Ventetid............. (side 3)

Hei.

Hadde vaska sand i min kulp her om dagen, og neste dag var det helt klart og fint igjen! Tror jeg ville gjort dette om igjen, om du har tid til det da... Her blir det fisk om 2 uker nå! Juhu...

Lykke til da, hva enn du gjør med vannet!
Hvordan er PH i dette vannet?

*Stein*
jeg ville byttet vann,vet ikke hvor stort karr du har da om det blir masse jobb,jeg kjører jo 1 år gammalt filtermatriale også,enda er det rent,men til motsetning av andre her så innkjører jeg ikke mine akvarier,fy fy men sant,men jeg har jo berget i mange mange år.
Jeg har ikke foretatt noen målinger - jeg skal ha med vann i dyrebutikken på torsdag. De skulle måle for meg.
Jeg tror jeg starter på nytt, jeg.......... Karet er 54 liter, så det er ikke all verdens arbeid å bytte vann, JA - det gjør jeg!!
ja,da ville jeg tatt sjansen på og bytte vann,men det er min mening da,jeg følger ikke alle oppskrifter jeg da.har ikke venta mange dager før fisken er oppi heller,
Da er vannbyttet foretatt ! Vannet er desidert klarere Lot noe av vannet være igjen, for å ta vare på noe av den bakteriefloraen som forhåpentligvis har startet og formere seg - hvis jeg da ikke har ødelagt alt da.........:-S En del døde blader og deler fra plantene lot jeg også bli - mener det gjør godt for oppstarten...........

hvis du sjekker det 600l karet mitt på min profil,så tok det vel 2 timer før fiskene i var i vannet,kanskje ikke bra men det funker enda,og imot alle regler
Håper dette bedrer sikten!

Her er mitt nå etter ca. 4 uker... Jeg har fått i diverse stasj siden sist, men holder seg bra synes jeg! Må bare måle NO2 Nitritt en gang neste uke! Kjøp deg egne målinger av vann, så har du bedre kontroll!

-Stein-
Larsern
hvis du sjekker det 600l karet mitt på min profil,så tok det vel 2 timer før fiskene i var i vannet,kanskje ikke bra men det funker enda,og imot alle regler


Ser kjempefint ut karet ditt
Hellis
Håper dette bedrer sikten! :) Her er mitt nå etter ca. 4 uker... Jeg har fått i diverse stasj siden sist, men holder seg bra synes jeg! Må bare måle NO2 Nitritt en gang neste uke! Kjøp deg egne målinger av vann, så har du bedre kontroll! -Stein-


Så fint det ble Ja sikten ble bedre, den - skal kjøpe mer planter og ha i litt steiner, ordne med en bakgrunn og litt småtterier...... blir bra til slutt, tenker jeg

Håper dette bedrer sikten!

Her er mitt nå etter ca. 4 uker... Jeg har fått i diverse stasj siden sist, men holder seg bra synes jeg! Må bare måle NO2 Nitritt en gang neste uke! Kjøp deg egne målinger av vann, så har du bedre kontroll!

-Stein



ser det er strøkent ja,gruer meg når mitt må vaskes,nettopp skiftet alt her,men ser dårlig ut,for når jobbes det med ett kar på 500 liter,hvordan får man liter sykdommen,
Heisann.

Hvordan gikk det her egentlig? Fikk fisk i mitt 07.02.12... Alt bare vel!

God helg!

-Stein-
Hei Joda - her går det så det suser. Karet er "befisket", og alt er vel. I går ynglet en av guppyene også, så nå har vi mange "kar" stående rundt om. Kampfisk-dama vår trivdes ikke i akvariet - hun ble så slapp og rar, så vi flyttet henne over i noe annet. Nå er hun i full vigør igjen. Spørs om det var strømmen i vannet...... Artig dette
[Det akvariet ditt ser forresten veldig fint ut, hvis jeg ikke skrev det sist...
Lest igjennom det meste her, men at man må vente 2-3 uker med ferskvann er ikke jeg enig i.

jeg har aldri venta mer enn 1 dag, og har aldri hatt noen problemer med fiskene. de fiskene som jeg kjøpt for 2,5 år sia nå ble kjøpt samme dag som akvariumet å de er i toppform enda
beste er å følge sine egne erfaringer men masse lurt man finner ut her også !
Skotfossfant
Lest igjennom det meste her, men at man må vente 2-3 uker med ferskvann er ikke jeg enig i. jeg har aldri venta mer enn 1 dag, og har aldri hatt noen problemer med fiskene. de fiskene som jeg kjøpt for 2,5 år sia nå ble kjøpt samme dag som akvariumet å de er i toppform enda :) beste er å følge sine egne erfaringer :) men masse lurt man finner ut her også ! :)



Meget skummel påstand.... Les om nitritt...
da har jeg lest, men rart at de ikke er døde enda da.. aldri hatt problemer med dette siden jeg startet med akvarium. står fortsatt med min egen erfaring at man fortsatt kan ha fisk oppi med engang.
kan gjerne legge til før og etter bilde.
den største er den som er på det første bilde
jeg har gjort det samme,men så har jeg skifta vann vann vann utrolig mange ganger for og unngå nitritt.men nå etter noen år så er alt fint
Selv om du skulle bli skutt, er det ikke sikkert du dør. Men, jeg er ganske sikker på at det ikke ville vært en hyggelig opplevelse. Det er ikke sånn at noen får nitritt og andre ikke, dette får ALLE nye kar som ikke har ett ferdig innkjørt filter. Det kalles nitrogensirkelen(NH3-NO2-NO3), og det finnes ingen vei utenom, men det finnes måter å fremskynde den på, slik at man kan ha fisk i karret raskere.

Så uavhengig av om fisken overlever eller ikke, har den det ikke bra....
jeg vet,men det her er 5 år siden,vil tro mine filtre er innkjørt nå

Hvordan står det til i akvariet ditt nå? er du ferdig innkjørt eller?



Juwel har jo sine egne ideer om ting som passer i et filter, ligger det en grønn og en svart svamp oppi? Den grønne skal fjerne nitrat og det vil vi jo egentlig ikke, den sorte er kull som brukes for å fjerne medisinrester for eksempel, de er det lurt å ta ut og erstatte med blåsvamp...


Jeg holder på kjøre inn med salmi,å jeg har hatt både svart og grønn svamp i filteret :-S
tok det ut nå når jeg leste dette!
Tror dere det vil fremskynde innkjøringen for meg,når jeg ikke har det i ?
Skal det ikke tilbake i filteret,når filteret er ferdig innkjørt heller?
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap