- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Watership (side 3)
Watership (side 3)
Ja, det var dumt, Jarle! Kjenner deg jo ikke av utseende ennå, men du så antagelig meg da jeg travet rundt og leverte ut objekter og samlet inn penger. Vi treffes vel på neste klubbmøte? Skal du forresten på Akvariedagen? (jeg skal)
Leste annet sted her (hos Sissimor var det vel) at dere fikk med dere noen coryer hjem i går i alle fall. Kjøpte dere noe mer på auksjonen?
Leste annet sted her (hos Sissimor var det vel) at dere fikk med dere noen coryer hjem i går i alle fall. Kjøpte dere noe mer på auksjonen?
Postet 16.10.11 kl 21:58
Bakgrunnsprosjekt 2 (54 liter)
Det gikk litt "fort og gæli" i dag med dette prosjektet her. Måtte benytte anledningen når barna var hos tante og få unna litt ting.
Jeg skar til platen tidligere, men i dag jobbet jeg med den med varme. Har lest i andre poster at varmepistol gjerne brukes til å forsegle isopor slik at den ikke drysser. Finnfoamen er jo en slags isopor, så jeg prøvde meg først fram med lighter jeg. Fikk fint mønster da! Den tar ikke fyr så lett, smelter mest. Men da jeg fikk litt svimerker, så fant jeg fram varmepistol i stedet og da gikk det lett gitt! Det gikk så fort at jeg glemte å ta særlig med bilder underveis.
Men noen tok jeg:
Noen første forsøk med lighter:
Et par minutter senere:
Med skikkelig verktøy:
Jeg skar til platen tidligere, men i dag jobbet jeg med den med varme. Har lest i andre poster at varmepistol gjerne brukes til å forsegle isopor slik at den ikke drysser. Finnfoamen er jo en slags isopor, så jeg prøvde meg først fram med lighter jeg. Fikk fint mønster da! Den tar ikke fyr så lett, smelter mest. Men da jeg fikk litt svimerker, så fant jeg fram varmepistol i stedet og da gikk det lett gitt! Det gikk så fort at jeg glemte å ta særlig med bilder underveis.
Men noen tok jeg:
Noen første forsøk med lighter:
Et par minutter senere:
Med skikkelig verktøy:
Postet 16.10.11 kl 22:24
Endret: 16.10.11 kl 22:36
Bakgrunnsprosjekt 2 (54 liter)
Jeg fikk pusset vekk svimerkene og så tok jeg like godt og malte hele bakgrunnen svart med det samme (glemte å ta bildet før malingen...). Jeg brukte samme akrylmaling som på den første. Det store hullet laget jeg med vilje - de andre kom helt av seg selv (ble litt ivrig med varmluftpistolen gitt!). Tanken er å ha blått ledlys bak om natten og så skal liksom månen skinne.
Da Erik fikk se denne, så sa han bare: "Såååå kult! Med den så passer det med sånne gjennomsiktige fisker!" Så da får vel bakgrunnen være helt svart - akvariet skal tross alt stå på hans rom (inntil videre i alle fall). Han har jo noen indiske glassmaller i 120-literen, men de skal nok få være der de er. Vi får finne noe annet rart. Forslag er velkomne!
Svart og kult.
Da Erik fikk se denne, så sa han bare: "Såååå kult! Med den så passer det med sånne gjennomsiktige fisker!" Så da får vel bakgrunnen være helt svart - akvariet skal tross alt stå på hans rom (inntil videre i alle fall). Han har jo noen indiske glassmaller i 120-literen, men de skal nok få være der de er. Vi får finne noe annet rart. Forslag er velkomne!
Svart og kult.
Postet 16.10.11 kl 22:34
Endret: 16.10.11 kl 22:35
Steinrøys
Jeg tenkte først å lage en terrasse av styrofoam og eventuelt lime sammen med stein. Men så skal jeg jo bruke det her i en 75-liter, så jeg ble litt redd for at det skal bli for stort. Så i dag har jeg rett og slett bare limt sammen stein, så da blir det steinrøys/gjerde i stedet for terrasse. Det øverste bildet viser steinene jeg hadde å jobbe med (vanlig fystikkeske med for å illustrere størrelsen). Jeg brukte Orca undervannslim for å lime dem sammen og jeg er spent på hvordan det fungerer, om jeg i det hele tatt får flyttet dem som én gruppe...
Utgangspunktet.
Røysen sett forfra.
Røysen sett ovenfra.
Utgangspunktet.
Røysen sett forfra.
Røysen sett ovenfra.
Postet 16.10.11 kl 22:39
Endret: 16.10.11 kl 22:46
Postet 16.10.11 kl 22:40
Marita EkdahlDen lighter-metoden har jeg også forsøkt, innendørs i et rom uten lufting...frister ikke til gjentagelse :b Spennende tråd å følge med på det her :)
Haha! Ja, det luktet litt, men jeg holdt på ute og hadde en kanne med vann stående ved siden av (just in case...).
Veldig hyggelig med besøk her!
Postet 16.10.11 kl 22:45
Prosjekt bakgrunn til 75-liter (8)
Det gjelder å utnytte tiden når unga er ute av huset! Så i dag fikk jeg endelig blandet til epoxy også.
Jeg var veldig forsiktig når jeg jobbet med epoxyen, det er giftige greier i utgangspunktet. Jeg fant ut da jeg skulle begynne at det kanskje var greit å bruke en helt nye pensel til dette. Hadde ikke tenkt på det før, men fant heldigvis en ubrukt en i kjelleren. Den var litt stor, men det viste seg å være ganske lurt. Jeg tenkte å bruke 100 gram av harpiksen og 50 gram av herderen for jeg var usikker på hvor mye jeg trengte. Hellingen gikk litt for, så det ble brått 112 gram harpiks, så da måtte jeg helle veeeeldig forsiktig sånn at det ble 56 gram herder. Og det gikk fint.
Utstyret.
Kjøkkenvekt er fint å ha. Kan brukes til mye!
Bakgrunnen før "maling" med epoxy.
Jeg var veldig forsiktig når jeg jobbet med epoxyen, det er giftige greier i utgangspunktet. Jeg fant ut da jeg skulle begynne at det kanskje var greit å bruke en helt nye pensel til dette. Hadde ikke tenkt på det før, men fant heldigvis en ubrukt en i kjelleren. Den var litt stor, men det viste seg å være ganske lurt. Jeg tenkte å bruke 100 gram av harpiksen og 50 gram av herderen for jeg var usikker på hvor mye jeg trengte. Hellingen gikk litt for, så det ble brått 112 gram harpiks, så da måtte jeg helle veeeeldig forsiktig sånn at det ble 56 gram herder. Og det gikk fint.
Utstyret.
Kjøkkenvekt er fint å ha. Kan brukes til mye!
Bakgrunnen før "maling" med epoxy.
Postet 16.10.11 kl 23:09
Endret: 16.10.11 kl 23:15
Prosjekt bakgrunn til 75-liter (9)
Bakgrunnen lå selvfølgelig oppå gamle aviser, men jeg antok at det ville bli noe epoxy-søl over kantene av bakgrunnen. Derfor la jeg et godt reststykke av styrofoamen under for å få den litt opp fra avisene - ville ikke risikere avis klistret bakpå heller.
Påføringen gikk fort og greit og jeg hadde mer enn nok epoxy. Brukte litt tid på å få ut overskuddsepoxy fra huler og hull, men det ser bra ut. Nå er den i alle fall ferdig (håper jeg) og skal få ligge og herde i dagesvis.
Den svarte bakgrunnen til 54-literen er ennå ikke tørr og jeg vil at den ligger en dag eller to før jeg påfører epoxy på den.
Synes selv jeg har vært veldig effektiv i dag for jeg fikk laget et stativ til å henge forskjellige fuglematere på også. Det er jo på tide å tenke på utefuglene nå.
Luft under kantene!
Ferdig behandlet!
Påføringen gikk fort og greit og jeg hadde mer enn nok epoxy. Brukte litt tid på å få ut overskuddsepoxy fra huler og hull, men det ser bra ut. Nå er den i alle fall ferdig (håper jeg) og skal få ligge og herde i dagesvis.
Den svarte bakgrunnen til 54-literen er ennå ikke tørr og jeg vil at den ligger en dag eller to før jeg påfører epoxy på den.
Synes selv jeg har vært veldig effektiv i dag for jeg fikk laget et stativ til å henge forskjellige fuglematere på også. Det er jo på tide å tenke på utefuglene nå.
Luft under kantene!
Ferdig behandlet!
Postet 16.10.11 kl 23:19
Endret: 16.10.11 kl 23:23
Postet 17.10.11 kl 00:01
HasselJa, det var dumt, Jarle! Kjenner deg jo ikke av utseende ennå, men du så antagelig meg da jeg travet rundt og leverte ut objekter og samlet inn penger. Vi treffes vel på neste klubbmøte? Skal du forresten på Akvariedagen? (jeg skal) Leste annet sted her (hos Sissimor var det vel) at dere fikk med dere noen coryer hjem i går i alle fall. Kjøpte dere noe mer på auksjonen?
Jeg satt like ved han som vant hovedpremien. Det er en venn av meg.
Akvariedagen prøver jeg å samle noen penger til. Håper at jeg for det til. Uansett møtes vi ved neste klubbmøte.
Vi kjøpte C.Gossei og Green laser. Da var min sønn og bedre halvdel fornøyd.
3 stk Hemiancistrus L128 da ble jeg meget fornøyd. Har to fra før så nå ble det en liten gruppe.
Disse bakgrunnene ser ut til å bli kjempe lekre. Blir kjempe gøy å se disse i akvariene. Gleder meg
Postet 17.10.11 kl 08:07
Postet 17.10.11 kl 09:22
Postet 17.10.11 kl 10:41
Postet 17.10.11 kl 10:49
Jarle - jeg gikk rett før loddtrekningen var, så jeg så ikke hvem som vant jeg...
Fine fisk dere fikk med dere hjem! Erik (sønnen) vil gjerne ha noen litt spesielle maller i 75-literen og jeg har avtalt med Erik i klubben om å kjøpe et par L134 av ham. Han mente det burde gå greit med to der.
Dere er jammen heldige at hele familien er interessert!
Gjett om vi (i alle fall jeg) gleder oss til å få disse bakgrunnene i vann! Takk for hyggelig tilbakmelding!
Proxor - tusen takk! Hyggelig med besøk her!
Fine fisk dere fikk med dere hjem! Erik (sønnen) vil gjerne ha noen litt spesielle maller i 75-literen og jeg har avtalt med Erik i klubben om å kjøpe et par L134 av ham. Han mente det burde gå greit med to der.
Dere er jammen heldige at hele familien er interessert!
Gjett om vi (i alle fall jeg) gleder oss til å få disse bakgrunnene i vann! Takk for hyggelig tilbakmelding!
Proxor - tusen takk! Hyggelig med besøk her!
Postet 17.10.11 kl 10:55
Postet 17.10.11 kl 11:01
Postet 17.10.11 kl 11:09
Lena JansbergVar vel deg jeg snakke så vidt med på auskjonen ang guppy? Bare og ta kontakt litt lenger utpå vinteren så har jeg nok noen og kvitte meg med
Ja, det stemmer Lena! Sønnen vil gjerne har litt guppy i det ene karet sitt. Og vi er lei av å kjøpe dårlige eksemplarer i butikk. Så jeg tar kontakt med deg seinere jeg.
Postet 17.10.11 kl 11:17
Postet 17.10.11 kl 11:26
Postet 17.10.11 kl 11:43
Steinrøysa som jeg limte til på søndag holder fortsatt sammen den! Jeg har nok vært litt sparsom med limet i starten. Ble så overrasket over at Orca-limet var svart, så jeg turde ikke ta på så mye til å begynne med. Men den holder sammen og limet er jo gummiaktig (som silikon omtrent), så det er mulig å tøye bittelitt her og der. Gleder meg til å sette på plass den.
I kveld har jeg lagt aeropoxy på den svarte bakgrunnen også. Det var litt jobb det! Det er så mye huller og krinkelkroker at jeg måtte være veldig nøye. Og så samlet det seg jo også litt overskuddslim i mange av disse hullene da - jobbet en del for å få vekk det meste ellers blir det mange lysere/grå felter. Skal legge ut bilder av den i morgen når den har tørket.
Den siste og største corydoras pygmaeus i Småkaret døde i dag - av ensomhet antageligvis... De var jo flere i sommer, men flere døde mens jeg var på ferie og kampfisken kjørte jo i seg de jeg kjøpte før høstferien... Ikke helt heldig med disse altså, men en eller annen type cory vil jeg ha etterhvert. Men det får bli i et av de litt større karene.
I kveld har jeg lagt aeropoxy på den svarte bakgrunnen også. Det var litt jobb det! Det er så mye huller og krinkelkroker at jeg måtte være veldig nøye. Og så samlet det seg jo også litt overskuddslim i mange av disse hullene da - jobbet en del for å få vekk det meste ellers blir det mange lysere/grå felter. Skal legge ut bilder av den i morgen når den har tørket.
Den siste og største corydoras pygmaeus i Småkaret døde i dag - av ensomhet antageligvis... De var jo flere i sommer, men flere døde mens jeg var på ferie og kampfisken kjørte jo i seg de jeg kjøpte før høstferien... Ikke helt heldig med disse altså, men en eller annen type cory vil jeg ha etterhvert. Men det får bli i et av de litt større karene.
Postet 18.10.11 kl 23:08