Drett av kampfisk (side 3)

Her på fiskebasen står det fra 6.0 -7,5

Men tror de liker det bedre å ha lett surt vann rundt 6,5.

Men kanskje noen andre vet om hvilken pH disse skal ha?
På denne siden står det 6-8 ... så tror egentlig ikke de er så vanskelige på denne PHen jeg
Jeg har alle mine kampfisker i PH 7,5 og GH 12-15. I dag har et av parene lekt ( Eira og en blå dame) og de går i en 30 liter som er veldig godt beplantet. Jeg praktiserer familiekar og det fungerer veldig fint så lenge hannen ikke går av skaftet. I en annen 30 liter går det også et par som heter Jørgen og Åshild og de lekte for to dager siden og der yrer det av wigglers nå. Hoa ligger i ene hjørnet med wigglers som har falt ned og hannen passer på redet. Så det er helt rørende å se på de.
Jeg har også en hanne som heter Julian og han passet ikke i en 30 liter, det ble alt for lite for han. Han gikk helt bananas oppi karet og gikk til angrep på alt og alle. Så han går nå i en 60 liter med 3 damer og lever helt i fred og ro. Han driver og flørter med en rød dame og ho har fått striper , men ho gjør seg litt kostbar for han. Han er ikke fysisk aggressiv i det karet i det hele tatt. Så man må se an hannen før man har de gående sammen hele tiden. Karet må ha masse planter og mange gjemmesteder. Det at hannen ikke finner yngel eller egg som faller ned i grusen er feil. Mine hanner de legger seg ned på grusen og vifter veldig med finnene de har på sidene, og dermed så flyter egg og yngel opp og han fanger dem og tar de med opp i redet igjen. Dette har jeg sett blitt gjort både av hannen og hoa. Det som er positivt med familiekar er at de ordner opp alt selv, og at det ikke blir så mange yngel igjen. Sist så hadde jeg 5 som levde over og de begynner og bli store nå. Det ble 3 hanner og to hoer ut av det kullet.
Jeg har ikke plass til at flere skal overleve heller. Det står også endel nyttig info i bildetråden av kampfisker. Der er også masse bilder av mine og andres flotte kampfisker.
Da har jeg vært hos Akvasia i Trondheim og kjøpt meg kampfisk par. Bilder kommer senere Ble en veldig fin CT Hann og en blå hunn. Mulig hun er CT,litt vanskelig å se.

Men det artige her er at hun var veldig rund når jeg fikk henne. ( kjøpte den feteste jeg fannt). Så hun viser strripene sine og liker at hannen tøffer seg. Hannen er forøvrig ikke agresiv i det hele tatt. Bare svømmer litt etter henne for så og snu i håp om at hun følger etter. Og ja hun svømmer etter så ivrig som bare det.

Så nå er det bare å håpe på at fyren vet hvordan han lager reir
det gjør han garantert... jeg prøvde trikset med en halv isoporkopp, og begge mine hanner er helt ville med skumredet under der... ikke sprekker boblene heller
Her kommer noen bilder av koppen jeg håper han lager reiret i + møte mellom red devil og blue moon.

Skal hannen blåse seg opp?? Han biter ikke. Bare blåser seg opp og vifter litt og hunnen setter ut buk finnene sine. MEN han har ikke laget noe reir. Tar dette lang tid??
HER kommer bildet av mitt kommende reir ( krysser fingrene).
Oi. Blue moon er FULL av egg. Det er et hvitt egg som ligger i baken på henne =)

Men den inkompetente red devil vil jo ikke lage noe reir. Han bare blåser seg opp.

Så....... Hvordan går jeg frem for å få fyren til å lage reir?? Bør jeg skaffe flere hunner? Evt kjøpe en annen hann??
han trenger nok bare litt tid på seg, evt så er han ikke klar... du kan prøve å skille dem igjen og fore ham opp på artemia og annet snacks før du setter dem sammen igjen, gjerne i et yngelkar slik at han ikke føler seg truet av henne (siden hun ikke kan komme helt bort).... slik fikk jeg det til å fungere med mine i hvert fall da jeg trodde hannen min var inkompetent

edit..

du bør og bruke isoporkopp... mindre sjanse for skader på skarpe kanter + det stimulerer mer til redebygging grunnet hvitfargen
Takk for svar

Skal prøve å la dem være sammen noen dager til. De ble jo kjøpt i går,så tar kanskje litt tid å føle seg "hjemme".

Ang skarpe kanter,har jeg tatt maskerings tape på kantene slik at de ikke blir skadet
På butikken min selger de ikke isopor kopper,så må bare ta til takke med enten plast eller papp kopper :/
aha, da er det nok ikke rart... du er ivrig du

har du ikke en kontorrekvisita butikk eller noe sånt? Staples eller noe?
Hehe. Ja, ble litt revet med når jeg så hvor full stappet hun var

Så får nok bare roe ned iveren en smule hehe
Sto tidlig opp i dag og fikk en gledelig overaskelse.

Red Devil har nemmelig begynt å lage et lite reir under koppen sin Det blir sikkert større om et par dager

MEN, lille frøken Blue Moon er nå så tykk at hun nesten ikke klarer å svømme lenger. Bare slapper av i overflaten. Men hun spiser godt,så det skal sikkert være sånn?

Høygravide kvinner driver jo ikke akkurat å løper marraton de heller ^^
Hvordan svømmer hun? Det kan enten være fordi hun holder på å fordøye gårsdagens mat, er full i egg, er syk... det kan være mange grunner... du får bare avvente og se hva som skjer
missuniq
Hvordan svømmer hun? Det kan enten være fordi hun holder på å fordøye gårsdagens mat, er full i egg, er syk... det kan være mange grunner... du får bare avvente og se hva som skjer :)


Hun svømmer "vanlig". Altså ned til bunnen,erte hannen ved koppen osv. Men hun blir fort sliten. Og magen er STOR i forhold til i går. Nå er jo hun blå,men magen ser hvit ut. Hodet henger nedover og bukfinnene henger lodrett ned.

Får bare krysse fingrene for at hun er fødeklar og ikke syk
ja satser på hun bare er full i egg, men det kan og være bukvattersott... De blir lett syke når de ikke får noen dager å slappe av på etter påkjennelsen med å bli flyttet fra dyrebutikken og hjem liksom... men så lenge hun ikke ligger og dupper loddrett og svømmer med statiske "vimpel" bevegelser så går det nok bra

har hun hvite striper som går loddrett på kroppen?
Satser på at allt er normalt Heldigvis er det jo 7 dagers retur på alle fisk hos min lokale butikk

Kan ikke se noen hvite striper nei. Er det dumt??
det er jo greit

Hunnen pleier å være klar for action når hun har loddrette hvite striper på sidene, ligger i ca 45 graders posisjon med nesen ned ( ikke alle gjør det ) og har buken full i egg.. Har hun i tillegg den lille hvite eggleder saken ute under buken er hun garantert klar
Finnene som stikker ut nedentil er røde.

Og ja hun har en hvit dings i rumpe stumpen sin
Finnene skal vel være røde dersom hun er rød :P det er midt på kroppen at hun skal bli hvit... sjekk ut linken lengre oppe i tråden, der står alt perfekt forklart
Tilfeldig bekjentskap
© Martin A. Gundersen
Reklame for plussmedlemskap