fuzz' dag- og nattbok (side 3)

Det der ser jo kjempebra ut!
Takktakk!

NÅ begynner det å skje ting i ny-karet! Igår var nitritt-nivået fortsatt veldig høyt (vanskelig å se eksakte verdier på disse tetra-testene, men RØDT var det). I dag, derimot! 0,3 ml/l! Om det fortsetter sånn er det klart for fisk om et par dager. Tester igjen imorgen, og om det er greit da, blir det senking av phen som ligger på 8 nå. Og så blir det fisk! Gleder meg.

Plantene mine elsker denne innkjøringa. De vokser og vokser, og ser utrolig flotte ut. Tusen ganger finere planter i dette akvariet enn i juwelen.. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre der. Har hygrophila difformis i begge akvariene, og i det nye er de råfine. Faller fra hverandre i juwelen. Lyset er likt, og i juwelen bruker jeg plantenæring. Nå er det jo selvfølgelig mindre nitrat i juwelen, da.

Salmiakkinnkjøring er i hvert fall gøy!
hehe, tjohoo, ja det høres jo lovende ut ihvertfall! har du bestemt deg for hvilke fisk du skal ha i?

at planer trives bedre noen steder høres veldig kjent ut. har en 54liter med micranthemum umbrosum.. disse hater 110literen, de prøver ikke å vokse der engang.
Håper det går bra med pusene
Synes det er litt rart at pusegutten var så groggy så lenge. Er han litt tykk? Mistet selv en rotte en tid tilbake, for kroppen klarte ikke kvitte seg med narkosestoffene pga hun var litt tykk. Rart de ikke sier fra om slikt ! Håper pusejenten med boddy også har det bra, litt større operasjon for hunnene stakkar. Hvor mye måtte du betale for kastreing og sterelisering?

Har ikke heeelt bestemt meg ennå. I første omgang skal ancistrusene og et par båndguramier få gå der. Men jeg blir nok nødt til å skaffe meg L260 og/eller L134 etterhvert... Og L340. Haha. Behov for hus med litt flere rom? Ja!

Pusegutten var helt fin igjen etter et par dager. Allerede dagen etter var han i godt humør, bare litt sliten. Såret har grodd kjempefint, over all forventning egentlig. Var litt redd for infeksjoner og sånn, siden det er vanskelig å kontrollere om de slikker på det. Men de var SÅ flinke begge to. Jentepusen gikk også alt bra med. Bodyen ble tatt av etter to dager, siden plasteret uansett skulle av, også ble den bare ikke tatt på igjen. Da var pus fornøyd. Også der har det grodd veldig flott! Null blødninger eller tegn til infeksjoner, og hun har holdt seg helt borte fra det. Flinke pusebarn!

Lefty ble kastrert på stuebordet av ei venninne som er ferdig utdannet veterinær om et par mnd, så da betalte jeg kun for sedering, lokal-anestesi og tråd. Høres ut som litt shady business, men. :P Cleo tok jeg til veterinær, og betalte 1900 med chipping og body. Helt greit.
Trist med rotta, forresten! Alltid kjedelig når sånt skjer. Aldri hørt at overvekt på dyret har noe å si. :/ Men så er mine veldig slanke, da. Enn så lenge, i hvert fall!
De sa det var fordi narkosestoffet ble tatt opp av fettet, og derfor ikke forlot kroppen så raskt det burde. Vi prøvde ett døgn, men så klarte ikke den lille kroppen mer, og hun døde hos dyrlegen

Flott at du får til salmiakk inkjøringen Rart faktisk, at man kan kjøre inn et akvarie med salmiakk !
Det hørtes skummelt ut, sessan. Hva slags operasjon var det? Nå er det vel sånn at jo mindre dyret er, jo større sjanse er det for at det skal gå galt, eller?

Ja, føles helt absurd å ha noe så illeluktende oppi akvariet. :P Men det funker supert, og NÅ er flyttinga igang. Guramiene og tre av fire ancistruser er fanget inn og står i bøtte for tilvenning. Den siste ancistrus-hua har jeg ikke fått tak i ennå, og lurer litt på om jeg ikke bare skal la henne gå i juwelen. Fint å ha noen som spiser litt alger, tross alt. Og hun er også den som er mest sky, og som oftest blir jaget vekk fra maten av storegutt og lillegutt. Dessuten vil jeg ikke stresse fiskene mer enn nødvendig. Jeppjepp!

PH er senket til 7, og selv ikke nitratverdiene var spesielt høye nå. Og algene jeg sleit med i begynnelsen er nesten borte. Alt har gått så bra at jeg nesten er redd for at AAALT skal gå galt nå. Er ikke vant til at ting går så smertefritt. Hehe!
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap