De glade amatører i en ny verden under vann (side 3)

I dag har vi vore nok ein tur på dyrebutikken..

Vi syns ikkje dei der små boksane til å ha yngel i var noe særlig, så no har vi et lite akvarie stående på kjøkkenbenken. Der skal yngel få lov å være. Og etterhvert som vi blir mer erfarne så kan vi sette fisker som skal føde oppi der også.
Innreda med ein plante og litt mose..

Ellers har vi fått tak i torv filter så no i kveld skal vi prøve sette det inn i pumpa i det nye akvariet vårt der Kuhlii skal holde til.
Bare fra i går til i dag tidlig har ph sunket fra 8 til 7 ved å bruke torv i filter.
Fargen på vannet er ikkje så veldig brunt heller så eg håper dette kan være ein fin måte for oss å legge til rette for att Khulli vil trives når den tid kjem.
Bør vel måle ofte framover slik att vi ser når effekten er på vei nedover?
Ph er nede rundt 6.5 i dag.. Spent på kor lang tid det tar før den øker att..

Ellers så ser det ut som yngelen koser seg i det nye akvarie sitt. Vi syns i alle fall det var greit å slippe den boksen i akvariet . No unngår vi jo innavl. Satse på å finne heimer til alle sammen etterhvert.
Ph holder seg lav enda. Og fargen på vannet er til å leve med også syns vi.

Skal på dyrebutikken etterpå å drømme oss litt bort)
Bestemt oss for å prøve Båndgurami i det nye sammen med khulii så da er vi litt nærmere et oppsett
Mikke Mus Platy Minni holder no på å føde.
Syns det er fælt å sjå att ho ete opp noen men det er vel slik naturen er.

Mosen og flyteplanta gir skjul for mange, dei må bare ikkje være så dumme og svømme opp rundt munnen hennes..
Stakkars små yngel som var gått i pumpen.. Men no har vi lært det også att vi må ta ein tynn strømpe utenpå den.
jeg tok en tur innom tråden din nå som du har fått link på signaturen din også
I dag er det flyttet inn

20 Kuhlii
9 Sebrafisker
2 Eplesnegler

Dei har ikkje vore redde i det hele tatt. svømme rundt og utforsker alle kokosnøtt hulene og graver i sanden alt.

Det største sjokken for oss var å gå å kjøpe oss snegler. Ingen av oss har heilt hatt sansen men det kan vi altså takke vår Tigersngle "Spido" for. den har altså overlevd nitritt topp og innkjøring.. Dei hadde ikkje flere Spidoer i butikken så da ble det Eplesnegle på oss..

Vi er litt tidlig ute , men om vi følger godt med så kjem det til gå fint. Pumpen var tross alt i bruk der vi kjøpte akvariet også.

Vi gleder oss over akvariene alle sammen. Til og med jenta vår Mari på 4 år har sine faste oppgaver . Ho slår av og på lys. Og ser etter nye babyer i karet med platy og molly i
I kveld har vi koset oss alle 3 forann det nye akvariet vårt.. 20 Kuhlii som utforsker sitt nye hjem er et herlig syn.. Vi er frelst)
Alle har overlevd natten..

Ein god gjeng kom ut fra kokoshulene sine for å få frokost)
Gratulerer med ny fisk Kuhlii og sebrafisk dominerte også mitt kar i starten, og de er morsomme fisk begge to

Sebrafisk er forøvrig veldig morsomme å følge med på om morgenen når lyset kommer på, da kan du veldig ofte se dem jage rundt og legge egg. En eller to runde og gode hunner skvetter rundt om i høy fart med et kobbel av slankere hanner på slep bak seg. Det ser nesten litt ut som mobbing, men om du følger med så ser du hvordan hunnen ofte stopper i tett beplantede deler og legger fra seg egg før hun raser videre, mens hannene fortvilt prøver å henge på og være førstemann bort for å befrukte eggene hun har lagt fra seg Javabregne og hornblad var en slager hos meg, mens mange har hatt suksess med javamose.
Sebrafisk er generelt svært leksvillige, bl.a. derfor er de en såkalt "standard art" innenfor forskning.

En veldig god tråd (på et annet forum) om oppdrett av Danio, hvis dere skulle få lyst til å prøve: oppdrett Danio (sebrafisk, m.m.)
Takk for tips Siande. No veit eg ikkje om vi vil gjere det da. Valgt dei fordi dei var litt aritige og så ville ingen av oss ha dei vanlige tetra i stim no.

I dag er Ivar inne på Sartor og kjøper mose av Sølvi. Har ei rot til som vi skal dekorere før vi setter ho oppi..

Ser ut som alle trives enda.

Glede meg til vi kan få skikk på akvarie som Molly og Platy bor i også.
Har lest litt på inne hos deg =)
Så jeg stjeler ideen din om å dra en tynn sokk over pumpe for at ynglet ikke skal forsvinne inni der, det synes jeg var en glimrende ide =D

Lykke til vidrer med akvariene dine =)
Ilene Nordsteien
Har lest litt på inne hos deg =) Så jeg stjeler ideen din om å dra en tynn sokk over pumpe for at ynglet ikke skal forsvinne inni der, det synes jeg var en glimrende ide =D Lykke til vidrer med akvariene dine =)


bare husk å ikke bruk sokken du nettop har hatt på deg :P
fiskeren
[QUOTE=Ilene Nordsteien]Har lest litt på inne hos deg =) Så jeg stjeler ideen din om å dra en tynn sokk over pumpe for at ynglet ikke skal forsvinne inni der, det synes jeg var en glimrende ide =D Lykke til vidrer med akvariene dine =)


bare husk å ikke bruk sokken du nettop har hatt på deg :P

Ja et vesentlig punkt det da) Herlig humor..
Endelig fant jeg igjen tråden deres! Haha! Ingen super-data-nerd jeg iallefall... Vet liksom ikke hvor jeg skal begynne å lete når jeg ikke finner det jeg leter etter!

Gratulerer med 20 herlige Kuhlii i karet da! Kjenner jeg ikke bare er litt misunnelig, men veeeeldig misunnelig! I kveld skal mitt kar innredes med sand, rot og vann! Så må jeg ta meg en tur på nettet for å finne plantene jeg ønsker meg! Hvilke planter har dere? Går dere for rent asia-kar eller blanding av litt av hvert? Jeg vil jo gjerne ha ett rent asia-kar, men det er jaggu ikke lett å finne planter jeg liker som også er typisk asia! Dyrebutikken hadde bare noen stygge sverdplanter og anubias, og that's it!

Lykke til videre med Kuhliiene deres! Ps: Sebrafiskene var utrolig vakre! Så de i fiskebasen nå
SiljeO
Endelig fant jeg igjen tråden deres! Haha! Ingen super-data-nerd jeg iallefall... Vet liksom ikke hvor jeg skal begynne å lete når jeg ikke finner det jeg leter etter! Gratulerer med 20 herlige Kuhlii i karet da! Kjenner jeg ikke bare er litt misunnelig, men veeeeldig misunnelig! I kveld skal mitt kar innredes med sand, rot og vann! Så må jeg ta meg en tur på nettet for å finne plantene jeg ønsker meg! Hvilke planter har dere? Går dere for rent asia-kar eller blanding av litt av hvert? Jeg vil jo gjerne ha ett rent asia-kar, men det er jaggu ikke lett å finne planter jeg liker som også er typisk asia! Dyrebutikken hadde bare noen stygge sverdplanter og anubias, og that's it! Lykke til videre med Kuhliiene deres! Ps: Sebrafiskene var utrolig vakre! Så de i fiskebasen nå :)


Prøv Akvariekjellern! Har nylig bestilt masse flotte asiatiske planter der

Og kuhliier er virkelig søte, digger mine....
Nei eg trur ikkje det bare blir asia av planter. Var ikkje klar over den butikken som solgte planter så vi har vore litt rundt omkring.
Sånn Anubias har vi kjøpt og festet på den ene rota vår. Så har vi to doser med mose på den andre rota vår. Ellers er det to planter som vi trur er Lotus.
Pistia på toppen .
Blitt velddig mørkt og fint. Ser ut som fisken liker seg i alle fall..

Vi venter på Bånødgurami. Med dei så annser vi karet som fult..
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap