Pingri's pytter (side 3)

Vannbyttedag i dag. Etter vannbytte hjemme bar det til dyrebutikken. Etter å ha gått rundt der og sett på alle lekkerbiskene, endte det opp med fiskekjøp. Kjøpte 10 små sorte fantomtetraer og tre dvergguramier (en hann og to hunner). Disse fikk plass i den tomme 60 literen. Tanken var at de skulle bli værende der midlertidig i karantene for så å bytte plass med platy og neontetra i 110 literen. Etter at de tok plassen de har nå, er jeg usikker. Det er mulig det blir litt mindre midlertidig. Vi får se.

Det ser iallfall ut som de liker sitt nye hjem foreløpig. Litt småkrangling mellom fantomtetraene, men det er nok normalt. Guramiene, som har fått navnene Gunnar, Guri og Gurine, ser ut som de funnet seg godt til rette og svømmer glade rundt og utforsker sitt nye hjem.

Legger ut bilder etterhvert. Skriver fra iPad nå og har ikke helt funnet ut hvordan jeg overfører bilder til den.

Karet til svigers ser også veldig bra ut. Det nærmest krever av ancistrusyngel. Tror det må være kullrekord for mine par. Når de blir litt større får jeg fordele de litt på de andre kara, foreløpig er de nok for små til å flyttes på. Har lært svigers å fore med agurk av og til i tillegg til malletablettene og det ser ut til å være svært populært.

Avslutter med sitat av samtale på dyrebutikken i dag som jeg bare MÅ dele:
Jeg:"også skal jeg ha to av de guramihunnene i det karet"
Ansatt:"det? Jamen det er jo maller det... "(stor både merket maller og dverggurami på karet selv om det ikke var maller oppi)
Jeg: eehhh, nei. Dette er nok ikke maller.. Jeg skal ha to av de"
Ansatt: " oookeei da..." (med hevede øyenbryn som om jeg var heeeelt på bærtur).

Kan ikke annet enn å le...
pingri
bevegelser. Jeg har en teori om at den kanskje var full av egg for den så jo konstant drektig ut fra jeg fikk den og este som sagt bare mer og mer ut. Den hadde jo ingen hann som kunne befrukte den og derfor tror jeg nesten at den ble tykkere for de den ikke fikk ruget ut og kvittet seg med egga. Høres dette logisk ut?? Hadde ikke hjerte eller mage til å dissikere den etter den var avgått. Hadde jo vært interessant, men orket rett og slett ikke. Noen som har hørt om lignenede? Den var ikke forstoppet hadde regelmessig og normal avføring. Samtidig hadde den jo mest sannsynlig ikke overlevd et halvt år med forstoppelse...



Teorien din krasjer nok litt med det som er praksis. Gyppy føder levende unger og har derfor ikke egg. Egg ruges derfor ikke av andre enn høna, hehe. Fisker ruger ikke, men legger egg f.ek i huler og eggene klekker seg selv.

Guppy huer kan gå med lager av sperma fra en hanne i lang tid selv om du flytter alle hannene ut. I allefall 3-4 kull og når en vet at de plupper ut yngel hver ca 27. dag, er dette mange mange uker
Jeg har forstått det loffa... Ruging var egentlig bare av mangel på ord for at eggene utvikles til yngel inni fisken.. Dessuten hadde guppyen vært ensom i et godt år tilsammen om en regner med meg og den forrige eieren. Den hadde heller ikke variert fra tykk til tynn til tykk som kanskje hadde vært forventet dersom hun hadde fått yngel i denne perioden.Hun spiste godt og hadde normal avføring. Samtidig este hun mer og mer ut. Hun var feit når jeg fikk henne, men før avliving lignet hun mer en oppblåst kulefisk enn en guppy. Og da overdriver jeg ikke. Dette skjedde over lang tid, ikke som bukvannssott er beskrevet.

Ikke vet jeg, men nå er hun iallfall borte og jeg har ikke sett lignende på andre fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Gerd hilde Mortensen
Reklame for plussmedlemskap