Mange døde fisker i akvariet (side 3)

Inaktiv bruker
Ok kanskje jeg skal kjøpe sand istede, men jeg synes det er et mareritt og fjerne grusen fra akvariet, spesielt et så stort jeg har,
Og jeg har noen fordommer om sand... kan du si om de er sande eller ikke ? (lol)
1. sand blir sugd opp i slamsugeren?
2. må man sile sanden før den brukes?
og kan jeg ha sommerfiglciklider med sandbund?
3. liker ancistrus & kardinaltetra sandbund?

Vill ikke eikeblad råtne og produsere ammoniakk?
Om man ikke har tenkt å passe veldig på alt i akvariet, så syns jeg at platy og sverddragere er de som har klart seg best i tillegg til at de føder av og til. Molly har også klart seg godt. Og så pallett ciklider er jo veldig fine og de legger egg veldig lett, men da bør de være for seg selv ... for at yngelen skal overleve og palletten blir veldig aggresive fr å passe på. kampfiskene har også klart seg veldig godt og noen keisertetra jeg har og faktisk slør hale sebrafisk har vært sterke. kardinaltetraen har nok dødd mer eller mindre ut etter hvert. Er ingen ihuga akvarist i det litt over ett år jeg har hatt akvarie, så dermed fant jeg ut at det var greit å holde det litt enkelt sånn for min del at jeg slapp å kjøpe nye så ofte.

Men mange her syns nok at de levende føderne er litt kjedelig hehe..
og er jo mange typer fisk jeg aldri har kjøpt og har ingen erfaring med.
Har hatt fin sand i det ene akvariet. En i butikken sa at det kunne kvele plantene men svarrdplantete lagde masse tynner røtter så det gikk bra for min del. Har grov sand i det andre, liker det best den grove. Og er bedre for røtter. Begge deler blir sugd litt opp ved slamsuging, men bare skyller og heller det tilbake etterpå. personlig liker jeg ikke grus i akvariet, syns steinene blir for store og grove rent design-messig når man ser at man skal tross lage et minimalistisk miljø inne i der som ser bra ut dermed blir grusen for grov og stor ift det minimalistiske miljøet man lager. Nå er det jo flere forskjellige størrelser på grusen å få kjøpt.
Sand i slamsugeren, hehehe tja skal prøve å gjøre det kort og presist.Jeg slamsuger sandbunnen min. Noe fyker opp, men det er veldig lite. Møkket legger seg OPPÅ sanden så du trenger ikke stikke slamsugeren neddi sanden, du bare støvsuger lett over den. Om du bruker ei bøtte kan du bare ta det tilbake igjen.

Noen folk slamsuger heller ikke!

De aller fleste fisker liker sand, ikke alle liker grus. Med sand kan du ha sandsnegler som snur og vender på sanden og mesker seg inni der, godt vedlikehold!

Dette med at sand kveler plantene syns jeg selv er bare tøys. Kanskje noen vanskelige planter ikke trives like godt men jeg har ikke opplevd dette.

Biltema sand trenger man ikke vaske overhodet.

Selv har jeg sverget på å aldri ha grus, for jeg syns grus er så ekkelt å holde på med, og jeg syns ikke den er noe fin. Biltema sanden ser ut som fin sandstrand og er fin å holde på med.
Grapejuice
Sand i slamsugeren, hehehe tja skal prøve å gjøre det kort og presist.Jeg slamsuger sandbunnen min. Noe fyker opp, men det er veldig lite. Møkket legger seg OPPÅ sanden så du trenger ikke stikke slamsugeren neddi sanden, du bare støvsuger lett over den. Om du bruker ei bøtte kan du bare ta det tilbake igjen. Noen folk slamsuger heller ikke! De aller fleste fisker liker sand, ikke alle liker grus. Med sand kan du ha sandsnegler som snur og vender på sanden og mesker seg inni der, godt vedlikehold! Dette med at sand kveler plantene syns jeg selv er bare tøys. Kanskje noen vanskelige planter ikke trives like godt men jeg har ikke opplevd dette. Biltema sand trenger man ikke vaske overhodet. Selv har jeg sverget på å aldri ha grus, for jeg syns grus er så ekkelt å holde på med, og jeg syns ikke den er noe fin. :) Biltema sanden ser ut som fin sandstrand og er fin å holde på med. :)



mener å huske de hadde en litt grønnlig fin sand på biltema, mulig den het glassblåsersand? om om den evt kan brukes?.., ganske fin farge. kjøpe Rådesand og helt sånn badestrandfinkornet og lys, 25 kilo bare 150 kr i dyrebutikk .. helte den rett oppi - ingen fisk dødde men mulig det er lurt å skylle først ...
Inaktiv bruker
galaxy
[QUOTE=Grapejuice]Sand i slamsugeren, hehehe tja skal prøve å gjøre det kort og presist.Jeg slamsuger sandbunnen min. Noe fyker opp, men det er veldig lite. Møkket legger seg OPPÅ sanden så du trenger ikke stikke slamsugeren neddi sanden,mener å huske de hadde en litt grønnlig fin sand på biltema, mulig den het glassblåsersand? om om den evt kan brukes?.., ganske fin farge. kjøpe Rådesand og helt sånn badestrandfinkornet og lys, 25 kilo bare 150 kr i dyrebutikk .. helte den rett oppi - ingen fisk dødde men mulig det er lurt å skylle først ...


Mulig de har det men den egner seg IKKE.
Den sanden fra biltema som kan brukes har artikkelnummer 175425. De andre kan visstnok ikke brukes.


Har selv tatt ut grus fra 110 liter, det er litt slit men det er utrolig verdt det! Jeg brukte en sånn stooor spade for hundemat og når jeg måtte inn i kantene for å plukke ut sand var jeg veldig forsiktig for ikke å skrape glasset. Restene kan du plukke opp ved å brukte tørkepapir og sånt, og sveipe opp. Husk å slå av pumpe og varmekolbe... selv glemte jeg varmekolbe, huff og huff.
Jørg1 AKA Spock
[QUOTE=galaxy][QUOTE=Grapejuice]Sand i slamsugeren, hehehe tja skal prøve å gjøre det kort og presist.Jeg slamsuger sandbunnen min. Noe fyker opp, men det er veldig lite. Møkket legger seg OPPÅ sanden så du trenger ikke stikke slamsugeren neddi sanden,mener å huske de hadde en litt grønnlig fin sand på biltema, mulig den het glassblåsersand? om om den evt kan brukes?.., ganske fin farge. kjøpe Rådesand og helt sånn badestrandfinkornet og lys, 25 kilo bare 150 kr i dyrebutikk .. helte den rett oppi - ingen fisk dødde men mulig det er lurt å skylle først ...


Mulig de har det men den egner seg IKKE.

Syns å huske jeg så en grønnlig sand på et bilde engang eller at noen hadde brukt en hvit sand med grønnlig skjær (altså den var ikke grØnngrØnn men kanskje jeg husker feil eller at fargene ikke var riktige på bildet ...
ups....feil tråd :P
Inaktiv bruker
Jeg tror jeg kjøper på tropehagenzoo
Hvor tykt skal sandlaget være?
Jeg har lyst på: Sommerfuglciklider, Kardinaltetraer & kuhli åler.
Hvor mange bør jeg ha av vær?
Og hvordan kan jeg ta ned ph verdien i vannet? i kranen er det 7,5, men jeg vil ha det ned på 6.0.
Og btw, trenger fiskene mye planter? jeg har en del, men kan jo ta vekk vis det er for mye
Bare ta llike mye sand oppi som du har grus. Noen like kjempetykt lag andre liker litt mindre, tror ikke det har noe å si. Annet enn at det blir mindre plass til vann/veldig tungt (slik at sanden kanskje pakker seg hardere sammen) men de fleste har vel kanskje mellom 3 - 6 cm lag? Aner ikke, hehe.

http://webzoo.no/default.pl?showPage=293

Jeg bruker denne: Steins Eikebark ekstrakt 250ml og er veldig fornøyd. Det står hvor mye du skal bruke på baksiden osv. Selv bruker jeg bare en liiten halv-flasketut som regel ettersom jeg ikke tar så innmair store vannbytter av gangen. Du kan også bruke catappablader som du kan ha i vannet, det liker fiskene. Jeg har kjøpt Indian almond leaves på ebay og de er supre, og billige. Men det er til vannet generelt og ikke til vannet du bytter.

Du har plass til masse mer planter. Du har 5 liter mer enn meg så bare ta en titt på mitt akvarie om du vil, det er høvelig beplantet. Når du har så mye planter at fiskene knapt kan snu seg eller ikke får så god svømmeplass da er det kanskje på tide med luking men du kan fylle på med masse masse planter enda
Inaktiv bruker
Tusen takk for tipsene, skal kjøpe begge! nydelig akvarium btw, det er veldig inspirerende. .
Jeg må kjøpe sommerfuglciklidene før juni, de har tilbud på dyrebutikken.
Bare hyggelig Du vet sikkert at vannet kan bli gult, nesten tefarget av røtter/senking av ph med catappa og slikt? Det er ihvertfall absolutt naturlig og, tja selv syns jeg det er fint.
Inaktiv bruker
Nei det viste jeg ikke før nå
de har ikke fler på lager av den ekstrakten ,så tror du denne fungerer?: http://www.tropehagen-zoo.no/nettbutikk/display.aspx?menuid=123456933&prodid=2606
Går det ann å få tingene fra webzoo i posten?
Inaktiv bruker
dårlige nyheter.... merket nettop at den 7. dameguppien døde,
Og det va ETTER jeg flyttet alle mennene til et karantenekar....
kan det være sykdom? isåfall, kan disse smitte over til ciklider, kuhlii åler og kardinaltetra?. Jeg har merket at det kun er dameGUPPIER som blir syke, og ikke ancistrus.
Jeg skal jo skifte substrat nå som jeg skal bytte til litt mer surere vann, + tømme alt vannet, kan slike sykdommer leve i filteret?
Har du målt temp, ph osv NÅ ? Når du oppdaget den døde fisken, før et ev. vannbytte
Lars Christensen Hjortland
dårlige nyheter.... merket nettop at den 7. dameguppien døde

Relevant tråd her
Inaktiv bruker
Okei, da regner jeg med at det er dødsårsaken. Har ingen ytre tegn, men det som er litt rart er at det kun er damer som dør...
Men nå har jeg flyttet guppiene til et 60-liters kar, jeg har fjernet grusen fra hovedkaret(115liter) og skal ha sandbunn, har vasket planter(forsiktig), dekor(grundig) og selve akvariet.
Jeg har tenkt til å synke ph, og få meg noen ciklider(sommerfugl eller regnbue, etc. Har ikke bestemt meg enda), noen flere ancistrus, kuhliiåler og kardinaltetra.
MEN, det er jo selvfølgelig litt spor av guppiene igjen, jeg har ikke vasket filteret fordi jeg gidder ikke å kjøre det inn igjen, spørsmålet mitt er, om filteret/sporene av guppiene er giftige for ciklider, kardinaltetra og kuhliiåler?
jeg hadde ancistrus sammen med guppiene, de har ikke fått sykdommer.
Det er kun guppier som har dødd
Inaktiv bruker
ja, men det er ikke det, fordi ancistrusene har ikke merket noe, og det begynte å dø dameguppier før det ble varmt vær.
Inaktiv bruker
Når jeg skulle fjerne sanden fant jeg en råtten dameguppy som jeg ikke har sett før nå...æsj.
Alle guppiene er i 60 literen nå, for første gang tror jeg at en hann-guppy skal dø, han ligger nede på bunne sidelengs.
Nå har 9 guppier dødd til sammen, der gikk 350 kr i do!
jaja, de har ihvertfall lagt ifra seg en del yngel, men de dør vel sikker også.
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2013
Reklame for plussmedlemskap