ADINA`s akvarium :) (side 3)

Nye beboere..! En ungdomsgjeng med oscarciklider.. Såå herlige! Helt klart fisker med personlighet
Jeg lurer litt på hva det er som skjer med Kattemallene mine.. "TROR" jeg har to hanner.. og de krangler ganske mye.. plutselig braker de sammen og er helt ville. Forrige eier hadde de i en 180 liter i flere år.. der bare lå de stort sett rolig på bunnen og kranglet aldri. De hadde jo ikke plass til å røre seg noe særlig..Etter jeg ovetok de og de kom i 900 liter er de blitt helt ville.. svømmer side om side og presser seg mot hverandre..og biter..kan jo være at et større akvarium har fått fram mere naturlig oppførsel og at de er blitt litt kranglete om territorier.. eller tar jeg feil og har en av hvert kjønn og at det plutselig er lek på gang..(?)hm... De har ingen synlige skader, så det ser vel vværre ut enn det egentlig er.. uansett tiden vil vise...900 liter er jo egentlig for lite det også.. men de er ikke fullvoksne enda.. bare ungdommer. De krangler ikke med andre fisk, og er snille med dem. Bare hverandre de bråker med. Når 1500 litern er i hus og innkjørt er planen at de skal over i det nye karet.. d kan ta ihvertfall 3 -4 mnd føre det er klart..
Vannbytte og slamsuging av hele bunnen på 900 litern i dag.. Deilig å være ferdig.Jeg bytter ca 30% vann ca hver 14 dag. Det er sikkert ikke nødvenidig, men en vane jeg har hatt i flere år fra da jeg bare hadde mindre akvarium..men uansett ciklidene mine griser noe helt forferdelig...så skadelig er det ihvertfall ikke. Veldig enkelt med tilkobling og tømming rett fra akvarie og i do og en slange fra badet med påfylling rett i karet. Det funker så det suser.. ingen bøtteballet her heldigvis..artig å se hvordan fiskene `leker`i vannstrømmen fra slangen under påfylling ) spesielt oscarene er ivrige til å svømme igjennom vannstrålen.. de står nesten i kø.. skulle filmet de engang.
Jeg har lyst å legge til en av mine andre akvarier i denne tråden. 400 liter møbelakvarium med gullfisk.
Mine flotte gullunger!
5 små Koi : 2 metalic-gullfarget 13 cm +
1 metalic hvit 15 cm+ UTROLIG VAKKER!
1 japansk orange/hvit, 25cm +
1 japansk koi gull/svart. 25 cm+
3 gullfisk
1 hvit 22 cm +
1 rød comet 25 cm +
1 gul 14 cm +
Gibbicep ca 18-20 cm
HER BOR OGSÅ BRUMLEBASSEN OG GAMLEFAR I KARET )
Stripet sjokolademalle 23 cm :
13 år ..! han gikk tidligere i 900 litern, men jeg valgte å flytte han over. Han er skikkelig kranglete og grinete, så nå må han ikke dele bunnen med såmange andre..
Bilder kommer..
Var en liten tur innom en lokal Dyrebutikk for å kjøpe noe frossenfor til fiskene.. Da kom jeg over denne søtnosen så da ble den med meg hjem. Den svømmer nå rundt i gullfisk-akvariet ..
Inaktiv bruker
Nydelige gullfisker. Ser nesten ut som en koi miks.
Hei! Så kos at du tittet innom tråden min Ja d er noen små Koi her også de vokser veldig fort, men håper jeg kan beholde dem en god stund til
Til stor nyskjerringet og begeistring la jeg oppi en liten haug med catappa-blader i karene i dag.. Gullfiskene brydde seg ikke større, men i 900 litern ble d full fart.. Oscarene svømte rundt med de i munnen, (ser netsen ut som de leker) og alle fiskene strømmet til for å se hva som skjedde.. de er såå rare.. alle bladene skulle undersøkes nøye av alle sammen .)
Dette må undersøkes nøye.. En V.M oppdaget catappablad..
Foringstid til fiskene.. Katta har inntatt favorittplassen!
Endelig! Da er Fluval FX5 renset og gjort istand på nytt I storkaret griser oscar-ciklidene så ekstremt mye, så jeg renser utvendig filter ca hver 6 mnd.. slangene er jo ruglete og da setter det seg litt driiitt inni dem.. så greit med en kontroll i havlåret. Utvendig filter i 400 litern bruker jeg ta samtidig.. men har aldri renset slangene inni.. den har glatte slanger og da fester det seg minimalt med driitt der.. Jeg har også innvendig svampefilter i alle karene.. de renser jeg en gang i mnd.. Å fikle nedi karet med en hissig Midascikilde og 7 relativt store oscar er ikke bare bare.. he he.. de er ikke slemme.. men nyskjerrig og vil helst nappe og smake på alt som kommer i karet.. også mine hender :-/ auu..men nå går det en stund til føre neste gang det er behov
Da har jeg inntatt go-stolen i fiskerommet med et glass med noe ille godt og rødt i Da flyr tiden mens jeg betrakter gullklumpene
Jeg fikk en fin haug med levende melormer...! skal si det bli liv i fiskene.. like føre jeg fikk flere hoppende oscar i fanget...! HJELPES.. DET TRIGGET VIST JAKTINNSTINKET! Det gikk med 1 dl melormer i noen jafs..! Sånn blir det med mange store ciklider..skrekk..! Skjønner jo at jeg må kjøpe det en gang i mellom.. de elsket det virkelig.. bare litt ekkelt å fore med levende skapninger...uzzj..
Jeg har bestilt en masse melormer, og bestemt meg for å avle de selv..Legger ut litt info, i tilfelle andre også vil prøve seg.
Melormen er en slags mark. Den har ganske hardt skinn som eldre, men som nyfødt larve egner den seg kjempegodt til mellomstore fisk som scalare, gurami, maller osv.
Du trenger:
- En rømmningsikker boks (isboks, terrraboks osv)
- Mel, havregryn, frokostblanding, puffaris osv. Mel uansett.
- en koloni med melormer, 10-30 stk går fint i en isboks.
- grønnsaker.
Du kan legge en liten bit med noe grønnsaker i 1 gang i uken - 2 gang i uken. åpne lokket litt iblandt. Det er viktig at du lager lufte hull i lokket uansett. Det tar mellom 4 uker - 3 måneder før de blir om til biller. Billene er ikke noe å gi til fiskene, men disse produserer larver, som er myke nok til at du kan gi til fiskene. Gir du en voksen melorm, er det viktig å dele den i to, fordi små fisker kan ha litt problemer med å spise den hel. Boksen bør stå på en kjølig plass, som ikke er for fuktig. Melormene trenger fuktighet der inne, men den blir tilført ved grønnsakene du legger i. Når melormene er fine å store så forpupper de seg, så er det bare å ta ut den puppen å legge den en plass der det ikke er melormer, vis ikke så kan melormene spisse puppen. Så blir d bille.. den er først brun i noen dager.. så svart når den er feridig... Jeg tenker å ha de ferdige billene i et eget litte terra, så har jeg no sand å torv å no røtter osv som de gjemer seg i, å her skal de vist avle som bare det.. Hvis alt går som det skal

Dette er litt spennende .. første gang jeg prøver dette hjemme hos meg. Oppskrifa er jo grei.. så får håpe d blir mange melormer her ettterhvert Har du lyst å prøve å? hadde vært gøy å dele erfaringer med andre.. uansett: Da er jeg i gang.. Jeg liker gjennomsiktig bokser, da kan jeg se hva som skjer oppi dette er 10 dl frysebokser kjøpt på Kiwi .. Havregryn på bunnen, og en skje med mel.. Skåret bitte små hull i lokket.. Da er d bare å vente på melormene ankommer i kveld...!
Smart
Digger prosjektet ditt, og skal se om ikke det funker hjem hos meg også. Har en del andre dyr utenfor vannet som spiser den slags også. Så dette så jo rett og slett ut som en genial greie for meg,, Lekkert
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap