Ufattelig lite kunnskap hos ansatte i dyrebutikker (side 3)

Dan a
Ingen fisk har godt av salt (untatt saltvannsfisk). Tenk å være så sløve!


Lol?
Hei
si i fra i butikken...alle vil ha kunder,de vil nok bli bedre.
men det er slik her inne også, mange proffe her kommer med like
rare svar på ting...
Vi har vel lett for å legge skylda over på Zoo butikkene, i alle fall hvis man selv mangler kunnskaper. Når man skal ha akvarie, så er det første bud hvor stort kar man har, det setter selvfølgelig sine begrensninger, når vi skal gå til innkjøp av fisk. Har selv overhørt de som SKAL ha 5 sølhaier, har 60 liter akvarie. Selger kan jo ikke nekte selge. Tar med seg 2 oskar i samme slengen. Jeg legger en stor del av ansvaret over til kjøper, hvor de nok skaffer seg en hobby som de ikke har satt seg inn i. Det er rikelig med kunnskaper å hente både her på Akvarieforum og literatur for dem som er nybegynnere. Når jeg selv skal ha nye fisker, er jeg enkelt og greit inne på sida, leser det jeg kan finne ut angående den fisk jeg skal ha. God Påske med fisk for oss alle)
Klart det er vanskelig for en del av de annsatte når de møter betterwissere, men det går an å gi skikkelige svar når kunder stiller spørsmål alikevel...

For om en kunde spør om det går fint å ha 5 sølvhai, 5 slørhaler og to oskar i et 60-liter, så svarer de gjerne at det går heeel fiiint. Vel vitende om at fiskene vil dø lenge før størrelsen blir et stort problem...
Artig og se hvordan så mange ligger alt over på de ansatte i de forskjellige dyrebutikkene her inne, så klart det er mange som har alt for liten kunnskap innenfor de forskjellige feltene i en dyrebutikk, noen er som sagt mer hundeinteresserte og noen er katteinteresserte. Jeg har vært borti selv ansatte som kan veldig masse om hund og "så og si" ingenting om akvarier og fisk, og motsatt.
Men det er da ikke selgers plikt og informere kjøper, det er kjøper som skal sitte seg inn i det h*n har tenkt å kjøpe seg.
Og som jeg ser er inne er det mange som tydeligvis går rundt og leker "alt vitende" når de går i dyrebutikker, også er det rett hjem og gå å klage her på AF. Hva er poenget med det?

Opplevere jeg at jeg får feil informasjon av en ansatt prøver jeg heller og forklare det jeg vet, og at det er mulig at den ansatte har tatt feil, møter man en arrogant ansatt som ikke innrømmer sine feil så får det bare være, men da har man prøvd, det hjelper ikke å gå tilbake her på AF og klage til alle de som allerede vet det!

Jeg synes det er mange her som bør skjerpe seg like mye som bemanningen i norges dyreforetninger.

Selvfølgelig er det kundens ansvar å skaffe seg kunnskap om dyret de skal kjøpe seg, men ansatte bør virkelig ha litt peiling når de skal selge levende dyr over disken, og de bør iallefall ikke påstå ting som absolutt ikke stemmer! Det har nemlig jeg opplevd flere ganger i lokale dyrebutikker. Bare for å ta opp en enkel hendelse så spurte jeg om de hadde doubletail kampfisker og viste frem et bilde av min doubletail, men nei, denne hadde en defekt, sa de, og begynte å tegne opp for å vise meg at dette var en delta med todelt hale. Ookei
.... Men for all del, dette gjelder ikke alle som jobber i dyrebutikk.
Det er stor forskjell på å ha forskjellige interessefelt og å utgi seg for å være proff på noe man ikke har peiling på. En av de viktigste tingene når det kommer til kundeservice er å være ydmyk. Jeg jobber selv hos en elektrogrossist og selger lamper til både proffkunder og privatpersoner, og når jeg får spørsmål jeg ikke kan svare sikkert på, må jeg si at jeg ikke er fagutdannet og henvende meg til en kollega.

Jeg kan ikke si til en kunde at "joda, denne 230V downlighten som er IP21 kan du helt fint montere over dusjen når det er 2m høyt til taket" bare for å gamble på at noe er riktig og for å gjøre et salg. Yrkesstolthet er en ting, men på jobben min kan sånn feilinformasjon føre til brann. Og for ansatte i en dyrebutikk kan det føre til at dyrene dør.

Selv om det er kundens ansvar å sette seg inn i det de skal kjøpe, betyr det ikke at de ansatte skal gi feil informasjon. Da kan de heller klappe igjen. Man kan ikke forsvare ansatte som later som at de kan alt. Uansett hva slags bransje de er i.
Ja, men det er det jeg mener, det finnes mange av de arrogante, men prøv heller alltid å forklar de og heller lær de noe nytt så de kan ha nytte av senere i sin jobb enn slik jeg har oppfattet det av mange her inne. "Etter det jeg så/hørte/ble fortalt kommer jeg aldri til å gå der igjen"

Også virker det som at alle ansatte ofte blir tatt under samme kam, jeg har vært borti vel så mange hyggelige flinke butikk ansatte i dyrebutikker både når jeg har snakket om fisk,. hund eller katt. Så det er vel så mange jeg kan skryte av og.

Jeg forstår godt at man ikke synes særlig om de som feil informerer, men samtidig er det 1 av x antall ansatte ved denne butikken, i de fleste tilfeller er det andre ansatte i den butikken som faktisk er flinke og kunnskapsrike, så å besøke der en gang til er ofte verdt det.

Og så lenge jeg selv vet hvor de er flinke foretrekker jeg selvklart å gå der å handle, og får jeg god service så gjør det meg heller ingenting å betale litt ekstra for evt vare jeg ønsker å kjøpe. (Selv om netthandel er billigere)
Stine Sofie
Det er stor forskjell på å ha forskjellige interessefelt og å utgi seg for å være proff på noe man ikke har peiling på. En av de viktigste tingene når det kommer til kundeservice er å være ydmyk. Jeg jobber selv hos en elektrogrossist og selger lamper til både proffkunder og privatpersoner, og når jeg får spørsmål jeg ikke kan svare sikkert på, må jeg si at jeg ikke er fagutdannet og henvende meg til en kollega. Jeg kan ikke si til en kunde at "joda, denne 230V downlighten som er IP21 kan du helt fint montere over dusjen når det er 2m høyt til taket" bare for å gamble på at noe er riktig og for å gjøre et salg. Yrkesstolthet er en ting, men på jobben min kan sånn feilinformasjon føre til brann. Og for ansatte i en dyrebutikk kan det føre til at dyrene dør. Selv om det er kundens ansvar å sette seg inn i det de skal kjøpe, betyr det ikke at de ansatte skal gi feil informasjon. Da kan de heller klappe igjen. Man kan ikke forsvare ansatte som later som at de kan alt. Uansett hva slags bransje de er i.


Klart det.
Poenget mitt her er det at man heller burde prøve å gi riktig informasjon til den ansatte hvis man vet det bedre på en ok måte, gjør det heller mer forståelig for den ansatte at du som kunde vet bedre uten å være frekk og nedvergende mot dem.
Når jeg selv har gjort dette har det blitt tatt godt i mot og vi har hatt hyggelige lange samtaler, hvor vi begge har lært nye ting innenfor fisk.
Det er klart, men jeg antar at flere er som meg, og har lav toleranse for arrogante bedrevitere. Da slenger man fort med leppa selv. Ydmyke ansatte har jeg ikke noe problem med å lære bort ting til. Nå skal jeg ikke krone meg selv til verdens beste ansatt i butikk som er super på kundeservice, for det er langt i fra sannheten, men det er gjennom å være ydmyk at jeg har lært halvparten av det jeg kan i dag. Det er ufattelig mange kunder på min arbeidsplass med kunnskap langt over mitt nivå, og dersom man er nysgjerrig og hyggelig har de sjelden noe i mot å dele det de kan.
Eller holder kjeft, lar de uvitende dyrebutikkansatte fortsette å fortelle ting de tror er korrekt mens man selv whiner om det på et forum.. som ikke gjør en dritt med -problemet-
Yeyy!

Tror det er ganske få der ute som sier at en fisk klarer seg fint i 5L kar, uten å faktisk tro det selv.. men igjen, hva er å klare seg fint? Overleve i 1 år, 3 år? Yngle? Fine farger?
Min erfaring er dessverre at de aller fleste ansatte i nesten hvilken som helst butikk blir veldig sure om du stiller spørsmål ved deres gale påstander, uansett hvor høflig du er. Har selv jobbet hos optiker i flere år, som la stor vekt på kundeservice, så har derfor blitt ekstra oppmerksom på dette.

Godt mulig de tror det de påstår er riktig, selv om enhver sunn fornuft vil si at dette må være galt...

Et godt eksempel er da jeg kjøpte en kampfisk, og selgeren spurte om jeg ikke skulle ha med et bettakitt. Svarte da at fisken skulle over i en 120-liter, og og prøvde å forklare hvorfor jeg aldri ville holdt fisken i så lite vann. Fikk da ekstremt kjeft av selgeren for at jeg skulle misshandle fisken slik. Bare såvidt jeg fikk lov til å kjøpe den.

Etter flere slike opplevelser holder jeg kjeft, og leser meg opp her...
Men det er akkurat der problemet ligger, alle dere som bare holder kjeft og går inn på forumet her f.eks. og begynner å sutre og klage.
Her på AF er det så mange flinke og kunnskapsrike mennesker at dere burde absolutt vært like flink til å lære bort, selv til de som har dette som yrke.
Det er ikke til å ligge skjul på at kundeservice i norge i dag har sunket betraktelig, og det er veldig synd, men ved å være like arrogant selv som selger har ingen hensikt.
Møter jeg arrogante selgere prøver jeg heller å være ekstra hyggelig og tålmodig tilbake, det ender stort sett med at selgeren tar til seg det h'n har lært.
Det er alltids noen inni mellom som absolutt ikke vil høre, da får det bare være, og jeg går uten å være frekk eller utakknemlig for at selger spurte om jeg ville ha hjelp i det hele tatt.
en person i dyrebutikken anbefalte neontetra med guppy!
kjøpte 10 neontetra og satte dem i guppy akvariet, mange av dem døde av for feil vannverdi, stoler aldri på dyrebutikker lengre.
Nalo
en person i dyrebutikken anbefalte neontetra med guppy! kjøpte 10 neontetra og satte dem i guppy akvariet, mange av dem døde av for feil vannverdi, stoler aldri på dyrebutikker lengre.


Her har man ett prakteksemplar på hva jeg mener.
Hadde dette vært meg hadde jeg heller gjort som så.

"Tatt med meg alle de døde fiskene til butikken, forklart de at alle døde ettersom vannverdiene var helt feil iforhold til hva som passet sammen. Og at dette var det den ansatte i butikken som sa gikk helt fint"

De fleste dyrebutikker er grei når det kommer til slikt og gir deg nye fisker til samme verdi.
Fordelen med en tråd som denne er at nybegynnere som finner den forstår at man ikke kan stole 100% på info i alle dyrebutikker. Du er kommet lenger og kan håndtere slik feilinfo selv, men det gjelder ikke alle nybegynnere og kanskje særlig de yngste av dem.
530
Fordelen med en tråd som denne er at nybegynnere som finner den forstår at man ikke kan stole 100% på info i alle dyrebutikker. Du er kommet lenger og kan håndtere slik feilinfo selv, men det gjelder ikke alle nybegynnere og kanskje særlig de yngste av dem.


Det er helt riktig det du sier her.
Det var også litt av grunnen for at jeg ønsket å ta opp dette her i denne tråden, for å også få andre/nybegynner til å forstå at det er en annen måte å håndtere uvitende eller arrogante butikkansatte på enn å bare snu ryggen til å gå og aldri komme tilbake.

De aller fleste gode minnene jeg har ifra akvariehobbyen utennom med mine egne akvarier må være de gangene jeg har hatt gode lange samtaler med butikkansatte i butikk eller andre like interresserte akvarieste som jeg har støtt på i butikk.
Jeg HATER å være frekk, så det hadde jeg aldri gjort.
Men jeg har jo lært av mine feil.

Jeg prøver også å kjøpe av private selgere, det er så mye sykdom og skitt i dyrebutikkenes akvarier
Golden-nugget
[QUOTE=Nalo]en person i dyrebutikken anbefalte neontetra med guppy! kjøpte 10 neontetra og satte dem i guppy akvariet, mange av dem døde av for feil vannverdi, stoler aldri på dyrebutikker lengre.


Her har man ett prakteksemplar på hva jeg mener.
Hadde dette vært meg hadde jeg heller gjort som så.

"Tatt med meg alle de døde fiskene til butikken, forklart de at alle døde ettersom vannverdiene var helt feil iforhold til hva som passet sammen. Og at dette var det den ansatte i butikken som sa gikk helt fint"

De fleste dyrebutikker er grei når det kommer til slikt og gir deg nye fisker til samme verdi.

Da har du vært veldig heldig. Mange opplever at de i butikken da påstår at det er noe feil med ditt vann. Uansett! Og de fleste dyrebutikker anbefaler dessverre disse artene sammen.

Enig med 530 i at tråder som dette er bra for nybegynnere, som dessverre alt for ofte stoler på det de blir fortalt i butikkene.

Heldigvis finnes det noen hyggelige medarbeidere i dyrebutikker også, som gjerne vil lære mer...
Sissimor
[QUOTE=Golden-nugget][QUOTE=Nalo]en person i dyrebutikken anbefalte neontetra med guppy! kjøpte 10 neontetra og satte dem i guppy akvariet, mange av dem døde av for feil vannverdi, stoler aldri på dyrebutikker lengre.


Her har man ett prakteksemplar på hva jeg mener.
Hadde dette vært meg hadde jeg heller gjort som så.

"Tatt med meg alle de døde fiskene til butikken, forklart de at alle døde ettersom vannverdiene var helt feil iforhold til hva som passet sammen. Og at dette var det den ansatte i butikken som sa gikk helt fint"

De fleste dyrebutikker er grei når det kommer til slikt og gir deg nye fisker til samme verdi.

Da har du vært veldig heldig. Mange opplever at de i butikken da påstår at det er noe feil med ditt vann. Uansett!

Enig med 530 i at tråder som dette er bra for nybegynnere, som dessverre alt for ofte stoler på det de blir fortalt i butikkene.

Heldigvis finnes det noen hyggelige medarbeidere i dyrebutikker også, som gjerne vil lære mer...

Liker å se at det er flere her som ikke har vanskeligheter med å skrive noe positivt om opplevelser i dyrebutikk

Jeg vil nok ikke si at jeg har vært noe mer heldig enn hva andre kunder ville vært, men problemet ligger veldig ofte i det som først kommer tilbake fordi de har fått feilinformasjon som igjen har ført til død blandt fiskene ikke kommer inn i butikken med ett smil og forklarer hendelsen på en ordentlig måte, men veldig ofte kommer brasende inn i butikk, sur og grinete.

Hver eneste gang jeg har reklamert på noe, uansett hva det gjelder (altså andre bransjer enn zoo bransjen og) så har det alltid endt godt. Det gjelder bare å være ydmyk og hyggelig med bemanningen i butikken så er de hyggelig og behjelpelig tilbake. (det gjelder også å alltid ta vare på kvitteringer)
Tilfeldig bekjentskap
© Maren Saxe
Reklame for plussmedlemskap