Anders' akvarierom [NR. 1] (side 3)

Plussmedlem
Ja, jeg føler meg så glad som har dem! Det beste er at de ser ut til å trives veldig godt Flotte, sterke farger, aktive og har kjempegod apetitt. Er så utrolig glad for at jeg kjøpte dem!

I går kveld, når jeg hadde fôret og lukket igjen lokket på armaturet til adolfoi-akvariet, så jeg en eller annen bitteliten skapning suste vekk på bunnen av akvariet. Kan det ha vært det jeg tenker på..? Har ikke sett noen egg da, men det har hendt før det :p
Plussmedlem
Jeg tenkte at det var greit å ønske alle sammen en Fantastisk God Sommer, med masse bading, avslapning og ja... alt det som hører sommeren til Jeg skal kose meg skikkelig før sommeren er over og det er høst og skole igjen, men det kan jeg ikke tenke på nå! Det var siste dag i dag, og heldigvis ser karakterkortet og sånt ganske bra ut

Så igjen, ha en riktig god sommer med masse sol og hobbyjobbing (hvis det ikke frister å kun være ute da...
Plussmedlem
Takk Emil

I dag driver jeg og forbereder litt reol-flytting, og håper å få gjort det i morgen. Jeg har ventet lenge nok nå, så det skal bli godt å få orden på saker og ting Tømte det nederste akvariet idag, det har stått tomt med bare vann og sand en stund. Tok ut akvariet etterpå og spylte det på plenen. Det er utrolig lurt, for da blir man alltid kvitt rusk og rask! Dette akvariet settes ikke opp igjen før reolen flyttes, da flytter Green Laser inn her. Jeg gleder meg til det, endelig får de et akvarium de virkelig kan trives i uten for høye temperaturer Ekstra ille ville det vel blitt nå på sommerstid.
Plussmedlem
Alt på plass på akvarierommet
Endelig, sier jeg bare, endelig De siste akvariene er flyttet til akvarierommet og alt plassert der det skal være. Det er deilig å endelig ha fått alt på plass der det skal være, det er ikke kjempepraktisk å ha akvarier på 2 rom. Men, det var bare en liten tid, så i dag ble altså de siste 3 98-literene flyttet og fiskene plassert der de skal være. Alt gikk fint, og ingen akvarier er knust Har stått på hodet i akvarier i hele dag, fanget fisk, tømt og fylt akvarier... det er en jobb, men den måtte gjøres.

Jeg må si at jeg er strålende fornøyd med akvarierommet mitt! Et koselig rom med akvarier og Corydoras rundt meg overalt, hehe Og det liker jo jeg!

Venstre vegg i rommet er helt full, høyre vegg har jeg da skrivepult under vinduet, 54-liter også må jeg ha en stol her inne. Det eneste jeg har nå er skrivebordsstolen som hører til rommet mitt.

Jeg legger ut et dårlig bilde av venstre vegg der 4 av akvariene er. Bildet er veldig håpløst, jeg lover at jeg skal komme med noe bedre. Men, man ser iallefall at det er en vegg med akvarier

Oversikt over arter i akvariene på denne veggen (i 54-literen et annet sted i rommet går leksgruppe + en haug ungfisk av C. panda)

Vi starter med reolen med 98-literne nærmest kamera:

Øverst: Her går en gruppe på 5 Corydoras eques, + 1 sansynligvis aeneus som har sneket seg med.

Midten: Gruppen min med 6 Corydoras adolfoi går her, + min nye kampfisk! Kjøpte han i dag, tror han skal hete Kasper

Nederst: 10 stk. Corydoras green laser

Så har vi 230-literen lengst vekk fra kamera, her går kun en gruppe 10 Corydoras orange laser, men kommer et par arter til her.

[External Image]

Det er deilig å endelig ha fått plassert alt av fisk her de skal være. Takk og pris for det, nå skal jeg bare kose meg

Hei på deg Anders. tror dette faktisk er første gang jeg skriver på din tråd, men jeg har vært inne å lest en stund altså!

først må jeg bare si Gratulerer å heldiggris! jeg bor også fremdeles hjemme, er snart 20 men må alikevel ha alt på rommet mitt å det er ikke plass til mer for å sid et slik :P
du er jammen heldig som har så greie foreldre, selv om de ikke alltid er like entusiastiske, så lar de deg hvertfall holde på!
å for noen flotte arter du har da! dette har jo tatt helt av for deg har du noen bra tips på lek på panda spesielt siden du skriver du har en flokk ungfisk av disse?

masse lykke til videre

hilsen Anders ( Damm vel å merke )
Plussmedlem
Tusen takk for en hyggelig hilsen, Anders (Fint navn, forresten!)

Jada, har greie foreldre som syntes det er bra jeg har en hobby, MEN at det blir litt vel mye iblandt. Vel, de kan mene hva de vil Vi har et ganske stort hus, hvertfall et hus med en god del rom, så det ble heldigvis et som kunne brukes

Når det gjelder oppdrett på Corydoras panda... tja, de vanlige tipsene! Kaldvannsbytter, godt for som mygglarver, tubifex (tubifek har jeg aldri brukt selv). Og hvis du har andre Corydoras som leker og legger egg kan du ta litt vann fra akvariet de leker i og tømme det over i akvariet til fiskene du vil ha i lek. Du har sikkert hørt om dette, og jeg gjorde ærlig talt ikke noe spesielt for å få mine pandaer i lek, det bare skjedde Men du får bare prøve litt av hvert, men dette med å simulere regntid kan være lurt, dvs kaldvannsbytter. Mine pandaer stoppet ikke å legge egg etter at de først hadde begynt
ja sant. synes du har et fett navn også

men jada har alle disse tipsene, bare lurte på om du hadde noe "ekstra" men nå skal jeg til spania om 1 uke så er ikke vits å trigge de nå. å er neimen ikke sikker på om jeg har av hvert kjønn og/ eller om de er kjønnsmodne oppi der, men alt det der får vente når jeg kommer hjem blir deilig med 2 uker med sol og 30+ (minst)

foring her hos meg går litt opp å ned. ( de får mat altså!) men frysern er nede, jeg har rom oppe, og trappen knirker fælt. jeg pleier å fore på kvelden får det er da jeg har tid liksom. men om mine foreldre da har lagt seg, så blir det discusbits istedenfor. å er ikke helt sikker på hva de egentlig foretrekker. men mygglarver går nå ned på høykant!

er litt forsiktig med for kalde bytter, for har klovnekillier i samme kar. Coryer å killi går stortsett i de samme vannverdiene selv om de er fra 2 forskjellig verdensdeler, så det er litt greit men tror killier er litt sartere på tempen i forhold til kulde, selv om de også foretrekker litt senkning i forhold til lek, hvertfall utifra det jeg har lest

ser nå at klovnene leker i mosen, har 1 han å 11 damer så er vel nok å egg å ta av. bare håper han ikke sliter seg ut stakkar! hehe
Plussmedlem
En liten rapport fra akvarierommet, hehe :p Alle fiskene har det bra etter flyttingen i går. Selv om jeg var bekymret for hvordan equesene ville takle masse nytt vann, har det gått kjempebra! Jeg har hørt at de kan være litt vare for mye nytt vann, men i dag har de vært skikkelig aktive... kanskje det utvikler seg til noe mer? Det er ikke sikkert jeg har begge kjønn heller, jeg er ikke sikker, men tror det er flest hunner. Nei, akkurat dette var egentlig en fleip, får ikke de største på Corydoras i verden det til får nok ikke en 13-åring det til heller, så den tanken kan jeg nok slå fra meg, er jeg redd

Men altså, alt av fisk har det bra, det var det jeg ville si.
Plussmedlem
Corydoras Green Laser, "De Skjønne Grønne"

De er litt hypre nå, typisk Corydoras-vis når de har flyttet inn i nytt akvarium. Jeg undrer meg ofte over hvorfor de oppfører seg sånn. Hva er dette egentlig for en adferd? Det finnes sikkert forskning man kan søke seg fram til på det, det skal jeg jammen meg prøve. Gjett om jeg nyter synet av hypre Green Laser'a! Vakkert!

Legger ved et bilde av en Green Laser, en litt forskremt en. Han hadde sett et digert, stygt beist utenfor akvariet visstnok...

[External Image]

PS! Skal legge ut et bilde av akvariet deres også litt senere.
Plussmedlem
Litt div. tilfeldige bilder fra meg i kveld.

Æsj, kom 2 bilder av eques... tar kampfisken i enste innlegg

Corydoras eques
[External Image]

98-literen til Corydoras Green Laser, plantene har ikke fått vokst enda, så det ser ikke så bra ut.
[External Image]
Plussmedlem
Jeg kjøpte meg en ny kampfisk her. I går var det faktisk

Han er en flott, ganske liten og for det meste turkis kampfisk. Kasper skal han hete, vet ikke helt hvorfor... han bor nå sammen med Corydoras adolfoi i en 98 liter

I dag fikk han sine første mygglarver, og han reagerte og stappet i seg med en gang. Lurer på hvordan magen hans ser ut når jeg kommer inn på akvarierommet etterpå :p

[External Image]
Hei!

Fy søren så heldig du er!
Her hjemme har jeg liten tid til akvarier, ligger i hardtrening før Norway cup :P
Men jeg har fått beholde alle akvariene.
Igår tk jeg meg fri fra treningen og gjorde alt alt alt reint i 120 literen hvor den lille skilpadden(hysj!!) vår bor.
Kjøpte en finere sand, gjorde reint filter og you name it!
Tok 5 timer, men resultatet ble bra

Skal følge med på vannverdier.
Halve akvariet er fylt opp siden ....... trenger litt land.
Så det er 60-70 liter med vann. Har en pumpe som passer til 160 litere og en for 60 liter oppi.
Før vi malte her og måtte ta av pumpen var alle verdiene helt flotte!
Så vis det fortsetter, så skal jeg ha corydoras panda hadde jeg tenkt eller blind antennemalle eller noe sånt
Plussmedlem
Så bra at du fikk beholde akvariene! Men skal du fortsatt ha de på ditt eget soverom...?
Plussmedlem
Jeg tror det er noe rart med equesene mine, plutselig

I dag når jeg kikket opp i equeskaet var ting som før, men jeg la merke til en ting; den ene hadde en "vorte" på enden av pectoralfinnen. Liten, men stor nok til at jeg begynte å lure på hva dette kunne være. Etterpå så jeg en annen som kom svømmende, og det så ut som denne hadde flere "vorter" på en annen finne...! Jeg ble selvfølgelig bekymret. På sistnevnte så jeg ikke dette så godt, men jeg tror ikke det kan være innbilning, noe rart må det være. Jeg er veldig bekymret nå, og de som har vist så gode tegn på trivsel! I går var det full fart hele dagen, og de spiser kjempegodt og er sansynligvis de mest matglade Coryene jeg har. Det er alltid noe som kan skje med viltfangede fisk, og man er aldri sikker, men lurer på hva dette kan være. De ser ikke syke ut ellers, har vel normal oppførsel. Jeg kan da ikke tenke meg at dette kan ha noe i forbindelse med tømming og fylling av karet heller? De reagerte ikke noe synlig dårlig da, så det ut til, men ble bare i full aktivitet.

Håper virkelig ikke dette er noe alvorlig... godt jeg har noe medisin som ganske sikkert kan brukes hvis det er nødvendig - Wormer Plus! Den har ligget en stund, men tror ikke den skal ha gått ut på dato enda, skal sjekke litt.
Oi... Bra du har Wormer Pluss liggende ja. Håper det ikke er noe skummelt...
Plussmedlem
Jeg tok en liten "test" på dem nå, puttet oppi en fôrtablett. Heldigvis oppførte de seg akkurat som en eques skal oppføre seg; spiste med glupende apetitt! Det er bra. Så heller ikke noe mer til de vorte-greiene andre steder enn på pectoralfinnen hos den ene, kan jeg ha sett feil, tro...?

Har også lest at hvis fisk får mye proteinrikt fôr har det hendt at de har fått slike vorter. Kan de ha fått litt vel mye fôrtabetter i det siste? Akkurat den siste tiden nå har jeg nemlig vært litt sløv med mygglarvene. Håper på det beste, ser det ihvertfall litt an før jeg starter noen medisinering, er jo ikke noe poeng i å medisinere for ingen ting.
Ja får beholde akvariene på rommet utenom 120 literen men den har alltid vært i stuen

Håper det går over, Equesene dine er så fine !!

Samme her med mygglarver, når det er sommer og fint vær ute blir jeg så lat så jeg hiver et to tre tabletter nedi.
Plussmedlem
Når det ikke er spesielt fint vær ute, og man ikke er på ferie eller har noe å gjøre, er vi som har en inne-hobby å drive med veldig heldige Nå har jeg akkurat drevet med vannbytter på et par akvarier, et av de Corydoras Green Laser sitt akvarium. Neste plan her er nemlig oppdrett på Corydoras Green Laser Jeg har ikke fått noen egg på dem enda, men jeg tror jeg skal klare det! De ser ut til å trives mye bedre i det nye hjemmet sitt, med litt lavere temperaturer enn i det forrige, øverst i reolen. Der kunne det bli varmt på disse tider. Tempen kan uansett komme opp i 25 grader, men det må de bare tåle nå i sommermånedene. Det merkes at det blir varmt på akvarierommet også, hadde aldri trodd at det skulle bli så varmt av akvariene der inne!

Jeg kommer til å ta noen kaldtvannsbytter i uka på Green Laser tenkte jeg, de elsker kaldtvannsbytter, det er helt sikkert! Jeg får bare håpe de er villige til å sette i gang "noe" snart, da Jeg har lyst til å utvide min egen gruppe litt også, kanskje ta 5 stk fra eget oppdrett eller noe. Det er plass til flere enn 10 i en 98 liter! 10 stk. er en fin gruppe, det, men jeg vil gjerne ha enda flere. De er så sykt vakre at jeg kan ikke få sagt det! Absolutt en av mine største yndlinger.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap