. Han går foresten fint sammen med de tre damene sine. Plager dem ikke, og de plager ikke hverandre Siste bildet er ene dama.

I dag var jeg nede i fjera og fant noen steiner til nye akvariet på soverommet. Siden jeg har svart sand ville jeg ha svart stein også. Den grå skifern jeg putta oppi i går for at Jokke skulle ha noe å gjemme seg blandt ser jævelig ut oppi der :P Jeg vet ikke om noe sted å finne så svart stein som grusen er, men fant en del som er ganske mye mørkere ihvertfall. Limte sammen noen med silikon så det ble en liten hule, men steinene er litt for små til å lage skikkelige huler. Kanskje en malle vil like den etterhvert Skal prøve å putte steinen oppi i morra.

Prøvde å finne noen planter i går, men det er skikkelig elendig utvalg hos alle dyrebutikkene for tida. Kanskje jeg blir nødt til å bestille hos akvariekjellern allikevel. Det ble ganske dyrt med 130 kr i frakt. Mulig jeg må vente med flere planter til jeg (forhåpentligvis) får studielån. Også må jeg få kjøpt svart akrylmaling og male baksida. Lurer på om jeg skal male den kortveggen som er inn mot veggen også faktisk. Er inn den retningen jeg ser fra senga. Også kamuflerer svartfargen stygge pumpa litt. Den pumpa er foresten elendig. Bråker og jeg måtte bruke strikk for at ikke topplokket skulle dette av bare jeg kom borti den.
Sett inn en annonse på de plantene du ønsker, så kanskje du får napp ;D
Tilfeldig bekjentskap
© Knuters
Reklame for plussmedlemskap