Akvarium som er lavt og langt (side 3)

Tusen takk for godt tips. Surfet igjennom nå, og det var mye bra her.

Vet du omtrent hvor lang leveringstiden er?
Det er vel gjennomsnittlig 2 uker. Jeg er knall fornøyd med min altså. Morro å ha noe ikke alle endre har
Akvariet er oppe og går!
Akvariet er satt i stand!
Vi har brukt 3D- bakgrunn, men pga at akvariet er så smalt så bestemte vi oss for å holde oss til den vanlige slim-typen.
Vi har lagt oppi en svær rot som jeg har festet noen flotte planter med blader som er røde på undersiden til roten med fiskesen, og de vokser og trives. I andre enden vokser det noen "viftestengler"...(jeg burde tatt vare på merkelappene de kom med, skjønner jeg.. Slike som vokser opp som fingre, og som får røtter midt på stengelen etterhvert, slik at toppen av hver stengel kan plantes i sanden på nytt.
Den vokser mye mer enn jeg hadde planlagt mtp at den bare har snaue 40cm vann å gå på..
Ellers er det noen lysegrønne greier med runde blader, og foreløpig er det alt.
Også er det tiger, da Husets Herre.
Kan tro han var entusiastisk da han ble introdusert til sitt nye hjem. Jeg har flyttet ham flere ganger i løpet av årene, og det har vært varierende hvordan han har likt det. Denne gangen beholdt han de beksorte stripene mens han utforsket ivrig alle kroker av akvariet og så ut til å virkelig trives. Jeg var nødt til å filme ha, så gøy var det å se ham oppi der. For første gang kunne han legge ned ryggfinnen og ta noen skikkelige tak med halefinnen og få litt fart over til andre enden av akvariet uten å måtte bremse helt med en gang. Sanden er godkjent, og sneglene som vi skaffet ham ble godt mottatt.
Vi kjøpte skiferhuler tidligere, og Tiger var veldig fasinert av dem. Nå var de noe små for ham, så å snu inni dem var bare å glemme. Selvom han prøvde mange ganger. Så sambo slo ut kortsiden i den ene. Nå har han en skifertunnel som han ligger mye i. Vi måtte sette den opp, slik at han slapp å ligge på siden i den, men nå har jeg sett at han legger seg på siden på utsiden av den istedet.
Men han er ikke så mye gjemt om dagen nå som før, mener jeg. Vi har utvendig pumpe, og utblåset er rettet skrått nedover og danner en grop i sanden. Her ser jeg ofte Tiger som leker i strømmen. Ellers ligger han og dovner seg ved varmekolben eller svømmer gjennom boblestrømmen og klemmer seg under røttene.
All den tiden og kostnadene var virkelig verdt det for å se Tiger fornøyd igjen.

Vi har bestilt praktbotia av butikken, og til uka skal vi kjøpe en stim. Krysser fingrene for at Tiger vil ønske dem velkommen. Eller, ihvertfall godta dem. Som det er nå svømmer han litt med sølvhaiene, men de virker litt skvetne når han svømmer for nær og løser opp stimen etter en kort tund. Da går han bare og legger seg. Så jeg håper han ser verdien av at det kommer en stim av hans type oppi, selvom de nye kommer til å være en brøkdel av han størrelse.

Tusen takk for all hjelp og for gode råd! Dette akvariet krevde at vi skaffet oss mer kunnskap, men som det står nå, selvom det mtp plantevekst foreløpig ser noe uferdig ut, er det enda bedre enn jeg drømte om. Det er virkelig et praktakvarium for praktbotiaen
Venter spent på bilder og på hvem Tigeren er ?
Bilde kommer etter hvert
Tiger er en drøyt 8 år gammel Praktbotia som har bodd hos med de siste 8 årene, derav drøyt 8 år.
Han er en ensom fyr (evt. en ensom dame, hvem vet, jeg ser ingen kjennetegn på halen ihverfall) som liker å ha det rolig akvariet, ikke for sterkt lys og en trang og en vid hule, så han kan veksle litt.
Han er en temmelig menneskeliggjort liten fisk som jeg altså har kjøpt et akvarie til i år. Dette skal han få være i resten av livet, håper jeg.
Tiger er en frisk og sunn mann med meninger. Før va han temmelig tam, og gnagde fôr av fingrene mine. Men etter at han ble større gjorde gnagingen at jeg fikk "støt" eller ilinger helt ned til albuen, så jeg sluttet med det, og nå er han min lille villfisk.
Han er en av de penere utgavene, om jeg får si det selv. Sterk i fargene og kraftig kropp.

Jeg fikk nettopp beskjed av en dame i en dyrebutikk om at jeg ikke burde ha praktbotia, fordi de var nærmest umulige å holde. Videre sa hun at hviteprikksyken kom utelukkende av stress, ikke smitte. Og hun fortalte at praktbotia kun skulle kjøpes dersom en hadde et snegleproblem, til gjengjelg var ikke akvariestørrelsen viktig. Og de overlevde ikke lenge.
Da jeg fortalte om Tiger fikk jeg beskjed om å la ham være i fred, og at det var utelukkende flaks at han nå levde, særlig etter å ha blitt flyttet til hans nye akvarium. Å kjøpe flere praktbotia anbefalte hun overhodet ikke, siden jeg ikke hadde noe snegleproblem(tvert imot får jeg hente snegler til ham hos div.dyrebutikker innimellom), og han kunne lett dø av påkjenningen det ville være at nye praktbotiaer kom til akvariet.

Jeg tenkte jeg skulle spørre her: Er det hold i dette? Bør jeg være evig takknemlig for at Tiger lever, la være å kjøpe flere praktbotiaer og håpe at jeg får et snegleproblem, slik at han kan overleve litt lenger, samt regne med at Tiger får hviteprikksyken neste gang jeg renser akvariet?PS: bilder kommer! Men jeg vil bare at akvariet, med beplantning osv får satt seg litt først. Som det er nå, er det bare fem planter(bortsett fra dem på rota), hvorav tre er for små til å være dekorative (de vokser langsomt), og jeg venter spent på en liljeløk som holder på å spire oppi der. Det er pent, men det er bare ikke ferdig enda
Nå er ikke jeg noen botiaekspert, men dette hørtes ut som det svare sludder. Men så klart. Brå endringer liker ingen fisker.

Det med hvitprikk er derimot halvveis sant. Det trigges av stress (ofte), men er også smittsomt.

Når det gjelder størrelse på akvarium, er det ikke rart om de stryker med om de ikke får skikkelig plass. Praktbotia blir svære, om de får muligheten til det.

Du kan lese mer om de her: http://akvaforum.no/profile.cfm?id=9536
Siterer også fra linken ovenfor:

Helse:
Som andre skjell-løse fisk er botia sårbare for hudparasitter som hvitprikk. Men de er også sensitive overfor en del medisiner, sjekk derfor alltid på medisinens pakningsvedlegg at den kan brukes til skjell-løse fisk.


Det er muligens noe av dette hun i dyrebutikken også tenkte på, men jeg syntes det var overdrevent formulert.
Har kjøpt seks praktbotiaer
Jeg valgte å ikke gå til den butikken da jeg skulle kjøpe praktbotia, selvom de selger. Jeg innså at jeg ikke trengte flere lignende formaninger fra butikkmedarbeideren.

Nå har jeg kjøpt meg en liten stim prakbotiaer. Herlighet, så bittesmå de er! Den ansatte sa at de sannsynligvis var 6mndr gamle allerede.
Jeg kjøpte et par som hadde "feil" på stripene sine, så ser jeg litt forskjell på dem.
De klarte flyttingen flott og det tok ikke mange timene fra de var overført til akvariet til de hadde drept et par snegler og blitt nysgjerrige på "gamlingen". Slik det er nå blander de seg litt med sølvhaiene, og svømmer i stim med dem. Men de er så små at det er fasinerende. De er like store som halefinnen til Tiger... Men de er viltre og tøysete og har god apetitt på mygglarver, så dette håper jeg går bra.
De holder sammen, og innimellom stikker de bort og prøver å ta kontakt med Tiger. Men han er gretten, og jager dem unna hulen sin. Samtidig er han temmelig nysgjerrig, så det hender at han legger seg utenfor hulen og ligger og kikker på dem. Den ene var så dum at den svømte mellom Tiger og hulen en gang. Huff, da var Tiger kjapp til å legge seg inn igjen Nytter jo ikke å bli kjent med noen, når en ikke har noen andre til å passe på huset sitt imens.

Reker var ikke anbefalt sammen med Praktbotia og sølvhai, visst.
Men Kuhli-ål og grenmalle ser ut til å være greit, ut ifra oversikten her inne. Er det noe jeg må passe på der? Jeg husker grenmallen som en stille type som bare "henger der" inntil han finner et nytt sted å henge. Kan det være at 5 sølvhai og 7 praktbotiaer blir for mye leven for en slik en?

Ellers hadde jeg ikke egentlig planer om andre fisker, og de jeg har skal jo leve i endel år. Så kanskje jeg burde vente litt med en evt. malle, og heller se hvilken algeplage jeg får etter hvert, og velge malle etter algetyper som kommer til akvariet?
Tenker som så at praktbotiaer og sølvhaier (og særlig ikke sådan som er mette på mygglarver) ikke er de beste algebekjemperne..
Må være litt av et sjokk for Tiger å få selskap av en "barneflokk"

Grenmaller går helt sikkert fint. Det finnes mange flotte, og de er veldig fassinerende. Kuhliier går nok bra sammen med botiaene, men det spørs om sølvhaiene vil prøve å jakte på dem når de blir større? Har ikke erfaring med sølvhai selv, men har lest flere steder at de kan bli ganske så ivrige på å spise samboerne sine. Men kuhliier er veldig flinke til å gjemme seg, så godt mulig det går bra.
Åh, må merket jeg at jeg savner min gamle stim med praktbotiaer! Hadde også praktbotia og sølvhai, i tillegg til en del maller i en 528 liter. Den største botiaen var nesten 20 cm, en tykk liten tømmerstokk :o) Min erfaring er også at de små leker og lager liv, mens de store tar livet mer med ro.

Fikk dessverre hvitprikk på mine, og etter å ha mistet et par praktbotiaer under medisinering, også den største, så ble de friske etter en varmekur på 5 dager. Så HVIS du skulle på hvitprikk, så anbefaler jeg varmekur, da praktbotiaene ikke tåler en del av medisinene som kan brukes mot hvitprikk.

Ho dyrebutikkdama har visst dårlig erfaring med praktbotiaer. Tror "problemet" ofte er at mange har de i for små akvarier, samt at de ofte har med seg en sykdom som kalles "skinny disease". Hvis du opplever at noen av praktbotiaene blir veldig tynne, så søk på skinny disease. De trenger da en parasittkur og noe som tar bakterier.
Tusen takk
Tusen takk for gode råd, det skal jeg huske på. Har fått hviteprikksyken på min første praktbotia, for 11 år siden. Da var han bare året, og ble smittet av en nyinnkjøpt fisk som laget epidemi i hele akvariet. Butikken tok ikke ansvar og jeg var rimelig frustrert kan en si. Tok nesten 3 år før jeg turde å ha praktbotia igjen. Men da kjøpte jeg jo Tiger, og han er jo en frisk fyr, heldigvis.

Hmmm.... tynne, sier du?
For damen mumlet det da jeg kjøpte småttingene, at de var jo litt tynne, og at de kanskje kunne ha orm i magen. Jeg er mer vant med hund enn med fisk, og orm i magen er jo fikset på null komma svisj i hundeverdenen. Og siden også hun sa at det er temmelig normalt med orm i magen, tok jeg ikke større notis av det. Men da må jeg begynne å gjøre det.

Jeg googlet det, og kom frem til denne. Prazi Pro

Kan jeg bruke denne?
Sissimor
Haha, der sa du det! Det har jeg ikke tenkt på. Han er kanskje ikke så glad for å ha fått ulønnet arbeid som barnehageonkel... håper de blir litt mer modne etter hvert, da

Da holder jeg meg unna kuhli-ål, for sikkerhets skyld.

Men grenmalle blir morsomt å se nærmere på
Husker ikke hva slags medisiner som virker mot skinny disease, og som samtidlig ikke tar praktbotiane. Jeg har brukt prazipro på botia striata, og de tålte det, men vet ikke om praktbotia gjør det. Mener å huske at de ikke tåler malakittgrønt (?).

Hm, det er ikke lov å selge dyr eller fisk MED parasitter... Så om dama i dyrebutikken har solgt deg praktbotia som ho tror har parasitter, så er det ulovlig... Men antagelig er det derfor mange har dårlig erfaring med praktbotia, da ca 1/3 av praktbotiaene kan ha denne sykdommen. De kan leve med den en stund, men blir jo svekket og dør lett av andre ting.

Mener å huske at en medisin som heter Marazyn 1+2 kan brukes mot skinny d., i tillegg til parasittkur.

Praktbotia med skinny d. blir veldig tynne, og nesten gjennomsiktige.

Fikk forresten et veldig godt foringsråd hos en på Dahls Dyrerike, blåskjell ! Botiaer lever jo av skjell i naturen, så da får de naturlig kost. Kan du plukke selv, så blir det jo billig også, bare husk at det ikke er alle steder at blåskjellene kan spises.
Takk for tips!
Jeg tror jeg avventer å medisinere til jeg evt. ser om det blir behov. Som det er nå er det ingen som er i nærheten av å være gjennomsiktige. Alle har sterke farger, og stripene er stort sett beksvarte. Så jeg venter litt til jeg ser om de tynne evt. legger på seg. Gjør de ikke det må jeg rett og slett vurdere hva jeg vil gjøre.

Det er jo ondskapsfullt å ikke hjelpe, men dersom medisinering kan gjøre mer skade enn gagn så er jeg rett og slett usikker foreløpig på om jeg ønsker å medisinere. Fordi jeg ikke vil risikere å drepe Tiger og de fiskene som er friske i forsøk på å redde dem som kanskje er syke.

Men takk for tips, så vet jeg litt mer når den tid kanskje kommer. Med litt flaks har jeg ikke fått dem som var syke *krysser fingrene*

Blåskjell hørtes spennende ut. Et kanskje dumt spørsmål: Prakbotia lever i ferskvann, mens blåskjell hører til i saltvann. Er da blåskjell egentlig praktbotia-mat?

Dersom det finnes andre spennende ting som fiskene kan spise, så er jeg takknemlig for svar, både til praktbotia og sølvhai.

I dag gravde jeg halvveis ned en kokosnøtthule med tre utganger som fiskene er opptatt med å undersøke fortsatt. Moro med aktive stimfisk - de er så pågående når det er noe nytt å utforske
LJÅ
Jeg fikk nettopp beskjed av en dame i en dyrebutikk om at jeg ikke burde ha praktbotia, fordi de var nærmest umulige å holde. Videre sa hun at hviteprikksyken kom utelukkende av stress, ikke smitte. Og hun fortalte at praktbotia kun skulle kjøpes dersom en hadde et snegleproblem, til gjengjelg var ikke akvariestørrelsen viktig. Og de overlevde ikke lenge. Da jeg fortalte om Tiger fikk jeg beskjed om å la ham være i fred, og at det var utelukkende flaks at han nå levde, særlig etter å ha blitt flyttet til hans nye akvarium. Å kjøpe flere praktbotia anbefalte hun overhodet ikke, siden jeg ikke hadde noe snegleproblem(tvert imot får jeg hente snegler til ham hos div.dyrebutikker innimellom), og han kunne lett dø av påkjenningen det ville være at nye praktbotiaer kom til akvariet.


Hadde det vært meg ville jeg ha sluttet umiddelbart med å hente/få snegler fra diverse dyrebutikker. Det blir nok litt vel mye gambling med tanke på å innføre sykdom i ditt eget kar. Sett heller opp din egen sneglefarm

Forøvrig er absolutt alt det den dyrebutikkdama lirer av seg løgn og bedrag.
Sneglefarm
Det var sant, ja. Det har jeg ikke tenkt på. Selvom jeg er så nøye jeg kan på å ikke overføre butikkvann til akvariet så blir det nok alikevel noe forurensing.
Æsj, jeg hadde håpet at jeg kunne slippe det:p Ser for meg et lite, overgrodd akvarium som står ved siden av, som krever 4 ganger så mye stell og pleie fordi det er så lite, og som bare roter til på benken....

Men hvis det er tryggere for fisken så må jeg visst belage meg på det, da.
Får lete litt her inne slik at jeg kan lære mer om det.
Mine fisker spiser alt fra bitte små til eplesnegler, og de forsvinner fort. Så jeg håper det går an å få frem litt av hvert. (Kanskje jeg kan ha reker oppi snegleakvariet også?)

Takk for tipset!
Hva slags pumpe har man i et slikt lavt kar ? Utvendig må vel det bli ??
Utvendig, ja
Ja, utvendig pumpe. Fikk tak i en svær sak som visstnok skulle vært terk nok til å gjøre en god jobb i et kar som er dobbelt så stort som det vi har.
For moro skyld har jeg vendt utblåset litt nedover i karet, og det har da blitt en grop i sanden som samtlige fisker bytter på å leke i. Ikke så estetisk vakkert med den gropa. Men akvariet er så nytt enda at jeg har ikke helt fått plantet det jeg vil og latt det vokse. Venter på en liljeknoll som vokser treeigt osv. Og jeg har fått både grønnalger og brunalger i mellomtiden, noe jeg tolker som "barnesykdommer", men som ikke er så overvettes dekorativt alikevel.
Så i mellomtiden kan fiskene trene i sandgropa

Forresten: jeg har lest endel om dette med sneglefarm og kommet frem til at pestsnegler nok er det lureste, både pga at forbruket kommer til å være temmelig stort med 7 praktbotiaer, og fordi det virket som en svært enkel snegle å holde.
Men: det så ut til å være foretrukket at sneglene lever i et kar som har et skikkelig algeproblem, og at de ikke bare fores på kjøpefor.
Dersom jeg klarer å på en eller annen måte forurense snegleakvariet med riktig alge: hvordan holder jeg den algen unna hovedakvariet? (Veldig dumt dersom jeg overfører en alge som sneglene lett konsumerer til det store akvariet, hvor sneglene ikke overlever i mer enn maks noen timer pga glupske fisker..)

Ja, også lurer jeg litt på akvariestørrelse og pumpe. Helt ærlig - hvor lite kan et sneglefarmakvarium være uten at det blir for mye arbeid og uten at sneglene mistrives? Kan jeg ha et akvarium på 10 liter, eller må det være større? Hva med belysning?

(fikk kommentar fra en venninne om at jeg har begynt å bevege meg nedover i næringskjeden - fra hunder og katt til kattens bytte - fisk, til fiskens bytte - snegler, til sneglens bytte - alger... )

Etter ca ett år
Jeg har fortsatt mye å lære om akvarium og fisk, og nå er det for tiden plantene jeg må finne utav, siden både praktbotiaene og sølvhaiene liker å nible på plantene, enten røttene eller bladene.

Så jeg har liten tro på at den lyse (didiplis diandra) i forgrunnen klarer seg lenge, dessverre. Men håper jo.

Denne tråden er jo gammel nå, men skal prøve å legge ut en liten film som jeg har fra akvariet. Bilde ble litt vanskelig pga. formen.

I akvariet har jeg hatt sølvhai og praktbotia i snart ett år.
Så jeg har fem sølvhaier på ca. 5 år, fem små praktbotiaer på drøye året (den ene døde ganske med en gang, dessverre, så fem igjen.) og gamle Tiger, som i løpet av året heldigvis har tødd opp litt. Og i dag innførte jeg to grenmaller. Helledussen, så små og søte de er - jeg husket jo bare min voksne som jeg mistet for flere år siden, han var dobbelt så lang som disse småttingene.
Så nå krysser jeg fingrene for at de viltre fiskene lar dem i fred.
I tillegg har jeg noen snegler som er veldig fine - effektive, så raske at de er morsomme å kikke på og suger seg så fast til underlaget at praktbotiaene ikke får tak i dem.

Tusen takk for alle tips så langt!

Dersom noen har tips til robuste planter som vokser sent/ikke blir mer enn 30cm høye, gjerne med lange røtter eller annet forsvar mot overnysgjerrige sølvhaier og praktbotiaer, så blir jeg veldig takknemlig for det

Jeg har også prøvd å finne ut om praktbotia spise noe annet enn vanlige pestsnegler ol. Blåskjell har blitt nevnt tidligere. Men hva med vanlig strandsnegl? Sånn som finnes i fjæra overalt? Jeg går mye tur på stranden med pelsdyrene, og da er det jo enkelt å samle en håndfull til glupskingene hjemme dersom dette er trygt?


Etter ca ett år
Jeg har fortsatt mye å lære om akvarium og fisk, og nå er det for tiden plantene jeg må finne utav, siden både praktbotiaene og sølvhaiene liker å nible på plantene, enten røttene eller bladene.

Så jeg har liten tro på at den lyse (didiplis diandra) i forgrunnen klarer seg lenge, dessverre. Men håper jo.

Denne tråden er jo gammel nå, men skal prøve å legge ut en liten film som jeg har fra akvariet. Bilde ble litt vanskelig pga. formen. Skal prøve å legge den ut på siden min, siden jeg ikke får lastet den opp her.
(red. fikk ikke til å legge ut film, så ble nødt til å laste opp bilde. Ikke like beskrivende, men bedre enn ingenting. Legger til et bilde her også. )

I akvariet har jeg hatt sølvhai og praktbotia i snart ett år.
Så jeg har fem sølvhaier på ca. 5 år, fem små praktbotiaer på drøye året (den ene døde ganske med en gang, dessverre, så fem igjen.) og gamle Tiger, som i løpet av året heldigvis har tødd opp litt. Og i dag innførte jeg to grenmaller. Helledussen, så små og søte de er - jeg husket jo bare min voksne som jeg mistet for flere år siden, han var dobbelt så lang som disse småttingene.
Så nå krysser jeg fingrene for at de viltre fiskene lar dem i fred.
I tillegg har jeg noen snegler som er veldig fine - effektive, så raske at de er morsomme å kikke på og suger seg så fast til underlaget at praktbotiaene ikke får tak i dem.

Tusen takk for alle tips så langt!

Dersom noen har tips til robuste planter som vokser sent/ikke blir mer enn 30cm høye, gjerne med lange røtter eller annet forsvar mot overnysgjerrige sølvhaier og praktbotiaer, så blir jeg veldig takknemlig for det

Jeg har også prøvd å finne ut om praktbotia spise noe annet enn vanlige pestsnegler ol. Blåskjell har blitt nevnt tidligere. Men hva med vanlig strandsnegl? Sånn som finnes i fjæra overalt? Jeg går mye tur på stranden med pelsdyrene, og da er det jo enkelt å samle en håndfull til glupskingene hjemme dersom dette er trygt?


Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap