Pumpe (side 3)

Inaktiv bruker
Jeg vil forresten kommentere en ting til til LOFFA. Den metoden du beskriver når du bytter vann virker jo en anelse tungvint?

Selv gjør jeg det slik:

Jeg setter slangen til krana og plasserer den i akvarievannet og så slår jeg på vannet og lar det renne noen sekunder før jeg løsner slangen fra krana og legger den ned i vasken, da renner vannet ut i vasken fra akvariet. Ingen blåsing og hoing i vannslangene med andre ord :0)

Og, når det har rent ut 1/3 del av akvarievannet så fester jeg slangen til kranen igjen og fyller så vann i karret. Langsomt, slik at det ikke blir for brått for fiskene.
Plussmedlem
-> Janne : Aldri regnet sånn på det, men stoler på deg der. Tok ca 20% vannbytter. Slange inn og slange ut. Brukte slange med stor diameter til tapping, og med litt fall da så blir det fart på vannet. Og fylte opp igjen fortløpende, med full åpning på vannet. Man finner rytmen etterhvert...

-> Einar C : Som regel kan man si at jo større filtervolum, jo bedre er det. Større bakterieflora til å rense vannet og det tar lengre tid før filteret går tett pga skitt. MEN man er avhengig av et bra filtermateriale også.
Som 530 sier så trenger bakteriene grobunn og jo større "overflate" filtermediet har, jo mer bakterier er det plass til.
Skal du ha krystallklart vann og bruker fin svamp i filteret er ulempen at det går fortere tett. Fluval sin originale er forholdsvis fin, det var jeg ikke helt fornøyd med på de. Skal du ha lengre intervaller på renhold av filteret velger du en litt grovere svamp. Den går ikke så fort tett, men den tar da til gjengjeld ikke de fineste partiklene i vannet....

Du bor jo i Halden...
Tropehagen har AmTop til en pris som faktisk er ganske grei. Det er en noe lengre kjøretur til Moss og Dahls Dyrerike, men de har gode priser og godt utvalg. Jeg er litt usikker på om de fortsatt kjører 25% rabatt på Boyu til medlemmer av AF, men om de gjør det som koster den største utvendige fra Boyu under 1200.- (uten filtermedie) De har også samme tilbudet på keramikkrør, noe jeg bruker mye av i mine filtre.
Du kan jo ta en tlf dit?

-> 530 : Hvordan er disse gryteskrubbene til å samle opp skitt da, "tetter" de seg fort av slam og sånn?

-> Vannelement : Ren høflighet i et forum tilsier at man holder seg mest mulig til det temaet TS har satt og i det minste prøver å svare på det framfor å krangle med andre.
Og hvordan kan du påstå at det har utviklet seg til en konkurranse om å bytte mest mulig vann på kortest mulig tid? Og hvor har du det fra at jeg har brukt stoppeklokke, du har da aldri vært i nærheten når jeg har byttet vann du...
Humor og ironi er helt greit det, men å kalle folk løgner og diverse annet er hverken humor eller noe i nærheten av det...
Plussmedlem
Annonsen er sist oppdatert 3 januar, men den er tross alt ikke fjernet....

Inaktiv bruker
milo, hvis du leser LOFFAS første innlegg rettet til meg her en gang til, så kanskje du forstår hvorfor jeg svarte ham som jeg gjorde.
Vannelement
Selv gjør jeg det slik: Jeg setter slangen til krana og plasserer den i akvarievannet og så slår jeg på vannet og lar det renne noen sekunder før jeg løsner slangen fra krana og legger den ned i vasken, da renner vannet ut i vasken fra akvariet. Ingen blåsing og hoing i vannslangene med andre ord :0) Og, når det har rent ut 1/3 del av akvarievannet så fester jeg slangen til kranen igjen og fyller så vann i karret. Langsomt, slik at det ikke blir for brått for fiskene.


Og likevel greier du å søle så mye?
Inaktiv bruker
Ja, jeg søler Mona! Jeg søler vann hver eneste dag!
Grunnen til at folk bruker slanger til og fra vannkran/sluk og akvariet ved vannbytter, er jo at det minimerer eller helt fjerner vannsølet. Så derfor skjønte jeg ikke helt alt dette vannsølet du beskriver i innlegg nr 15.
Inaktiv bruker
Da må jeg bare gjøre som LOFFA altså, å invitere til en offentlig vannbyttebesiktigelse, så at du skjønner det Mona

Jeg har kjøpt en bedre slange nå, som ikke skal tvinne seg, så det er LITT lettere.

Men, det er et stykke fra kjøkkenet og ut i stuen, og man skal tross alt ta med seg slangen til og fra kjøkkenet, og da hender det seg at det kommer litt vann på gulvet ja. Og så har jeg en opphengsmekanisme på kjøkkenet der jeg henger slangen slik at restvannet kan renne ut og ned i en balje.

Jeg burde ha en festemekanisme til slangen på akvariet for en dag glapp slangen fra akvariet ved påfyll. og vannspruten sto veggimellom

Noen som har noe forslag i så måte?
Syns det høres ut som du ikke greier å bestemme deg for hvor mye du skal skrive at du søler, jeg... Dette innlegget var noe helt annet enn det du beskriver i tidligere innlegg som nr 15.
Vannelement
Jeg burde ha en festemekanisme til slangen på akvariet for en dag glapp slangen fra akvariet ved påfyll. og vannspruten sto veggimellom :D Noen som har noe forslag i så måte?

[External Image]

eller

[External Image]

(Jeg bruker sistnevnte, det er en limklemme fra Clas Ohlson eller Biltema.)
Takker igjen for tips Men vi nå holder på så kanskje dere har noe tips til malwi ciklider. Jeg savner noe rødt. Tenker jeg tar en tur til moss snart å ser litt der men har dere tips til noen ciklider med masse farger. har noen gule og noen blå med svarte striper. eller svarte med blå striper :P Selger di ciklide bøker i butikkene?
Har bare Apistogramma ciklider selv, så jeg ser nesten aldri etter andre ciklider hos Dahls, men jeg vet de har en del andre.

For å runde av med gryteskrubber: Jeg bruker dem bare i utvendige filtre, synes det blir for trangt i innvendig slik at jeg ikke får pakket dem godt så der kjører jeg blåsvamp i det ene jeg har. Ellers har jeg HMF i 8 kar og det funker utmerket. Glimrende sted for ukegammel apistoyngel å beite på.

Sjekket pris på gryteskrubber under dagens innkjøpsrunde. OBS! gjore om all vareplassering for et par måneder siden, så nå tar det dobbelt så lang tid .
De hadde selvsagt kuttet ut gryteskrubber og hadde bare plastsvamp med en fin og en grov side, ubrukbart til mitt formål. ICA Maxi har eget merke og prisen er 6,90 for en pakke med 2 stk. Litt mindre enn Jordans, men ellers like bra.
Inaktiv bruker
Kampfisk
[QUOTE=Vannelement]Jeg burde ha en festemekanisme til slangen på akvariet for en dag glapp slangen fra akvariet ved påfyll. og vannspruten sto veggimellom :D Noen som har noe forslag i så måte?

[External Image]

eller

[External Image]

(Jeg bruker sistnevnte, det er en limklemme fra Clas Ohlson eller Biltema.)


Takk for tips! Ja, dette må prøves ut før videre diskusjoner om vannsøl her på akvaforum
Har kommet mange innlegg i tiden jeg har vært på jobb i dag, og er faktisk gøy og lærerikt å høre om andres vannbytter. Jeg gjør det på min forklarte måte, og føler selv at dette er den måten som gjør det enklest for meg. Mener jeg leste om en eller annen som hadde sluk på kjøkkenet? Vet folk pleier å ha vask på kjøkkenet, men sluk har jeg til nå ikke sett i et hjem....

Synes det er trist å bli sett på som løyner, men har fått et avslappet forhold til det i løpet av dagen... Gikk innpå meg i kampens hete, da dette som sagt føles trist.

Folk som ikke "kjenner" meg får tro hva di selv ønsker. Folk som kjenner meg vet hva jeg står for, og hvilken person jeg er.

Slamsuging tar jeg sammtidig med vannbyttene og det går derfor rett i sluket, vannelement, uten søl det også. Trenger du en god latter derimot, ta med deg en kasse appelsiner og sett av et par timer sosial omgang med meg.... lover at du skal få deg en god latter, med saft søl og kliss.

Tiden jeg bruker på vannbytter bryr jeg meg ikke veldig mye om. Jeg setter på stereoen (fiskene må da ha musikk ), tar meg en røyk og legger en plan over karene. Alle skal det byttes vann på, noen pumper renses, noen kar slamsuges, planter kanskje renses opp i etc.

Jeg synger, hoier, hyler tar pauser, en røyk til, setter meg ned å studerer fisk, og slik kan jeg holde på i timevis til jeg til slutt avrunder med å støvsuge akvarie rommet.

Jeg vet fiskene får det så mye bedre med renere vann, flottere planter, renere bunn etc så jeg synes vannbytter ikke bare gjør fiskene godt, men får også meg til å innse at jeg er fiskene verdt å ha. Når en er så heldig å ha fått skaffet seg fisk som ikke ofte er å få tak i, må en vise seg verdig til å ha dem føler jeg. Fisk som apistogramma commbrae, sp "Oregon", barlowi og tilapia mariae er ikke akkurat fisk som er dagligdagse fisk å få tak i. Dette for å nevne noen få. Di fortjener oppvertning =) på lik linje som di andre selvfølgelig

Avslutter min diskusjon nå om vannbytter, men er det noen som ønsker å ta seg et besøk er di hjertlig velkomne. Vannbytter eller ikke......
Sies at kaffen her er bra også =)
LOFFA
Jeg synger, hoier, hyler tar pauser, en røyk til, setter meg ned å studerer fisk, og slik kan jeg holde på i timevis til jeg til slutt avrunder med å støvsuge akvarie rommet.


[External Image][External Image][External Image]
LOFFA
Trenger du en god latter derimot, ta med deg en kasse appelsiner og sett av et par timer sosial omgang med meg.... lover at du skal få deg en god latter, med saft søl og kliss. Jeg synger, hoier, hyler tar pauser, en røyk til, setter meg ned å studerer fisk, og slik kan jeg holde på i timevis til jeg til slutt avrunder med å støvsuge akvarie rommet.



Dette syns jeg nesten du må dokumentere litt bedre ! Foreslår at f eks Vannelement, når hun stikker innom for å titte på vannbytter, filmer deg med mobilkamera og legger ut snuttene her, så kan vi andre ha en avstemning over hvor du søler mest ;o)

Men... hovedsaken er jo at man har et vannbyttesystem som er overkommelig for en selv, om man bruker slanger eller litersmål spiller vel liten rolle, bare fisken får rent vann å boltre seg i :o)

Og ang. pumpe, så har jeg hatt en Am top pumpe og syns at den var uproblematisk. Fluval er også gode pumper. Men aller best liker jeg Eheim :o)

cara79 Jeg synger, hoier, hyler tar pauser, en røyk til, setter meg ned å studerer fisk, og slik kan jeg holde på i timevis til jeg til slutt avrunder med å støvsuge akvarie rommet. [/QUOTE
Dette syns jeg nesten du må dokumentere litt bedre ! Foreslår at f eks Vannelement, når hun stikker innom for å titte på vannbytter, filmer deg med mobilkamera og legger ut snuttene her, så kan vi andre ha en avstemning over hvor du søler mest ;o) Men... hovedsaken er jo at man har et vannbyttesystem som er overkommelig for en selv, om man bruker slanger eller litersmål spiller vel liten rolle, bare fisken får rent vann å boltre seg i :o)





Tja med sladding av det ene og det andre går det sikkert bra cara79 =)
Skal forsøke å ta til mot igjen og ha et akvamøte her igjen når det lir litt på. Hadde egentlig lovet meg selv at jeg ikke skulle gidde å prøve på dette igjen etter dårlig intresse. Kommer tilbake til dette ved en senere anledning. Fåretrekker kamera med dårlig oppløsning...... hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Hans Rune Bø
Reklame for plussmedlemskap