Hjelp! har kjøpt akvarium og fisk i julegave, daue de hvis de må vente til i morgen? (side 3)

Belgarath
En Tetratest vil gi gult utslag på alle nivåer under 0,3ppm. Det er ikke mulig å få den til å vise "ingenting". Lys oransje er 0,3ppm og mørkere med verdier over. Er akkurat i avslutningen med innkjøring av et kar og Tetratest er egentlig best til det. Det kan hende at alt er i orden..


Der er mange ikke enig med deg. JBLs dråpetester starter på under 0,01ppm, neste steg er 0,025, deretter 0,05, 0,1, 0,2, 0,4 osv. JBL definerer ok vann til å være under 0,025, varsel fra 0,05 og fare fra 0,1. Du kan altså ha fisk i temmelig giftig vann med Tetratesten uten å vite om det.

Tetras test for nitritt er i mine øyne altfor dårlig.
Belgarath
En Tetratest vil gi gult utslag på alle nivåer under 0,3ppm. Det er ikke mulig å få den til å vise "ingenting". Lys oransje er 0,3ppm og mørkere med verdier over. Er akkurat i avslutningen med innkjøring av et kar og Tetratest er egentlig best til det. Det kan hende at alt er i orden..


530
Der er mange ikke enig med deg.

I hva da? At Tetra sin test er best egnet til innkjøring? Det er snakk om en periode på ca fire uker hvor du tar prøver hver dag, det du har behov for å se er tendensen i prosessen, ikke de eksakte verdiene.

530
JBLs dråpetester starter på under 0,01ppm, neste steg er 0,025, deretter 0,05, 0,1, 0,2, 0,4 osv. JBL definerer ok vann til å være under 0,025, varsel fra 0,05 og fare fra 0,1. Du kan altså ha fisk i temmelig giftig vann med Tetratesten uten å vite om det.

Det er jeg klar over og det er og grunnen til at jeg gikk over til JBL etter at innkjøringen var ferdig.
Nå skal det sies at Tetra gir orange farge for 0,3ppm og gul for verdier UNDER 0,3ppm. Siden 0,25ppm er høyeste trygge verdi, vil denne gi gul på Tetra sin test, mens 0,3 vil gi orange. Gult utslag hos Tetra er altså et signal på at det er trygt, men du vet ikke om det er på grensen til å bli farlig, eller om du har god margin, men det er ikke sikkert du trenger høyere oppløsning enn godkjent/ikke godkjent

530
Tetras test for nitritt er i mine øyne altfor dårlig.

Som tallfetisjist og presisjonsnerd er jeg enig med deg, men jeg ser at dersom du leser Tetra riktig er den tilstrekkelig for de aller fleste.

Det jeg har mest imot Tetra er plastglassene, liker mye bedre glass, slik som i JBL og Prodac
Jeg ser egentlig ikke ett eneste argument til fordel for Tetra i det du skriver.
Du ser like godt tendensen i prosessen om du har en mer fingradert skala og du bruker to reagenser i begge testsettene slik at det neppe er lettere å bruke det ene enn det andre. Riktignok har JBL to glass, ett for selve testen og ett for akvarievann for å kompensere for eventuell farge på akvarievannet (gyllen, mørk etter torvfiltrering), men du trenger jo ikke bruke mer enn ett, slik som for Tetra.

Så hvorfor anskaffe ett sett for innkjøringsfasen når du selv mener at JBL er bedre når karet er i vanlig drift?

Til trådstarter: dette gled en smule ut, beklager det.
Veldig enkelt: Du bruker det du får tak i. I mitt tilfelle fulgte det med et Tetra test når jeg kjøpte karet, jeg har også til gode å se JBL i hyllene. Jeg bestilte JBL fra webzoo fordi jeg ble anbefalt det her på forumet, men dersom du "må" ha testen NÅ, eller blir servert Tetra av butikkekspeditøren, så er det ikke noen grun til å føle seg lurt, for den gjør jobben. Det var bare det jeg ville fram til..
530
Til [B]trådstarter[/B]: dette gled en smule ut, beklager det.


Vil bare nevne at dette har 530 rett i, så vær grei Belgarath, hvis du absolutt må diskutere dette, så gjør det i en egen tråd, og ikke denne. Ok? Det er ikke nødvendig å svare meg på dette i denne tråden, start heller en ny en....

OT: Åssn går det med akvariet da?? Lever de fiskene?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap