- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Joxter's akvarier (side 3)
Joxter's akvarier (side 3)
min nydelige kampfisk, Dexter, døde i natt...
Han virket helt frisk i går, men i dag tidlig fant jeg ham død.
Skal teste vannet for alt mulig rart litt senere i dag, for å prøve å finne ut om det var noe i vannet som gjorde det. Men det skulle jo ikke være det, for filteret var innkjørt og all ting...
Håper ikke det er noe galt med vannverdiene, for jeg har jo 5 andre fisk i karet.
uff, det var ikke det minste ålreit å finne ham sånn..
stakkars Dexter...
Han virket helt frisk i går, men i dag tidlig fant jeg ham død.
Skal teste vannet for alt mulig rart litt senere i dag, for å prøve å finne ut om det var noe i vannet som gjorde det. Men det skulle jo ikke være det, for filteret var innkjørt og all ting...
Håper ikke det er noe galt med vannverdiene, for jeg har jo 5 andre fisk i karet.
uff, det var ikke det minste ålreit å finne ham sånn..
stakkars Dexter...
Postet 10.05.12 kl 09:09
Postet 10.05.12 kl 09:21
Postet 10.05.12 kl 09:46
Takk, og ja, er litt uggent det der.
De andre fiskene ser ut til å være helt friske.
Testet vannverdiene nå, og de er:
NO2: 0
NO3: 25 mg/l
NH3/4: 0.25 mg/l
PH: 7.6
GH: første dråpe skiftet farge til rød
KH: første dråpe skiftet farge til blå
Er litt usikker på hvordan jeg finner ut betydningene av GH og KH sine resultater, for bruksanvisningene i pakkene er bare på tysk, fransk og andre språk jeg ikke kan
Men jeg syntes disse vannmålingene så bra ut. Så ikke dødelig ut hvertfall..
Dexter så ikke ut til å ha noen sykdommer eller fysiske skader eller noe som helst. Så dette er veldig rart..
Temperaturen i vannet er ca 24 til 25 grader.
De andre fiskene ser ut til å være helt friske.
Testet vannverdiene nå, og de er:
NO2: 0
NO3: 25 mg/l
NH3/4: 0.25 mg/l
PH: 7.6
GH: første dråpe skiftet farge til rød
KH: første dråpe skiftet farge til blå
Er litt usikker på hvordan jeg finner ut betydningene av GH og KH sine resultater, for bruksanvisningene i pakkene er bare på tysk, fransk og andre språk jeg ikke kan
Men jeg syntes disse vannmålingene så bra ut. Så ikke dødelig ut hvertfall..
Dexter så ikke ut til å ha noen sykdommer eller fysiske skader eller noe som helst. Så dette er veldig rart..
Temperaturen i vannet er ca 24 til 25 grader.
Postet 10.05.12 kl 10:37
JoxterNO2: 0 NO3: 25 mg/l NH3/4: 0.25 mg/l PH: 7.6 GH: første dråpe skiftet farge til rød KH: første dråpe skiftet farge til blå Er litt usikker på hvordan jeg finner ut betydningene av GH og KH sine resultater, for bruksanvisningene i pakkene er bare på tysk, fransk og andre språk jeg ikke kan ;) Temperaturen i vannet er ca 24 til 25 grader.
pHen var vel litt i høyeste laget. I mine akvarier ligger den omkring 7 - som er generelt innenfor det de fleste av fiske-artene mine trives i.
Her finner du litt info om vannverdier:
NO3
NO3 er som skrevet før ikke direkte farlig, men dersom nitrat-verdiene er for høye, kan det tyde på problemer med avfallstoffer i akvariet.
GH
GH måler den generelle hardheten i vannet. Det er dette som måles når vi sier at vannet er "hardt" eller "bløtt", og det har å gjøre med mengden kalsium/magnesium i vannet. Ulike fisker vil ha ulik mengde GH. F.eks vil fisk fra Amazonas ha bløtt vann, fordi vannet i Amazonas er bløtt, mens mange levendefødende arter foretrekker hardt vann (GH på over 10) for å trives best. Dersom du har sand eller stener i vannet som inneholder kalk vil det ofte øke GH. I Oslo er det svært bløtt vann i springen, derfor er det ofte viktig å tilføre hardhet med GH-salt. (avhengig av fiskeart). dH er forøvrig måleenheten for GH. (Ja, vanskelig skal det være!)
KH og pH
pH måler surheten i vannet. Såkalt nøytralt vann har en pH-verdi på 7, og springvannet har som regel ca nøytral pH-verdi. De fleste vanlige akvariefisker foretrekker nøytralt vann, men ingen fisker liker at surheten svinger opp og ned, så det aller viktigste er en stabil pH!
KH-testen måler mengden bikarbonat i vannet. Dersom ikke mengden KH i vannet er høy nok, vil pH-verdien gå opp og ned med mengden Co2 i vannet, og det er ikke sunt for fiskene. Co2-verdien vil nemlig svinge fra natt til dag fordi plantene forbruker Co2 om dagen, men ikke om natta.
KH fungerer som en "buffer" for pH. Øker man KH-verdien i ett kar med lav pH, øker man som regel også pH-verdien. KH økes med bikarbonat-salt (natron).
Noen fisker vil ha surt vann, og man kan øke surheten i vannet med å filtrere vannet gjennom f..eks. torv, eller bruke visne eikeblader i akvariet. Hvilken PH fiskene dine vil ha, kan du finne i et oppslagsverk, eller finne informasjon om på nett.
Postet 10.05.12 kl 12:09
Fiskedød igjen...
Takk for infoen, Ove. Men tror du at litt høy pH og den mengden NO3 kan ha vært nok til å ta knekken på så mange, og så forskjellige fisker?
Først døde platyen, dagen etter døde kampfisken, og i dag fant jeg ancistrusen død.
Jeg er nesten på vei til å gi opp hobbyen, for fiskene dør som fluer, og jeg har ikke peiling på hva det kommer av eller hvordan jeg kan forhindre det.
Ikke er det noe koselig heller å se fiskene dø, for merkelig nok så er jeg jo blitt glad i dem. Navn har de fått, alle sammen og.
Først døde platyen, dagen etter døde kampfisken, og i dag fant jeg ancistrusen død.
Jeg er nesten på vei til å gi opp hobbyen, for fiskene dør som fluer, og jeg har ikke peiling på hva det kommer av eller hvordan jeg kan forhindre det.
Ikke er det noe koselig heller å se fiskene dø, for merkelig nok så er jeg jo blitt glad i dem. Navn har de fått, alle sammen og.
Postet 11.05.12 kl 09:21
JoxterTakk for infoen, Ove. Men tror du at litt høy pH og den mengden NO3 kan ha vært nok til å ta knekken på så mange, og så forskjellige fisker? Først døde platyen, dagen etter døde kampfisken, og i dag fant jeg ancistrusen død. Jeg er nesten på vei til å gi opp hobbyen, for fiskene dør som fluer, og jeg har ikke peiling på hva det kommer av eller hvordan jeg kan forhindre det. Ikke er det noe koselig heller å se fiskene dø, for merkelig nok så er jeg jo blitt glad i dem. Navn har de fått, alle sammen og. :(
Jeg kjenner følelsen, har hatt (og har framdeles) noe uforklarlig fiskedød i mine akvarier også. Samtidig har jeg også hatt en god gjeng med fisker som har vokst opp og stortrives. Så det kan være at akkurat den fisken hadde et problem. Men når flere av dem dør (nesten) samtidig er det ekstra uggent
Etter mine beregninger har du nå 1 ancistrus og 2 platyer igjen - stemmer det ?
Det du kan prøve er å bytte vann - 30-40% - i en uke eller så - og sjekke vann-verdiene daglig. MEN før du gjør det - test vannet i springen din også ! Det kan være noe gørr der som fiskene får i akvariet, og da er det ikke så mye vits i å bytte.
Jeg tar også for gitt at du bruker Aquasafe (eller tilsvarende) og "lufter ut" vannet ved å ha bøtten(e) stående i stuen over natten eller ihvertfall et par timer, og sjekker at temp i vannbøtten og akvariet er ca. overens.
Utover det er det å håpe på at de klarer seg...
Jeg fortsetter å følge med på framgangen din !
Lykke til og god helg
Postet 11.05.12 kl 10:06
Postet 11.05.12 kl 17:10
Nåværende og fremtidige akvarier
Hei igjen, og takk for svar
Har igjen 3 platy (fikk en ny platy i erstatning da den ene døde) og en ancistrus.
Har ikke byttet vann i karet siden jeg fikk dem, for var usikker på hvor fort jeg skulle begynne med vannbytter. Men nå har jeg vært og fått tak i bøtter med lokk på, så skal prøve å få satt vann i to av de i dag, og bytte ut 20 til 30 prosent av vannet i morgen.
Jeg har fått vite at Aquasafe er tull å bruke, men bruker allikevel bittelitt når jeg tar vannbytter. Før jeg hadde fisk i karet, helte jeg vann nesten rett fra springen i karet. Men kan nok ikke gjøre det nå lenger, nei
Fiskene som er igjen ser ut til å ha det bra. Men hvordan fjerner jeg ammoniakken som er igjen?
--
Var forresten i dyrebutikken i dag og så de hadde tilbud på 180 og 240 liters akvarier med møbel, av typen Juwel Rio. Da slo litersyken til for fullt, og hadde jeg hatt råd, så hadde jeg kjøpt et uten å tenke meg om! Men jeg driver hvertfall å sparer opp til ett av de. Vil vel helst ha 240 literen, men vet ikke hvor jeg skulle ha plassert den her hjemme. Og antakelig måtte jeg ha kvittet meg med 63 litern... Samboeren mener det blir litt mye akvarier og jeg kan skjønne den. Blir litt mye å styre med og, men det hadde jo vært koselig med to fungerende akvarier.
Hvis det da blir et 240 liters, eller et 180 liters, så skal jeg ha sommerfugl ciklider i det. Og noen Coryer. Men vet ikke hva slags annen fisk jeg kunne hatt sammen med disse, eller hvordan jeg skal få til å senke pH og holde vannverdiene slik de fiskene krever. Er redd for at alle de fiskene skal dø tidlig også...
Men denne gangen skal jeg forberede meg enda bedre! Gjøre masse research og spørre mye.
Tar gjerne imot forslag til fisk man kan ha i et 180/240 liters akvarie
Har igjen 3 platy (fikk en ny platy i erstatning da den ene døde) og en ancistrus.
Har ikke byttet vann i karet siden jeg fikk dem, for var usikker på hvor fort jeg skulle begynne med vannbytter. Men nå har jeg vært og fått tak i bøtter med lokk på, så skal prøve å få satt vann i to av de i dag, og bytte ut 20 til 30 prosent av vannet i morgen.
Jeg har fått vite at Aquasafe er tull å bruke, men bruker allikevel bittelitt når jeg tar vannbytter. Før jeg hadde fisk i karet, helte jeg vann nesten rett fra springen i karet. Men kan nok ikke gjøre det nå lenger, nei
Fiskene som er igjen ser ut til å ha det bra. Men hvordan fjerner jeg ammoniakken som er igjen?
--
Var forresten i dyrebutikken i dag og så de hadde tilbud på 180 og 240 liters akvarier med møbel, av typen Juwel Rio. Da slo litersyken til for fullt, og hadde jeg hatt råd, så hadde jeg kjøpt et uten å tenke meg om! Men jeg driver hvertfall å sparer opp til ett av de. Vil vel helst ha 240 literen, men vet ikke hvor jeg skulle ha plassert den her hjemme. Og antakelig måtte jeg ha kvittet meg med 63 litern... Samboeren mener det blir litt mye akvarier og jeg kan skjønne den. Blir litt mye å styre med og, men det hadde jo vært koselig med to fungerende akvarier.
Hvis det da blir et 240 liters, eller et 180 liters, så skal jeg ha sommerfugl ciklider i det. Og noen Coryer. Men vet ikke hva slags annen fisk jeg kunne hatt sammen med disse, eller hvordan jeg skal få til å senke pH og holde vannverdiene slik de fiskene krever. Er redd for at alle de fiskene skal dø tidlig også...
Men denne gangen skal jeg forberede meg enda bedre! Gjøre masse research og spørre mye.
Tar gjerne imot forslag til fisk man kan ha i et 180/240 liters akvarie
Postet 12.05.12 kl 23:20
JoxterHar igjen 3 platy (fikk en ny platy i erstatning da den ene døde) og en ancistrus.
Kan sikkert spe på med flere (damer) etterhvert når du føler at det er trygt - gjerne et par i slengen - slik at du ikke overbelaster filteret med store forandringer. Etter å ha sett på mine levendefødere så føler jeg at 2-3 damer pr. gutt en en god fordeling for å unngå at damene jages hele tiden.
Joxterskal prøve å få satt vann i to av de i dag, og bytte ut 20 til 30 prosent av vannet i morgen.
Har du fått byttet vann og sjekket verdiene ?
Jeg pleier å sjekke verdiene enten før jeg bytter eller dagen etter at jeg har byttet (evt. sent på kvelden hvis jeg gjør det tidlig på en lørdag el. søndag)
Jeg føler at det gir en indikasjon på vannverdiene etter at vannet har fått blandet seg ut
JoxterJeg har fått vite at Aquasafe er tull å bruke, men bruker allikevel bittelitt når jeg tar vannbytter. Før jeg hadde fisk i karet, helte jeg vann nesten rett fra springen i karet. Men kan nok ikke gjøre det nå lenger, nei ;)
Jeg har også fått vite det, men...det gjør ihvertfall ingen skade Vi har borehull, men dumper en (kommunalt) vann rett fra springen kan det være klor i det...og såvidt meg bekjent er ikke det så godt for fiskene. Lufter du ut vannet i en 12-14 timer så skal det visstnok ta hånd om det problemet...
JoxterFiskene som er igjen ser ut til å ha det bra. Men hvordan fjerner jeg ammoniakken som er igjen?
Vannbytter, testing, vannbytter, testing, og vannbytter....
Lykke til
Postet 15.05.12 kl 09:10
En liten oppdatering
Jeg har vært veldig lite aktiv her i det siste. En av grunnene er at jeg var borte hele forrige uke (samboeren passet på fiskene), og ellers så har det gått såpass bra i akvariet at det ikke har vært noe å rapportere
For to dager siden, så oppdaget jeg en enslig liten Platy-bebis svømmende rundt blandt røtter og planter...! Aner ikke hvilken av fiskene som har fått den, men antakelig den som er mest lik i fargene. Den lille ser ut til å bli svart med gule eller hvite kanter når den blir større, og jeg har en voksen Platy som er svart med gule kanter også, så jeg mistenker at den er moren
Karet er litt skittent nå, så jeg skal sette over noen bøtter med vann til lufting og temperering, og så tar jeg et vannbytte samtidig med slamsuging. Nesten to uker siden sist, ettersom jeg såklart glemte å ta vannbytte før jeg reiste...
Ancistrusen ser ut til å ha vokst en cm på den uken jeg var borte. Pestsneglene har økt kraftig i antall, og de er store. Må få tak i en Jegersnegle snart så jeg får fjernet dem.
Ellers så driver jeg fortsatt og vurderer et 240 liters kar med Sommerfuglciklider. Prøver å lese meg opp om det så godt jeg kan, men det er litt vanskelig å finne svar på alt det rare jeg lurer på. :P
Men har nå fått lært en god del fra å søke rundt om dem her på forumet
For to dager siden, så oppdaget jeg en enslig liten Platy-bebis svømmende rundt blandt røtter og planter...! Aner ikke hvilken av fiskene som har fått den, men antakelig den som er mest lik i fargene. Den lille ser ut til å bli svart med gule eller hvite kanter når den blir større, og jeg har en voksen Platy som er svart med gule kanter også, så jeg mistenker at den er moren
Karet er litt skittent nå, så jeg skal sette over noen bøtter med vann til lufting og temperering, og så tar jeg et vannbytte samtidig med slamsuging. Nesten to uker siden sist, ettersom jeg såklart glemte å ta vannbytte før jeg reiste...
Ancistrusen ser ut til å ha vokst en cm på den uken jeg var borte. Pestsneglene har økt kraftig i antall, og de er store. Må få tak i en Jegersnegle snart så jeg får fjernet dem.
Ellers så driver jeg fortsatt og vurderer et 240 liters kar med Sommerfuglciklider. Prøver å lese meg opp om det så godt jeg kan, men det er litt vanskelig å finne svar på alt det rare jeg lurer på. :P
Men har nå fått lært en god del fra å søke rundt om dem her på forumet
Postet 29.05.12 kl 09:44
Endret: 29.05.12 kl 09:45
Ny kampfisk og en noe større ancistrus
i går var jeg en tur innom dyrebutikken. Så en god stund på Sommerfuglciklidene de hadde, samt noen flotte Corydoras og det store 240 liters akvariet jeg nå bare har enda mer lyst på.
Var også svært hyggelig å prate fisk og akvarier med min tidligere kollega, som er den eneste akvaristen jeg kjenner.
Måtte såklart også kikke litt på kampfiskene. Hadde vel ikke tenkt å skaffe meg ny kampfisk på en god stund, men så var det to fryktelig fine hanner der (i forskjellige kar, såklart). Den ene var nydelig rød med litt blått på finnene, men han var litt mer aggressiv syntes jeg det så ut til, da han jagde en del av de mindre fiskene. Dermed ble det denne kampfiskens roligere nabo, som var mest blå, men og en del grønn og rød. Kjempefin, var han. Så jeg endte opp med å kjøpe ham.
Skal få lagt ut bilder så fort jeg får tatt noen
I tillegg til kampfisken, kjøpte jeg en ancistrus som var noe større enn den jeg hadde fra før av. Tenkte det ville være kjekt med en til, ettersom det fort blir litt alger i karet.
Jeg akklimatiserte de i litt over en time, og helte oppi kanskje 10ml akvarievann i posen hvert femte til tiende minutt. Hadde planlagt å la de være i posen lenger for å være på den sikre siden, men fiskene så ikke ut til å trives der. Spesielt kampfisken virket veldig stresset.. Og så leste jeg på forumet her at det faktisk fort kan danne seg amoniakk og slikt i posen..! Så etter ca en time, så helte jeg de over i en hov (over en akvariebøtte) før de ble raskt og forsiktig flyttet over i sitt nye hjem.
Jeg håper virkelig denne kampfisken kommer til å leve lenge. Han virker til å ha et supert temperament, og han jager ingen av de andre fiskene, selv ikke Platy-yngelen. Det eneste jeg stusset litt over var at han ikke spiste i dag. Enset ikke maten engang. Forhåpentligvis var han bare mett fra da han var i dyrebutikken.
Var også svært hyggelig å prate fisk og akvarier med min tidligere kollega, som er den eneste akvaristen jeg kjenner.
Måtte såklart også kikke litt på kampfiskene. Hadde vel ikke tenkt å skaffe meg ny kampfisk på en god stund, men så var det to fryktelig fine hanner der (i forskjellige kar, såklart). Den ene var nydelig rød med litt blått på finnene, men han var litt mer aggressiv syntes jeg det så ut til, da han jagde en del av de mindre fiskene. Dermed ble det denne kampfiskens roligere nabo, som var mest blå, men og en del grønn og rød. Kjempefin, var han. Så jeg endte opp med å kjøpe ham.
Skal få lagt ut bilder så fort jeg får tatt noen
I tillegg til kampfisken, kjøpte jeg en ancistrus som var noe større enn den jeg hadde fra før av. Tenkte det ville være kjekt med en til, ettersom det fort blir litt alger i karet.
Jeg akklimatiserte de i litt over en time, og helte oppi kanskje 10ml akvarievann i posen hvert femte til tiende minutt. Hadde planlagt å la de være i posen lenger for å være på den sikre siden, men fiskene så ikke ut til å trives der. Spesielt kampfisken virket veldig stresset.. Og så leste jeg på forumet her at det faktisk fort kan danne seg amoniakk og slikt i posen..! Så etter ca en time, så helte jeg de over i en hov (over en akvariebøtte) før de ble raskt og forsiktig flyttet over i sitt nye hjem.
Jeg håper virkelig denne kampfisken kommer til å leve lenge. Han virker til å ha et supert temperament, og han jager ingen av de andre fiskene, selv ikke Platy-yngelen. Det eneste jeg stusset litt over var at han ikke spiste i dag. Enset ikke maten engang. Forhåpentligvis var han bare mett fra da han var i dyrebutikken.
Postet 30.05.12 kl 14:06
Oppdateringer
Har visst ikke oppdatert denne personlige tråden på en god stund...
Men jeg gikk for snart en måned siden til innkjøp av et 180 liters akvarie. Det ble noen impulskjøp og dumme avgjørelser fra min side da jeg endte opp med å ta med 9 fisker hjem dagen etter. Løsningen ble, etter tips og råd fra hjelpsomme AF medlemmer, å bytte ut filterinnholdet fra 180 litern med filterinnholdet i 63 litern, samt flytte over alle fiskene. Det har gått veldig bra sålangt, heldigvis
Fiskene som er i 180 litern per nå, er:
1 ancistrus,
3 Bolivianske Sommerfugl Cicklider
4 Platy (deriblandt en yngel)
4 Ottoer
6 Corydoras
Har også en kampfisk som er i karantene-kar og venter på å få komme i det store karet.
Hadde et leit tilfelle av finneråte i karet mitt, som gjorde at jeg mistet min forrige kampfisk. Har medisinert med Esha 2000, så satser på at det har fikset problemet. Ingen av de andre fiskene har vist noe tegn til finneråte, det gikk bare utover kampfisken.
63 litern har stått tom en stund, men jeg tenkte å starte den opp igjen, så fort det er trygt å kickstarte med filterguffe fra 180 litern.
Bunnsubstratet blir fin sand der og, så lurer på å ha en annen type Corydoras (Panda for eksempel) i det karet, samt kampfisk, og noen andre ålreite arter som kan trives i et 63 liters kar.
jepp, så det var en liten oppdatering
Men jeg gikk for snart en måned siden til innkjøp av et 180 liters akvarie. Det ble noen impulskjøp og dumme avgjørelser fra min side da jeg endte opp med å ta med 9 fisker hjem dagen etter. Løsningen ble, etter tips og råd fra hjelpsomme AF medlemmer, å bytte ut filterinnholdet fra 180 litern med filterinnholdet i 63 litern, samt flytte over alle fiskene. Det har gått veldig bra sålangt, heldigvis
Fiskene som er i 180 litern per nå, er:
1 ancistrus,
3 Bolivianske Sommerfugl Cicklider
4 Platy (deriblandt en yngel)
4 Ottoer
6 Corydoras
Har også en kampfisk som er i karantene-kar og venter på å få komme i det store karet.
Hadde et leit tilfelle av finneråte i karet mitt, som gjorde at jeg mistet min forrige kampfisk. Har medisinert med Esha 2000, så satser på at det har fikset problemet. Ingen av de andre fiskene har vist noe tegn til finneråte, det gikk bare utover kampfisken.
63 litern har stått tom en stund, men jeg tenkte å starte den opp igjen, så fort det er trygt å kickstarte med filterguffe fra 180 litern.
Bunnsubstratet blir fin sand der og, så lurer på å ha en annen type Corydoras (Panda for eksempel) i det karet, samt kampfisk, og noen andre ålreite arter som kan trives i et 63 liters kar.
jepp, så det var en liten oppdatering
Postet 12.07.12 kl 17:09
Oppdateringer med bilder
Hadde egentlig skrevet kjempemasse om hvordan det har gått med akvariene og fiskene mine siden sist, men så klarte jeg å slette alt da jeg skulle sette in bilder.......
Prøvde alt jeg kunne for å få teksten tilbake, men ingenting hjalp. Så nå orker jeg ikke skrive alt på nytt, og tar isteden og viser bare bildene. Kan oppdatere litt med tekst seinere når motivasjonen er tilbake.
Prøvde alt jeg kunne for å få teksten tilbake, men ingenting hjalp. Så nå orker jeg ikke skrive alt på nytt, og tar isteden og viser bare bildene. Kan oppdatere litt med tekst seinere når motivasjonen er tilbake.
Postet 20.11.12 kl 13:05
Postet 20.11.12 kl 13:29
Har ikke merket noe til bølling nei, synes platyene virker greie, og kampfisken er i et annet kar. De coryene på bildene er noen 3-åringer jeg kjøpte privat, og jeg mener de var sånn. Men jeg skal se på de mindre coryene og for å se om de har noen bitemerker..
Men hvertfall slik jeg har sett, så lar platyene corydorasene være i fred, med mindre det er mat tid, men da er de fokusert på maten (coryene får slike bunnfor tabletter som platyene også liker) og Platyene viker for de store coryene.
Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det Skal holde et ekstra godt øye med dem.
Men hvertfall slik jeg har sett, så lar platyene corydorasene være i fred, med mindre det er mat tid, men da er de fokusert på maten (coryene får slike bunnfor tabletter som platyene også liker) og Platyene viker for de store coryene.
Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det Skal holde et ekstra godt øye med dem.
Postet 20.11.12 kl 14:44
Kan ancistruser bite?
snek meg bort til akvariet nå uten at fiskene så meg, så jeg kunne observere dem uten å skremme dem først.. Og Ancistrusen fikk jeg se at hoppet ned fra rota si og landet på en corydoras for a jage den vekk. Coryen pilte raskt vekk fra Ancistrusen sitt territorie, men jeg begynte å lure litt på om Ancistruser kan skade andre fisker..??
Kan ancistruser bite? For isåfall ville det forklart bitemerkene på finnene til noen av dem, for Platyene er veldig sjeldent i nærheten av coryene. Men samtidig ville det vært rart.. jeg mener, om det er sånn at ancistruser har tenner, så ante ikke jeg det..! :P
Kan ancistruser bite? For isåfall ville det forklart bitemerkene på finnene til noen av dem, for Platyene er veldig sjeldent i nærheten av coryene. Men samtidig ville det vært rart.. jeg mener, om det er sånn at ancistruser har tenner, så ante ikke jeg det..! :P
Postet 20.11.12 kl 15:41
Hvitprikk eller sopp?
Oppdaterer min personlige tråd litt samtidig som jeg slenger ut et spørsmål i tilfelle noen følger med på tråden min
En av Platyene mine oppfører seg rart, og har to hvite, små prikker på seg.
Mistet nylig to andre platyer. Den ene oppdaget jeg tidlig, så hun så sprell levendes ut i fargene utenom at hun ikke rørte seg. Null bevegelse noe sted... Den andre fant jeg ikke før dagen etter, og da var hun spist på.. Men ingen av disse så ut til å ha noen opplagt dødsgrunn, og hvertfall ikke noen synlig hvitprikk tegn.
Er litt bekymret for platyene mine nå.. Spesielt hun ene som bare svømmer ved innsuget til filteret konstant, og har gjort det de siste to, tre dagene... Hun flytter seg kun når hun skal sove, eller når hun får mat, men resten av tiden er hun ved innsuget hele tiden.. :-/
Og som nevnt fant jeg to små hvite prikker. Skal prøve å få tatt noen bilder.
Men utenom prikkene, så ser jeg ingen symptomer på hvitprikk.
Skal som sagt prøve å få postet noen bilder, men er det noen som har noen tanker om dette kan være hvitprikk, eller om det bare er sopp?
Har også fått et stort utbrudd av pensel alger i karet, og skal "rense" litt oppi der nå etter jeg har skrevet denne oppdateringen.
Skal luke alge-befengte planteblader, ta ut røtter og steiner og skrubbe dem reine (igjen), slamsuge, skrape alger av glasset - igjen - , rense filteret og ellers prøve å få has på algene, samt ta et vannbytte. På mandag eller tirsdag tenker jeg at jeg skal prøve å få tak i noen Siamesiske Algeetere, om jeg finner noen som har.
De pensel algene blomstret raskt! Fikk de fra 63 litern, som har minimalt med pensel alger; jeg la ikke merke til at det var alger der, før jeg flyttet over en for stor plante over til 180 litern og det blusset opp alger over natta..! Så nå skal det jobbes... :P
Håper dette hjelper litt for Platyen også. Håper hun bare har sopp, og ikke hvitprikk..
En av Platyene mine oppfører seg rart, og har to hvite, små prikker på seg.
Mistet nylig to andre platyer. Den ene oppdaget jeg tidlig, så hun så sprell levendes ut i fargene utenom at hun ikke rørte seg. Null bevegelse noe sted... Den andre fant jeg ikke før dagen etter, og da var hun spist på.. Men ingen av disse så ut til å ha noen opplagt dødsgrunn, og hvertfall ikke noen synlig hvitprikk tegn.
Er litt bekymret for platyene mine nå.. Spesielt hun ene som bare svømmer ved innsuget til filteret konstant, og har gjort det de siste to, tre dagene... Hun flytter seg kun når hun skal sove, eller når hun får mat, men resten av tiden er hun ved innsuget hele tiden.. :-/
Og som nevnt fant jeg to små hvite prikker. Skal prøve å få tatt noen bilder.
Men utenom prikkene, så ser jeg ingen symptomer på hvitprikk.
Skal som sagt prøve å få postet noen bilder, men er det noen som har noen tanker om dette kan være hvitprikk, eller om det bare er sopp?
Har også fått et stort utbrudd av pensel alger i karet, og skal "rense" litt oppi der nå etter jeg har skrevet denne oppdateringen.
Skal luke alge-befengte planteblader, ta ut røtter og steiner og skrubbe dem reine (igjen), slamsuge, skrape alger av glasset - igjen - , rense filteret og ellers prøve å få has på algene, samt ta et vannbytte. På mandag eller tirsdag tenker jeg at jeg skal prøve å få tak i noen Siamesiske Algeetere, om jeg finner noen som har.
De pensel algene blomstret raskt! Fikk de fra 63 litern, som har minimalt med pensel alger; jeg la ikke merke til at det var alger der, før jeg flyttet over en for stor plante over til 180 litern og det blusset opp alger over natta..! Så nå skal det jobbes... :P
Håper dette hjelper litt for Platyen også. Håper hun bare har sopp, og ikke hvitprikk..
Postet 08.12.12 kl 21:23
JoxterOg Ancistrusen fikk jeg se at hoppet ned fra rota si og landet på en corydoras for a jage den vekk. Coryen pilte raskt vekk fra Ancistrusen sitt territorie, men jeg begynte å lure litt på om Ancistruser kan skade andre fisker..?? Kan ancistruser bite?
Ancistrus er territoriale, og ja, de kan være noe ufine mot Corydorasene. Grunnen til det er at Corydorasene ofte vil gjemme seg de også, og prøver å komme seg inn på skjulesteder som Ancistrusen allerede har okkupert og anser som sin. Corydoras har ingen som helst idè om hva et territorium er, og har ingen territorial sans what ever. Men det har Ancistrusen, iallefall hannene, og de blir rimelig gretne over å få uinvitert besøk av Coryer på sine skjule- eller hvileplasser.
Jeg har opplevd en gang at en Ancistrus sugde seg fast på kroppssiden til en Corydoras og lagde et realt kjøttsår der, helt rundt i formen (etter munnen på Ancistrusen). Ancistrus er utstyrt med en type tenner til å raspe i seg harde alger fra treverk og stein, og er i stand til å raspe i seg kjøtt også fra f.eks. døde fisk på bunnen. Så ja, de er i stand til å skade andre fisk dersom de ikke har vett på å pelle seg vekk når Ancistrusen ber om det.
Det er heldigvis sjelden det blir alvorlige konflikter og drøssevis av akvarister har disse (Corydoras og Ancistrus) i akvarier sammen uten særlige problemer. Men det KAN altså skje inninmellom at konflikter oppstår, og da spesielt i små akvarier eller akvarier som ikke har nok skjulesteder. Hvis man vet å innrede karet slik at både Ancistrusene og Corydorasene finner skjulesteder og huler etter sin smakstype, så går det mye bedre.
Ancistrus liker trange og smale huler og hulrom og du kan gjerne legge ned en slik firkantet, avlang skiferhule. Corydoras liker å ligge i skyggen under en buet rot, ikke innestengt, men med åpning i begge ender. Bare noe som skjermer dem fra å bli sett ovenfra. Får de det, er de ikke like tilbøyelige til å forsøke og presse seg inn hos Ancistrusen.
Postet 08.12.12 kl 21:37
Endret: 08.12.12 kl 21:39
Aha ja! :)
Tusen takk for svar! Da ble jeg litt klokere
Har dandert røtter og steiner litt slik at de skal danne gjemmesteder, og har masse planter i karet (har noen planter som nærmest danner et slags siv. Husker ikke hva disse heter, men coryene liker å skjule seg der inne har jeg sett). Men jeg kan prøve å dandere de litt annerledes, så de blir mer Cory-vennelige. Og en skiferhule skal jeg huske å få tak i Ellers så har Ancistrusen en fast rot han pleier å henge på.
Nesten litt skummelt at de kan klare å skade andre fisker såpass! Han er ganske så bøllete når jeg mater bunnfiskene med slike tabletter, så jeg må prøve å finne en lur løsning på hvordan fore alle fiskegruppene hver for seg... hm...
Takk igjen for et fint og utfyllende svar!
Har dandert røtter og steiner litt slik at de skal danne gjemmesteder, og har masse planter i karet (har noen planter som nærmest danner et slags siv. Husker ikke hva disse heter, men coryene liker å skjule seg der inne har jeg sett). Men jeg kan prøve å dandere de litt annerledes, så de blir mer Cory-vennelige. Og en skiferhule skal jeg huske å få tak i Ellers så har Ancistrusen en fast rot han pleier å henge på.
Nesten litt skummelt at de kan klare å skade andre fisker såpass! Han er ganske så bøllete når jeg mater bunnfiskene med slike tabletter, så jeg må prøve å finne en lur løsning på hvordan fore alle fiskegruppene hver for seg... hm...
Takk igjen for et fint og utfyllende svar!
Postet 08.12.12 kl 23:11