Innrede scalare kar (side 3)

å få altum i lek går ikke............derfor syke priser i butikk , har
sett opp til 1800 kr pr stykk. å de dør fort, tåler ingenting.
det jeg har som jeg håper på lek , er sjøhester..........de har nå
danset mye sammen , så det er lov å håpe..............................
god jul.....................................................................................
mona o
Syns det var en dårlig idè å anbefale folk å ha L-maller i et oppdretts-kar for scalarer. Hvis trådstarter har seriøse planer om et oppdrettsforsøk på scalare, slik han skriver i første innlegg, så gjør han lurest i å droppe ALLE andre fisk. Altså ingen L-maller heller! De er nemlig rå på eggspising, særlig om natten, da L-maller er nattaktive og scalarer er det ikke. Eggene blir derfor et lett bytte for maller om natten når scalarene ikke passer på. Enten driver man oppdrett eller så gjør man det ikke. Skal man drive oppdrett, så har man rent oppdrettskar uten annet dill enn fiskene man ønsker oppdrett på, så enkelt er det. Beste oppskrift på å feile, er å begynne og stappe masse annen fisk inn i karet. Da er det ikke lenger oppdrettskar, men vanlig selskaps-suppe igjen.

helt enig:P
Inaktiv bruker
hei, mener du at altumene ikke går ann å få i lek thomasbb ??
har hørt det er veldig lett...???
jeg får 250 liter'n om 1 mnd så da må de være i 120 liter'n så lenge med en slørhale og 6 black molly,men det går vel bare i en måned??
Takker for alle svar hittil og bare kom med flere for jeg lurer på masse og får veldig mange flotte svar,takk for det!
Kristian Kilde
hei, mener du at altumene ikke går ann å få i lek thomasbb ?? har hørt det er veldig lett...???

Det å få Altum i lek er like enkelt som å få Heckeldiscus i lek.
Hmmm...
Så for oss som ikke alltid skjønner ironi i skriftlig form:
Er det altså nesten umulig å få Altumene i lek? :o
Geir Kristiansen
[QUOTE=Kristian Kilde]hei, mener du at altumene ikke går ann å få i lek thomasbb ?? har hørt det er veldig lett...???

Det å få Altum i lek er like enkelt som å få Heckeldiscus i lek.
Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lenger tid. Jeg bare kaster ut et spøsmål jeg har lurt på en stund da det er lite sannsynlig at jeg noen gang får mulighet til å holde Altum: Er det utelukket huleruging og/eller ekstremt høy temperatur?

Kristian: Pterohyllum scalare og Pterohyllum altum er ulike arter. Noen scalarer fra Peru selges under salgsnavnet "Peru-Altum" eller lignende som forteller mer om neseknekken enn arten.

Ja de kan sikkert overleve i en måned i en 120 liter, men hvorfor? Tålmodighet er en dyd unge mann, det vanskeligste er ofte å skaffe gode avlsdyr.
Kan du få noen til å skaffe skyss fra Trondheim til Trysil har jeg yngel du kan få en gruppe av gratis, dog er det en stund til de begynner å intressere seg for lek. Dette er en flott og storvokst type scalarer, muligens med røtter fra Tocantsi. Mine har vist at de ikke er særlig fintfølende på vannkvalitet og leker greit på Ph fra 7 og nedover.
Inaktiv bruker
så i et 250 liter karr er det vanskelig å få scalarene i lek???
Er altum scalare og vanlig scalare det samme eller jeg skjønner ikke mye av det der med forskjellige typer scalare,men kan jeg få yngel om tempen er høy og ph er under 7 med de vanlige scalarene??
Sorry at jeg kanskje spørr dumt,men tror det er best å spørre å vite mest mulig før jeg annskaffer scalare. for dyrenes beste!...

Kristian.
Hvis du slår opp i fiskebasen på scalare vil du se at det er tre ulike arter i scalare familien (som egentlig heter pterofyllum familien) ute i naturen.
Den du er intressert i er den vanlige pterofyllum scalare, de to andre er meg bekjent regnet som umulige å drette inntil videre.
Den vanlige scalaren er relativt enkel å få i lek og det finnes derfor et utall farvevarianter og kulturformer/misdannelser som slørfinner osv. Som noen har avlet systematisk på.

Vanlig Scalare lever over svære områder i naturen og de har utviklet litt forskjellig utseende etterhvert som tiden har gått og de forskjellige stammene ikke lenger har møttes. I starten på tråden jeg linker til nedenfor er det link til en nettside som har masse bilder av scalarer fra ulike lokasjoner (steder) hvor det er lett å se forskjeller på de ulike typene (de er fortsatt regnet som samme art).
Den som noen ganger kalles Peru-altum er en slik variant med nese som minner om Pterofyllum altum. Det har fiskeselgerene sett og dermed gitt den et handelsnavn som de mener er et godt salgsargument.

En vanlig 250 liter har vel målene 100x50x50 og blir sikkert glimrende for paret eller ungfiskene dine.
Jeg ville holdt de på ca 27 graders varme, mest sannsynlig vil dette holde hele veien.
Når jeg skrev om temperatur var det med tanke på evt. andre fiskeslag som skulle bo sammen med de, det kan bli aktuellt for deg å skru opp varmen enda litt for å få til egglegging.
Det er viktig å finne ut hva slags vannverdier du får ut av krana di, når du bor grisgrendt kan du være heldig og ha sortvann rett fra springen, vet du Ph og Kh på vannet ditt?
Jeg ville prøvd å holdt Ph på mellom 6 og 7, men antar at de kan yngle i høyere Ph også. Rent vann er hvertfall svært viktig, det er vel så viktig som foret.

Her er en link til en glimrende tråd om scalarer, bildene viser tante og onkel til mine rakkerfanter:

Lykke til hilsen Ola

Tilfeldig bekjentskap
© Loffa 2014
Reklame for plussmedlemskap