5 uker med salmiakkmetoden - hjelp meg å forstå (side 3)

Det ser nesten ut som det eneste du har fått ut av dette er:

Rykte for å være kanskje Norges mest tolmodige akvarist.
Mange gode råd om innkjøring av karene.
Gode samtaler og dialoger rundt dette.

Det eneste som ikke er kommet ut av dette er, ferdige innkjørte kar
Godt oppsummert, Rolf H! Det merkelige er jo at innkjøring av 300L med salmiakkmetoden gikk knirkefritt og fulgte boka totalt, mens åtte akvarier som ble startet samtidig ikke blir innkjørt...
Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i at Stine Sofie er gjennomført tålmodig i alle sammenhenger, men i denne sammenhengen er det definitivt stjerner å få både i bøker og på Ipads.
Nå har ikke jeg lest hele tråden, burde kanskje det før jeg svarer.. Men var så mye så jeg spør. Har du gjort noe for å øke KH verdien i karene?
Det kan være vannskelig å få biologiske filtre til å virke godt med KH verdier under 3, og hvis du har vanlig lillestrøm vann ligger jo KH her på ca 0,5, som er ekstremt lavt.
Hvordan er det med filterne...kan de ha blitt noe tette ? Vet ikke om du kjører alle kar på ett eller noen få filtre, men det skader ikke å sjekke hvordan det står til inni der.
Ellers hjelper det ikke så mye å putte filtergugge i vannet. Filterbakteriene er avhengige av en overflate å sitte på, så det beste er filtermateriale fra et fungerende filter. Noe hjelp kan det være i å overflytte planter eller gjenstander direkte fra et fungerende kar.
For å se hvor prosessen egentlig er, ville jeg ha justert NH3 til ca. 4 ppm i alle kar, og så målt alle vannverdier etter ett døgn. NO3 er ikke så viktig, det interessante er jo hvor mye NH3 og NO2 du har igjen etter ett døgn.
Nå har kanskje jeg gått glipp av ett innlegg eller to i denne tråden, men det meste har jeg vist fått med meg.
Trådstarter har vært gjennom alt dette her så vidt jeg har forstått.
bla. å skifte vann og få salmiakknivået ned på ca 4 - 5 ppm
hun har også gjenomgått det meste av vannverdier som ikke omhandler nitritt og ammoniakk.

Ganske sikker på at dette ikke er en annen tråd jeg blander sammen med.

Arne: Skader selvfølgelig ikke å prøve. Men syns det er merkelig når det gikk helt fint i 300L, og så skal det være så mye styr i åtte akvarier. Får vann fra NRV, så KH er nærmest ikke-eksisterende, ja.

SilverShaded: Riktig som Rolf sier, alt du nevner står tidligere i tråden. Og jeg er fullt klar over hvordan jeg kickstarter, men takk for forslagene
Da er vi inne på det vi snakket litt om på møtet, og som Michael har skrevet litt om i sin tråd. Nemlig at mikrolivet i et akvarie er utrolig viktig.
Kanskje du skulle prøve å overføre noen bakterier(filterguffe) fra det karet som fungerer og over til de som ikke fungerer.
Faren med å kjøre med ekstrem lav KH er at vannet blir veldig ustabilt.
Når filtret begynner å virke bruker bakteriene opp det lille karbonatet som er i vannet og ph detter ned og filtret slutter å virke.
Det som er vanskelig med vårt bløte vann synes jeg er å holde en passe lav ph til de fiskene som trives med det. Det er mye lettere å øke KH og ph og ha de fisker (eller reker) som liker dette.
I springvannet hos meg (Aurskog) er ph økt med et eller annet, enten ved å filtrere gjennom marmor og fjerne CO2 eller en annen metode, for KH er ca 2 og PH over 8.
Etter min erfaring er dette et litt vrient vann, fordi det ved vannbytte gir et kraftig PH hopp, men så går ph raskt ned pga relativ lav KH.
Har lest hele tråden, jeg. Spurte fordi de siste verdiene jeg kan se er fra 13/11, og det er en stund siden.
Hvis ting ikke fungerer, er det som regel en grunn til det. Var ikke ment som spørsmålstegn ved dine kunnskaper. Jeg nevnte det med overflate fordi du selv sa at du tømte filtergugge oppi alle kar.
Ellers "bruker" ikke bakteriene opp carbonat...det dannes H+ ioner under nitrifikasjonsprosessen, og pH synker forsi det ikke er nok carbonat-ioner til å bufre pH.
SilverShaded
Har lest hele tråden, jeg. Spurte fordi de siste verdiene jeg kan se er fra 13/11, og det er en stund siden. Hvis ting ikke fungerer, er det som regel en grunn til det. Var ikke ment som spørsmålstegn ved dine kunnskaper. Jeg nevnte det med overflate fordi du selv sa at du tømte filtergugge oppi alle kar. Ellers "bruker" ikke bakteriene opp carbonat...det dannes H+ ioner under nitrifikasjonsprosessen, og pH synker forsi det ikke er nok carbonat-ioner til å bufre pH.

Synes du vrir litt på ting her.. Man kan godt si ting slik du har skrevet det her, men man kan også forklare det på en annen måte, nemlig at filterbakteriene trenger kalsium for å leve, hvordan du velger å forklare dette til en kjemiker er vel kanskje ikke så interesant? Det er fint å komme med slike forklaringer som suplement til det som er skrevet, det øker bare nivået, men ikke bruk det for å argumentere at det er feil. For selv om jeg ikke er kjemiker har jeg sjekket dette med både kjemikere og biologer som sier at dette er en grei måte å forklare det på.
Og det er ikke som regel en grunn til at ting ikke fungerer, det er ALLTID en grunn til at det ikke går som det skal, det kan bare være vanskelig å se det. Det siste her bare som et bevis på at jeg og kan vri på ting hvis jeg vil
SilverShaded
Jeg nevnte det med overflate fordi du selv sa at du tømte filtergugge oppi alle kar.

Det forstår jeg, de fleste som har svart i tråden så langt vet at jeg har brukbar filtrering, og mange vet nok også at jeg har et hjørnefilter i hvert akvarium. Skulle kanskje nevnt det i første innlegg.

Arne: Jeg kom jo på nå at jeg har tilsatt natron flere ganger for å øke pH ved behov.
Ok, da øker du og KH, men det skal veldig lite til for å øke PH, og sannsynligvis er ph helt fin omtrent før du får noen målbar økning av KH.
Spørs jo hvilke fisker du har planer om i karet, men kanskje skjellsand i filteret vil hjelpe bedre? Da skjer PH og KH økning sakte, men du får en mer stabil ph, vanligvis på litt over 7.

Problemet er at jeg skal ha pH på rundt 6,5 i alle akvariene. Jeg har derfor ikke lyst til å tukle for mye med vannverdiene som er annerledes enn de jeg skal ha til slutt. Og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være et problem nå, når det har gått fint i alle kar tidligere, både med tradisjonell innkjøring med fiskemat og med salmiakkmetoden i 300L og i andre forummedlemmer sine kar...
Skulle ønske jeg kunne trekke en super forklaring og "bruksanvisning" ut fra ermet nå, men jeg har faktisk ingen aning om hvorfor dette ikke har gått seg til.

Tror jamen jeg ville ha tømt karene for vann, renset filterne godt i rent vann, kjørt inn litt filtergrums fra eksisterende filtre og begynt på nytt, med bare halv dose salmi. Sjekket etter ett døgn, hvis ikke NH3/4 hadde sunket, ville jeg vente med å tilsette ny dose, målt neste dag og ev. satt till samme mengde da hvis ammoniakk hadde sunket.
Kommer prosessen i gang, kan du alltid øke dosen da.

Om du ikke har nok grums til å kickstarte alle 8, ville jeg tatt 4 nå og 4 senere, om det rekker til 4 kar.
Jeg ville ha prøvd med å ta ut en filtermatte fra et av de som går godt. Rense det i en plastboks med vann fra samme kar, og helle dette ved inntaket til et av karene som ikke går, og gjøre dette i flere omganger. Om det ikke blir med så mye "filtergørr" så blir det nok en god dose bra bakterier som forhåpentligvis bosetter seg i det som går dårlig. Vet ikke om jeg ville begynt helt på nytt, men du kan jo prøve et par omganger med bakterier først, og hvis ikke det hjelper starte på nytt.
Jeg ville også (og har gjort) kjørt inn akvariene i den ph'en man har tenkt å ha i dem senere. Greit nok at forskning viser at disse bakteriene formerer seg raskere ved ph rundt 8, men hvor mye raskere er det egentlig? Er det noe å snakke om egentlig? Merkbart for oss, så det kan måles i dager? Eller timer?

Uansett synes jeg det virker logisk og lurt å kjøre inn akvariet i den ph'en du skal ha, så får det heller ta den ekstra dagen det tar da for eksempel. For da vil det jo (etter mitt hode og hva som skrives) vokse frem en bakteriekultur som ER vant til den ph'en. Istedenfor ph 8, som etter hva folk sier, vil få bakteriekulturen til å svekkes eller delvis dø ut hvis man senere brått senker ph til det man skal ha, som f.eks. ph 6.5.

Må si jeg aldri har merket noe til dårligere vannkvalitet eller nitritt, selv om ph har sunket i et kar.
Enig med Mona i dette (såfremt det ikke dreier seg om ekstrem-lav pH,da). Bruker man salmiakk vil pH uansett bli litt høyere idet man starter.
Har "forsket" litt på temaet nitrifikasjon i lav pH, og det ser foreløpig ut som jeg har rett i mine antagelser angående tilpasning. Har mere studier å gjøre på denne fronten, og problemet er at det er en del usikkerhet rundt hvordan det faktisk har seg at man kan ha utmerket nitrifikasjon helt ned i pH 4. Men årsakene begynner å tegne seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Martin A. Gundersen
Reklame for plussmedlemskap