Oppdrett av guppy (side 3)

Inaktiv bruker
Ja, Cara.. En`sak er sikkert. Jeg vil ALDRI noensinne igjen kjøpe en hund som er avlet i linjeavl. Den gangen jeg startet opp med dette (hundeavl) kunne jeg svært lite om det, jeg var ny i miljøet, men hadde en hund som vant ALT på alle utstillinger. Jeg fikk drapstrusler osv og folk ringte og ba meg holde meg unna utstillingene slik at deres hunder fikk en sjanse til å vinne. Jeg var aldri særlig opptatt av å vinne etc. og syntes hele sirkuset var ganske sykt. Men, jeg syntes samtidig at det var litt morro ;0)

Men, så ble det til at jeg ville ha hvalpekull på tispa jeg eide, hun som var internasjonell UCH. Fordi jeg ville ha minst en hvalp etter henne, når hun en dag døde. Sånn tenkte jeg. Hun var så spesiell og så fin, helt herlig gemytt ...virkelig en sjeldenhet.....

Jeg brukte da en hanne som hadde samme forfedre som henne. Dvs samme far og farsslekt, men ikke samme mor. Men, moren hadde allikevel også noen felles slektninger som farsslekten. Hannen som skulle bli far til det første kullet mitt var kjempefin og virket rolig og hadde fint gemytt.

Jeg trodde hvalpene skulle arve sin mors og fars fantastiske gemytt, og også fantastiske kropp osv. Men, sånn gikk det IKKE.
Innen to år var også alle 5 hvalpene døde av genetisk hjertefeil.

Da jeg prøvde å snakke om dette i hundeforeningen/blant dem med denne rasen/andre oppdrettere så ble jeg regelrett skjelt ut, truet på livet og bedt om å aldri ytre et ord om at hundene hadde dødd av hjertefeil. Dette ville jo gå utover oppdrettere som var kjente, og som ikke ville ha noe rykte på seg om arvelige sykdommer. Den dag i dag ( mange år etterpå) er jeg svartelistet fra miljøet og en gang jeg hadde tenkt kjøpe en ny hund av samme rase, så gikk ryktet fort i hundemiljøet ( folk spør om andre osv) og jeg fikk tilbake noen merkelige, usanne rykter om meg og ble nektet å kjøpe hunden (!)

Ærlighet varer ikke alltid lengst:P
Bengt M. Selger du fiskene dine på finn?
Har en anonse der hvor jeg ønsker og selge "noen få" Blue Moscow trangelhale hanner.
Solgte også noen par tidligere i uken, hvorfor lurer du på det?
Annonserer gjerne på Finn.no også, ikke bare her på forumet.
lette etter guppy på finn og så noen bilder som ligna på dem som du hadde lagt her på linken
Joda stemmer nok det, har en anonse der.
Men de parene som står anonsert er solgt, har kun noen få hanner som jeg tenkte selge.

Blue moscow guppy
Du kan få lidt hjælp til Blue Moscow guppyer her: http://akvariedyr.dk/bluemoscow.html
Tilfeldig bekjentskap
© Berglind S
Reklame for plussmedlemskap