Helt ny (side 3)

Bjørg Kråkemo
Vi har egen brønn så må nok sjekke med ph måler hva ph er, men vi har veldig godt vann og det smaker veldig bløtt.. vet det høres litt rart ut, men det merker man på det man kjøper på butikken og Isklar er et veldig bløtt vann, mens imsdal er ganske hardt :p Vi kjøpte biltema sand i dag og har byttet det ut.. så nå er det en del støv, men det legger seg vel. Hvor mye sand skal man egentlig ha oppi? prøvde å google og gubben kom fram til ca 5 cm, men det er jo ganske høyt opp på karet syns jeg... men må man så må man.. :)




Her hos meg i Hof har jeg brønnvann med ca 5 i pH, så en slik test med den skalaen ville blitt ubrukelig. Ta med en vannprøve til din lokale zoo og la dem sjekke.

Mhht sand er det greit med 4-5 cm. Greit at planter får røttene sine godt nedi, slik at di ikke hele tiden løsner
Å gud.. sku fulgt bedre med i naturfagtimene kjenner jeg... her var det mye bokstaver og tall :p Jeg har lest den tråden med innkjøring flere ganger, men lurer litt da på om jeg skal prøve med salmiakk for å få fart på bakterieveksten og ikke minst få startet den.. for vann alene starter ingen bakterievekst?? ... men så har jeg 60 l akvarie.. kan vel ikke slumpe salmiakk oppi heller kanskje... Jeg vil i allefall ikke ha fisk oppi som kan risikere å dø bare fordi jeg ikke gidder å vente... må prøve å søke mer info skjønner jeg...
Du er ikke alene om å være forvirriet over begreper og tall. Dette med vannkjemi, og slikt er håpløst vanskelig. Greit når man bare skal tilsette SÅ mye, og ikke må regne og telle og styre selv, Har vurdert salmiakkmetoden i et akvarie selv, men aner ikke hvor mye jeg skal ha i. Har også vurdert å endre på Gh altså få vannet hardere siden det er bløtt, men det er ikke bare bare .... og jeg er desverre håpløs på å regne .

Så det er ikke lett nei hehe.
Nei.. jeg kjente at det ble for mye for meg.. jeg er rett og slett håpløs i matte... her teller vi på fingre..så når det ble sånn kjemi greier så tenkte jeg at jeg sku ha gått på universitet.. så nå vet jeg egentlig ikke hva jeg gjør.. hehehe.. Noen burde jo regne ut dette og lage en plan på det :p MEN.. blir det bakterier i akvariet mitt hvis det bare står der med vann? må jeg ikke ha noe bæsj for at bakteriene har noe å spise.. de må jo ha et eller annet for å formere seg.. og da må jeg vel gjøre no?? hehehe... å jeg som trudde det bare var å fylle i å putte fisk oppi :p blir vel bra til slutt sikkert
Salmi metoden er nok for de som ikke er redde for tall og kjemi :o)

Ta det med ro, det går helt fint å starte uten ammoniakk også, det tar bare lengre tid ! Det du må gjøre da er å mate med fiskemat, selv om du ikke har fisk. Denne maten brytes ned og forurenser vannet litt, men det er akkurat det vi er ute etter. Da dannes det bakterier i filteret som håndterer avfallet fra fiskene. Dette tar ca 5-6 uker.

Så lenge du ikke har fisk i karet kan du prøve og feile så mye du bare vil uten at det er farlig.

Hva slags pumpe fulgte med karet? Dvs står det noe navn på den? Pumpen er det som det lønner seg å ikke prøve å spare noen kroner på, det er akvariets hjerte. Gode pumpemerker er Eheim og Fluval etter min erfaring, men det finnes mange flere merker, noen bra og noen ikke fullt så bra. Som regel er billige pumper ikke så bra. Denne kan f eks. passe til ditt kar.
Ta oppi 1 ml salmi hver dag du

Kjøp deg gode dråpetester, og følg med på de. Da trenger du ikke regne, og ikke skjønne kjemi. Dette går så fint atte. Og henger du deg på en av trådene om salmi-innkjøring, så er det stor sjangse for at hr. 530 himself vil holde deg i handa underveis...
Jeg er enig i at det kan virke litt overveldende, men det er egentlig ikke så vanskelig.

Saken er at fisk skiller ut ammoniakk i form av urin og gjennom gjellene. Dessuten vil rester av fiskefor og råtnende plantedeler også brytes ned til ammoniakk. Dette vil en type bakterier ta seg av og omdanne til nitritt. Neste gruppe bakterier bryter ned nitritt til nitrat som er ønskelig i mengder inntil ca 15 på skalaen for test av nitrat fordi det er næring for plantene. Det kan være høyere, men høyere enn 40 -50 er ikke tilrådelig.

Ettersom det ikke er noen bakterie nr tre som bryter ned nitrat, må man fjerne overskuddet gjennom å skifte en del av vannet med jevne mellomrom. Mengde og hyppighet avhenger av hvor mange fisk og andre dyr man har i akvariet, men de fleste bruker å skifte 20-25 % ukentlig (hos deg med 60 liter vl det si ca 1o til 12 liter fordi sanda opptar endel av volumet slik at det ikke er så mye som 60 liter vann i karet.

Hele poenget med salmiakkmetoden er å gi bakteriene den næringen de er avhengig av helt fra start. Noen bruker å gi daglig dose fiskefor, men dette må først brytes ned til ammoniakk og derfor tar det noe lenger tid å få i gang prosessen. Om du bruker fisk til å kjøre inn filteret, vil for det første disse svømme rundt i et stadig mer giftig vann. og for det andre må du bytte mye vann hver dag for ikke å ta livet av fiskene med en gang. Det fører til at du tynner ut det bakteriene skal ha som næring og hele prosessen tar mye lenger tid og er mye mer arbeidskrevende - mange bøtter vann...

I et 60 liters kar ville jeg begynt å gi 0,5 milliliter salmi daglig. På apoteket kan du kjøpe engangssprøyter som er lette å dosere med i så små mengder. Jeg bruker en sprøyte som totalt rommer 2 milliliter. Den siste uken, når du ser av målingene for ammoniakk (NH3/4) og nitritt (NO2) at prosessen snart er ferdig (det ser du på hvor fort den tilsatte salmien reduseres) kan du øke dosen til 0,75 milliliter og holde den der til filteret er innkjørt. Antageig ca en uke. Da er du klar til å sette inn fisk etter først å ha tatt et solid vannbytte, gjerne 40 liter.

Du trenger uansett metode dråpetester for ammoniakk, nitritt, nitrat og pH. Ettersom du har vann fra brønn, ville jeg også testet GH. Bruk gjerne dråpetester fra JBL, får du hos www.webzoo.net til gunstige priser. JBLs test for nitritt er mye bedre enn f.eks. Tetras.

Hvis du følger rådene her og i tråden, vil du som en bonus lære hvordan vannets verdier endrer seg og det vil gjøre det lettere for deg å gi fiskene gode levevilkår.

Pumpa heter Eheim 2012... litt av et drog.. ekke sikker på om det er pumpe engang.. kanskje bare filter??? eller kanskje det er begge deler.. det spruter vann ut på toppen i allefall.

Okei.. først skal vi ha ny pumpe eller hva det er, så prøver jeg med salmi.. så må jeg sette meg opp et skjema på et eller annet så jeg får en oversikt... å legge en plan for dette.. jadda... konsentrerer jeg meg en dag nå å har litt tid på meg skal jeg klare å skjønne det.... tusen takk !! =)
Husk, det finnes (nesten) ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Som du allerede har opplevd, mange her er innstilt på å hjelpe dem som er oppriktig interessert, så bare spør. Flere her har vært gjennom dette og synes i etterkant at det har vært morsomt og lærerikt og ikke så komplisert som det kan se ut til å være.
530
Husk, det finnes (nesten) ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. Som du allerede har opplevd, mange her er innstilt på å hjelpe dem som er oppriktig interessert, så bare spør. Flere her har vært gjennom dette og synes i etterkant at det har vært morsomt og lærerikt og ikke så komplisert som det kan se ut til å være.


Tru meg.. jeg kommer til å spørre.. men først må jeg skjønne hva jeg skal spørre om. MEN.. nå har jeg skjønt at jeg må ha GH test (som sjekker hardheten på vannet), Nitritt test (som er det som er farlig for fisken) Å så må jeg ha en ammoniakk test som sjekker innholdet av det for det skal jo helst ikke være der. Å så må jeg følge med på Ph'en for blir den for lav kan formeringen av bakterier stoppe opp.. også hvis det blir for mye ammoniakk. Men bakteriene skal jo kaste seg på ammoniakken og bryte den ned til nitritt (fæle greier) å som så blir brutt ned til nitrat ( som ingen abkterier fikser så man må bytte vann ca 1 g i uken) Har jeg skjønt noe nå?? hehe.. Når ammoniakken brytes raskt ned kan jeg tilføre mer for det er et tegn på at bakteriene har vokst å jobber godt og snart er prosessen ferdig.. så pøs på litt til, så et stort vannbytte.... ut med ca 40 liter å inn med nytt vann fra springen... så kan fisken komme når verdiene er flotte og vannet riktig temperert. (har skrudd opp til 30 grader for å få fortgang i det ) MEN.. når jeg skal bytte vann en gang i uka.. skal jeg da bare ta ut 10-12 liter å fylle på med vann fra springen? blir det ikke litt kaldt i karet da???
Bjørg Kråkemo
Pumpa heter Eheim 2012... litt av et drog.. ekke sikker på om det er pumpe engang.. kanskje bare filter??? eller kanskje det er begge deler.. det spruter vann ut på toppen i allefall. Okei.. først skal vi ha ny pumpe eller hva det er, så prøver jeg med salmi.. så må jeg sette meg opp et skjema på et eller annet så jeg får en oversikt... å legge en plan for dette.. jadda... konsentrerer jeg meg en dag nå å har litt tid på meg skal jeg klare å skjønne det.... tusen takk !! =)


Det er denne pumpa? Den er mer enn bra nok for ditt kar i alle fall :o)

Begrepene pumpe og filter går ofte litt om hverandre, men denne har (som de fleste) en pumpe med filter. Hvis du åpner den så finner du en svamp inni. Dette er selve filteret, og det er i denne svampen bakteriene skal bo :o)

Går det ann å regulere hvor mye vann den blåser ut?
Høres ut som du har fått med det meste om innkjøring :o)

Når du skal bytte en bøtte vann, så bruker du 2 bøtter. Fyll den ene med vann fra springen, og la den stå i romtemperatur så vannet blir temperert og luftet. Den kan gjerne stå over natta. Når du skal bytte vann bruker du den andre bøtta og en liten slange og bruker hevertmetoden for å ta vann ut av karet. Så fyller du forsiktig på med det rene vannet.

Det er viktig å ha egen akvariebøtter, slik at de ikke blir såperester o.l. i bøttene du bruker. Kjøp gjerne 2 bøtter i en egen farge som kun er til akvariebruk.
cara79
[QUOTE=Bjørg Kråkemo]Pumpa heter Eheim 2012... litt av et drog.. ekke sikker på om det er pumpe engang.. kanskje bare filter??? eller kanskje det er begge deler.. det spruter vann ut på toppen i allefall. Okei.. først skal vi ha ny pumpe eller hva det er, så prøver jeg med salmi.. så må jeg sette meg opp et skjema på et eller annet så jeg får en oversikt... å legge en plan for dette.. jadda... konsentrerer jeg meg en dag nå å har litt tid på meg skal jeg klare å skjønne det.... tusen takk !! =)


Det er denne pumpa? Den er mer enn bra nok for ditt kar i alle fall :o)

Begrepene pumpe og filter går ofte litt om hverandre, men denne har (som de fleste) en pumpe med filter. Hvis du åpner den så finner du en svamp inni. Dette er selve filteret, og det er i denne svampen bakteriene skal bo :o)

Går det ann å regulere hvor mye vann den blåser ut?

Ja den så rimelig lik ut.. Den er sikkert bra til karet, men syns den er så stor.. tar jo et helt hjørne og vel så det..

Ja går visst ann å regulere det, står så i bruksanvisningen
cara79
Høres ut som du har fått med det meste om innkjøring :o) Når du skal bytte en bøtte vann, så bruker du 2 bøtter. Fyll den ene med vann fra springen, og la den stå i romtemperatur så vannet blir temperert og luftet. Den kan gjerne stå over natta. Når du skal bytte vann bruker du den andre bøtta og en liten slange og bruker hevertmetoden for å ta vann ut av karet. Så fyller du forsiktig på med det rene vannet. Det er viktig å ha egen akvariebøtter, slik at de ikke blir såperester o.l. i bøttene du bruker. Kjøp gjerne 2 bøtter i en egen farge som kun er til akvariebruk.


Ja det var lurt.. to bøtter til akvariet ... skrives på listen
Bjørg Kråkemo
Tru meg.. jeg kommer til å spørre.. men først må jeg skjønne hva jeg skal spørre om. MEN.. nå har jeg skjønt at jeg må ha GH test (som sjekker hardheten på vannet), Nitritt test (som er det som er farlig for fisken) Å så må jeg ha en ammoniakk test som sjekker innholdet av det for det skal jo helst ikke være der. Å så må jeg følge med på Ph'en for blir den for lav kan formeringen av bakterier stoppe opp.. også hvis det blir for mye ammoniakk. Men bakteriene skal jo kaste seg på ammoniakken og bryte den ned til nitritt (fæle greier) å som så blir brutt ned til nitrat ( som ingen abkterier fikser så man må bytte vann ca 1 g i uken) Har jeg skjønt noe nå?? hehe.. Når ammoniakken brytes raskt ned kan jeg tilføre mer for det er et tegn på at bakteriene har vokst å jobber godt og snart er prosessen ferdig.. så pøs på litt til, så et stort vannbytte.... ut med ca 40 liter å inn med nytt vann fra springen... så kan fisken komme når verdiene er flotte og vannet riktig temperert. (har skrudd opp til 30 grader for å få fortgang i det ) MEN.. når jeg skal bytte vann en gang i uka.. skal jeg da bare ta ut 10-12 liter å fylle på med vann fra springen? blir det ikke litt kaldt i karet da???


Du har skjønt det hele, og det er ikke ironisk ment! Dette kommer til å gå helt fint.

Hvis du har 25 gader i akvariet og 45 liter vann etter at du har brukt heverten og tømt ut 10 liter, deretter fyller på 10 liter vann med temperatur på eksempelvis 10 grader, så vil temperaturen i vannet synke til rett over 22 grader. Dette er mindre enn de svigningene fiskene kan oppleve ved kraftige regnskyll der de normalt lever og er helt uproblematisk. Er temperaturen i brønnen din 5 grader, synker temperaturen i karet ditt til 21,3 grader. Om du er redd for dette, kan du enten varme litt vann i en kjele og ha i bøtta, eller tømme 5 liter først og fem liter etter en times tid.

Aller best er det å la en bøtte vann stå et døgn og "lufte" seg i romtemperatur før du heller det i akvariet.

Mange som holder corydoras, pleier å bruke kaldt vann for å redusere temperaturen et par tre grader for å stimulere disse fiskene til lek. Kan virke på annen fisk også.
Og da er hr. 530 på plass ser jeg. Dette vil gå strålende
Sissimor
Og da er hr. 530 på plass ser jeg. Dette vil gå strålende :D


Var i fiskebutikken i dag, kjøpte noen planter,fiskemat, nytt filter til pumpa, ei tønne for dekorasjon, noe teste greier som var rene kjemilabben (det tester ph, gh, kh, nitritt og co2 i allefall) fiskemat og i tillegg fikk jeg en hel masse gugge fra filteret som hadde platy fisk i seg. Jeg har bestemt meg for å starte med platy så da skal jeg kjøpe de der så da fikk jeg filterfuffa derfra. Han mente riktignok at jeg kunne sette inn fisk der med en gang når jeg hadde med guffa hjem... men jeg vil hjem å teste vannet først for å se at det er i orden for å ha fisk der. Men jeg bør kanskje sette fisk der for å "fore" bakteriene.. eller bør jeg fore de med salmiakk? Han i fiskebutikken tilbød meg guffa fra filteret for å få fortgang i prosessen. Han testet også pg'en og GH'en i butikken. Ph'en var 8 og GH'en var 5.
Filterguffe fra et innkjørt akvarium er glimrende ! Da får du bakterier med det samme. Vask innmaten i filteret ditt med i denne guffen for å pode bakteriene inn i filteret.

Tilsett 1 ml salmi, og test vannet etter noen timer og se om du får utslag på ammoniakk og nitritt. Hvis du ikke får utslag, så betyr det at filterbakteriene er mange nok til å ta unna forurensningen, og du kan sette inn fisk. Får du utslag må du vente.

Fantastisk.. da skal jeg gjøre det Ja jeg mener å ha lest her på forumet å få filtergguffe fra en ferdig innkjørt akvarie så når han tilbød det så takket jeg fint ja Det var MASSE også.. Jeg kjøpte jo nytt filter siden det var blitt gammelt det som satt i pumpa og tenkte at et nytt filter skadet sikkert ingen. Så jeg stappa filteret nedi posen med guffa (var vann der og) åsså satte jeg det i pumpa og helte resten av guffa i karet.. det ble jammen grumsete, men det er har klarnet opp helt igjen nå, så filteret har vel samlet det.

Han hadde eplesnegler og.. en stor fin gul en som jeg har tinget på... han hadde ikke så mange farger, noen små blå, men skal ha en til litt senere så da skal jeg kikke andre steder.

Han sa også at jeg burde vente ca 14 dager med å sette inn ei malle siden da var det nok mat til den. han hadde mange typer i mange forskjellige str, er jo begrenset hva man kan ha i et 60 liter, men er jo kjekt med en slik også.

Ser jeg må ha noen flere planter.. var litt stusselig med kun tre.. de var litt korte og, vil ha noen som er litt høyere.. så kanskje jeg får noen bittesmå platyer etterhvert hvis de jeg skal sette inn der formerer seg

Da skal jeg fram med salmien og testsettet... *spent*
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap