Sand,grus, mm, hva er engentlig det beste? (hovedsaklig selskaps-akvarium) (side 3)

Godt jobba! Hvis det er en Anubias jeg ser til høyre foran filteret, ville jeg fått den opp av den flotte sanda og opp på en stein eller rot, de trives ikke med røttene begravet. Da får du jo noe i høyden mens du venter i spenning på at resten vokser seg til. Dette blir kjempebra!
Takk dere.

Vi er superfornøyde selv også
Så 'Odd' ja det må du gjøre ja, bli helt sikkert knall det.

Stemmer, er anubias der foran pumpa. Var faktisk ikke helt klar over det.
Så skal se om jeg får satt de opp senere idag.

Har hvertfall vokse bra de fleste største plantene til nå, visest godt når jeg ser på noen av de første bildene for ett par mnd siden av akvariet. (ses å i profil profilen min)

Var gøy å se palett-ciklidene i går etter at de kom opp i 20 litern, de sila sand så å si umiddelbart..
hehehe.

Har masse sand igjen, sikkert nok til å dekke samme areal + litt til.
Så om noen har lyst på ferdig rensa sand så er det bare møt opp med stamp/bøtte og få
Vannet var klarnet opp nå idag tidlig før jeg dro på jobb, rett og slett vakkert!!!
Som sanda har mye av æren for :P
Noe mere fornøyd også med planteplassering enn tidligere, samt at jeg klarte å grine meg til å ikke sette inn igjen den store røde steinen som fruen har villet ha oppi.

Så skal få bilde igjen senere idag, med fiskene oppi også.


Fikk hvetfall enormt lyst å skaffe bunnfisker nå
Så bli nok en dag å dra å se etter coryer. Tenker 15stk...

Karet ditt ble nydelig med den lyse sanda. Blir spennende å se hvordan det blir når plantene får vokst seg litt til også.

Til å begynne med er den ganske løs og det hender planter løsner og flyter opp om du har mye fisk som roter rundt på bunnen. Om det skjer kan du enten prøve å legge en del av planten horisontalt under sanda (stengelplanter vel og merke) eller feste roten til et lite søkke av noe slag som du skjuler nedi sanda. Jeg bruker vanlig strikk rundt en avlang liten stein. Strikken morkner etterhvert, men da har planten gjerne rotet seg og du kan fjerne både den og steinen. Du kan forresten bruke strikk til å feste anubiasen til roten også om det ikke er noen hulrom du kan putte røttene inn i. Strikk er kke så risikofylt som å bruke sene som av og til har ført til ulykker med fisker som har kilt seg fast om de ikke har vært strammet nok.

Artig å følge med på slike oppsett så gleder meg til mer bilder
Tusen takk.
Nok en gang, ny tips som jeg ikke var klar over. Strikk vs sene..
Har faktisk brukt litt sene på kokosnøtthula for å feste javamosen..
Så da skal jeg bytte den med strikk så snart palett ciklide yngelen er frittsvømmende.

Ja det meg plantene har jeg gjor at jeg lagt stilkene littt, for klok av skade, for akkurat det med feste var noe jeg har slitt med i grusen som vi ikke lenger har :P
Men virka på meg igår kveld at det festa seg bedre i sanda.

Sitter her på jobb og gleder meg å kom hjem å se inni akvariene og samt om jeg ser 4de kullet med ciklide unger.

Fatter ikke at vi har kunnet vært 7-9 år uten akvarium.........
Hva skal man med tv? hehehe
Nye bilder, som jeg lovet.
Luftet vann og fisker inni.
Vart ikke helt beste bildene men... ser nå litt. :P

[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]

Som de ser så har jeg ikke flytta på anubiasen, men det blir
Ny bunn, var stiligere effekt av nattlyset også.
Så oppdater nattlysbilde å

[External Image]
Det ble kjempeflott! En skokk bunnfisk med lakenskrekk i blålyset nå så :o)

Og nå skriver jeg til min store overraskelse noe jeg aldri trodde jeg kom til å mene noen gang, er nemlig ikke spesielt begeistret for kjøpekunst i akvariet, men med den rota bak - to vrak! Det hadde ikke blitt sånn uten kjøpekunsten. Der kan man se, aldri for sent å skifte mening :o)
Er faktisk enig med Linda & Ove. Har vært litt imot kunstig innredning, men dette skipet gjorde seg faktisk godt i den settingen. Ser så rent og stilig ut med de grønne plantene mot den lyse sanden

Du kommer nok til å kose deg enda mer med noen bartefjes nedi den sanda. Coryer er bare så søte når de kommer fra butikken og oppdager noe de kan kjøre snutene ned i, etter å ha fartet opp og ned langs glasset en stund naturligvis. Med nattlys får du også sett litt mer av den atferden siden de er enda mer aktive på natt vanligvis. Hvilke coryer har du sett deg ut?
Morn morn

Takk for skryt
Er super fornøyd vi også, og enda litt mere tilfredsstillende siden kona var litt skeptisk til sand overgangen.
Båten er også hennes, dvs hun som ville ha den oppi samt den fæle røde steinen (som er borte nå)
Men ja vraket gjorde seg faktisk i settingen nå. Er selv ikke tilhenger av kjøpekunst såh..

Når det kommer til type cory, så har jeg ingen formening om type.
Kun bare tenkt bunnspisere.. hehe
Vel jo, kom på nå, hvertfall noen som ikke bli svære, men noe rundt opptil 5cm (om den bli det i akvariet..)

Såg noen forskjellige på buddy i molde, som var litt fine som henger igjen i hodet..
Ligna på vanlig pannsermalle, men
Nr 1) blank/sølv, med sort-bue-stripe fra snute til spolen helt oppå ryggen.
Nr 2) som tror het panda...
Nr 3) blank/sølv, med sorte prikker
Nr 4) så har vi da evt vanlig pansermalle

Men har ingen spess å falle på egentilg bortesett fra størrelse.
Er glad i farger da, men er jo ikke så veldig mye farge utvalg i den gata.
Hadde lyst en stund på praktbotia, fargen som lokka hehe men gått bort fra de da pga str de får, kan ei ikke ha snegler da.
Har fikset meg en generell ønskes kjøpt annonse her i rubrikk også.
Så får se.

Tips til noe så mottas med takk.

Ahh, det blei fint ja!

Når det gjelder coryer må jeg bare anbefale den jeg har selv... Corydoras panda. Nydelig fisk som står mye med nesa i grusen, og elsker røde myggiser...
Takk takk du

Ja panda dem var fine husker jeg.

Tenkte litt på kuhlii også, men er ikke så begeistra for "slanger" men er nå farge på de vanliger der da hvertfall.
Men kona vil ikke ha de, for de er så ekkle i utseende sier ho. hehehe
Kuhlii kan man bare elske :P Slangefølelsen går fort over når man ser hvor aktive de er i karet. Har 5 i 250 litern, og de er overalt! Vedlig aktive, veldig bra for sandbunnen siden de gjerne graver seg ned, og ikke minst skaper de liv i karet når man har en liten gruppe.
Pandabanden er en fest, men særlig fargesterke er de jo ikke. Kom i skade for å dra med oss en liten gjeng Corydoras venezuelanus fra auksjon, like små, like aktive og så fargeglade små coryer kan bli kanskje :o)
Jepp, dem er tøffe.
Før kona kom i hus :P så har jeg hatt en flokk av de for mange år siden i den andre aquastabilen på 325liter som står på mørkelofte.

Får prøve å få henne til å ta de litt nøyere i øyesyn når vi er på fiskeshappe neste gang.

Slik ca.. noen som husker/vet slik ca stk pris på panda/std panser og kuhlii i dyrebutikkene?

Ja dem var søte, fin med litt den orange fargen
Pris er så ulikt fra butikk til butikk at det er ikke så lett å si. Jeg har kjøpt kuhliier for 20kroner, andre raporterer 50.

En annen cory, ikke direkte fargerik, men alikevel fasinerence farger, spesielt finnene: C. concolor
Gav 35,- for kuhlii, og pandaene var på tilbud til 300,- for 6. Fikk med 2 ekstra for det var det som havnet i håven...
Ok takk for svar, for huska ikke selv shø.
Og er ett lite stykke unna shappen, så litt kjekt å vite ca her jeg sitter og lengter og drømme meg bort.

Men føler meg relativt desperat etter coryer nå ... hehehe

I butikk sammenheng, så nær meg, tropehagen zoo i Kr.sund N og i Molde.
Samt så fant jeg/vi Buddy, i molde hvor jeg handla noen smekk fine guppy for noen uker siden.
Og inntrykket mitt av butikken var at de hadde litt mere skikkelige fisker (kvalitet totalt sett, vann, renhold og ikke minst fiskene) og utvalg enn tropehagen...

Føler nesten at det er tryggere å handle på buddy i Molde kontra tropehagen... pga det nevnte...


Buddy i Molde er en flott butikk som absolutt kan anbefales. Skal ikke klage på Tropehagen her i byen når det gjelder service, men kunnskapsnivået, utvalget og ikke minst kvaliteten på fiskene er hakket bedre på Buddy etter min mening. Ihvertfall var de det da for noen år siden. Ting kan jo endre seg.

Tropehagen i Molde må jeg si har vært en skrekkopplevelse de gangene jeg har vært der. Mulig det har blitt bedre de seneste årene, men var bånn i bøtta den gangen jeg var litt mer aktiv for et par-tre år siden.
Ja, kunskapen i byen er så som så.
Skal ikke henge ut noen butikker jeg altså, men man skal bruke litt tid på de 2 tropehagen butikkene, for tror stressnivået hos deres fisker er litt høyt.

Da vi var innom tropehagen molde i samme slengen... øhhm der såg det rett og slett forfallent ut..
Men fant med 2 nydelige grønne sverddragere, han/hun, måtte bare kjøpe for dem har jeg altid hatt en forkjælighet til.
Men har slitt litt med henne på helse nivået litt, men hun er på oppadgående helse og begynner å bli fin.
Hannen er sprek som... jah en fisk hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap