Overmettning i vann er skadelig for fisk! (side 3)

Er det negativt å overmette vannet med luft også ?
Vanlig luft inneholder noe over 78 % nitrogen, ca 21 % oksygen og ca 1 % med CO2 og andre gasser.

Oksygen bruker fisken til metabolismen, mens nitrogen ikke brukes. Dette er grunnen til at det bare snakkes om nitrogenovermetning.
Argumentasjon
Jeg mellomlagrer vann, for sikkerhets skyld, og fordi jeg forstår hva trådstarter prøver å si.

Ser mange som sier noe ala " vi gjør som vi alltid har gjort det, og det har gått bra".
Denne type argumentasjon er forferdelig irriterende. Tenk om alle tenkte sånn, da hadde vi løpt rundt i skinndrakt og klubbet ihjel maten vår fremdeles.

Akkurat som vi ergrer oss over de som har gullfisk i en bolle fordi "det har vi alltid gjort, og den har det bra", ergrer det nok trådestarter og en del av de som tar dette på alvor når noen mener dette ikke er et reelt problem.

Det som ser ut til å plage noen her er innkjøp og bruk av noe å lagre vann i. Det tar for mye plass, blir for mye ekstra styr eller og koster penger å gjøre det som er til beste for fisken, så derfor er det lettere å si at dette gjelder ikke det vannet jeg har i springen, for fiskene har det bra.

Håper ikke jeg hørtes altfor skarp ut nå, det er ikke meninga å kjefte på noen, men jeg reagerer litt på hvordan det argumenteres for/imot overmettning.

Hvordan man håndterer dette kan jo være så forskjellig, men det viktigste er jo at vi er oppmerksom på det, og prøver å unngå at fiskene vi har i fangenskap lider unødig på grunn av vår uvitenhet.

Til slutt, laksen spretter ikke av glede, men for å kvitte seg med parasitter. Endring i fiskens oppførsel under og etter vannbytte kan tyde på at noe plager fisken, ikke at de er glade for nytt, rent vann.
Cara79

vel..... svelger ikke helt det du sier, her hos oss handler dette først og fremst om plass til å kunne lagre så mye vann et sted det tempereres.... føler kansje vi har beslaglagt nok plass til dette...

så er det og en annen viktig ting i dette, og det er: hvor viktig er dette, hvor stort omfang må man ta hensyn til dette.... og hvorfor ble ikke dette nevnt med et ord da man søkte råd til denne hobbye'n.... man burde kansje allerede da fått et hint om at man og måtte kunne lagre 1/3 av karets volum et døgn et temperet sted.... Mulig man hadde kjøpt mindre kar da....

Dette er jo som med alt annet, feks det å kjøre bil..... man kan utmerket kjøre til butikken både med en gammel Lada, en ny Skoda, og en ny Bently.... Kansje Lada'n holder til de fleste av oss, men de fleste velger Skoda'n.... Og så er det noen og som velger det aller beste, nemlig Bently'n....

Altså, for vi er en hobby-akvarist, og ønsker løse ting der etter, andre er mer ihuga entusiaster, og setter sin ære i at alt skal være helt optimalt..... Derfor er jo og det som skrives her, ting som for oss må veies og vurderes..... man vet jo liksom ikke om dette er noe som er et must, eller om det er en løsning noen velger av andre grunner....
Jeg har faktisk aldri tenkt over dette før. Jeg ser nesten alltid noen bobler på glassene ved vannbytter. Men har ikke engang tenkt over at dette var nitrogen. Har tenkt det var luft. Men som trådstarter sier så kan dette være ett problem. Jeg er glad for all informasjon som gjør at jeg kan bli en bedre akvarist. Har holdt på med akvarie hobbyen i over 25 år. Det er alltid noe nytt og lære.

Til problemer med vannbytte, så fyller jeg alltid rett fra springen. Siden jeg har over 5000 liter med vann i akvariene, blir det vanskelig og mellomlagre vann. Men jeg vil prøve og bli flinkere til og lufte det så godt som mulig, når jeg skifter vann. Med luftesteiner og god overflate sirkulasjon. Vil prøve og bytte mindre mengder, men oftere.

Den dagen man slutter og lære, kan man dø...
Vannbytte
Kan det være farlig for fiskene hvis vannet er 1-2 grader varmere enn vannet i akvariet?
Helt enig med cara79.. Har irritert meg over akkurat dette siden tråden ble laget..Er virkelig overrasket over hvordan dette blir mottatt.. Spesiellt når det er den mest kunnskapsfylte og lærerike tråden som er opprettet her siden jeg ble medlem. I det hav av "innstegskunnskap" som dette forumet stort sett er (om man ser på nye tråder som opprettes hvertfall) må man da ta vare på den noe mer dyptgående kunnskapen, og spesiellt de som innehar den..

Har vi lyst til å lære noe eller er det viktigst å bare børste vitenskapen under teppet for at ingen skal kunne anklage oss for å ha gjort noe galt?

Får bakoversveis når det jeg har oppfattet som voksne folk oppfører seg som forsmådde unger når noen bare prøver å dele kunnskapen sin, og gjøre livet bedre for akvariefisk i de tusen hjem..

Hadde tittelen på inlegget vært "J***a dyreplagere!!!111" så kunne jeg tildels forstå om folk tok dette som personlig kritikk, men når ting blir lagt frem på denne måten er det helt ubegripelig for meg at det er mulig å reagere sånn..

Det er ingen som har beskyldt noen for hverken dyreplageri eller annet, så istedet for å sette seg på bakbeina og avfeie dette, kanskje det er små ting man kan plukke med seg for å redusere de negative effektene av dette, selv om man ikke har anledning til å lagre 15 kubikk vann for utlufting.

Just my 2cents.. Flame on..

Edit: må bare si at innlegg #45 her er et eksempel til etterfølgelse etter min mening..
Helt generellt...

Er det ikke slik at når man prøver å lære noe via forum, hvor mange sier så mangt, så må man sile infoen som legges ut, og prøve finne det fornuftige, som ofte kan være et sted midt i mellom ytterlighetene man leser????
Vegard, hvis du ikke har plass til å lagre vann, prøve å unngå for mye overmetning ved å feks ta 2 litt mindre vannbytter i uka i stedet for ett stort. Når fyller karet med vann, la vannet treffe overflaten slik at det plasker, slik at vannet luftes endel. Eller monter et dusjhode på slangen for mer sprut og mindre nitrogen :o)

Jo helt generelt så. Men sannheten kan like gjerne ligge på et av ytterpunktene. Man må jo vurdere kilder og bakgrunnsinformajson så godt man kan, samt dobbelsjekke infoen med andre kilder.

Med det sagt, så er denne problematikken, igjennom denne tråden, dokumentert vitenskapelig mye bedre enn det mye annet av "vedtatte sannheter" her inne/i mijøet er.

Man lærer seg etter en tid på internett/forum å skille mellom grunnløse udokumenterte påstander, og faktabasert informasjon med kilder. Går liksom ikke å være litt skeptisk til alt uavhengig av arbeidet som er gjort med å dokumentere påstanden.. Man må vurdere hver enkelt sak, og i denne saken kan jeg ikke se at det er noe som taler for at OP slenger ut grunnløse påstander. Påstandene er også bekreftet av andre brukere som tydlelig har store kunnskaper innenfor feltet. Det kan man lese ut av måten de omtaler emnet på, detaljrikheten og kunnskapen lyser igjennom. Eller man kan lese andre inlegg de har på forumet og forstå at det er en jeg burde ta på alvor..

Jeg for min egen del har tatt opp saken med en som har jobbet innen kommersiell oppdrett av matfisk, og han bekreftet at dette var et tema der han jobbet. Han hadde dessverre ikke noe med dette å gjøre i sin stilling, så det begrenset seg til at han hadde hørt om det..

Det er også presentert tall som stammer fra forskning på lakseoppdrett som sier at dødeligheten øker markant hos yngel ved bare 104% overmettning, igjen fra en bruker de fleste burde forstå at sitter på masse kunnskap.

Hvor alvorlig man ønsker å ta dette, det bestemmer man selvfølgelig helt selv. Overmetningspoliti tror jeg ingen har tenkt å være, men jeg ser ikke poenget med å forsvare seg med nebb og klør mot ny kunnskap som kan hjelpe en til å gjøre livet enda litt bedre for fiskene..
Cara 79

Tusen takk for lettfattelig og verdifull info...

kindafishy

min mening er på ingen måte å hevde at noen er kunnskapsløse, eller på noen måte sier noe som ikke er rett....

Mitt utgangspunkt er at i dette, er vi nybegynnere, ikke vet vi noe fra før, ikke kjenner vi noen her, ikke har vi vært her lenge, så vi har merket oss de forskjellige forumistene og hva de står for....

Så kommer problemet..... vi skal sile ut den vesentlige infoen, finne hva som er rett, samt finne hvem der ute på cyberen man kan stole på..... for erfaringer andre steder, har vist at man ikke kan sluke alt rått....

Så må jeg bare beklage, om jeg har støtt noen, trådd noen på tærne, eller på andre måter vært støtende...... ønsket er egentlig kun å søke info..... riktig info, på rett nivå....

vegard ulset:

Vi har nok ganske så likt utgangspunkt da

Og det er heller ikke din respons spesifikt som fikk meg til å fyre på alle åtte, bare så det er sagt.. Jeg bare så cara79 hadde skrevet noe av det jeg har irritert meg over her, og følte at det var noen som trengte å høre det jeg skrev - rett frem, uten sukker på.

Jeg vet at hadde jeg opprettet denne tråden (el.) og fått den responsen som tidvis har kommet her hadde jeg nok lett henvendt meg på et annet forum neste gang jeg ønsket å bidra med noe, i håp om at det kanskje blir satt pris på der..

Det argumenteres ikke mot det som presenteres, man bare avfeier det som tøv og uvesentlig uten noen som helst begrunnelse. Vi vet jo at den typen hersketeknikk er den rådende debatteknikken hos de som debatterer noe de ikke har den ringeste anelse om, men bare er opptatt av å ikke tape ansikt..

Jeg er alltid gira på en bra diskusjon, sålenge det kan foregå på et saklig nivå.

Jeg er sørgelig enig med deg i at prosessen i å sile ut informasjon i den jungelen av vranglære som internett etterhvert har blitt er fryktelig vanskelig og langtekkelig, og jeg har all forståelse for at det ender med at man heller er reservert til alt som blir presentert. Det at 1/4 amerikanere ikke tror at man har vært på månen viser hvor langt det har gått.

Jeg har ingen blå tær, og jeg håper ikke jeg har forårsaket noen heller, hverfall ikke hos andre enn de inlegget var myntet på - og som kanskje trenger det.

Ha en fortsatt trivelig fredagskveld
kindafishy

jeg var bare redd det var meg som hadde tråkka på noen ved å være kritisk til infoen.... jeg tåler at det gå ei kule varmt og står for en støyt....

Ønsker deg og en svært god kveld....
Steike, her har det vert endel aktivitet siden jeg var på sist .
Flott at folk synes denne tråden har vært lærerik å at jeg og andre har vært flink med å vedlegge dokumentasjon på temaet. Takker for god kritikk =)
har lagt merke til at jeg har fått noen spørsmål men håper de som har spurt har funnet svar i poster som kom etter deres spørsmål.
Noen fine informative fakta om det på nedre del av side 2.

Håper folk virkelig drar litt kunskap fra dette og ikke bare skyver det bort, da det kan være svaret på en akvarist's problem, og informasjon om hvordan fårebygge eventuelle problemer.
Plussmedlem
Jeg har absolutt tatt dette med meg videre. Ser jeg at fiskene ikke trives helt bra etter vannbytter, blir det å mellomlagre eller finne på nye lure ting!

Mener dette er en super tråd for å lære om det mange kanskje ikke tenker så mye over i denne hobbyen bestandig.

Og; svaret mitt på side nr. 2 var ikke ment som en MOT-post til mellomlagring, men skjønner visst at det kunne virke sånn Leste gjennom det, og ser det.
Flott å høre at du har tatt med dette videre i akvariehverdagen din. Håper at det kan hjelpe deg til et enda friskere akvarium =)
Snart like tungvint med vannbytte i ferskvann som saltvann
kindafishy
Jeg vet at hadde jeg opprettet denne tråden (el.) og fått den responsen som tidvis har kommet her hadde jeg nok lett henvendt meg på et annet forum neste gang jeg ønsket å bidra med noe, i håp om at det kanskje blir satt pris på der.. Det argumenteres ikke mot det som presenteres, man bare avfeier det som tøv og uvesentlig uten noen som helst begrunnelse. Vi vet jo at den typen hersketeknikk er den rådende debatteknikken hos de som debatterer noe de ikke har den ringeste anelse om, men bare er opptatt av å ikke tape ansikt..

Har lest gjennom hele denne tråden og det er ingen tvil om at de fleste har kommet med god og sakelig info. Derfor skjønner jeg ikke helt din frustrasjon over innleggene som skulle føre til at det skulle være nødvendig å gå til ett annet forum.
Av alle disse ca. 50 innlegg, er det kun et par tre stykker, som mener at overmetnings problemet er noe overdrevent. Og selv disse har jo heller ikke avfeid infoen som noe tøv.

Selv har jeg heller ikke gjort noen spesielle tiltak ovenfor overmettningsproblemet. Jeg benytter varmtvann fra bereder og blander dette med kaldtvann fra kommunalt vannverk. Har aldrig merket noe negativt etter vannbytte. Har flere kar fra 160 - 530 l. Dette kan sikkert ha sin naturlige forklaring i vannverkets behandling av vannet. Her er det individuell behandling fra vannverk til vannverk. Samtidig kjører jeg inn mye luft i kara via luftesteiner og difusorer.

Dersom jeg skulle få noen problemer, skal jeg så absolutt ta lærdom av denne tråden og lufte ut gassene.

- Tore -
Mountain

Jeg deler ikke din oppfattning om at de fleste har kommet med god og sakelig info. Noen har gjort det, noen har tatt det til seg og stilt følgespørsmål, noen har argumentert saklig imot, andre har tatt det omtrent som kritikk av deres dyrehold eller person og andre igjen har konstatert at dette er bare tull, med en eller annen helt uvitenskapelig begrunnelse som f.eks. at fisken deres ikke er død enda..

Det er helt greit at folk ikke vil gjøre noe mer utav hobbyen enn de allerede gjør, eller ikke har mulighet til å gjøre de tiltak som anbefales, men da mener jeg de kan si DET og ikke påstå at det som presenteres er bare tull og uvesentlig uten videre argumenter.

At folk stiller spørsmål om hvor reelt dette er og kanskje er uenig med trådstarter/andre om hvor viktig dette er for en hobbyakvarist er heller ikke det jeg irriterer meg over. Det er mange fler enn et par tre som mener at dette kanskje overdrives, og det er da helt ok å mene det. Jeg synes det blir feil å lime inn de spesifikke innleggene jeg mener er på kanten, men det er endel innlegg på første og andre side som ikke akkurat bidrar noe konstruktivt til debatten.

Det jeg vil til livs er ikke mine meningsmotstandere men de to siste gruppene jeg nevner i første avsnitt..

Det er jo et paradoks at jeg ved å ta opp dette selv bidrar til å dra debatten ut av sporet men det får så være..

Skal dog innrømme at jeg kanskje dro det litt langt, for å få frem poenget mitt..
Hei

skifta vann i dag i karet, dvs, ca 25%, og siden den dusjen jeg hadde tenkt og bruke på skalgen etter anbefaling her, ikke var å finne, ville jeg prve en annen måte å lufte vannet litt før det gikk i karet....

Tok et stort krus, holdet dette hele tiden litt over vannflaten, og lot slangen renne med ganske redusert trykk, opp i kruset, slik at dette rant over og ned i vannflata i karet.....

Så langt har jeg ikke sett noen bobler på glasset, kanske dette og hjalp litt?????

følger spent med..... men vet jo ikke om dette bare var tull...
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap