Innkjøring med salmiakk? (side 3)

[QUOTE=Jannicke Bruvik]Hvor lang tid tror du det tar før jeg er ferdig?
QUOTE]

Det er vanskelig å spå om. Du ser jo selv hvor lang tid det tok før prosessen virkelig kom igang hos deg. Det er levende organismer det er snakk om og det er ikke engang sikkert at er er nøyaktig de samme bakteriene hos alle. Det kan fortsatt oppstå forsinkelser, men jeg tror at du er så godt i gang at om du holder ph på ca 8, og eventuelt lar den synke/senker den i løpet av den siste uken, dersom du skal ha fisk som vil ha lavere pH, så kommer dette til å gå greit.
Skal vi tippe litt over to uker, altså ca 1. mai? Dette er er et bare råtips, så ikke bli lei deg (eller meg!) om det tar litt lenger tid.
Lover at jeg ikke skal bli lei (deg) meg,er bare kjempe takknemlig for at du tar deg tid til å hjelpe meg
Har allerede planer om et akvarie til,å da tror jeg at jeg kommer til å gjøre det på samme måten,bortsett fra KULLET da
Et par uker til,må gå bra,så lenge som jeg har ventet nå!
Men Alger,burde ikke det blitt litt? eller er det ikke alle som får oppblomstring av det?
530
Det du gir av kunnskap om fiskeløs innkjøring med salmiakk er av uvurderlig verdi for de som vil gjøre akvariehobbyen så god som mulig mht fiskenes ve og vel, og dine positive velmenende svar gang etter gang bør være en pekepinn for mange av oss andre på hvordan det bør være når folk spør om hjelp her inne
Takk for flere hyggelige tilbakemeldinger, både fra Jannicke og fra andre som er innom denne tråden. Jeg var også nybegynner da jeg startet opp og brukte denne metoden for tre år siden, etter å ha blitt inspirert til fiskeløs innkjøring av Tante Astrid og hennes motto "FAMBAI" = forenede akvarister mot bruk av innkjøringsfisk. (Hadde hatt akvarum på "gammelmåten" mye tidligere, før Internettalderen, da man skulle ta vare på brukt akvarievann som etterhvert ble helt gyllent. Vannskifte kun for å etterfylle fordampet vann. Det må ha vært mange bakterier i grusen i karet, ellers ville fisk ikke overlevd mange dagene.)

Jeg lette rundt på nettet og fant salmiakkmetoden på amerikanske nettsteder. Tenkte det ville være morsomt å prøve og deretter, da det virket, også bringe den videre. En av de største fordelene er kanskje at man underveis lærer en hel del om hva som foregår i det skjulte i akvariet og derved unngår enkelte problemer senere.

Dessuten er det jo interessant og morsomt å følge andre som prøver metoden og når alle er så villige til å lytte til noen råd er det inspirerende. Takk igjen.

Dine gode råd angående dette er uvurdelige 530
Nå er vel ikke jeg helt fans av innkjøring etter salmiakk metoden. Men synes alltid det er bra at folk kommer med alternative måter og gjøre ting på. Skulle alle gjøre ting helt likt, ville det blitt veldig kjedelig.
Dagens måling: NH4 ca 4
NO2 1,0 +++
NO3 40
PH 6,5
KH 2
GH 5

trenger jeg ha i natron,før PH er nådd 6?
Hvordan skal jeg måle, for å finne ut hvor mye natron jeg må tilsette?
er ikke flinkest i sånne utregninger :-P
Natron høyner pH til en bestemt maksimalverdi, så selv om du har i mer enn nødvendig, vil det ikke føre til høyere pH enn maks. Prøv deg fram med f.eks. en halv teskje i en liter vann, ha i karet og vent til det har blandet seg. Sjekk pH i karet og tilsett mer om nødvendig.

Dette er et normalt forløp, dvs. at ph synker. Selve prosessen skaper syre.
Hadde oppi mer salmi i går kveld,allikevel viste formiddagens målinger dette:
NH4 0,05
NO2 1,0 +++
NO3 80
ph 8 ved hjelp av en dose natron
KH 5
GH 3
Har nå hatt i ca 2,4 ml salmi,så får jeg måle igjen i kveld å se om det er forandrig!
Dette var kjempe gøyt
Etter 2,4 ml salmi i formiddag,sitter jeg igjen med disse målingene

NH4 under 0,05
NO2 1,0 +++
NO3 80
PH 8
KH 3
GH 4

Hadde oppi 5ml salmi i går kveld kl 23, å i dag formiddag kl 11,viste amoniakken 0,05 ;P
Hadde oppi 4 ml da,så tar jeg nye målinger i kveld
I går kveld viste målinger dette:
NH4 0,05
NO2 1,0
NO3 80
PH 8
KH 2
GH 3

Hadde oppi 10 ml salmi kl 24,og målte igjen nå kl 9,å da var NH4 0,05 og NO2 1,0 +++
Får ta i enda mere,så jeg får NH4 opp mellom 4 og 5,så får jeg måle på nytt om noen timer
Nå brytes mye ammoniakk ned i løpet av et døgn. Det blir altså til nitritt, som nå allikevel synker fra "1+++" til 1. Dette kan tyde på at du faktisk er over nitrittoppen og at begge bakterietypene nå håndterer tilsatt mengde ammoniakk og den resulterende nitritten pluss litt til.

Hvis du ikke skal sette inn veldig mye fisk, holder det lenge med 10 ml salmi i døgnet. Om du øker dosene, fører det bare til at det utvikles flere bakterier enn du har behov for. De som ikke får næring nok når akvariet er vanlig drift, vil dø ut uten at du merker det eller at det skaper problemer.

Ettersom bakterier som bryter ned nitritt øker i antall mye langsommere enn dem som bryter ned ammoniakk, tar det noen flere dager før denne delen av bakteriekolonien kan fjerne all nitritt i løpet av et døgn. Jeg tror du er ganske nær målet nå.

Ok,det høres veldig bra ut
Men hvordan er det nå,om jeg ikke kjøper all den fisken jeg vil ha,risikerer jeg å få en ny nitritt økning ?
Har ikke helt bestemt meg enda,for hvor mange og hvilke fisk jeg skal ha!
Tusen takk for svar
Hvis du etter det første innkjøpet, som kommer til å gå uten problemer med ammoniakk eller nitritt, setter inn noen få fisk av gangen, vil det også gå bra. Da gir du bakteriene mulighet til å tilpasse seg den nye næringstilgangen. Jeg ville allikevel holdt øye med i et hvertfall nitritt, ettersom disse bakteriene har en doblingstid som er mye lavere enn dem som tar seg av ammoniakken. Ser du antydning til øknng, tar du et vannbytte.
måling i kveld:
Hadde 10ml salmi i morges!

NH4 5
NO2 0,6-0,8
NO3 mellom 80-160
PH 9
KH 5
GH 3
er det normalt at ph skal øke? har ikke hatt natron i etter den dagen, den var gått ned i 6,5,da lå den jevn på 8 i et par dager!
Salmiakk, eller egentlig ammoniakk som er blandet med vann, er sterkt basisk, altså høy pH. Med 10 ml Salmi i karet, er det naturlig at pH går merkbart opp. Den vil falle igjen etterhvert som ammoniakken brytes ned.

Det kan være greit å være oppmerksom på at jo høyere pH er, jo større andel av NH3/4 vil være ammoniakk og omvendt: jo lavere pH jo større andel ammonium og tilsvarende mindre ammoniakk. For å si det så enkelt at også jeg kan uttrykke det, en kjemiker ville vært mye mer presis. For oss holder imidlertid dette. Ammonium er ikke skadelig for fisk, mens ammoniakk er svært skadelig.
Dagens måling:
NH4 5
NO2 1,0++
NO3 160
PH ikke så høy som i går,litt lysere på fargen.
KH 4
GH 5
Takk
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap