Modifisere lampe med led dioder (side 3)

Ja stemmer det. Kobler det til tre drivere, med hvert sitt tidsur. Dermed kan jeg justere hvor mye lys jeg vil ha på om gangen. Enten 1x18x3 watt, 2x18x3 watt eller 3x18x3 watt.

Nå er det bare lodding som står igjen, og montere eventuelle linser.
Hoho, seriøst mye lys mao!
Er litt bekymret for varmeutviklingen der bare, det vil produsere en vel varme..
De blir ikke så veldig varme, men noe blir det nok. Akvariene står i en kjeller som jeg ikke normalt ikke har varme i. Da får jeg jo brukt den varmen til og varme opp rommet.
Det ser veldig bra ut Roy!
Skal bygge om til led i en 375 liter jeg har ståendes i stuen, da lysrørene alikevel må byttes ut.

Har ett par spørsmål:
Karet er 60cm høyt, bør jeg bruke 3w led eller 10w?
Hvor stor avstand bør det være mellom hver pære hvis jeg skal bruke linser?

Sitter og titter nå, og kommer til å bestille om noen dager.

Er usikker på hvor synlig rødfargen blir, men ser dette greit ut hvis jeg kjører 3 rader med dette hele veien ut lysrampen f.eks?
3wRød 10wHvit 3wBlå 10wHvit 3wRød 10wHvit 3wBlå 10wHvit 3wRød

Eller blir det for store synlige variasjoner i lyset med forskjellige watt og farger?

Takk for svar!
Jeg har kun brukt 3 watt. Snakket med Torbjørn som har brukt 10 watt, men han vil bytte til 3 watt.

Hvor mange du vil ha kommer jo ann på hva du vil oppnå. Hvis det kun er for og se fiskene, trenger man kanskje ikke så mange. Men skal du ha plantekar bør man jo ha endel. LED diodene gir mere direkte lys en lysrør som lyser i alle retninger. Men tar du like mange watt som det du har i lysrør i dag, for du ett bedre lys en det du hadde før.

Jeg vil ikke ha brukt røde og blåe LED, men valgt LED med en fargetemperatur ut fra hva du vil bruke lyset til. Jeg har valgt 6500 kelvin til mine kar som jeg skal ha planter i, men skal ha 10000 kelvin til mine Malawi akvarier for og få ett litt mer blålig lys, lik det det blir i Malawi sjøen.
Har discus og plantekar, har brukt ett hvitt og ett rødt t8 lysrør til nå, og det røde lysrøret fremhever fargene på de 50 kardinalene og 50 rødmunns tetraene som går der med discusene.
Jeg bestiller 50stk 3w, i tillegg til 10stk cree xml, 20 stk blå og røde for å ha noe å velge i, så slipper jeg å eventuelt bestille noe nytt.

Tror det kommer til å bli som natt og dag med led i forhold til de 1 år gamle lysrørene jeg har nå uansett!

Takk for svaret!
Ja det er jo bare og prøve, og skulle du ikke like lyset er det bare og bytte dioder. De koster ikke mange kronene.
Man kan trikse og mikse mye med farger, men vær litt forsiktig med å bruke forskjellig typer LED i samme 'serie'.
De kan forwarde forskjellig volt, dvs. det er ikke alltid specsa stemmer 100%. Da kan man fort ende opp et ufint resultat, spesielt hvis man ikke bruker en konstant amp-driver (i motsetning til konstant volt som er ganske vanlig).

Konstant amp-driver bør man uansett bruke siden motstanden i LEDsa forrandrer seg veldig etter hvor varme de blir eller om en LED skulle ryke.

De fleste plantekareiere prøver å designe/bygge LED-utformingen etter et ønsket PAR-nivå.
Det er ikke så vanskelig å regne ut, bare å lese litt her:
http://www.plantedtank.net/forums/showthread.php?t=168999
Da har jeg fått bestillt meg led lys for 5 dager siden, får håpe de kommer før august er over!

10stk cold white 20 000k http://www.ebay.com/itm/221039140095?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

20stk royal blue http://www.ebay.com/itm/221039140282?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

50stk white 6500k http://www.ebay.com/itm/221039140282?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

80stk linser http://www.ebay.com/itm/221037229283?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

5stk drivere http://www.ebay.com/itm/221098128450?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

1100kr med fri frakt!

Kan ikke skjønne de som gidder og kjøpe ferdige sett til 4-5 ganger prisen når det går rimelig greit og ordne dette selv.
Har skjært ut og knekt 3mm aluminiums plater på jobben(og dekkglass i acryl),bruker det originale armaturet, men tar ut innmaten, kommer tilbake med bilder av monteringen og karet.


Du får ta noen bilder og legge ut her når du har kommet i gang.
Fikk alt i posten igår, limte alle 80 igår kveld, får klippe ledninger og starte loddingen idag.
Veldig små punkter å lodde på, men får håpe det går greit..
Tar litt bilder underveis, og legger ut når jeg har fått montert det på karet, håper jeg får gjort det imorra.
Har noen små problemer med hoved rampen nå, jeg har 3 drivere som er fordelt som følger:
Driver 1: 14stk royal blue, 4stk 6000k. Denne fungerer.

Driver 2: 10stk 20 000k, 8stk 6000k. Denne står alle 20 000k å blinker i tillegg til en 6000k, resten er det ikke liv i.

Driver 3: 18stk 6000k, 6 stk av disse står å blinker, resten er dødt.

Jeg har også 2 stk. smale lister med henholdsvis 12stk hvite led,
og 14stk blandet med royalblue og 6000k, begge disse lyser.
Allt er riktig tilkoblet, har gått over allt 3 ganger nå.

Er det loddet for dårlig mon tro, eller kjører jeg for mange leds på hver driver?

10000k
•DC Forward Voltage (VF): 3.3 ~ 4.2Vdc
•DC Forward Current (IF): 750 mA

6000k
•DC Forward Voltage (VF): 3.3 ~ 4.2Vdc
•DC Forward Current (IF): 700 mA

Royal blue
•DC Forward Voltage (VF): 3.4 ~ 3.8Vdc
•DC Forward Current (IF): 700 mA

Driver:
Part Number: (10-18) * 3W
Input Voltage: AC85-265V 50/60Hz
Output: DC36-75V, 680MA+-5%

Tror jeg skal prøve å flytte over noen av ledene fra den store rampen til de to små rampene.
Ellers så lyser det utrolig sterkt for å si det mildt..
Har fått ordnet det nå, ble for mange led dioder per driver rett og slett.
17stk pr. driver går akkurat hvis jeg mikser med blått, hvis det kun er hvite lys må jeg ned i 16.
Hvis du makser driveren, så får du uansett ikke mere lys ved å slenge på flere led. Du får bare med spredning, siden hver led får mindre watt hver.

Du får heller spare et par som reserve, kjekt hvis noen ryker og ikke vente 2 uker på deler :p
Kan være det ble for mange dioder per driver ja.

Jeg har ikke fått loddet ferdig min 3x18x3watt lampe enda. Kanskje jeg og må sette på en ekstra driver eller gå ned litt på antall dioder per driver. Håper jeg kan få gjort den ferdig i løpet av uka som kommer.
Da var jeg ferdig med lampa, ble kjempe bra til slutt, etter at jeg måtte gjøre en del omgjøringer fordi led diodene akkurat gikk ned i det nye dekk glasset.
Kan rett og slett ikke kjøre alle diodene på engang, det blir allt for mye lys, det lekker ikke noe lys ut av armaturet, men selve karet lyser opp hele stua alene, så samboeren min blir gæern på meg..
I tillegg så er ikke discus veldig glad i mye lys.
Hvis jeg kun kjører en rad med 16stk 6000k pærer så lyser dette mye mer enn nye 2*36w alene, ihvertfall syns messig.

Skal prøve å legge ut bilder imorgen, hvis jeg får tid.
Ja det er mye lys i diodene. Og de stråler i en retning og ikke i alle som lysrør. Ser fram til bildene.
skriver hær så jeg kan følge med på dette, skal bygge til 160l min som skal totalrenoveres snart
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap