Leifs verden, del 2 (side 3)

I går ble det en del aktivitet likevel etter fotballen på tv. Klokken ble vel ca 02 før jeg kom meg i seng. Greit når en skal jobbe ettermiddagskift.

Etter måling av jernreolen min på møte her i går, fant vi ut at 160L passet i den reolen..... Hehe. Så jeg tok ut de småkarene som sto i den ene hylla og satte de inn på en av benkene i den ene boden inne her. Passet egentlig greit. Jo da, 160L ble båret inn, men ups. Det som det ikke ble tenkt på er at hjørne stengene var vinklet og derfor kom den inne inn likevel. Jaja, tenkte jeg.

Flytter ikke småkarene tilbake, så det ble tenkt å ta 6 kantkaret dit, som F1 apistohua mi hadde gått med yngel. Tenkte at da tømmer jeg det og gjør det rent, før jeg setter det på plassen der. Tar ut luftfilter, kolbe og den vesle pumpa og skal til å tømme det. Men i himmelens navn hva får jeg se? Jo da, iallefall 2 yngel av di apistoene jeg har hatt der.

Alt ble fort satt inn igjen og satt på plass i reolen. Trodde alt der var borte, men til glede har iallefall 2 yngel overlevd. Så litt mat ble satt inn og håp om at de vil klare seg.

160L som da sto i stua, ble satt inn på akvarierommet der 6 kant karet hadde stått. Dette er egentlig kona sitt, men hun har ikke klart å følle opp med stellet og det er ingen fisk igjen der, så det skulle tømmes og vaskes likevel.

Hva jeg gjør med den siste 160L er jeg litt usikker på enda. Skal den inn på akvarierommet, er jeg redd den må henges i taket ;- =) Begynner å bli rimelig trangt der inne nå.

På vei til jobb tenker jeg å reise innom i Drammen for å se på noen nye pumper til reolkarene på 120L. Kunne trenge noen nye pumper som yder litt mer. Trenger nok 4 eller 5 nye pumper. Med denne utbyttingen, kan jeg dermed også oppgradere de mindre karene med de eheimene som er her fra før. Får se litt hva de har, og på priser
det var da også litt av ett tidspunkt å begynne med denne typen flyttesjau da


det var da kjipt at disse ikke passa i reolen da! Hadde jo vært perfekt sted å ha de.


Men som vi prata om , hva skal man egentlig med så mye skapplass? hehe LYKKE TIL med yngel på apistone!
Der! da fant jeg ut hvorfor jeg ikke har sett noe aktivitet i del en av tråden din.

Ja da ble det noen nye pumper i da før jeg fant veien til jobb. 2 stk på 880L/t og 2 på 1200L/t. Det ble også 3 hover og 4 glass termometere.

Gikk ille på jobb i dag og brant meg ganske så ille på kokende varmt vann. Så mye at det ble en tur på sykehuset. Så dette ble en kort arbeidsuke......

Blir ikke mye jeg får gjort med karene heller, men får prøve meg på litt. Skal iallefall få fylt den 160L med akvarievann fra de andre karene på en eller annen måte, slik at jeg kan kjøre inn pumpene i det. Så skal det bli godt med ordentlige termometere.

Ja det var noe drit at det likevel ikke ble plass til de 2 stk 160Litrane i den reolen. Hadde jeg fått tak i et til..... kunne jeg tenkt meg å bygge en reol selv til 3 stk 160L.
Det som ikke går i bredden, det går som regel bra i høyden. Ikke sant K......

Bra du fant meg igjen B.A. Tråden ble så lang at det ble tungt å få det frem. Så det ble en del 2 av "Leifs verden"
Sniiiiike:p
innom å snikleser litt passer på å skrive så jeg får fulgt med i tråden fremmover
ikke rart det har vært døtt fra deg i det siste Loffa. Ny tråd ikke dårlig.
er bare lykkelig over Tottenham seier nå.

C O Y S
Black_Flys
ikke rart det har vært døtt fra deg i det siste Loffa. Ny tråd ikke dårlig.er bare lykkelig over Tottenham seier nå. C O Y S



Hehe, det gjelder å følle meg i svingene Espen. Tråden ble litt lang, så har begynt del 2 av eventyret her i Hof ;- )

Satt å så kampen i går, og Spurs gjorde meg inponert! Meget bra. Oppe tidlig da jeg skal ned til Lyngdal å hente kona og jr. De blir nok litt overrasket, da de ser at stuekaret plutselig har "tatt veien" inn på akvarierommet og at jeg har begynt å okkupere den ene boden med et par kar.

Bare et bevis på at jeg trenger å utvide "my space" når det gjelder kar her. Tanken på et større rom er tilstede ja, men tanken på å flytte 13 kar og 12-1300 Liter akvarievann er fraværende, hm.

Back tomorrow
Fotball: Ja de gjorde det sterkt i går. Bare Tottenham fortsetter i samme stilen.

Akvarie: Har du apistoene i rene artskar? Leser flere plasser at en stim med tetra i karet vekker foreldre følelsen til apistoene. Slik at de passer på yngelen ekstra godt. I min akvariesuppe sør amerika yngler mor hele tiden og uten min hjelp overlever 5-6 fra hvert kull. Sist gang tok jeg ut ca 10 stk og plasserte de andre plasser for å se forskjell på oppvekstfarten. Ser stor forskjell allerede. De i hovedkaret er mer robuste og større. Blir også jaget bort fra "mor" når de prøver seg på sine yngre søsken. hehe

Kanskje Scalarer hadde vært noe for deg Leif.
Når du får se noen VF så blir man bare betatt. Det ble jeg. Må bare få oppgradert karene i heimen først, men ikke alle som har like stor plass som du. hehe

Fotball: I morgen blir det opp til Trondheim for Rosenborg mot A. Madrid. Gleder meg.

Espen
Enig med Espen her, kjører du en stim med f.eks Smykketetra sammen med apistoene dine så har jo foreldrene noen å vokte yngel fra og Smykketetraene har jo ikke så veldig stor munn til å javse i seg yngel. Hadde min Hongsloi kvartett sammen med Smykketetra stim på 10 stk og en huag med pygme corydoras.... Muligens derfor de økte så voldtsomt i antall her... Og med en gang Hongsloiene forsvant fra karet begynte det plutselig å dukke opp yngel av pygme corydorasene....
Slettes ikke umulig at det blir en stim tetraer da. Har de alle tre typene i hvert sitt artkar Espen og Lars. Tenkte det ble litt fredligere og litt bedre oversikt for min egen del.

Var en tur i Kristiansand i går med svigerfar, og gutta måtte selvfølgelig innom Jula og Biltema. Fikk også kjøpt med meg sand til 160L som jeg nå har satt inn på akvarierommet. Ble for lite med en sekk og litt mye egentlig med 2, men det ble 2 sekker jeg endte opp med. Får da et bedre feste til planter. Ble 5-6 cm tykt lag.

Har lest litt om Scalare oppdrett og har lyst til å prøve meg på det, selv om karet egentlig er litt i minste laget. Men om jeg kan få kjøpt et par, 4 stk blir vel for mye, regner jeg med at det går? Skal la 160L stå et par dager før jeg gjør noe mer med det. Vil se om jeg vil trives med det der det er satt. Rommet er en del smalere med den plasseringen, men en får se det ann. Lar jeg det stå der blir det nok fylt opp i løpet av helgen.....

3 av de 4 nye pumpene satte jeg inn i reolen til innkjøring sammen med de som allerede er der. Skal få stå litt til før jeg tar de andre ut
Da er sand, heldekkende lys og bakgrunn på plass i 160L. Trenger da kun å watre det opp før vann etc fylles i det

Bilde med og uten blitZ følger av 160L samt reolen på motsatt vegg
Jupp, da har jeg hatt vannbytter i kveld. Fikk da fylt 160L med ca 50% akvarievann, resten med kranvann. Fikk også satt inn noen planter, litt vilkårlig, men dog. Varmekolbe samt to pumper er satt inn. Blir muligens en tanke mye med disse to pumpene, da det ser ut som sandstorm der inne i karet, hm.

Regner med at det er en del lette sandkorn som vil gå i pumpene før det roer seg og vannet blir helt klart.

Begge pumpene er innvendig og har to filtre hver seg og er på 880L/t og 1200L/t. Over 2000L/t i en 160L kan vel kanskje høres litt mye ut ;- =)

Får ta ut den minste i morgen om ikke sandstormen gir seg og vannet blir helt klart. Dette karet har jeg bestemt meg for å bruke som mallekar (Ancistrus). Får i hus i morgen en stor hann og noen huer samt at jeg skal ha inn det jeg har kjøpt som leikspar. Har ennå ikke sett leikstendenser, men det kommer vel etterhvert som de finner det for godt.

Egentlig en fin plass dette karet fikk. Rett under alle mine oppdrettsdiplomer ;- =)

Får iallefall etter dette (lørdag) et par kar ledig, da jeg også skal levere fra meg to corygrupper lørdag og slår sammen to andre corygrupper jeg har. Trenger et par yngelkar og det passer derfor inn i systemet her. Vet ikke helt enda i hvilket kar jeg skal sette coryene, men er iallefall sikker på at et av 120L i reolen blir ledig, om ikke to....

Rart ingen har spurt om hvordan det går med de siste eggene fra mine C125.... Det har klekket i disse dager av de siste og har vel fått iallefall 10 stk frem. Lenge siden jeg brukte isboks til slikt og det blir vel så som så med klekkingen. Håper iallefall å få frem noen av dem, før evnt gruppen blir solgt

Har meldt seg en som kunne tenke seg gruppen på ca 15, men har ikke fått noe konkret tilbud om pris. Bilder følger av 160L
Fikk nær sjokk når han kom med ancistrusene her i kveld. For de av dere som har fulgt meg fra et par år tilbake, husker sikkert Bartesam jeg hadde i Hvittingfoss. Jeg har nå fått hans overmann med barter. Trodde ikke det var mulig. Bartene til hannen jeg fikk i hus overgår det meste jeg har sett og er ikke akkurat så lite stolt av denne hannen. Fikk også med 5 til hvor 2 er helt garantert huer. De tre siste er også huer om jeg skal ta det på str og erfaring. I tillegg til disse har jeg plassert paret jeg hadde i 160L som nå er ferdig. Dvs 2 hanner og 6 huer (minst tre er kjønnsmodne)

11 Sverddrager yngel har også fått sin plass der, men velger likevel å kalle dette mallekaret.

Har holdt på litt med div kar i dag og fortsetter likeså i morgen. Plukket også i dag noen C125 egg, dog kun noen få. Legger vet bilder, bl annet fra den nye Bartesam

bilde 1. Ny klekket C125 yngel
bilde 2. Den nye Bartesam
bilde 3. Sverddrager yngel
Synes de er stilig når de får sånn barteprakt
Hei Sølvi
Ja jeg grøsser på ryggen og smiler fra øre til øre over min nye bartesam. En stolthet jeg ikke har kjent på lenge innen akvariehobbyen. Tenk å være eier av et etter min mening, prakt eksemplar. Har tatt noen flere bilder som viser bartene litt bedre

Milde himmel sier jeg bare og himler med øynene ;- =)
Så et par bilder fra det nye mallekaret......
Skjønner godt at du er stolt av den; eksepsjonelle barter!!!
Takk sissimor ;- =) Er vel ikke akkurat noe minre stolt i dag, hehe. Når jeg ser han svømmer majestetisk gjennom karet er det som å se en strøken Mack (USA truck) fare gjennom landskapet.... Mon tro om jeg tar litt av her nå.... Er iallefall kjempe gøy å se han.

Ble litt jobbing i akvarierommet utover de sene nattetimer her i går. De 2 siste corygruppene er samlet i 100L. Det er 15 yngel av aeneus og 7 av albino. Snitt str på disse er ca 3 cm. Ancistrus super rot har jeg også samlet i et kar.

Macmasteriene har jeg satt i 54L. Ancistrus sp ene som går i kar 1 i reolen skal jeg flytte over til C125 ynglene slik at jeg kan få tatt det karet helt ned, og få satt det i gang på nytt. Er lei av det gråe vannet.

Så kar #1 og 5 skal helt ned og opp igjen i løpet av neste uke. Kommer også til å ha litt mer sand i begge de karene, ettersom jeg har en sekk ekstra liggende.

Målet er å ha alle kar i strekk før året er omme. Innkjøringsperioden har vært litt slitsom med alt dette gråe vannet, og derfor så mye omplassering av fisk.

Men altså om jeg får disse to karene opp å gå igjen til uka, ser det noe lysere ut
Bartesam har nå gjort beslag på skiferhula og er helt konge. Den andre hannen har ei hule han bruker mye som er i en av røttene. Rygger gjerne inn i den. Bilde 2. Utendefra ser det ut som det kun er barter som ligger i skiferhula. Ja en ser ikke ancistrusen for bare barter..... Bilde 1. Etter som sjefen har fått navnet Bartesam, kan kanskje han andre få navnet Bartebust?

Har fått gjort om 28L til klekke/yngelkar til C125 igjen. Og det er herlig å se det oppe med noen få småtasser og egg i. Har også satt inn den ene yngelen som er igjen av F1 cacatuoides paret mitt. Blir vel en F2 det da vel om den vokser opp?

Apistogramma Macmasteri hannen min er enten dum, lat eller ute av trening (om han ikke er jomfru da...) Når en av huene er i hula, brinsker han seg, rister og legger seg på skrå i sanden på utsiden av hula. Når han så går inn i hula får jeg forhåpninger om egg.... Men dumme hannen, han legger seg bare i bunn av nøtta med hodet halvvis utenfor nøtta. Akkurat som en hund som ligger i et hundehus med labbene på utsiden.

Ettersom jeg selv har 3 barn, bør jeg nok ta han en skole!!! og vise han hvordan damene skal forføres. Eller lider han av valgets kval? Han har jo 2 damer å "leike" seg med.

Er på tide med noen egg hos Apistoene igjen nå. Har faktisk 5 muligheter hos dem, med 2x3 og 1x2. Hadde også vært gøy om det klaffet i malle karet........


Akkurat som Apisogramma Eutonus hannen min.Han okkuperte hula en god stund før han inviterte dama.
Så med litt tålmodighet og mass planter i karret blir det bra
Tilfeldig bekjentskap
© Bente Børresen
Reklame for plussmedlemskap