Slik ser du kjønnsforskjell på eplesnegler . (side 3)

Lys snurr skal være hannen, og mørk snurr hunnen. Så hvis den lyse "haiker" så kan det være at de parrer Da må du følge med om huen legger ifra seg "minimais" over vannet og gjerne på lysarmaturet. De legger ALLTID eggeklasen over vannet. Hvis den er nedi vannet så drukner bebisene..
Klekke tid tar vanligvis mellom 2-4 uker avhengig av temp og fuktighet.

Meeen..... de skal føle seg tilfreds i karet først og du må ikke ha for høy vannstand i karet. Jeg har flere i forskjellige kar av begge kjønn som haiker men er bare ei hue som legger egg. Men til gjengjeld så legger hu hele tiden
Hvis du søker opp Pomacea bridgesii her på forumet så finner du bilder av hvordan eggeklasen ser ut og litt om eplesneglens liv
Lykke til
Vannstand da mener du vannverdi? Eller om det er for mye fisker? :p skal gå inn å lese, takk takk
Vannstand mener jeg.. De liker å legge egg på glasset over vann..
Bare hyggelig vettu
Jeeeei, i natt har hun lagt egg! Kor spennede! Eg såm trudde først de va to hanne! noen ting jeg bør vite når det kommer til eggene? Har aldrig vært bortig dette! ^^
Eggene klarer seg stort sett selv. Iallefall så lenge de ikke faller ned. Da drukner de. Men de pleier å sitte ganske godt fast, så bare la de henge.

Noen ganger kan det bli litt for varmt og tørt under der for eggene, så eggeklasen størkner og tørker ut. Men hold armaturet lukket, så fuktigheten ikke slipper ut. Da burde de holde seg passe fuktige. Du kan spraye dem med en sprayflaske vann en gang om dagen eller så, om du er redd forholdene er for tørre under der. Har du dekkglass?

Det tar noen uker før de klekker, men det er lenge siden jeg hadde eplesnegler, så jeg husker ikke helt. Jeg mener bestemt å huske det kunne variere veldig hvor mange uker de ulike eggklasene brukte på å klekkes. Opptil fire uker, mener jeg å huske. Noen tok kortere tid, andre lengre tid. Kommer sikkert an på forholdene de "ruges" frem under.
Jeg har et kar der det ligger et glass over, litt uhøvelig får må løfte av glasset hver gang jeg mater fiskene. Men skal prøve å spraye litt vann på de og holde glasset så mye på såm mulig!
Oppladbar
Jeeeei, i natt har hun lagt egg! Kor spennede! Eg såm trudde først de va to hanne! :D noen ting jeg bør vite når det kommer til eggene? Har aldrig vært bortig dette! ^^

Kjempe kult Gratulerer Men dekkglass/armatur MÅ du ha ellers tørker de ut og dør..
Noen av mine klekket for 2 dager siden og det er små miniatyr epler over alt
Kan ikke ha glasset på når eg mater fiskene eller tar vannskift, men eg skal være skjapp! ^^
Er turbolasange en gutt eller jente
hei, har nettopp skaffet meg en eplesnegle men er usikker på kjønn.... kan noen hjelp meg med å finne ut hvilket kjønn?

(alle bildene er av lille turbo som egentlig er ganske treig??)
Er turbolasange en gutt eller jente
hei, har nettopp skaffet meg en eplesnegle men er usikker på kjønn.... kan noen hjelp meg med å finne ut hvilket kjønn?

(alle bildene er av lille turbo som egentlig er ganske treig??)
hvis du ser og leser det som står i begynnelsen av denne tråden så kanskje du blir litt klokere...
Emilie Øvre
hei, har nettopp skaffet meg en eplesnegle men er usikker på kjønn.... kan noen hjelp meg med å finne ut hvilket kjønn? (alle bildene er av lille turbo som egentlig er ganske treig??)

Det går ikke an å se kjønn på skallet når det er så skadet...denne kommer ikke til å leve lenge heller da du har jegersnegler i karet...
Alle epler er født med mørk snurr....de begynner å skifte kjønn når de nærmer seg 2 cm...da begynner hannens snurr å bli lysere mens hoas snurr forblir mørk...har lagt ved to bilder hvor det ene er tatt av to som er i underkant av 2 cm og hannen er til høyre. Ser på snurren at den begynner å bli lysere i farge.
Det andre bildet er tatt av to som er i karet og er litt større , her ser man også at hannen begynner å bli lys i snurren. Dette er fysisk sjekket før jeg tok bildene så jeg vet det stemmer...
Hvis man legger disse på ryggen vil man se at kjønnsorganet til hannen er bare en liten trekant...den er ikke fult utviklet med en gang...men fra 3 cm vil den være i stand til å pare seg...
Inaktiv bruker
Jeg lurer på om den største eplesneglen jeg har er en hann? Har prøvd å tatt bilder under skallet, men er ussiker om det er pusterøret...

1. Og 2. Bilde under skallet
3. Bilde av skallet

Bildene ble på siden:s men det svarte er bunnen m
Ingeborg Landbakk-pettersen
Jeg lurer på om den største eplesneglen jeg har er en hann? Har prøvd å tatt bilder under skallet, men er ussiker om det er pusterøret... 1. Og 2. Bilde under skallet 3. Bilde av skallet:) Bildene ble på siden:s men det svarte er bunnen:) m

Dette er en dame
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap