Hvor begynne... (side 3)

Ser det er flere som anbefaler å ha disse sammen,sommerfugler og corryer.
Leste disse to linkene over her,og samme person sa i den ene at disse var ikke så greie å ha sammen,mens i neste tråd blir det sagt at sommerfuglene er milde i vesenet og går sammen med corryer.
Så da er det lov å prøve..

Uansett så må du nok belage deg på slamsuging av karret fra tid til annen uansett hvor mange flinke ryddere som bor der til daglig.
Etter å ha bært noen håndfull stein ut av skogen, og planlagt noen utflukter til alle bekker små etter runde stener, har jeg endelig funnet en god løsning (tror jeg da...), eller rettere sagt to:

http://www.aquaworld.no/i/v.aspx?kid=19&ukid=87&vid=643

http://produkter.felleskjopet.no/trade/productview/559150/898/

Henter nok akvariet til uka, så er det bare å fylle det opp Har ommøblert (altså byttet plass på to skap) i stua, så det er nesten klart her....
Lager noen aktive linker her:









Marmor inneholder kalk..Da vil ph-verdien øke i karret.men usikker på hvor mye.

Tror de har noe hvit elvesten på plantasjen,som kanskje kunne være et alternativ?
Se at du spør om hvor du kan få hjelp i Akershus-/Romerikeområdet. Lillestrøm og omegn akvarieklubb holder til ved togstasjonen i Lillestrøm, og du er velkommen til å ta turen. I dag har vi medlemsmøte med markedsdag, bare å ta turen. Se www.loak.no for mer info
Takk, jeg rekker ikke i dag, men skal ha det på minnet

I dag har jeg handlet utstyr, det er kostbart å starte opp gitt...

25kg rådasand, pumpe, varmekolbe, vannpreparater, mat, vannverdimåler etc, det hele kom nok på ca 1500 kroner. Akvariet, fisk og interiør er ikke inkludert :o

Jeg får med en dose tetraer så det blir spennende å se om de overlever flyttingen....jeg får ikke med pumpen så dyrebutikken her har satt igang pumpen jeg kjøpte i dag i et akvarie i butikken, for å få inn litt bakterier i den. Akvariet og fisken hentes på onsdag.

Er veldig nervøs for oppstarten, den er nok ikke helt gunstig....blir litt stress å få alt opp her på en kveld, men jeg får bare prøve.



Kapittel 2
Nå er klokka snart kvart på tre på natta og akvarie med fisk er satt opp...
Jeg hentet akvariet i kveld, og fikk med noe fisk av typene SAE, Neontetra og rødmunnstetra pluss en albinofarget algespiser av noe slag (sandhvit kropp med røde finner og øyne). Jeg tok sjangsen på å hente alt samtidig siden det sto der, og i og med fisk og akvariet er innkjørt fra før.
Da jeg kom hjem oppdaget jeg at jeg mangler ledningen til pumpa...! Jeg har lagt alle filterne fra pumpa oppi akvariet så lenge, så henter jeg en som er bestilt i lokalbutikken i morgen, den har stått og gått i et aktivt akvarie siden mandag så den er ikke helt ny lenger. Hell i uhell håper jeg, håper dette går greit...
Fiskene ser ut til å ha tålt reisen så langt, men jeg er nervøs for fortsettelsen, særlig i og med jeg ikke har forberedt vannet og ikke er så kjent med vannverdier og målinger etc. Har sjekket med litt hjelp av samboer i kveld og hatt oppi vannforbedringspreparat samtidig som vi har fylt på vann, og det ser greit ut akkurat nå i alle fall.

Jeg hadde med litt ekstra vann fra akvariet og har fylt på en del nytt. Nå står akvariet noen timer over natta med 2/3 fullt kar og så fyller jeg opp resten i morgen slik at tilvenningen går litt gradvis og at vannet er nogen lunde friskt til vi får installert pumpa i morgen tidlig.

Kommentarer på oppstarten er velkomne
En gang jeg hadde reset filteret glemte jeg å sette i kontakten og det sto i tre dager før jeg merket noe. Fisken klarte seg fint og filterbakterien overlevde.... Det er ikke å anbefale prøve dette, følte jeg hadde litt flaks , men det går nok bra.
Fisken tåler mer enn man tror. :o)
Fiskene er svært aktive og alle ser ut til å klare seg bra foreløpig. Fargene har begynt å komme godt frem og ingenting virker mistenkelig. Jeg er imidlertid hypernervøs for kvalitetsfall på vannet og tester 2-3 ggr daglig med strips.
Jeg tok enda en snarvei i dag, jeg satt inn ei mangroverot som har ligget noen timer i bad, kanskje ikke lenge nok men vannet den lå i ble ikke så brunt som jeg hadde trodd. Etter to dusjer og tre vannbytter på rota tok jeg sjangsen og satte den oppi karet med noen planter på. Det ble pent oppi karet, nå håper jeg bare miljøet står seg...



Om roten synker skal det nok gå bra. Er den ny innkjøpt? Bare sjekk om noen dager at du ikke får mugg på roten. da må den taes ut og vaskes.

De strips-testene kan gi deg en falsk trygghet, de er ikke helt til å stole på. Kjøp deg en dråpe test på de viktigste verdiene..... Vet de er litt dyrere , men det er verdt pengene.
Hilsen fra en nybegynner til en annen! Jeg og holder på å starte opp med et Lido 120, innkjøpt og innredet før jeg fant Akvaforum og oppdaget at det meste jeg hadde gjort ikke var helt bra... Godt vi har funnet dette forumet. Her er mine nyervervede (og frustrerende) erfaring oppsummert, kanskje de kan være av interesse:

- De fleste dyrebutikkers råd har som mål at fiskene skal overleve (iallefall en stund). Akvaforummets råd har som mål at fiskene skal trives og ha det godt.

- Et selskapsakvarium består av kompromisser, ikke mulig å gjøre alt helt riktig, heller ikke mulig å gjøre alt en har lyst til.

- SØK-knappen oppe til høyre er super - finner svar på alt mulig og gir ofte henvisninger videre til andre sider på nettet. (og viser en problemer en aldri har tenkt på)

Ville gjerne ønske deg lykke til og gleder meg til å se bilder!
Jeg skal se om jeg får lagt ut noen bilder snart. Alt lever i beste velgående fortsatt, jeg er nesten litt overrasket men det er veldig gøy at det har gått såpass greit de første ukene. Fiskene ser kvikke og fine ut. Plantene derimot er ikke like glade.....kjøpte en flaske med gjødsel/næring i dråpeform ment for planter i dag, håper det kan redde dem for noen er blitt gule i bladene og noen er sorte i kantene. Det er en plante jeg ikke husker navnet på som jeg har festet til ei rot. Men etter hva jeg har forstått skal den leve greit på ei rot så jeg håper de dråpene kan gjøre susen.

Nå har jeg lyst på flere fisker. Jeg har bare åtte neontetraer og fire andre tetraer som jeg innser at jeg ikke vet hva er. De har rød hale med en sort prikk ved halerota, er ellers krem-/sandfarget med en slags nesten usynlig stripe på sidene. Littegranne større enn neontetraene.
Jeg fikk med en rødfinnebotia men den har jeg levert i dyrebutikken for den var ekstremt herjesyk med de stakkars SAE'ne. Alt er mye mer harmonisk nå.
Jeg må ha noen sugemaller/ancistruser og flere tetraer i alle fall.
Så spørs det da om jeg kan putte en kampfisk-hunn oppi her....jeg har funnet en på dyrebutikken som er helt nydelig....

Siklider blir det nok på meg senere, men jeg kan ikke kvitte meg med all den fisken som fulgte med så det må bare vente til det passer.
Om plantene dine blir gule er det jern de trenger. Du får kjøpt jerntilsetning til akvarieplanter. Ikke bruk for mye plantenæring , helst under den doseringen som står på flasken... ellers så ender du opp med mye alger. :o)
Jeg har kjøpt noe som heter Sera Florena, en liten flaske med grønn kork. Inneholder gjødsel og jern står det. Håper det gjør susen. Et lite skudd kommer opp av sanda og ser veldig fornøyd ut, mens plantene på rota ikke er så frisk lenger. Mulig den ble litt forstyrret under flyttingen for den tørket litt før jeg bestemte meg for å bruke den. Men bare noen timer.
Anubias er det jeg tror jeg har. Kraftig avlang tvunnet hvit rot som ligger bortover , med stive stilker rett opp og lange spisse pilformede blader. ..
Det sto ikke så bra til med vannet som jeg trodde heller, jeg fikk det testet for meg i dag og PH og KH var visstnok altfor lav, så faretruende lavt at jeg måtte ringe hjem og få samboern til å skifte vannet øyeblikkelig og tilsette litt av hvert av tilsetning. Uff a meg, sånne strips er ikke lett å lese av nøyaktig, og ikke viser de helt reelle verdier heller. Men de var greie nok til å gi meg et hint av at verdiene var litt lave, så jeg valgte å ta en grundigere test hos dyrebutikken.
Fiskekjøp må vente til jeg har fått stabilitet i vannverdiene, så nå må jeg pusse akvarieglasset selv.... Jeg som gledet meg til å komme hjem med både ancistruser og kampfisk og flere teraer i dag, nå må jeg istedet sørge for at de jeg har overlever....
Merkelig for fiskene har vært aktive og virket normale på meg, mens damen i butikken trodde de måtte være rimelig satt ut av det dårlige vannet. Ph testen var lysegul, og kh testen var blank hvis jeg husker riktig, ble målt med dråper.
Nå har jeg kjøpt dråpetest for PH selv også, så får jeg følge nøye med en stund fremover...
Og hvor lav er ph hos deg? Mange fisker som tåler veldig surt vann, tetraer f.eks (neontetra helt ned i 5). Og så er det mange som vil ha skikkelig surt...
PH var nede på det lysegule på stripsen her, og dama i butikken mente også det slo svært dårlig ut. Jeg har ikke målt med dråper enda, skal gjøre det etterpå så får jeg det nok litt mer nøyaktig. Men et sted mellom 5 og 6 tenker jeg det var i dag tidlig. Godt jeg har bare tetra nå da, pluss tre SAE.

Legger ved noen bilder av oppsettet per i dag.
Jeg er ikke sikker på hva slags fisk den lyse og røde tetraen er, så hjelp meg gjerne.
Plantene er syke, jeg gir dem dråper daglig siden i går med jern og gjødsel, og krysser fingrene for at de kommer seg. Kanskje det er kh/ph som dreper de også?

Steinen er noe jeg har plukket ute, men den så rimelig ufarlig ut....dersom noen mener noe annet så si ifra Den er skrubbet og skyllet så godt som mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Bergheim
Reklame for plussmedlemskap