Fiskeløs innkjøring for en som ikke kan kjemi ;p hjelp ønskes underveis! (side 3)

Inaktiv bruker
Helle
[QUOTE=Solosuper] LOL skal du gi henne et kakk, gjemme henne under noen gulvplanker for så å plassere akvariet oppå ?


hahaha....kunne vært fristende av og til..men nei vi har ikke gått så drastisk til verks.

Neida jeg tenkte at litt hjelp med barnepass (har 3 som surrer rundt her) kunne
få fart på arbeidslysten til mannen.

Vel, han heiv seg rundt søndag og nå er ihvertfall kaminen borte, må bare støpe igjen
hullet i pipa.


Og et stort JIPPI her. Etter å ha slitt med lav pH noen dager går det endelig rette veien.
NH4 målt til 0.05 i dag!! Skal nå måle NO2 og se hvordan den ser ut.

kjempe flott, happy på dine vegne
Så bra Fru Holmen!

Takk for det solosuper.

Sliter dog ennå med nitritt-verdiene som fremdeles er dyp rosa dagen etter 5 ml
salmi.
Nitrat ligger på 80, burde jeg skifte endel vann nå?

NH4 var 0.05 igjen i dag, så der er vi tydeligvis i mål.

Ja så har ene mollyen min fått yngel, så håper de ikke blir spist opp før
vi får puttet de andre i det store. (men er vel stykt redd for at det skjer,
hun kunne nå ha ventet noen dager...)
530
Tror nok du kan handle fisk til helga! Mål i morgen, er verdiene fine, dvs null, kan du ta et stort vannbytte og sette inn fisk med en gang. Hvis du ikke skal handle før lørdag, ville jeg satt til Salmi også i morgen slik at bakteriene hele tiden har tilstrekkelig næring. Ettersom 5 ml forsvinner på et døgn, er det ikke noe problem å bruke Salmi til dagen før du tar stort vannbytte og setter inn fisk. Well done! Pass på at dersom du bare setter inn noen få fisk, vil de produsere mye mindre næring til bakteriene enn de 5 ml Salmi de har fått. Bakteriemendgen vil tilpasse seg den mengden fisk (biologisk belastning) du har i karet (endel bakterier dør). Om du velger noen få fisk nå, må du øke antall fisk trinnvis og forsiktig slik at bakteriestammene rekker å bygge seg opp mellom hver gang. Sjekk gjerne pH i karet ditt dagen før du skal handle fisk, og be om å få oppgitt hvilken pH de har i butikkens akvarier. det er ikke bra med for stor overgang (0,5 rekker lenge i løpet av et døgn). Lykke til med fisk i karet.

Høres bra ut

Vi skal bort i helga, så jeg satser på salmi i dag og i morgen. Kommer hjem på mandag før jeg drar på kurs i tre dager. Det blir stående urørt mens jeg er borte. Vurderer å kjøpe fisk i helga, og sette inn mandag. Er bare så dumt at jeg da reiser bort med en gang og ikke er hjemme før torsdag kveld. Utrolig kjipt hvis det skjer noe i karet. Mannen er hjemme, men akvariet er liksom min greie!
Akkurat der kan jeg nok ikke hjelpe til....
530
Akkurat der kan jeg nok ikke hjelpe til.... ;)


Hehe, jeg jeg får nok overtale mannen til å passe på!
NH4 vært mindre enn 0.05 hver morgen, samtidig som nitritten ikke ser ut til å gå ned.
Den er rett og slett så mørk rosa at den nesten tipper mot rødt, og
knall rosa har den vært i over 2 uker. Så da går det vel enda ei stund til det er ferdig....


Tålmodighet noen dager til. Den delen av bakteriekulturen som bryter ned ammoniakk, er åpenbart ok. At du måler noe i det hele tatt skyldes at du daglig tilsetter ny ammoniakk og den blir jo ikke borte på noen minutter!

At nitritt holder seg, men på et høyt nivå, kommer av at bakteriemengden her ennå ikke er stor nok til å hanskes med daglige nye doser niritt fra de andre bakteriene. Det kommer nok og da kommer det gjerne fort.
530
Tålmodighet noen dager til. Den delen av bakteriekulturen som bryter ned ammoniakk, er åpenbart ok. At du måler noe i det hele tatt skyldes at du daglig tilsetter ny ammoniakk og den blir jo ikke borte på noen minutter! At nitritt holder seg, men på et høyt nivå, kommer av at bakteriemengden her ennå ikke er stor nok til å hanskes med daglige nye doser niritt fra de andre bakteriene. Det kommer nok og da kommer det gjerne fort.


Takk for oppmuntring. Håper du har rett, for her er det fremdeles knall rosa.
Er fristet til å si som datteren min "det kommer aaaldri til å skje....."
hehehe...

Vel til helga blir akvariumet tømt for flytting. Kjenner jeg blir litt småstresset for
å få det unna i løpet av et par timer, før bakteriekulturen dør.
Putter svampene i ei bøtte med akvariumsvann, tømmer med de 7 m lange
slangene vi skal hente på aquamania lørdag, og så flytte på riktig plass.

Holder det å beholde 20-30 % av vannet? Det meste av bakteriene er jo i svampene.

Forøvrig er Aquamania sjokkerende mye billigere enn nærmeste dyrebutikk. (Tam)
Det viktige er at vannet holder omtrent samme temperatur som bakteriene har levd i. Om den synker langsomt er nok ikke farlig, men en plutselig overgang til mye kaldere vann er ikke bra. Slik sett behøver dere strengt tatt ikke gjemme noe vann, men har dere mulighet er det selvsagt ok.

Jeg tror nok at dere vil oppleve at nitritten forsvinner om ikke lenge. Kan ikke se noen grunn til noe annet.

Har dere sjekket nitratverdiene og pH? Nitrat bør nok under 50 og før dere setter inn fisk ned mot 10 - 15. pH bør være mellom 6 og 8 så lenge prosessen foregår.

Med stort vannbytte som det jo blir i forbindelse med flyttingen, løser dette seg.
530
Det viktige er at vannet holder omtrent samme temperatur som bakteriene har levd i. Om den synker langsomt er nok ikke farlig, men en plutselig overgang til mye kaldere vann er ikke bra. Slik sett behøver dere strengt tatt ikke gjemme noe vann, men har dere mulighet er det selvsagt ok.


Ok, viktig poeng,takk!

Nitrat er litt høy nå, rundt 80. Skiftet noen bøtter for vel ei uke siden.

Ph sjekker jeg hver dag, har vært 7.5-8 siste dagene.
Da er karet på riktig plass og bakteriekulturen ennå ok.
Fylt med planter, sand, røtter og sjørøverskute. Et vakkert syn.
Nh4 0.05 12 timer etter salmi.
Nitritt ennå rosa, men lysere.



Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap