- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Ammoniak målinger (salmiakk innkjøring) (side 3)
Ammoniak målinger (salmiakk innkjøring) (side 3)
Etter min erfaring er ikke GH vesentlig, det er KH som er viktig for at bakteriene skal formere seg, men så lenge PH holder seg konstant er det et tegn på at KH er høy nok for bakterievekst. Opplever man et PH dropp tyder det på at bakteriene har brukt opp det som øker karbonhardheten i vannet (Hydrogenkarbonater). Det er dette som vanligvis skjer ved et hardt belastet filter når man har bløtt vann, som det er mange steder i Norge.
Postet 19.10.12 kl 09:40
Oki, takker for opplysningen
Men nå skjer det ting på nitrittfronten.
Blander enda halvt om halvt med spring/akvarie vann , men kan nå tydligvis se at fargen blir rosa, og ikke plommerød som tidligere. Så nå ser det ut til at bakteriene man ønsker er på god vei
Så anslår at nitritten er rundt 1.8-2.0mg/l .
Nå gleder jeg med til å se hvordan fargen er i moprgen før jeg tilsetter
Tidligere ved nitrittmåling så jeg så vidt bunnen på prøveglasset , til sammenligning ..
Men nå skjer det ting på nitrittfronten.
Blander enda halvt om halvt med spring/akvarie vann , men kan nå tydligvis se at fargen blir rosa, og ikke plommerød som tidligere. Så nå ser det ut til at bakteriene man ønsker er på god vei
Så anslår at nitritten er rundt 1.8-2.0mg/l .
Nå gleder jeg med til å se hvordan fargen er i moprgen før jeg tilsetter
Tidligere ved nitrittmåling så jeg så vidt bunnen på prøveglasset , til sammenligning ..
Postet 20.10.12 kl 20:11
Postet 21.10.12 kl 10:55
Det er "underverker" det som skjer under innkjøring, men det skjer ikke over natten. Vanligvis tar det 4 - 5 uker før filteret er innkjørt. Den tiden trenger man gjerne til å planegge fisk, planter, røtter og stener, om man skal ha plantekar.
Ellers er det jo en god periode med tanke på å lære hva som skjer i karet i løpet av denne prosessen. Man får ikke panikk senere om noe skulle gå skjevt, men er vant til å teste vann, tenke mulige årsaker og så fikse det.
Ellers er det jo en god periode med tanke på å lære hva som skjer i karet i løpet av denne prosessen. Man får ikke panikk senere om noe skulle gå skjevt, men er vant til å teste vann, tenke mulige årsaker og så fikse det.
Postet 21.10.12 kl 22:06
Postet 22.10.12 kl 21:42
Woohhhoo
Måling kl 23:00
Nitritt 0.6
Sprøytet nye 3ml salmi kl 23:01.
Ser ut til å gå riktig så fort nå
Noen spm.
Hvor lang tid etter tilsatt salmi skal jeg måle for å se om filteret er ferdig innkjørt?
Skal jeg tilsette salmi den dagen jeg skal ha nedi fisk? (Blir å hente de på ettermidag, tidlig kveld.
Kan en plan evt være å tilsette salmi på morgenen, ta ett stort vannskfte tidlig ettermidag, og hente fisk etter vannbytte? Og hvor mye vann skiftes omtrent siste dagen? 45-50%?
Måling kl 23:00
Nitritt 0.6
Sprøytet nye 3ml salmi kl 23:01.
Ser ut til å gå riktig så fort nå
Noen spm.
Hvor lang tid etter tilsatt salmi skal jeg måle for å se om filteret er ferdig innkjørt?
Skal jeg tilsette salmi den dagen jeg skal ha nedi fisk? (Blir å hente de på ettermidag, tidlig kveld.
Kan en plan evt være å tilsette salmi på morgenen, ta ett stort vannskfte tidlig ettermidag, og hente fisk etter vannbytte? Og hvor mye vann skiftes omtrent siste dagen? 45-50%?
Postet 22.10.12 kl 23:11
Rådet fra 530 som jeg følger slavisk er: Når daglig dose Salmi gir 0 i nitritt ett døgn etter tilsetning tas et kjempevannskift, og så tilsettes fisken.
I praksis - hvis jeg klokken 23:01 neste kveld så 0 nitritt ville jeg tilsatt en dose Salmi den kvelden, hentet fisken på ettermiddagen dagen etter, skiftet 50% vann mens fisken sto i posen sin i kjølebagen, og så satt den til tilvenning i karet så fort temperaturen kom opp i normal igjen. Eller en slags variant, man får jo rutine på de underligste ting i verden
Like før nå! Og ettersom du er kjemperutinert på tester etter en sånn runde følger du selvfølgelig med som en smed etter at fisken er på plass. Bare sånn i tilfelle...
I praksis - hvis jeg klokken 23:01 neste kveld så 0 nitritt ville jeg tilsatt en dose Salmi den kvelden, hentet fisken på ettermiddagen dagen etter, skiftet 50% vann mens fisken sto i posen sin i kjølebagen, og så satt den til tilvenning i karet så fort temperaturen kom opp i normal igjen. Eller en slags variant, man får jo rutine på de underligste ting i verden
Like før nå! Og ettersom du er kjemperutinert på tester etter en sånn runde følger du selvfølgelig med som en smed etter at fisken er på plass. Bare sånn i tilfelle...
Postet 23.10.12 kl 02:36
Tilsatt tilsammen 7ml salmi i går. 3ml kl 06:00 , 3 ml i 16 tiden, og 1 ml kl 23:00.
Målte nitritt no igjen kl 17:00, og da var den 0mg/l
Tilsatt nye 5ml i dag (som jeg kjørte inn filteret med i starten ) er nitritten fortsatt borte i morgen til samme tid, drar jeg å henter fiskene, og skifter vann (rundt 50%)
Vil takke alle som har bidratt med til at jeg endelig har fått de resultatene jeg har oppnådd med denne tråden Spes 530 som har vært meget tolmodig. (og alle andre selvsagt.)
Målte nitritt no igjen kl 17:00, og da var den 0mg/l
Tilsatt nye 5ml i dag (som jeg kjørte inn filteret med i starten ) er nitritten fortsatt borte i morgen til samme tid, drar jeg å henter fiskene, og skifter vann (rundt 50%)
Vil takke alle som har bidratt med til at jeg endelig har fått de resultatene jeg har oppnådd med denne tråden Spes 530 som har vært meget tolmodig. (og alle andre selvsagt.)
Postet 24.10.12 kl 17:41
Postet 24.10.12 kl 17:42
Endret: 24.10.12 kl 17:42