Innkjøring med salmiakk (side 3)

Heihei,

Akvariet i denne tråden hadde jeg oppe å gå frem til i fjor vår. Det ble da tatt ned grunnet at loftstuen skulle bygges om til et barnerom. Akvariet ble pakket fint ned og satt bort. Regnet ikke med at det gikk så lenge før jeg fikk satt det opp igjen, men våren og sommeren gikk fort med diverse prosjekter. Sent i høst fikk jeg komme i gang med planlegning igjen og har nå fått et eget rom i kjelleren hvor jeg kan sette opp flere av mine akvarier, så dette blir kjekt

Er nå i gang med innkjøring med salmi igjen, og selvsagt dukker det opp litt uforutsett I og med at jeg tidligere har startet en tråd på dette, tenker jeg at den kan "åpnes" igjen, og fortsette med denne innkjøringen.

Håper noen kan komme med noen innspill/synspunkter..


For å slippe å lese gjennom tråden fra start, kan jeg nevne at akvariet som skal kjøres inn er et 360 liters akvastabil. Akvariet er foreløpig satt opp med bunnlagsnæring og biltema sand over. Varmekabler i bunn. Har ingen røtter enda, men 4 bakgrunnsplanter. (Dårlig utvalg i butikk sist helg)

Temperaturen ligger rundt 28 grader. Ph på ca 8 nå etter oppstart med salmi. Gh fikk jeg ikke utslag på, men det kan være testen (som er åpnet) fra 2012 er ødelagt? Kh-3,5.

Startet med tilsetning nå på søndag. Målet var, i følge guiden, 4ppm. Kalkulatoren angir da at jeg skal bruke ca 14 ml salmi ved oppstart. Forrige gang jeg kjørte inn dette akvariet startet jeg med 10ml og fikk da 5ppm, så jeg startet med 7 ml. Fikk da ikke utslag på nh4 testen etter en halvtimes tid. Tilsatte så nye 3 ml, men fikk fortsatt ikke utslag. Fant da ut at testen ikke funket. Denne var også fra 2012, men ikke åpnet.

Ny test ble bestilt, men fikk ikke den levert før i går.

Dag 2 ble det ikke tilsatt mer salmi, men dag 3 og 4 tilsatte jeg 9ml salmi omtrent til samme tid om kvelden. Fikk altså ikke målt nh4, men fikk sjekket ph og no2.
Ph ligger stabilt rundt 8, og no2 har jeg målt til 0,075 de siste to dagene.

I går ble ny nh4 test motsatt. Jeg er også usikker på denne.

Ved måling i går ettermiddag, ikke fullt et døgn etter at 9ml ble tilsatt viste testen ca 1ppm. Tilsatte da 7ml salmi. Målte igjen litt senere og testen viste da ca 2 ppm. Tilsatte nye 3 ml. Kunne da ikke se så mye forskjell på testen etter en ny halvtime. Kanskje opp mot 3 ppm. Tilsetter så nye 4ml. Testen viser fortsatt ikke mer enn rundt 3ppm. Avsluttet med å tilsette 5ml. Da målte jeg ikke etterpå. Det ble for sent. Sikker dumt å tilsette de siste 5ml.

Totalt 19ml ble altså tilsatt i går, men forstår ikke at jeg ikke får større utslag på test?

Da er spørsmålet om dette kan stemme, eller om testen er defekt?
Et annet spørsmål er om Salmi kan bli for gammel? Tror det er samme flasken med lilleborg salmi som jeg brukte i 2012. Kan noen av ammoniakken ha "forsvunnet" fra denne flasken?

Vil ellers si at jeg har lest mye på forumet de siste månedene, og det er veldig inspirerende å lese og følge med på det som skjer!




Gamle tester og gammel Salmi ville jeg byttet ut, ja. Den gamle kan ha blitt sterkere pga fordampning av vann gjennom korken.
Du har nok tilsatt alt for mye Salmi. De første 6-7 dagene er det ingen bakterier i filteret som bruker noe, så da behøves det sjelden mer Salmi etter startdosen. Har du lest Guiden ?

Hvis det er JBL-tester du har brukt er det fullt mulig at du har fått defekt ammoniakk-test...denne testen har det vært fabrikasjonsfeil på en stund.

Vil anbefale deg et 50% vannbytte nå og ikke mer Salmi før du har test som virker. For høyt ammoniakk-nivå virker negativt på bakteriene og kan gi andre problemer i karet også.
Takk for svar.
Ja, jeg har lest guiden mange ganger, men det går litt tid før jeg forstår alt

Har i tillegg sett litt på notatene fra måling ved forrige innkjøring, og da tilsatte jeg de påfølgende dagene også.

Alle testene er fra JBL. Den første var helt sikkert defekt, eller for gammel, for den ga ikke utslag i det hele. Trodde det var problemet med nh4 testene fra jbl som var deffekt, at de ikke viste utslag i den hele? Testen jeg fikk nå viser jo utslag.

Jeg ba webzoo dobbelsjekke om denne testen var i samme kategori. Usikker om det ble gjort, men det ble lagt to tester i pakken uten ekstra kostnad, så skryt til Webzoo!

Jeg bytter da 50% vann og måler med ny test, og kjøper ny salmi.

Hvis man tilsetter Salmii i flere dager, i starten når det er lite eller ingen ammoniakk-spisende bakterier, vil ammoniakk-nivået naturlig nok stige til langt over 4 ppm. Både planter og bakterier misliker dette sterkt.

Ja, sa jeg ikke at du kunne ha fått defekt ammoniakk-test ? Ammoniakk = NH3/NH4. Det er lett å sjekke testen i en tiliters bøtte : mål opp ti liter vann i bøtta og tilsett 0.5-0.6 ml Salmi. Dette burde gi rundt 5 ppm ammoniakk. Snu Salmi-flaska opp-ned et par ganger før du tar ut Salmi.
Jo, du sa det. Spørsmålet var om en defekt test kunne være feil både med at den viste feil utslag, f.eks. 3ppm, selv om faktiske er 10ppm, eller om en defekt test ikke viste utslag i den hele. Sikkert dårlig formulert fra min side.

Dersom testen jeg fikk i går er defekt, er det vel stor sjanse for at det gjelder den andre også. Sikkert levert til webzoo sammen.

Testen i en ti liters bøtte var lurt. Det skal jeg prøve, både med ny og gammel salmi.

Det jeg stusser på selv, ift. salmien, er at det ikke ser ut til at plantene mistrives i det hele.

Ved forrige innkjøring fikk jeg en kjempe dårlig start med masser av alger, og plantene led skikkelig. Nå er det ikke antydning til alger etter 5-6 dager med salmi, og plantene er akkurat som når de ble satt inn.

Men jeg ser at du tenker at det er større sjanse for at det er mer ammoniakk enn mindre i den gamle flasken, og det er sikkert riktig, men vil nå sjekke...
Umulig å vite hvor tett Salmi-korken vil være over 4 år

På 5-6 dager vil du ikke se så mye på plantene. Forrige gang hadde du ihvertfall garantert for mye ammoniakk i starten, og resultatet ble jo også dårlig for plantene. Mitt råd med vannbytte var "for sikkerhets skyld"... men det er høyst sannsynlig at du har hatt for mye ammoniakk i karet. Og det er alltid bedre med litt for lite enn for mye ammoniakk.
Og jeg takker for alle råd

Jeg var skuffet sist over at innkjøringen tok så lang tid, og dette skyldes helt sikkert at jeg gjorde en del feil, derfor er alle råd underveis velkomne

Håper det går litt fortere denne gang.

Det er jo slik når en først har kommet i gang, så ønsker en fisk så snart som mulig også, men akvariet skal være helt innkjørt før det blir aktuelt.

Skal foreta nye tester i ettermiddag/kveld etter jobb, og skal "poste" resultatene.

Det er veldig frustrerende med disse testene som ikke er i orden. Vanskelig å vite med tilsetning og måling om testen er feil, før det er for sent.

Svaret blir da kanskje og uansett ta en kontroll i en bøtte før en bruker en ny test i akvariet.

Ja, det er frustrerende når en test er defekt. Og når det gjelder ammoniakk-test og nitrat-test er man spesiaelt avhengig av tester som virker ! Hvis ingen av de ammo-testene du har passerer "bøtte-testen" med korrekt resultat, kjøp et annet merke. Og som sagt, avstå fra tilsetning heller enn å tilsette på måfå.

Ja, du har nok hatt noen problemer underveis forrige gang...selve starten av innkjøringen ble jo også feil. I Guiden tror jeg at jeg har fått med all essensiell informasjon...men det kan alltid oppstå uventede situasjoner likevel. Mitt typiske slagord er jo "ingen innkjøringer er like "
Da har jeg fått sjekket testene i en bøtte med 10 liter vann og 0,5ml salmiakk tilsatt.
Fikk samme utslag på både gammel og ny flaske med salmi.

Vedlagt ligger to bilder som jeg tok av resultatet. Jeg synes dette ser ut til å ligge på rundt 1,5 ppm, og i allefall ikke 5 ppm?!? Omtrent som målingen i akvariet i går.

Har nå byttet 50% vann. Bør jeg bytte enda mer kanskje, for ja, mye er tilsatt siden søndag.

Er det nh4 test fra tetra som bør bestilles? Eller finnes det noen bedre alternativ til JBL?

Begge testene jeg mottok fra Webzoo på torsdag viser det samme resultatet som vedlagt.

Du leser av feil her...JBL ammo-test skal leses av med holderen og to rør, slik bruksanvisningen sier. Uansett er det noe galt med testene. Spør Webzoo om de kan bytte til Tetra sin ammoniakk-test, den er helt grei. Ellers er API også bra.
Det skal jeg gjøre. Sender en Mail på mandag.
Jeg leser ikke av testene slik, men hadde tatt fire tester med ny og gammel salmi + begge nh4 testene, så det var bare for å vise fargen.

Da håper jeg på å ha en ny test i hus til tirsdag kanskje, og gjør nå foreløpig ikke noe mer.....
Det du eventuelt kan gjøre om en dag eller to, er å måle nitritt og se om det begynner å stige som tegn på at det første settet med filterbakterier begynner å utvikles.
Målte No2 i går ettermiddag, og nå.
No2 har nå steget fra 0,8 i går til over 1 i dag.
PH-8
Temp 30 grader. Slår av varmekablene for å få ned temp til 28 grader

En av plantene sliter litt, men fortsatt ikke noe alger.

Da er ting i full gang...så bra

Skal du ha fisker som krever så høy temperatur ?
Ja, håper det går bra selv med en vel brå start

Planlegger temp mellom 26-28 grader når fisk skal settes inn.
Grunnen til den høye tempen er varmekablene som ikke har noen termostat.
De første dagene holdt temp seg på 28 grader, men har nå økt til 30 grader når lys har vært på hele dagen. Endrer nå til at varmekablene kun er på tre timer om natten og satser på at det er nok ift. sirkulasjon i bunnlaget.

Sist jeg hadde oppe akvariet droppet jeg varmekablene pga høy temp, men da sto akvariet i loftstuen som ble vel varmt i seg selv om sommeren.
Tetra nh3/nh4 test
Da fikk jeg ny test i posten i går. Tetra denne gang. Webzoo sendte ut ny uten ekstra kostnad, så må igjen gi skryt for god service.

Målte i akvariet, og her var det ikke utslag på testen. Håper bakteriene ikke har gått for lenge uten "mat". Det vil vel de neste dagene vise...

Tok ingen sjanser og tok "bøtte-testen". PÅ denne viste korrekt 5ppm

Ny salmi ble tilsatt i akvariet i går ettermiddag/kveld, og målt til 4-5 ppm.

Fortsettelsen blir spennende!

Det høres bra ut...bare husk på at litt under 4 er bedre enn litt over.
Vi får se når du da måler i morgen hvordan det går med prosessen.
Fikk tatt en ny måling nå, litt under et døgn etter forrige tilsetting.
Testen var gul, altså mindre enn 0,05 ppm.

Da håper jeg at jeg kan tolke det slik at bakteriene har klart seg.

I går tilsatte jeg 10ml salmi, og hadde nok nærmere 5 ppm enn 4. Kanskje litt over 5 også. Tilsatt derfor noe mindre nå. 9ml.

Lurer på om pH kan ha blitt for høy. Fargen går over mot blå, men ikke lilla som er fargen for 9. Bør jeg gjøre noe ift. PH?

Da er det bare å fortsette med salmi og måling og sjekke no2 om en 10-12 dagers tid?
( skal dobbeltsjekke med guiden, men er litt usikker på hvor jeg er i prosessen. Kan jeg regne dag 1 som dag 1, selv om jeg tullet det til? Kanskje vanskelig å si

PS! Takk for at du tar deg tid til å svare!
Målte du pH etter salmi-tilsetningen ?
Ja, du kan regne dag 1 som dag 1, så da er du på dag 11. Prosessen ser normal ut i forhold til tidsaspektet. Har du målt NO2 ? Du burde ha en del nitritt nå....som Guiden sier (pkt.5) er det greit å kontrollere at nitritt stiger.

Prøv å holde temperaturen nede...temperatur opp i 30 grader betyr lavt oksygeninnhold i vannet...dette er ikke bra for filterbakteriene, for de forbruker mye oksygen. Og at du stadig har for mye ammoniakk gjør bare ting værre.
Litt usikker på pH. Tror jeg målte rett etter tilsetting av salmi i går. Testen ble blålig, men ble stående noen timer før jeg vasket og da var den mer grønn

Ift no2, se mitt innlegg nr 53 i denne tråden. Målte over 1 den 10.1.
Har ikke ikke målt no2 etter dette, men kan ta en sjekk.

Temperaturen har jeg nå fått ned i 26 grader, så da er den på plass også
Tilfeldig bekjentskap
© Michael Legnér
Reklame for plussmedlemskap