Silje's fiskesuppe (side 3)

Hmpf... De hadde åpnet for å sjekke, og alikevel klarte de å gjøre det feil? Skjønner veeeeeldig godt at du er skuffa og irritert...
Yes, dei sa så ja. At de åpnet for å sjekke altså. Dum som jeg var trodde jeg på de også...

Karet står i gangen, i esken. Kjenner jeg er oppriktig lei meg da jeg hadde planlagt å fylle sand og vann i i kveld så det kunne stå til i morgen (tilfelle mye støv fra sanden), og deretter bruke morgendagen på å starte det opp og sette inn litt planter...

Syns det er fryktelig kjedelig at det er så få dyrebutikker her og attpå til så dårlige. Har mange ganger drømt meg nedover mot Oslo-området for å få litt mer seriøse dyrebutikker rundt meg.
Der er jeg enig du! Skjønner at du er skuffet. Igår kjøpte jeg meg en tigersnegle. Har ikke peiling på snegler. Men tok det med hjem etter noen spørsmål og la det i karet. Ventet og ventet på at det skulle komme fram noe. Men nå i morres skjønte jeg at det ikke var noe inni! Fikk heldigvis en gratis eplesnegle da. Men det du kjøpe kostet sikkert mer enn en eplesnegle da ...

Du har forresten en veldig bra tråd ^^
Johanne: Kjipt å komme hjem med en død/tom snegle ja!

Jeg prøver å skrive opp alt jeg prøver og feiler med (f.eks planter). Da slipper jeg forhåpenligvis å gå på samme bommerten enda en gang
aha, smart! Kanskje jeg skulle skaffe meg en akvariebok? har ikke akuratt den beste hukommelsen...
Idag er igrunn den store vannbytte-dagen i huset mitt, men siden jeg ikke har fått riktig Fluval Edge så venter jeg. Tenkte å bruke filterguffe fra Juwel-karet og endel vann derfra. Om det er smart å bruke vann derfra aner jeg ikke, men tenker at det skal gå bra. Virkelig kjedelig at jeg fikk feil Edge, dagen idag har vært ganske kjedelig for å si det mildt. Alle planene mine for dagen var jo å lage til dette lille søte akvariet, men siden det gikk i vasken har jeg stort sett lagt på sofaen

I morgen tidlig blir det rett ut av sengen, i bilen og til dyrebutikken med Edge'n så jeg får bytta til rett! Så skal jeg hjem for å sette det opp og planlegge videre innredningen!
Idag fikk jeg byttet den feilfarga Edge'n. Så nå er jeg endelig eier av en Fluval Edge som er SVART som jeg skulle ha
Dama på butikken beklaget virkelig rotet, og med på "kjøpet" fikk jeg derfor en gratis pakke svarte mygglarver og en mangrove rot for å ha i akvariet! Så litt fornøyd ble jeg allikevel...

Har fått opp Edge'n med biltema-sand, over halvparten med vann fra andre akvariet, litt nytt vann og masse filter-gøtt fra andre akvariet. La inn en kokosnøtthule og en liten tust med Lilaeopsis brasiliensis. Jeg har bestilt moser og reker fra Akvariereker på nettet, så håper de kommer snart! Roten jeg fikk idag ligger i bløt i en bøtte vann. Har allerede skiftet vann ca 4 ganger, den farger voldsomt av!

Edge'n har jo ikke all verdens beste lys (det visste jeg igrunn på forhånd), så jeg har plassert den på kommoden i gangen. Der står en lampe vedsiden av og det henger en lampe på veggen. Jeg jobber med å undersøke om det finnes en okay slamsuger til det, og selvfølgelig varmekolbe. Tror nok jeg sikkert trenger varmekolbe etterhvert som høsten og vinteren kommer. Tenkte å kikke på E-bay, har en kompis som er elektriker, så han kan nok ordne støpselet for meg om det trengs
Litt bilder av Fluval Edge'n min. Nettopp satt opp så vannet er litt uklart enda. Inneholder kun en liten busk Lilaeopsis brasiliensis som jeg syns passet fint inn der. Riktignok veldig spent på om den overlever ettersom den krever mye lys (noe Edge'n ikke akkurat er kjent for). Blir nok til jeg flytter rundt litt på både den og hulen. Roten ligger i varmevann nå for å få ut farge og for den skal synke. Roten er tiltenkt plassert der hulen står nå på bildene. Skal ha en dott mose på roten

[External Image]

[External Image]
Idag har jeg testet begge karene mine, alle tatt med dråpetester fra JBL.
Juwelen hadde:
*NO2 = 0,01
*NO3 = mellom 1-5
*PH = 7
*KH = 2
*GH = 5

Edge'n:
*NO2 = 0,01
*NO3 = mellom 1-5
*PH = 7
*KH = 2
*GH =5

Jeg oppdaget da i samme rennet at jeg faktisk mangler en test. Nh3/Nh4 (amoniakk). Vet ikke hvor "viktig" det er ettersom jeg har 2 akvarium som er oppe og kjører nå (ene kjøpt brukt med filterguffe for 3 mnd siden, det andre kickstartet nå med guffe fra det andre). Uansett så skal jeg skrive den opp på ønskelisten til neste bestilling

Jeg prøver å legge meg til en vane å teste for alt med jevne mellomrom, spesielt GH siden jeg prøver å øke den med GH/TH+ ved vannbytter. Vannbytter har jeg lagt meg opp en rutine til hver søndag (kjedeligste dagen i uka!). GH i springen er ikke målbart en gang (så trolig på 0), og jeg har brukt en måleskje ved vannbytter for å øke den. Ifølge boksen så skal 1 måleskje tilsvare en GH på 8 i ett 100 liter. Men jeg har kun fått den opp på 5... Får fundere på om jeg skal prøve enda litt mer neste gang, jeg har økt sakte ved hvert vannbytte pga fiskene, så det blir bare bittelitt ekstra jeg kommer til å ha i da ved neste igjen. Får prøve meg frem, vann har jeg rikelig av i springen heldigvis og ingen vannmåler her nei

Gleder meg til mosen jeg har bestilt kommer, samt rekene! Jeg har skiftet vann på denne roten x-antall ganger, skuret og skrubbet den til jeg og badet ble svart! Så nå endelig slutter den å farge av! Blir spennende å se hvordan slutt-resultatet blir i karet når jeg får alt på plass
Har ventet og ventet på rekene mine idag. Utrolig at posten skal ta så lang tid! Eller dvs jeg er imponert over hvor fort det gikk med posten fra Sandefjort til Stokke til Oslo, men etter pakken ente opp på postterminalen her hos meg så har det blitt bråstopp! Pakken ble innlevert 12.07 kl 15:52 i Sandefjord, ente opp i Stokke kl 18:53, Oslo kl 22:17 og på postterminalen her idag tidlig kl 09:38. Utrolig at de fortsatt ikke har fått flyttet pakken de knappe 5 km det er fra postterminalen til postkontoret mitt enda -15 timer senere!

Håper de kommer på formiddagen i morgen, da har de vært på reise i ca 2 døgn. Og jeg med hjerte i halsen til tross for jeg vet at mange reker og fisker har en enda lengre reisevei for å komme til oss i Norge...

Roten jeg skal ha i Edge'n har lagt i bløt siden mandag, skrubbet den flere ganger og byttet vann på den. Siste gang jeg hadde den i bløt så lå den i ca 4 timer i varmevann før jeg testet PH i vannet roten lå i. Ca 5 liter vann i bøtta, PH lå på 6,5. Jeg får følge godt med på PH i akvariet når roten har kommet oppi. Jeg har jo i tillegg bestilt Catappa blader fra USA for å bruke i akvariene mine, så må være litt obs så PH ikke fyker opp og ned.

Er litt usikker på filtermatrialet i Edge'n. Har lagt oppi alt annet enn kullet som fulgte med, og isteden for kullet så klipte jeg da til en blåsvamp for å ha den oppi. Om det var lurt eller ikke er jeg usikker på, men hva med filtervatt? Etter som jeg har forstått så bruker en filtervatt på toppen for å få mest mulig klart vann (filtrere bort de siste rest av dritt som ikke de andre svampene har tatt?). Kanskje jeg skal eksprimentere bittelitt og legge filtervatt helt på toppen (før ut-rennet) da? Det er plass til det om jeg klipper bort bittelitt av blåsvampen jeg har lagt inn... Hmm... Må gnage litt på den!
Idag kom endelig pakken min fra Akvariereker! På bestillingen var 1 porsjon Vesicularia ferriei (hengemose) og 2 porsjoner Monosolenium tenerum (Pellia). Jeg leste i en tråd her om en som hadde bestilt derfra nå for ikke lenge siden og fått porsjoner på størrelse med en 5 kroner, derfor bestilte jeg 2 porsjoner Monosolenium tenerum fordi jeg liker den veldig godt. Vel, skulle kanskje ikke gjort det, det var nemlig store porsjoner jeg fikk tilsendt!

Vesicularia ferriei (hengemosen) har jeg dandert til med hårnett på en liten rot Mangrove som jeg fikk gratis på dyrebutikken forje uke. Monosolenium tenerum (Pellia) har jeg festet til en stein med hårnett. Håper det holder seg på plass!

Rekene er i full vigør Jeg kjøpte 10 Kirsebær-reker, fikk 2 ekstra på kjøpet. Riktignok så var rekene bittesmå og jeg kan ikke helt skjønne hvordan de har klart å fanget de inn, telt de og fått de i posen til meg! Ca 3 reker har en størrelse på ca 1,5 cm, de andre var langt under 1 cm... Håper de vokser, og det fort også! En ting er sikkert -dør de så finner jeg de aldri igjen oppi akvariet!

Skal se om jeg får tatt litt bilder nå etterpå når den verste tåka har lagt seg i karet (det er ikke så voldsomt, men ble litt nå når jeg hadde oppi rekene)...
Tror jeg må øve meg mer på å ta bilder. Innstillingene jeg bruker på kattungene for å ta bilder av de fungerer overhode ikke til akvarium-bilder! Jaja, fikk iallefall 1 okay nok bilde av akvariet med innredning og det hele. Mosen på roten (hengemose) har bare blitt dyttet på og festet fast med hårnett. Samme med Pellia, den har jeg surret fast i en stein.
Har en hel porsjon til med Pellia, har lagt den ut på rubrikk til salgs, men det blir vel til jeg kjøper med meg ett hårnett til når jeg er ferdig på jobb i morgen så jeg kan bruke den i Juwel'en. Fant fort ut da at hårnett er en kjekk ting å ha i akvarie-skapet, så skal kjøpe noen når jeg først er i gang

Rekene surrer rundt og koser seg i akvarie. På jakt etter mat. Står på akvariereker.no hvordan tilvenne reker til akvariet, og der står det at de første dagene skal en ikke fôre de. Jeg har fôret litt en dag (3 dager siden?) i akvariet så filteret skulle ha noe å jobbe med, vet ikke om det har noe betydning. Kanskje det er de kornene de jakter på nå Søte er de iallefall!
Idag hentet jeg pakken min fra Webzoo som lå på postkontoret. Er kjempefornøyd (igjen!) med servicen fra dem. 4 dager etter jeg fikk beskjed om at pakken min var ødelagt og ikke kom til å bli utlevert fikk jeg en ny i posten! Det gikk fort det!

Jeg er forrundret over alt jeg har handlet inn til akvarium de siste måneden siden litersyken tok meg. Fiskene mine har 6 forskjellige fôrtyper på boks (både flakfôr, granulat og malletabletter), og i tillegg så serverer jeg frosne Dafiner og sorte mygg!
Jeg har omtrent alt av vanntester i skapet (trenger amoniakk og noen for jern, kobber o.l og det aner jeg kommer på en bestilling snart!), 2 hover, 2 heverter (ene heverten fra Tetratec er udugelig riktignok), plantegjødsel, algemiddel og masse masse anna småtteri. Utrolig hvor mye som samler seg opp! Tror jeg må ta en opprydning allerede og lage meg ett skikkelig system på sakene!

Jeg har en liste til med ting jeg skal bestille meg, men jeg må ta det litt etter litt. Da virker ikke det som jeg bruker sååå mye penger som jeg gjør, men det er jo så morro!
Det er kjempemoro å bestille varer! Det er så mye en har lyst på, og en kommer alltid på noe mer en "trenger" mens man venter på pakken. Og når den kommer; ja da er det rene julekvelden ;D
Igår tok jeg vannbytte i akvariene mine. Jeg var da 2 dager "forsent ute", siden jeg prøver å holde meg til vannbytte hver søndag (kjedeligste dagen i uka kan derfor bli brukt til noe morro!). Jeg orket ikke begynne på søndag siden det var fullt hus i besøk og jeg var for sliten når de dro. Da blir jo ikke det morro å rote rundt i akvariene heller.

Igår tilsatte jeg første dose med Happy Life Algin Regular. Jeg sliter med skjeggalger i akvariene (ser det har kommet litt i Edge'n også). Ettersom jeg har lest meg fremtil om skjeggalger så oppstår de lettest ved overfôring, men det kan jeg ikke skjønne er hos meg. Jeg har ikke så mye fisk i akvariene, og de blir fôret lite. Lite for meg er noen ganger i uka (ikke hver dag, har ca 2-3 dager i uken de ikke får mat), og når de får mat er det lite i gangen. Nesten som jeg er redd jeg sulteforer de istede, men heller lite enn for mye så jeg får problemer med vannverdiene tenker jeg. Det ser ikke ut som de sulter ihjel i det minste (ancistrusene har voldsom bollemage!).

Jeg mottok pakken min fra Amy i USA for en ukes tid siden, og hjelpes for noen store blader! Jeg bestilte Catappa blader fra henne på Ebay, og valgte størrelse "small". Vel, de er på størrelse med hånden min! De vil garantert se svære ut i Egde'n om jeg putter ett oppi der! hehe...

Ellers så lever alle rekene mine i beste velgående De er virkelig sjarmerende å se på! Nesten så jeg har lyst til at mitt neste kar skal kun inneholde reker! Jeg har i fremtiden lyst på ett kar med Corydoras (hvilke art er jeg usikker på enda, kanskje Adolfoi siden den sjarmerte meg først). Håper bare tiden og pengene strekker til!
Igår kveld skiftet jeg vann i Edge'n med kirsebær-reker. Jeg klarer ikke telle alle på en gang, noen er bittesmå, det meste jeg klarer å telle på en gang er 9 reker (av opprinnelig 12). Håper de 3 andre er i live. Det ser ut som den ene reka har egg. Når jeg fikk den hadde den en gul-aktig flekk på ryggen, nå her om dagen så jeg tydelig egg mellom beina dens Håper det blir noe resultater! Må nok lese meg enda litt mer opp på reker, aner ikke helt hvor lenge de faktisk går med egg jeg eller når egga klekker. Må leses på

Skiftet vann i Juwelen idag. Angret som en hund på at jeg ikke gjor det igår siden det er sol og sommer idag. Jeg har røsket ut kontakten til varmekolben for sommeren, så jeg skal følge godt med på temperaturen. Igår kveld (uten kolbe) viste temperaturen 26-27 grader allikevel.
Jeg har nå byttet ca 40% vann i Juwelen og tilsatt dose nr 2 av Happy Life Algin Regular mot skjeggalger. Jeg ser tydelig forskjell siden jeg tilsatte første dose. Skjeggalgene er på retur, og Microsorum pteropus "Narrow" som jeg har plassert på røttene begynner å se mye finere ut De er iallefall ikke så skjeggete og stygge som de var!

Jeg drømmer jo om en reol, men jeg må bare innse at pengene og tiden ikke strekker til nå. Skal endel ut å reise i tiden som kommer og da går pengene til helt andre ting. Men det er selvfølgelig lov å drømme, og jeg ønsker meg i neste oppsett Corydoras adolfoi i minst ett akvarie! I tillegg har jeg funnet enn annen fin fisk jeg ønsker meg, en Korallrød smykketetra! De er utrolig vakre

Jeg jobber med å få bygd litt i høyden på akvariet, og er nå egentlig ganske bestemt på at jeg aldri skal ha noen akvarier som er høyere enn brede slik som Juwelen er. Jeg har bare utnyttet halve akvariet der fordi plantene og røttene jeg har ikke dekker/er høyere enn ca 20-25 cm. Noe som betyr at bunn-arealet er dekt og i høyden er det ingenting. Fryktelig irriterende. Idag har jeg derfor knepet av stengler på Limnophila sessiliflora som jeg har. Den vokser som ett uvær både i høyde og bredde, så nå er den bare lav og kompakt siden jeg har tatt masse avleggere for å plante bakerst i akvariet. Håper det vokser opp fine og fyrrige planter der! Jeg har også plantet ned Pellia på en stein. Festet Pellia med hårnett, og håper den vokser seg vakker som en pute Jeg har en stein med Pellia i Edge'n med reker og der har den allerede vokst gjennom hårnettet.
Jeg har også en Cryptocoryne wendtii "Tropica", og etter den smeltet ned i Juwelen så kom den utrolig fint tilbake! Mildt sagt! Det står i plantebasen at den blir mellom 6-10 cm høy og 8-12 cm brei. Vel, for meg stemmer det ikke. Jeg lurer på om det går ann å trimme den på en måte eller dele den opp i mindre biter fordi den er rett og slett litt for stor nå der den står... Jaja, jeg får se!
Akvariene mine har blitt vanskjøtta den siste tiden, bokstavelig talt. Det har vært så hektisk i det siste med både jobb, kattunger, data og besøk at jeg ikke har rukket å tatt vannbytte en gang. Latterlig med tanke på det kun tar 30 minutters tid (alt etter hvor mye en gjør utav det selvfølgelig). Idag er jeg i rute igjen håper jeg! Har idag byttet 40% i Juwelen og ca 40% i Edge'n. Så nå håper jeg jeg kommer meg inn i systemet igjen med vannbytter!

Idag under vannbytte i Edge'n klarte jeg å telle 9 reker på en gang. Og de var røde og fine. Alle rundt 1 og 2 cm. Det ser jeg på ett tegn på trivsel ettersom det kun var 2-3 reker på over 1 cm (røde) og resten var ca 5 mm og helt gjennomsiktige når jeg mottok de i posten. Jeg har prøvd å modifisert filteret litt da jeg ikke føler vannet blir helt krystallklart, så idag har jeg hatt på filtervatt øverst, like før utrennet til vannet. Dvs at vannet som renner ned i akvariet igjen blir filtrert gjennom filtervatten først. Håper det vil løse problemet, viss ikke er det lett å ordne (og heldigvis lett å bytte ut!). Jeg må finne meg en metode for lettere vannbytte, f.eks en slange på størrelse med lillefingeren min (?) som er 1-2 meter lang. Nå får jeg jo aldri slamsugd bunnen, og der samler det seg endel dritt. Spesielt bak roten. Hvor jeg får kjøpt en slik slange (forutenom på akvariebutikker der de sikkert koster skjorta aner jeg ikke enda)...

Jeg klarte aldri fullføre 100% kuren med Algin Regular, kun 2 doser siden det er godt over en uke siden sist vannbytte nå. Men idag kan jeg ikke se noen skjeggalger igjen! Hverken på utblåset til filteret eller på Microsorum pteropus "Narrow" som var skikkelig alge-befengt! Tjohoo!

Langtidsplaner: Kjøpe en redmoor-rot, legge i torv-vann i noen uker, bytte ut den ekle sanden jeg har i Juwelen og deretter lage om hele akvariet. For dette trenger jeg da:
*Redmoor-rot
*Torv
*Noen stooore baljer (jeg har kun 10 liters bøtter pr idag)
*Noen nye planter...? Alltid kjekt med planter

Det aner jeg at handlelisten min blir endel større enn som så... Men jeg er så usikker på de redmoor-røttene. Vanskelig å handle på nettet og bare kunne forestille seg hvordan de vil se ut i akvariet. Ingen av butikkene rundt meg har redmoor, kun mangrove. Jeg har allerede 2 mangrove-røtter i Juwelen og en i Edge'n. I Juwelen har jeg Microsorum pteropus "Narrow" festet på og på den i Edge'n har jeg hengemose... Problemet med mangrove-røttene er at de er så lave, de dekker kun de øverste 20 cm av akvariet, og jeg ønsker å bygge opp i høyden da det ser veldig tomt ut i Juwelen min...
Når jeg kommer hjem fra ferie, og når de første kattungene har reist -DA skal jeg sette i gang! Dvs om en måned, har god tid til planlegging!
Europris har noen flotte 30-litersbøtter beregnet på vinproduksjon. Og jeg mener jeg så klar slange hos Biltema eller Clas Ohlson, tror ikke den var så håpløs i pris. Bor i nærheten av Bauhaus selv, de har en hel vegg med slanger :o)
Oh! Takk! Da skal jeg ta meg en tur dit for å kjøpe inn bøtter og slanger!
Da har jeg bestilt inn mye morro fra Aquamanias Mangler bare mail med opplysninger om betaling så håper jeg varene mine kommer snart. Kan vel ikke forvente all verden siden det er fredagskveld nå, men jeg har igrunn ikke kjempehast sånn sett.

Bestilte meg ei redmoor-rot. Kjøpte også en pakke torvgranulat, så håper det jeg har lest på forummet om å legge rota i bløt i torv for å unngå sopp på den skal gjøre trikset og at torvgranulat kan brukes til samme formålet! Jeg skal gå til innkjøp av en stor stamp for å sette på verandaen med roten i så kan den bare kose seg der mens jeg er på ferie!

Kjøpte i samme slengen 2 Cryptocoryne Blassi siden jeg har fått en liten "dill" på de. Jeg har riktignok bare en Cryptocoryne fra før av, en wendtii "Tropica", men den har jeg fått så fint til Den smeltet omtrent totalt ned når jeg fikk den i akvariet, kun 3-4 blader stod igjen, men nå har det kommet maaaange nye og den er utrolig stor og fyldig! I tillegg bestilte jeg Vallisneria Asiatica som jeg regner med er noe ala asiatisk skruvallisneria? Var kanskje litt dum som kjøpte planter siden jeg ikke har planer om å plante før etter jeg har vært på ferie, men jeg får kjøpe en stamp til for å oppbevare plantene på varmekablene på badet der det er både lys og varme i påvente av planting! Igrunn kan jeg ikke helt skjønne hva jeg skal med enda flere planter, jeg må snart begynne salg! haha... Jeg skal riktignok kvitte meg med sverdplantene siden de bare blir oppspist av ancistrusene mine (hullete og fæle blader, nesten ikke hele blader igjen, har klipt vekk masse allerede), men det er jo så gøy!

Så når jeg kommer fra ferie så blir det å tømme akvariet helt for fisk og vann, spa ut sanden som er i nå, fylle i ny sand (må huske å kjøpe mer på biltema), og lage nytt hjem til fiskene mine

Drømmer om ett akvarie til, helst ett 60 liter med målene 61x31x42cm eller lignende. Kunne kjøpt ett på dyrebutikken i byen, men de har stive priser på det meste, over dobbel pris på enkelte ting når en ser på bl.a nettbutikkene. Bare så synd jeg ikke kan få tilsendt ett akvarie med posten (frakten blir så himla dyr). Har i tilfelle da noen planter til overs fra Juwelen og noen mangrove-røtter med Microsorum pteropus "Narrow" på som trenger en ny heim

Får treffe puta og fortsette å drømme!
Tilfeldig bekjentskap
© E. Pedersen
Reklame for plussmedlemskap