Fiskebasen-kampfisk (side 3)

Det vil den. Helt fint. Min kampfisk trives først nå i sitt 60 l.. men nå fikk han selskap av to damer idag 20-40 liter funker flotters. Eneste er att det er vanskeligere å holde temp, og vannkvalitet stabil i små kar. Det er feilen mange gjør.. kjøper seg småakvarier, for de tror det er enklere, å så skjønner de ikke hvorfor fisken dør..
Det med små akvarier veit jeg.Han er i et på 60 liter nå men det står et sted jeg går forbi 3 ganger om dagen,og det er litt kjedelig.Har vurdert å finne nytt hjem til han men vil kanskje ikke gi opp ennå.samt er det pengemangel.
Hvis du ikke kan gi fisken det den trenger så kan du selge fisken og akvariet til noen som har lyst på det.
Er flere faktorer som spiller inn
Gå inn med friskt mot?!
Hva med å se om du får byttet inn kampfisken mot noe annet, enten privat eller hos dyrebutikk. Hvis du er lei kampfisken altså. Ikke alle syns kampfisker er så innmari stas å sitte og se på.

Kanskje finner du et bedre sted å ha akvariet? Et sted hvor du kan se det ifra hvor du sitter veldig ofte? (sofa, pc krok, seng, spisebord, godstol. NB: nå høres det ut som jeg mente du sitter rundt omkring hele dagen, haha men jeg mente bare sånn.. at du har et sted du kan sitte ned og se på akvariet uten at det er i en kald yttergang eller i en krok hvor man ikke har plass til å stå og titte) Jeg har akkurat flyttet 54literen min, og med en person til å bære sammen så er de ikke så tungt egentlig. Jeg tømte ut 20 liter og sparte på 10 liter i ei bøtte. Dermed var det knappe 20 liter igjen (hadde ikke karet helt fullt) - og 20 liter vann er ca 20 kilo + sand og røtter o.l Blir vel litt tyngre i ditt tilfelle men det går ganske fort unna å flytte det.

I en 60 liter kan du jo kanskje ha noe små gøyale fisk, kanskje en vakker stimfisk, og kanskje noen pygmecoryer om du har sand som bunnlag? Det er så mye gøy du kan ha oppi, og har du for eks en stor stim av noe så er det jo enda bedre å sitte og se på.

Kanskje du kan ha en bøling med snegler oppi også? Der er det jo utrooolig mange snasne farger!

hehe, nå skal man jo ikke tvinge en hobby på andre, det kan jo godt hende en akvaristtilværelse ikke er noe for deg, og kanskje ikke på dette tidspunktet heller men senere en gang i livet? Men det er ikke unormalt å bli litt motløs av og til, spesielt i startfasen når alt må kjøpes og det er mye ditt&datt og att&fram.

Plantene trenger du ikke stresse med. Jeg hadde EN plante da jeg startet. Så hadde jeg TO mange uker senere. Det herlige med en hurtigvoksende plante er at du trenger bare et par stilker, plutselig har du fått kjempemasse!

akvariekjelleren.no har også veldig rimelig planter (altså i motsetning til mange dyrebutikker) - søk på plantenavn her inne så ser du om de er vanskelige, trenger mye lys osv. Og da får du ofte bilder så du kan sammenligne med.

Jeg er ikke lei kampfisken.Har bare hatt lite flaks siden jeg begynte og det jeg kjøpte var feil.
Ang sted så har jeg ikke plass i stua.bare i gangen mellom soverommet og doen
Ikke plass på kjøkkenet heller? Hadde jeg fått lov/bodd alene hadde jeg helt klart hatt noe der også, fint å kunne sitte der og spise mens man titter bort på fisken/fiskene.

Om du virkelig vil ha akvariet i stua, kanskje det går om du flytter litt på møblene? Bare et forslag siden det hørtes ut som du syns det var trasig at det sto et sted hvor du bare gikk forbi kanskje 3 ganger om dagen.
Stua og kjøkkenet er i ett.Jeg har prøvd men blir for mye for stua.
Hm, skjønner. Du får bare prøve deg fram, kanskje du finner en løsning på hvor du kan ha akvariet. Jeg har et på soverommet, det er også en fin plass! Noen har vel akvarium på badet også. Egentlig alle steder du oppholder deg er en fin plass. En gang er vel et sted man ikke så ofte sitter i lengre tid men det betyr ikke at det er en dum plass i og for seg. Om du har innsyn til gangen fra et annet rom så kan det jo med ett bli hyggeligere.

Hvis du føler du vil gi opp, så får du sikkert solgt både fisk og akvarium, kanskje alt tilbehør også. Kanskje det ikke er rette tiden å starte opp en akvariehobby? Men det er alltid humpete i starten!
Idamor
Er flere faktorer som spiller inn


Kanskje litt for mange faktorer etter hvert...? Fisk passer helt klart ikke for alle, og om interessen er sånn ca middels i tillegg, så kanskje du kan selge den til noen som har andre muligheter og stor interesse?? Sier ikke at du ikke passer til å ha akvarie, bare kommer med en kommetar ut fra hvordan jeg selv tolker det du skriver og hva du svarer folk som kommer med ideer
Middels interesse betyr at det er fint å se på
Hvorfor vil du ha et akvarium i det hele tatt akkurat nå, når du verken har skikkelig interesse eller økønomi til det? Det forstår ikke jeg helt....
Man har like stort ansvar for fiskene som for ethvert annet dyr, det krever innsats og det kan komme uforutsette utgifter, vil du ha "pynt" så synes jeg du skal finne på noe annet enn akvariefisk. Evt. prøve igjen ved en senere anledning når forholdene ligger bedre til rette

Da syntes jeg du burde kjøpe deg en vase som du kan ha vann og en blomst i Fisk er dyr selv om det "bare" er en fisk. Å holde fisk krever at du leser og prøver å gjøre forholdene optimale. Ofte vanskeligere med fisk enn katt for eksempel
Inaktiv bruker
Mia Heum
Da syntes jeg du burde kjøpe deg en vase som du kan ha vann og en blomst i :) Fisk er dyr selv om det "bare" er en fisk. Å holde fisk krever at du leser og prøver å gjøre forholdene optimale. Ofte vanskeligere med fisk enn katt :) for eksempel
Eller noen potteplanter man kan plante i akvariet! ;P Det er ganske dekorativt og kan bli ganske bar om man gjør det skikkelig.
Spock
[QUOTE=Mia Heum]Da syntes jeg du burde kjøpe deg en vase som du kan ha vann og en blomst i :) Fisk er dyr selv om det "bare" er en fisk. Å holde fisk krever at du leser og prøver å gjøre forholdene optimale. Ofte vanskeligere med fisk enn katt :) for eksempel
Eller noen potteplanter man kan plante i akvariet! ;P Det er ganske dekorativt og kan bli ganske bar om man gjør det skikkelig.


Det har jeg aldri tenkt på før, det var ikke dumt! Tro å fylle det med mold og greier og la de gro nesten "fritt" inni der!
Du har fått mange råd her nå.
Dekkglass
Lysamatur til å legge oppå akvariet
Begrense belysningen til 10 timer hver dag
Eventuelt gi en annen type mat enn flakfor

Hva skal du med et akvarie som står slik at du bare ser det når du tilfeldigvis går forbi? Jeg har et akvarie på gangen pga plassmangel, men må innrømme jeg ser mindre på det enn jeg hadde trodd. Jeg har imidlertid plass til en stor god stol på gangen så med tid og stunder håper jeg å kunne sette meg ned der og se.

det som er i stuen hviler jeg blikket ofte på.

Synes du bør vurdere om du er interessert i fisker. Fisker og utstyr koster penger. Og det kan ta tid før ting fungerer som man vil. Det finnes mange ulike sorter fisker, kampfisk er ikke nødvendigvis så morsomt å se på. Corydoras er artige å følge med på. Stimfisker vakre å se på .... mye å velge mellom, men her spiller også vannverdier inn.

bare noen tanker fra meg sent en natt.
Er lov til å gjøre feil.Er bedre at jeg gjør noe med det enn at jeg hadde gitt f.Jeg veit jeg har fått forslag og jeg har prøvd det jeg kan prøve.
Akvariet kastes da det er uten lokk osv og fisken er lagt ut i annonse som er veldig enkel foreløpig
Hehe ja de fleste av oss har sikkert gjort maaange feil, og vi slutter ikke bestandig å feile selvom man har holdt på i maaange år, men om man skal holde på i mange år er det som regel med mer enn middels interesse.

Tror det skjærer noen av oss i hjertet at du kaster et 60liters akvarie! Selv om det ikke har armatur ellernoe, det er mange som bare fikser ihop noe selv eller kanskje har et ilggende. Kommer sikkert noen og henter det for deg om du ikke vil ha det
Inaktiv bruker
Det går an å kjøpe lokk! Ta heller og selg eller gi bort akvariet til noen som vil ha det.
Eller ta vare på det til en dag du har LYST til og få dette til.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap