- Hjem
- Forum
- Levendefødere
- Sverdrager skifte kjønn?! (side 3)
Sverdrager skifte kjønn?! (side 3)
JanneDerfor mener jeg det handler om sent utviklede hanner og ikke kjønnsskifte. (...)Jeg tviler på at det er noen som har opplevd at hunner som har gitt yngel forvandlet seg til hanner.
Utrolig mye ukvalifisert synsing om denne saken! Artikkelen jeg viste utdrag fra, og linket til, (om noen nå har giddet å lese den) er faktisk basert på forskning, og skrevet av anerkjente forskere, i motsetning til innleggene her som stort sett bygger på "jeg tror" eller "jeg mener", eller "jeg har hørt...".
Stephan
Postet 16.11.12 kl 23:19
Postet 17.11.12 kl 00:19
Dessverre klarer jeg ikke å åpne linken din, Stephan, da jeg sitter på hytta med et svært ustabilt nett. Men jeg skulle svært gjerne lest den, i motsetning til linker fra Wikipedia.
Det må vel være lov å si hva man mener om noe via egenerfaring, så sant man ikke påstår noe? Fremdeles tviler jeg på det du mener er sant, men jeg kan selvfølgelig ikke avvise det helt.
Mener du at kjønnsskifte blant sverddragere er vanlig, og har du selv opplevd dette med egne øyne, altså av egenerfaring? Er det flere nyere forskningsrapporter som sier det samme? Kan en hunn som har født altså bli en hann?
Det må vel være lov å si hva man mener om noe via egenerfaring, så sant man ikke påstår noe? Fremdeles tviler jeg på det du mener er sant, men jeg kan selvfølgelig ikke avvise det helt.
Mener du at kjønnsskifte blant sverddragere er vanlig, og har du selv opplevd dette med egne øyne, altså av egenerfaring? Er det flere nyere forskningsrapporter som sier det samme? Kan en hunn som har født altså bli en hann?
Postet 17.11.12 kl 00:20
Postet 17.11.12 kl 00:42
Inaktiv bruker
Stephan Sandemose[QUOTE=Janne]Derfor mener jeg det handler om sent utviklede hanner og ikke kjønnsskifte. (...)Jeg tviler på at det er noen som har opplevd at hunner som har gitt yngel forvandlet seg til hanner.
Utrolig mye ukvalifisert synsing om denne saken! Artikkelen jeg viste utdrag fra, og linket til, (om noen nå har giddet å lese den) er faktisk basert på forskning, og skrevet av anerkjente forskere, i motsetning til innleggene her som stort sett bygger på "jeg tror" eller "jeg mener", eller "jeg har hørt...".
Stephan Det er jo det som er halve poenget med denne diskusjonen! -_-
Postet 17.11.12 kl 09:24
Jeg har lest artikkelen, så jeg kan være åpen for at sverddragere skifter kjønn. Men....artikkelen er gammel, så kan jo være motbevist til nå.
Iallefall av egen erfaring (har hatt sverddragere gjennom barndommen og selv i ett år nå), så syns jeg ikke de skifter kjønn, bare noen som er seinere eller som ikke utvikler sverd fordi det allerede er nok hanner i karet.
De utvikler sverd og gonopodium seinere, men man kan likevel se at de har gonopodium som skiller seg fra hu'ene.
Opplever også at de som "skifter kjønn" ofte blir mye større og får finere sverd enn de som får sverd tidlig. Men dette er bare av EGEN erfaring som sagt...
Iallefall av egen erfaring (har hatt sverddragere gjennom barndommen og selv i ett år nå), så syns jeg ikke de skifter kjønn, bare noen som er seinere eller som ikke utvikler sverd fordi det allerede er nok hanner i karet.
De utvikler sverd og gonopodium seinere, men man kan likevel se at de har gonopodium som skiller seg fra hu'ene.
Opplever også at de som "skifter kjønn" ofte blir mye større og får finere sverd enn de som får sverd tidlig. Men dette er bare av EGEN erfaring som sagt...
Postet 17.11.12 kl 09:56
Kjønsbytte hos sverdragere
Faren min har drevet med sverdragere en mansalder. Han har ved noen anledninger opplevd at store gamle hunner har utviklett seg til hanner. Dette er hunner som har hatt flere kuld. Hans intrykk av disse hannene er at di ikke er befruknings dyktige. Jeg har oplevd dette personlig bare en gang.
Postet 17.11.12 kl 21:48
Postet 17.11.12 kl 21:58
Har lest litt rundt ang dette da det var ett interessant tema og fant akkurat det Donald skriver på flere info sider..
Utdrag fra en side..
Swordtails may undergo what appears to be a change in sex. In young fish this may simply be late development. However some adult females develop male characteristics which is thought to be linked to infertility.
Utdrag fra en side..
Swordtails may undergo what appears to be a change in sex. In young fish this may simply be late development. However some adult females develop male characteristics which is thought to be linked to infertility.
Postet 17.11.12 kl 22:00
Skjønsskifte
På sverdragere vil jeg tro at det kan dreie seg om at det ikke er et komplett kjønsskifte siden mye tyder på at de er sterile. De slutter også å produsere unger.
Postet 17.11.12 kl 22:10
Inaktiv bruker
i såfall tror jeg at du har med sverddragere som skifter kjønn! eller så kan det hende at de ikke har greid og forplante hunnen så den derfor ikke vil reprodusere.Dag L FjeldstadPå sverdragere vil jeg tro at det kan dreie seg om at det ikke er et komplett kjønsskifte siden mye tyder på at de er sterile. De slutter også å produsere unger.
Postet 17.11.12 kl 22:31
Endret: 17.11.12 kl 22:32
Jeg stusset på det samme, men så lærte han i dyrebutikken meg at man ser om det er han eller hun ved at hannen har en slags pigg der den bakerste, underste finnen skal være. Hoene har en finne mens hannene mangler den. Slik kan en se det før de har utviklet sverdet.
Håper dette er korrekt og at jeg sa det forståelig
Håper dette er korrekt og at jeg sa det forståelig
Postet 10.01.13 kl 23:29
Inaktiv bruker
det er helt riktig. det kalles en gattfinne/pigg
Feil fisk men samme anatomi.
Feil fisk men samme anatomi.
Postet 10.01.13 kl 23:38
Endret: 10.01.13 kl 23:38
Postet 11.01.13 kl 14:59
Gravid mollyhunn ble til hann
Den største av de to mollyhannene mine døde for 3 1/2 uke siden. "Nå får den lille hannen det fint," tenkte jeg, men nå har den største hunnen utviklet gonopodium og oppfører seg som en hann! Hun har hatt tre kull mens jeg har hatt henne, og var til og med gravid da forvandlingen skjedde. Hun har fortsatt den hvite "gravidflekken", men magen har blitt gradvis mindre, uten at hun har født. Hun svømmer etter de andre gravide hunnene og snuser dem i baken, og hun har også svømt opp på siden av dem og viftet med gonopodiet. Det hun ikke gjør, som den avdøde hannen gjorde, er å jage den lille hannen. Merksnodig... det hadde vært interessant å finne ut om hun nå kan befrukte hunnene. Lurer også på hva som kan være naturens hensikt med dette?
Postet 11.02.13 kl 19:17
Seahorse../.. Lurer også på hva som kan være naturens hensikt med dette?
Det kan hende dette rett og slett skyldes hormonforstyrrelser ? Balansen mellom hunnlige og hannlige hormoner kan forskyves, enten ved at man produserer mindre av det ene og mer av det andre, eller ved at det "egne" (hunnlige) hormonet ikke produseres i det hele tatt. Dette kan skyldes sykdommer, miljø og andre påvirkninger. Kanskje det faktisk betyr at hunn-fiskene gjennomgår et slags klimakterium ?
Postet 11.02.13 kl 19:57
SilverShaded[QUOTE=Seahorse]../.. Lurer også på hva som kan være naturens hensikt med dette?
Dette kan skyldes sykdommer, miljø og andre påvirkninger. Kanskje det faktisk betyr at hunn-fiskene gjennomgår et slags klimakterium ?
Merkelig! Har du hørt om at dette har hendt før på grunn av sykdommer eller miljø, og hva slags andre påvirkninger kan det være?
Postet 11.02.13 kl 20:59
Endret: 11.02.13 kl 20:59
SeahorseMerkelig! Har du hørt om at dette har hendt før på grunn av sykdommer eller miljø, og hva slags andre påvirkninger kan det være?
Nei, har ikke hørt om dette spesifikt på fisk/sverddrager, men vet at det hender med både andre dyr og mennesker. F.eks. kan sykdommer som svulster i reproduksjonsorganene føre til nedgang/bortfall av produksjon av kjønnshormoner. Og vi vet jo at fisk også får svulster. Dette igjen kan ha sin årsak i miljømessige faktorer som vannkvalitet, foringsrutiner og generelle helseproblemer.
Merk at jeg sier ikke at det er sånn, bare at det kan være en mulig årsak.
Postet 11.02.13 kl 21:20
Endret: 11.02.13 kl 21:20
Postet 11.02.13 kl 22:48
Inaktiv bruker
Klovnefisken kan bytte kjønn. ^^ ho fisken er ledern, og om hun dør blir den mest dominerende hannen en dame. Men ikke omvendt.
Postet 11.02.13 kl 22:53
Endret: 11.02.13 kl 22:54