Min akvarie verden (side 3)

Ancistrusene går godt ihope etter en del slosting, dei har vell funne ut hvem som er sjefen.
Agurk har falt i god smak, har prøvd med brokoli og men uten hell.

Bestand som er i karet i dag er ynkelig.
Består av:

2 guppy yngel
11 Kuhlii
2 Ancistrus
Har tenkt på å skaffe flere kuhlii til karet og basere meg på det, så det blir nok en 10-15 kuhlii til oppi der.
96litern
Såg i dag at karet var fult i planarier, så eg bytta 30Liter vann og satt inn dei to guppy yngele eg har igjenn av guppybestanden.
så nå er det bare og håpe på at yngelet flesker seg på planarier fram til rekene kommer.
rekene og sneglene kommer forhåpentligvis i slutten av neste uke, så her krysser vi fingrene på at dei kommer da.

Har ingenting og måle karet med da varene ikkje er komt enda, så eg har brukt en metode som sikkert mange synst er (fyfy).
Har rett og slett putta oppi en del pestsnegler for å få en liten indikasjon på hvordan karet er, filteret vart kickstarta.
For ca 2 uker siden hadde eg oppi dei første sneglene en ca 5stk og etter 2 dager fant eg di døde på bunnen.
ventet 4 dager før eg putta inn 5 nye og di lever den dag i dag, roter rundt på bunnen og er omtrent ikkje på glasset.
så da rekner eg med at karet er noe lunde greit dei 3 siste dagene har eg bytta litt vann i karet hver dag og kommer til og bytte fram til ett par dager før eg veit rekene kommer.
For å vere på den sikkre siden, veit at Phen i springen ligger på 7,5.
Drømmekaret
Har vert på nettet og søkt på diverse kar og funnet en god del.
Men ingen som har dei måla som eg ønsker meg.
Måla eg kunne tenkt meg er L200xB60xH50cm. 600Liter.
Men frykkter dette er noe som må spesialbestilles, eller få noen til og lage det.
da eg ikkje tørr sette igang og bygge noe sånt sjølv, blir litt for risikabelt etter mi meining.
Men dette er jo bare en drøm, men på sikt skal vi nok få tak i ett sånt.
Men før den tid må det nok kjøpes hus, orker ikkje flytte på noe sånt hehe.


I dag kom endelig Bestilinga fra akvariereker
13 kirsebær reker
5 malaysiske sandsnegler
2 afrikanske sandsnegler
3 algekuler og en boks med rekefor.

Blir spennende å følge med på rekene + sneglene frammover og håper det går bra
Har då fått bestillt meg noen planter fra akvariekjelleren og endte opp med

1)Echinodorus xingu
2)Ludwigia natans
3)Singapormose
4)Cryptocoryne retrospiralis

så her blir det litt planting på onsdag/torsdag.

Ellers så er det komt 2 dverg gurami inn i 110Litern sammen med kirsebær rekene, så langt ingen problem da rekene enda lever.

Har heller ikkje sett at guramien har vist interesse for rekene so langt men det kan jo plutselig endre seg.
så det skal bli godt med litt ekstra med planter.

Så kan sei eg har blitt litt rekefrelst her, har lest litt og komt fram til at det blir satt inn 4-5 amanoreker i hvert kar mot våren og i 96Litern skal det komme inn 3-4 indiske kloreker også.
Drømmekaret:
Så har det vert en del lesing og søking og diskutering her om hvor vidt vi skal skaffe oss ett nytt kar noe madamen er litt skeptisk til.
Men noe hun har gått med på så lenge dei kara vi har i dag blir solgt men skal no prøve og overtale ho sånn at vi beholder eventuelt ett av kara fint og ha ett i reserve om det skulle skje noe
Nok om det kom over en fin link her hinn dagen om det å bygge kar selv i TRE,
der det stod litt om hvor vidt det lønner seg og bygge selv eller ikkje! noe eg har funne ut det er da lommeboka er skral for tida,
så blir det kjøpt litt no og litt då, så utgiftene blir ikkje så store med en gang.

Dette karet vil då måle L200xB60xH70cm, sjølve glassruta vil bli 180x50x1cm.
(eller det blir ett skille og to ruter på 90cm)

Dette gleder eg meg til å begynne på
skal lage meg noen tegninger og legge ut her.
Drømmekaret
Her er to alternativ til front på storkaret!

Litt usikker på hvilken løysing vi skal gå for, men det finner vi nok ut før eller siden

110litern
Då var plantene fra akvariekjelleren komt i karet.
Putta alle plantane i 110Litern da vi har bestemt oss for å bygge bakgrunn til 96Litern.
Så det som kom i dag var:

Echinodorus xingu
Ludwigia natans
Cryptocoryne retrospiralis
Og singapor mose men den la eg foreløbig i 96litern til eg finne plass til den i 110Litern.

Trur eg må sjå syne eller så må det vere noe galt med auga mine, kuhliien min har den siste mnd trekt seg tilbake og holdt seg ganske skjult, vert litt sky kan du sei.
men i dag da eg hadde planta plantene eg fikk i posten og slått av lyset så kom alle fram har ikkje hatt meir en 12 kuhlii 1 daua = 11 men eg telte fleire ganger og kom til 13? eg stussa litt her for ei tid siden da eg såg en kuhlii som var mindre en eg kan huske eg hadde sett dei.
men alikavell kan vere at eg har talt feil men eg telte 3 ganger og kom til samme talet kvar gang.
96litern
Då har eg lagt ned karet inntil videre da eg skal endelig begynne å lage bakgrunn.
Det gikk 2 guppy og 2 afrikanske sandsnegler i dette karet som er flytta til 110Litern.

Bakgrunnen eg skal lage, blir laga av isopor (får håpe det blir like bra som andre her inne)
Har henta innspirasjon fra denne siden så dette skal bli ett spennende prosjekt.
Så når prosjektet settes igang skal det komme en del bilder av heile prosessen.
Det som gjennstår er å tømme og vaske karet før eg setter igang i løpet av uka.

Så må eg kjøpe den berømte Gjøco Poxydekk, men farge er eg usikker på.

Så no er det tid for klargjøring av karet
Må bare legge inn noen bilder av framgangen på bakgrunnen her og
Her har eg komt litt lenger med bakgrunnen omtrent ferdig nå med utskjæringene.
men så er det mye tid for forbedringer etter hvert
Må sei at eg er egentlig ganske fornøyd til at dette er første gang eg prøver meg på noe sånt.
Artig og sjå hvordan det utformer seg mens en holder på

Blir nok bakgrunn til 110Litern også en gang
Ja, sant det er gøy å lage selv
ja det er det
Gleder meg til den blir ferdig.
Her har delene fått farge (fargekode 6502y) Blir spennende å sjå korleis det er når bakgrunnen er satt isammen igjen

Hehe lyte nok lage bakgrunn i 110Litern og en gang dette var morro.
Bakgrunn
Då er bakgrunnen komt på plass i 96L og vart egentlig ganske fornøgd.
Veit vertfall at om det blir bakgrunn i 110L så kommer eg til og gå for en anna farge lys sand kanskje.
96litern
Må ha ei lita huskeliste

Reker:

Amano 10stk
Indisk klo reke 4stk

Planter:

Ludwigia natans.
Echinodorus xingu.
Cryptocoryne retrospiralis.
Sagittaria sabulata.

Har tatt en del planter ifra 110L og satt inn i 96 litern.
Nå er det litt meir behagelig og sjå på der det står tomt.
Har kickstarta filteret med filter guffe fra 110L.
Men karet blir ståande tomt i 1-2 mnd til siden eg skal ha en operasjon. då blir det nok med ett kar å bytte vann på.

Her er noen bilder av 96L med planter. det skal inn 2 Anubias og en Sagittaria sabulata
+ javamose på ei rot.

Litt usikker på om eg skal gjøre noe med filteret men det blir ikkje i første omgang vertfall.

Her er noen bilder av karet i dag
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap