Jeg puttet noe jeg trodde var en stein i akvariet, etter to timer var den borte! (side 3)

Den ålen var ok, men kunne godt hatt mer farger.

Kampfiskene i dyrebutikken som bodde i rødvinsglass var bittesmå og sorte, jeg har sett bilder av kampfisker her inne som er mye større med flotte farger, hvor får man tak i slike? Kan de bli for store for min 54 liter?
Er de sorte små babykampfisk? Blir de store med farger etterhvert?

Er det best med hunn eller hannkampfisk?
Bare en hann har jeg skjønt.

Oj, nå ble det visst flere spørsmål likevel...

Guppy var fin, men den har vel for flott hale for å bo med kampfisk?

Jeg må jo ikke ha kampfisk heller, hvis det gjør jobben å finne noen fargerike de kan bo med vanskelig...

Jeg leser at noen har Guppy og Neontetra sammen, men at de vil ha litt forskjellig vann.....
Du kommer med gode spørsmål syns jeg. Skal jeg se om jeg får til å oppklare litt.

Kampfiskene i butikken er de fargene de vil være sånn ca. Klart man ser de dårlig gjennom glasset, De han være dårlig utfarget pga stress osv. Finnes det ingen andre dyrebutikker i nærheten av deg som du kan titte på?

Hannfisken er jo den fineste av kampfisk, Hunnene har ikke så lange flotte slør, men de kan jaggu være vakre disse også. 1 hann og 2 hunner er kanskje en god kombo? Jeg skal selv prøve å putte en hufisk inn til hannen min snart. Så det blir spennende.

Bare husk at det er mange fisker kampfisken ikke går med f.eks guppy og mange fisker som vil nappe på sløra til kampfisken. f.eks ciklider, tetraer o.l

Du står fritt til å velge mellom masse fisk, så bruk god tid på å bestemme seg.


Guppy og neontetra skal ha forskjellige vannverdier ja. Så disse er ikkke gode samboere.
Jo, det er en dyrebutikk til i denne byen, jeg kan oppsøke den og se om de har bedre utvalg både av fisk og planter. Jeg må prøve å unngå at de prakker på meg noe jeg ikke trenger. Lett å gå i baret. Den dyre grusen kunne jeg tenkt meg å tre nedover hodet på den jenta som sa at det var samme hva jeg brukte. Jaja, sånt skjer, og klokere blir man etterhvert.

Jeg skal gjøre som noen her anbefalte, ta med meg noe å skrive med og på, og notere ned navn på fisker jeg synes er fine, og spørre her inne.

Vannet i akvariet mitt smaker i hvertfall ikke salt lenger. Det er vannbobler på glasset, håper ikke det er bad news.
Jeg synes temperaturen på vannet svinger i hytt og pine, varmekolben står på 25 grader, men hvis jeg putter en finger nedi er det litt varmt og kaldt om hverandre synes jeg.

Det er også store forskjeller i gemytt på kampfisk hannene (og hunnene). Kampfiskene blir finere når du får de i et kar hjemme enn i et stresset butikkkar. om de er små er de muligens enda bare ung? (evt. underærnert) Mine kampfisk har ikke spist når de har vært stresset.
jeg ville ventet med å kjøpe en hanne til du finner en du synes har finere farger.
Selv har jeg 4 Kampfisk hunner med Crown Tail, de er kjempe fine. om du ikke skal ha en hanne, kan du kanskje noen hunner sammen.

-Jeg ville ikke satt sammen Kampfisk hunner og hanne uten å ha et ekstra kar stående slik at man kan dele de om det skulle gå gærnt. Har selv brent meg på dette når jeg startet opp. Dette pga. av at det er så store forskjeller på hvordan de ulike kampfiskene oppfører seg.
khm
Jeg synes temperaturen på vannet svinger i hytt og pine, varmekolben står på 25 grader, men hvis jeg putter en finger nedi er det litt varmt og kaldt om hverandre synes jeg.


Kan være lurt å ha en temperaturmåler i karret. Så ser du om temperaturen svinger. om det er tilfellet at temperaturen varierer så har du nok feil på varmekolben og bør reklamere.
Mange fisk er svært følsomme ovenfor temperatur endringer.
Hvor kan jeg kjøpe en trygg temp.måler som jeg kan putte i akvariet? Det er bare såvidt jeg tør å putte fingeren nedi der nå, i frykt for at noe skal gå galt

Jeg kjøpte mine på en dyrebutikk, de kostet 49 kr. og har sugekopp slik at de sitter fast i glasset.

Her kan du bestille en liknende på nett til bare 23 kr
Får prøve det. Legger merke til at lyset på varmekolben av og til lyser oransje, og av og til ikke lyser i det hele tatt. kanskje det er en feil. Nå lyser den ikke, og vannet er ganske kjølig.
Når det lyser så avgir de varme, og når lyset er av så er det varmt nok.
Men om du føler det er forskjellige temperaturer i vannet kan det hende det er feil i termometeret på kolben, Så det er lurt å ha et frittstående termometer i tillegg.
Da blir det shopping igjen
De er heldighvis ikke så dyre
Det er bra. Nå åpnet jeg lokket, vannet var nok ca 25 grader, og da jeg satte på lokket igjen kom det oransje lyset på. Så kolben er ikke helt livløs i allefall, men det blir nok en tempmåler for å være sikker, ja.

Det er ikke alle termostater som er så nøyaktige, temperaturen må kanskje falle et par grader før de slår inn igjen. Det samme gjelder jo mange panelovner. Det trenger ikke være være noen krise, temperaturen forandres jo ikke plutselig. Det er nok ikke mange naturlige habitater med absolutt stabil temperatur heller (det må i så fall være hos dypvannsfisk). Det har vel alle som har vært ute og svømt erfart. Men et termometer er selvfølgelig fornuftig så du kan sjekke at svingningene ikke er for store og at temperaturen ikke blir høyere eller lavere enn hva fisken trives i.
Temperaturen i mine akvarum er jevnt på 28 og 26 grader. - Jeg har ikke opplevd at temperaturen svinger med flere grader....
Da jeg la meg var det godt og varmt i akvariet, da jeg sto opp var det kjølig igjen. Så fort jeg åpner lokket kommer lyset på varmekolben på.

Jeg vet ikke hvor i kolben termostaten din sitter, men du er sikker på at varmekolben er langt nok ned i vannet? Det er gjerne en strek på dem som forteller hvor langt ned den må. Hvis den er konstruert slik at termostaten havner over vann, ville jo det forklare mye. Inkludert hvorfor den begynner å varme igjen hver gang du slipper ut den varme lufta under glasset.
Varmekolben er så langt ned den kommer, toppen er akkurat under vannskorpa. Jeg får den ikke lenger ned, og kan ikke ha i mer vann heller, for da skvulper det over.

Nå har jeg festet den litt lenger opp, akkurat over streken der det står minimum, kanskje toppen må være litt over vann ?
Tror det er elt normalt på mindre kar, når du åpner lokket vil det slippes inn romtemperert luft om du har 20 grader i stua, og 25 grader i karret vil det naturlighvis ”kjøles” litt ned på vannoverflaten og kolben må avgi varme slik at temperaturen skal holdes på det nivået du har bedt om. Tror ikke du skal bekymre deg for dette.
Det er ikke 25 grader der hele tiden, selv om varmekolben står på 25 grader, det er lett å merke den forskjellen bare ved å stikke en finger ned i vannet gjennom å åpne det lille lokket hvor man mater fisken gjennom.
Synes det er litt merkelig, men håper ikke fisken min stryker med av temperaturforandringene når de en vakker dag havner i vannet.
Da jeg jeg oppsøkt en annen dyrebutikk enn den første, og kjøpt sand, fordi biltema ikke hadde den sanda jeg skulle ha, og jeg ikke orker kjøre flere mil til neste biltema.

Sanden var en med plantenæring i, JBL Manado.
Jeg helte selvfølgelig sanda oppi uten å skylle den først, så nå ser jeg ingenting oppi der. Det går vel over.

Jeg kjøpte 4 planter, så nå har jeg totalt 5.
Damen sa at jeg kunne regne ca 1 plante pr ti liter, litt avhengig av størrelse på plantene.
Jeg sa jeg skulle ha hurtigvoksende, for det har jeg lest et sted.

Jeg kjøpte også en rot, men siden jeg klok av skade er livredd for å putte noe i karet som gjør at jeg må skifte ut alt vannet igjen, så lurer jeg på om jeg kan stappe denne dyrebutikkrota rett i akvariet? Leste noe om å koke den først?

Har fått meg termometer nå, og hun sa at det var helt vanlig at varmekolber streiker, så hvis jeg ser at tempen varierer veldig i kveld, skal de få den i retur der jeg kjøpte den i morgen.

Jeg spurte damen hva slags fisk jeg kunne ha i en 54 liter, og hun nevne neontetra (De hadde noen søte små noen), og noen større.
Hun nevnte Platy, og en fisk med et navn jeg ikke helt fikk med meg Garani, eller noe?

Hun anbefalte ikke kampfisk siden de kunne spise på andre, og trivdes best med liten plass alene. Det med liten plass alene strides vel de lærde om, har jeg forstått.


Hva tror dere om det?


Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap