Tjernet (side 3)

Vil høre mer om kampfiskungene ja, må si det er veldig kult !
AKM: Artemia-kulturen er fortsatt i sving, ja. Oppsettet er ultraenkelt - 28-liters akvarium med en luftslange som bobler fra bunnen (bare slangen, ikke luftstein eller filter). I starten hadde jeg 28 grader. Det som er interessant er at varmekolben sluttet å virke for et par uker siden og jeg har ikke fått byttet den ut, og selv når temperaturen svinger mellom la oss si 18 og 23 grader, fortsetter artemiaene å leve og formere seg, selv om tilveksten virker en god del langsommere. La merke til helt nyklekkede nauplier senest i dag. Når det gjelder salt fulgte jeg i utgangspunktet en oppskrift på klekking av artemia (bare ganget opp antall skjeer vanlig kjøkken-havsalt ut fra antall liter vann) - husker ikke nøyaktig hvor mye. Siden har jeg ikke skiftet vann - bare fanget opp artemia når det begynner å bli mye, og og tilsatt litt tørrgjær hver gang vannet blir klart. Jeg har også tilsatt litt ferskvann når det har fordampet for mye. Visstnok utløses egglegging hos artemia når saliniteten stiger (ved fordampning). Derfor har jeg holdt igjen før jeg har erstattet fordampet vann.

AkvariumBoy: Jeg har fortsatt kampfisk-yngel, men det var ikke så mange som klarte seg gjennom de første dagene - blant annet fordi faren hadde begynt å jakte på de små før jeg oppdaget det og fikk fjernet ham. Nå har jeg to som er 2-3 mm lange og virker veldig energiske. Disse begynner også å endre kroppsfasong. Det er også minst en, antakelig en del flere som henger litt etter i veksten, men det er ikke helt lett å holde oversikten siden det er veldig mye javamose i karet.
Da går jeg i gang og kopierer teknikken din.hehe... Bruker du noe lys, eller holder det med dagslyset?
Dette er jo en super måte å ha friskt tilgang. Blir fort dyrt når en skal klekke opp nye ladninger og eggene koster.
Så er det jo alltid gøy å sette opp et kar til

Mvh. Are.
Dette akvariet står uansettt under et lysrør i en reol. Tror direkte sollys hadde vært bra - da ville det vel blitt litt naturlig produksjon av svevealger som artemiaene kunne spise.

Vet ikke om metoden er så effektiv for å få nyklekket artemia til yngelfor, altså. Jeg har mest høstet utvokste individer som er fine til ungfisk og voksen fisk. Anbefaler varmekolbe for å få fart på tilveksten!
Hei,
har lest tråden din, samt den om akvariet i skolen og vært innom hjemmesiden din. Lærerikt og hyggelig. Legger igjen spor for å følge med. Sigmund
Er for øyeblikket ute etter spennede mat til koraller og fisk fremfor avl, så det passer bra Høres veldig greit ut å ha et lettstelt system gående jeg kan høste av når det passer seg Forer mye med frosne voksne artemier og 3 dagers levende artemier. Har en 60 liter jeg tenkte sette igang i, så får jeg prøve meg frem

Takker for all hjelp

Mvh. Are.
Og forresten: Hvis det er noen flere her inne som også er interessert i dyr som har fjær og vinger i stedet for finner og skjell: Her kan du lese litt om sidensvansen, den smellvakre trekkfuglen som kommer hit (til Østlandet) om vinteren.
Vi har endel svartsurbærbusker rundt uteplassen vår her i Rygge. Hvis ikke alle bærene allerede er spist, ser vi sidensvansene sitte i disse buskene og gumle bær. Nydelige fugler og lett kejjelige også for ikke.fugletittere som oss. Bærene er flotte kilder til antioksidanter, men skikkelig sure. Fargesterke bær, også etter en tur gjennom fuglene.
Fikk knipset den største kampfiskungen. Den ser veldig forskjellig ut på de to bildene pga ulik vinkel og ulik belysning. En søt liten rakker er den i alle fall!
Da har jeg prøvd noe nytt - å publisere en liten ebok om akvariefisker på Amazon.com! Nærmere bestemt om sebrafisker. Skal ikke bruke Akvaforum til voldsom reklame for noe jeg selger for penger (hele seks kroner, for tiden...), men det er vel lov å nevne det her på den personlige tråden? Les mer om prosjektet her.

Egentlig arbeider jeg med en ordentlig, trykt bok på norsk om noen av de vanligste akvariefiskene og akvariestell for nybegynnere. Boka skal henvende seg til familier som skaffer seg sitt første akvarium. Men det prosjektet tar laaang tid å realisere. Da var det morsomt å ta en liten avstikker og lage en mini-bok som ble ferdig i en fei.
Du skriver at du selger den for en dollar, men hos Amazon koster den $3.44.
Aha, beklager. Jeg setter en veiledende pris men Amazon står fritt til å forandre den og gjør det uten forvarsel. Nå hadde de holdt seg til 99 cent et døgns tid... Er jo uansett ikke astronomiske summer, da.
Hehe nei, det var bare til opplysning.
Kikket i artemia-karet jeg skrev om her tidligere, og sannelig er det ikke nyklekte nauplier der igjen. Jeg sjekket fordi det har tynnet seg ut betraktelig i bestanden. Det har vært uregelmessige forhold fordi to varmekolber etter tur har sluttet å virke, så temperaturen har svingt veldig. Hardføre små krek, dette! Men jeg har ikke fått høstet noe derfra på en stund. Skal prøve å skifte vann og få til mer stabilt varme fohold igjen, så kanskje det tar seg opp.
Så spennende at du skriver bok - og at den kan henvende seg til "førstegangsakvarister" - tror absolutt det kan trengs!
Ja, Grapejuice, jeg tror også det kan være behov for en slik bok. Litt stri tørn å overbevise de store forlagene om det samme, dessverre. Vurderer å gi den ut selv. Innebærer jo en økonomisk risiko, men jeg har tro på prosjektet, så...
Ja, kanskje forståelig på en måte - man må liksom være litt innafor miljøet for å vite hvor viktig det er med kunnskap - og hvor mye feil som gjøres i start som lett kunne vært unngått. Men finnes det ingen forlag som er litt "annerledes" og som tørr å ta sjangser? Men jeg ser for meg at det kan være en god bok for dyrebutikker å anbefale.
Joda, dyrebutikker er absolutt en aktuell kanal!
I dag gir jeg bort gratis bøker!
Ville bare nevne at søndag 17. november og mandag 18. november kan du laste ned min e-bok om sebrafisker gratis fra Amazon.com eller Amazon.co.uk. Prøver meg på en gratis promo for å gjøre boka kjent blant akvarister og kanskje få noen kundeanmeldelser på Amazon. Les eventuelt mer på min blogg.


Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap