- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Kampen mot nitrit (side 3)
Kampen mot nitrit (side 3)
God morgen
Da har jeg slått av kolben, så får vi se hvor mye tempen synker...
Leste i fiskebasen at algespiserne mine kan ha 23 - 30C, men greit å legge seg i midten mht nye beboere etterhvert...
Vannprøvene viser fortsatt det samme, Nitrit-0,1 og Nitrat 0,5-1...
Så da tar jeg et vannbytte ca 20% og så nye målinger utover ..
Ha en fin dag
Da har jeg slått av kolben, så får vi se hvor mye tempen synker...
Leste i fiskebasen at algespiserne mine kan ha 23 - 30C, men greit å legge seg i midten mht nye beboere etterhvert...
Vannprøvene viser fortsatt det samme, Nitrit-0,1 og Nitrat 0,5-1...
Så da tar jeg et vannbytte ca 20% og så nye målinger utover ..
Ha en fin dag
Postet 12.10.12 kl 07:44
Da har jeg byttet ut 10 liter vann, ventet 1 time og nå var nitriten sunket til 0,05 , så da går det den rette veien Men nå igjen så kom det litt lukt når jeg tok av glasset, luktet på en måte litt råtent... og jeg har jo bare nye planter oppi.. Lurer på om jeg skal vaske filteret i akvarievann i morgen når jeg bytter vann, eller om jeg skal se om det går bort av seg selv?? Noen forslag???
Postet 12.10.12 kl 12:44
Endret: 12.10.12 kl 12:46
Prøv å la lokket stå åpent ei stund, det kan være at det bare er tett og varm damp som lukter litt sterkt.
Hvis fiskene er spretne, må du ikke ta av hele lokket, sånn at du finner dem på golvet.
Lukter det ille i morra, kan du klemme filtersvampen forsiktig i akvarievann.
Ser fiskene ut til å ha det bra?
Hvis fiskene er spretne, må du ikke ta av hele lokket, sånn at du finner dem på golvet.
Lukter det ille i morra, kan du klemme filtersvampen forsiktig i akvarievann.
Ser fiskene ut til å ha det bra?
Postet 12.10.12 kl 13:47
Jada Nina, fisken er som ellers ) Nå har jeg åpning på begge sider av toppglasset, så hvis den lukten er der i morgen når jeg skal bytte vann så vasker jeg filteret forsiktig i akvarievannet føre jeg tømmer det ut..
Fant også ut at varmekolben min er termostatstyrt og sto på 30C, og etter mye grubling fant jeg ut hvordan man stilte den he he... står nå på 26C..
Fant også ut at varmekolben min er termostatstyrt og sto på 30C, og etter mye grubling fant jeg ut hvordan man stilte den he he... står nå på 26C..
Postet 12.10.12 kl 15:58
Lurte også på en annen ting ang fiskekjøp:
Kunne tenke meg å kjøpe 10 stk neontetra(egentlig lyst på kardinal,men har ph på 7)
er det da for mange på engang mht at filteret skal "vende" seg til flere fisk?
og hvor lenge bør jeg vente med nye innkjøp, har ille lyst på corydoras adolfi om det går ann å få tak i...
Regner med at vi kjøper nye fisk neste fredag om nitriten synker litt til og holder seg stabil...
Kunne tenke meg å kjøpe 10 stk neontetra(egentlig lyst på kardinal,men har ph på 7)
er det da for mange på engang mht at filteret skal "vende" seg til flere fisk?
og hvor lenge bør jeg vente med nye innkjøp, har ille lyst på corydoras adolfi om det går ann å få tak i...
Regner med at vi kjøper nye fisk neste fredag om nitriten synker litt til og holder seg stabil...
Postet 12.10.12 kl 16:20
Jeg tror noen med litt mer erfaring enn meg må hjelpe til med å vurdere antall, det føler jeg meg ikke kompetent til.
Jeg syns stimfisk bør settes inn samtidig, så jeg ville kjøpt alle på en gang, og det ser jeg at andre også gjør. Coryer er en stimfisk, den også. Skjønner godt at du er sjarmert av denne morsomme fisken! Ei gruppe på fem-seks av disse er høyt på ønskelista mi!
Ikke sett inn to stimer samtidig, det kan bli tøft for filteret (tror jeg)
Jeg følger ekstra med vannverdiene etter at jeg har puttet i flere nye fisk på en gang, til jeg vet at filteret takler den økte belastningen.
Jeg syns stimfisk bør settes inn samtidig, så jeg ville kjøpt alle på en gang, og det ser jeg at andre også gjør. Coryer er en stimfisk, den også. Skjønner godt at du er sjarmert av denne morsomme fisken! Ei gruppe på fem-seks av disse er høyt på ønskelista mi!
Ikke sett inn to stimer samtidig, det kan bli tøft for filteret (tror jeg)
Jeg følger ekstra med vannverdiene etter at jeg har puttet i flere nye fisk på en gang, til jeg vet at filteret takler den økte belastningen.
Postet 12.10.12 kl 18:59
Postet 12.10.12 kl 20:52
Æsj, tok en kjapp måling på nitrit tidlig i morges, og så at den var steget
Så nå har jeg byttet ca 20 liter vann, og siden det lukter forsatt når jeg tar av toppglasset, har jeg renset filteret forsiktig i akavarievann.. Klippet vekk noen blader som var visnet, ser ikke ut til at den nye planten jeg kjøpte trives så godt..
Ny måling på nitrit viser nå 0,2... Så da er på`n igjen med vannbytte hver dag...
Ha en fin søndag
Så nå har jeg byttet ca 20 liter vann, og siden det lukter forsatt når jeg tar av toppglasset, har jeg renset filteret forsiktig i akavarievann.. Klippet vekk noen blader som var visnet, ser ikke ut til at den nye planten jeg kjøpte trives så godt..
Ny måling på nitrit viser nå 0,2... Så da er på`n igjen med vannbytte hver dag...
Ha en fin søndag
Postet 14.10.12 kl 13:44
Postet 14.10.12 kl 14:08
Virker ikke dem du har da?
50w varmekolbe burde vel holde lenge om du kjøper ny.
og av filter så bør du se etter filter som takler minst 100 liter.
feks denne
50w varmekolbe burde vel holde lenge om du kjøper ny.
og av filter så bør du se etter filter som takler minst 100 liter.
feks denne
Postet 14.10.12 kl 14:19
Postet 14.10.12 kl 15:35
Hadde samme problem med en eheim 2008 her, men bare byttet sugekopper jeg da..
Om filtermediene er like så er det jo bare og sette de gamle i den nye pumpa..
eller kickstarte det nye filteret med guffe fra det gamle, samtidig som du samkjører det nye og gamle noen dager for og være sikker..
Du må ikke glemme at du fremdeles sliter med litt nitrit, så det gamle filteret ditt er jo ikke 100% ennå det heller.
Hva slags modell er det du har nå forresten?
Om filtermediene er like så er det jo bare og sette de gamle i den nye pumpa..
eller kickstarte det nye filteret med guffe fra det gamle, samtidig som du samkjører det nye og gamle noen dager for og være sikker..
Du må ikke glemme at du fremdeles sliter med litt nitrit, så det gamle filteret ditt er jo ikke 100% ennå det heller.
Hva slags modell er det du har nå forresten?
Postet 14.10.12 kl 17:12
Postet 14.10.12 kl 18:28
Her kan du se dem forskjellige filtrene til eheim..
Om det ikke er samme modell du kjøper nå så vil nok ikke den gamle filtersvampen passe er jeg redd..
men da er det jo bare og kickstarte det nye og kjøre begge en stund for og være sikker.
når jeg kickstartet mitt nye filter hadde jeg akvarievann i en bøtte og renset et innsmurt filter i det vannet, så puttet jeg det nye filteret oppi og lot det jobbe natten over og da var vannet i bøtta klart og det nye filteret fullt av masse fine bakterier..
Sikker på at du ikke kan få litt guffe av noen som har et godt innkjørt filter da?
Om det ikke er samme modell du kjøper nå så vil nok ikke den gamle filtersvampen passe er jeg redd..
men da er det jo bare og kickstarte det nye og kjøre begge en stund for og være sikker.
når jeg kickstartet mitt nye filter hadde jeg akvarievann i en bøtte og renset et innsmurt filter i det vannet, så puttet jeg det nye filteret oppi og lot det jobbe natten over og da var vannet i bøtta klart og det nye filteret fullt av masse fine bakterier..
Sikker på at du ikke kan få litt guffe av noen som har et godt innkjørt filter da?
Postet 14.10.12 kl 19:01
Postet 15.10.12 kl 04:29
Hmm.. Ser ut til at det blir en stund til nye fisker ja
Nitriten ligger fortsatt på 0,2 etter 20 liter vannbytte kl 09.00 og nå kl 16.30 er den fortsatt på 0,2
Tempen har begynt og synke etter jeg slo av varmekolben, den er tydligvis ødelagt, for selv når jeg satte den på 25C, så steg tempen til 30 når den sto på.. Nå er det bare lyspærene, 2x15W som holder varmen og da ligger tempen på ca 26C.. Godt jeg har bestilt ny kolbe
Litt lei at at jeg ikke får bukt med nitriten, men gir ikke opp!!! Rart at filteret mitt ikke har klart å bygge opp noe bakteriekultur på den tiden jeg både kjørte innkjøring og nå som jeg har fisk i..
Forer de 3 algespiserne m 1 tablett 2. hver dag, men er så usikker på om det er for lite eller om jeg skal gi dem hver 3. dag.. De ser forsatt raske og friske ut )
Nitriten ligger fortsatt på 0,2 etter 20 liter vannbytte kl 09.00 og nå kl 16.30 er den fortsatt på 0,2
Tempen har begynt og synke etter jeg slo av varmekolben, den er tydligvis ødelagt, for selv når jeg satte den på 25C, så steg tempen til 30 når den sto på.. Nå er det bare lyspærene, 2x15W som holder varmen og da ligger tempen på ca 26C.. Godt jeg har bestilt ny kolbe
Litt lei at at jeg ikke får bukt med nitriten, men gir ikke opp!!! Rart at filteret mitt ikke har klart å bygge opp noe bakteriekultur på den tiden jeg både kjørte innkjøring og nå som jeg har fisk i..
Forer de 3 algespiserne m 1 tablett 2. hver dag, men er så usikker på om det er for lite eller om jeg skal gi dem hver 3. dag.. De ser forsatt raske og friske ut )
Postet 15.10.12 kl 16:53
Har sittet og studert de 3 kinesiske algespiserne mine som spiser agurk, et artig skue, og oppdaget at den ene lille hadde fått et brunt merke på toppen av hodet... Den er like rask og rørlig som de to andre, men er det tegn på sykdom, eller kan også de få sår?? Det er den som den store jager rundt i karet innimellom....
Postet 15.10.12 kl 18:12
Hvor ofte og hvor lenge lar du agurken ligge i??
Grønsaker bør ikke ligge lenge da det kan ødelegge vannverdiene..
Bare tenkte på det siden du sliter med nitritt
Og varmekolben din. Test den i en bøtte med vann og sett den på lavest mulig, blir det fremdeles 30 grader så kast den.
Har du forresten fått tak i noe filterguffe fra noen?
Når det gjelder mat så prøv ennå sjeldnere, det er jo algespisere så dem vil alltids finne litt mat og ikke sulte i hjel med det første..
Grønsaker bør ikke ligge lenge da det kan ødelegge vannverdiene..
Bare tenkte på det siden du sliter med nitritt
Og varmekolben din. Test den i en bøtte med vann og sett den på lavest mulig, blir det fremdeles 30 grader så kast den.
Har du forresten fått tak i noe filterguffe fra noen?
Når det gjelder mat så prøv ennå sjeldnere, det er jo algespisere så dem vil alltids finne litt mat og ikke sulte i hjel med det første..
Postet 15.10.12 kl 21:01
Tok agurken ut etter1 time da jeg kom til å tenke på at det var kanskje ikke så bra mht nitrien...
og kjenner ingen med akvarie her
Idag har pakka med ny kolbe og nytt filter annkommet, så når jeg skal skifte vann så skal jeg ta vare på noe i en bøtte og klemme ut litt guffe(om det er noe) fra det gamle og la det nye filteret stå og gå over natten... Så imorra får jeg kjøre begge filtra..
Her også kjøp planteernæring, for den ene planta ser ut til å misstrives
Tok en nitrit test på morningen i dag, enda mere skuffende, nitrit har steget til 0,2 (
Men lurer fortsatt på hva den mørke prikken på hodet til den ene fisken er for noe???
Kan det være utslag av for høy nitrit??
Den virker fortsatt like "frisk" som de andre...
og kjenner ingen med akvarie her
Idag har pakka med ny kolbe og nytt filter annkommet, så når jeg skal skifte vann så skal jeg ta vare på noe i en bøtte og klemme ut litt guffe(om det er noe) fra det gamle og la det nye filteret stå og gå over natten... Så imorra får jeg kjøre begge filtra..
Her også kjøp planteernæring, for den ene planta ser ut til å misstrives
Tok en nitrit test på morningen i dag, enda mere skuffende, nitrit har steget til 0,2 (
Men lurer fortsatt på hva den mørke prikken på hodet til den ene fisken er for noe???
Kan det være utslag av for høy nitrit??
Den virker fortsatt like "frisk" som de andre...
Postet 16.10.12 kl 12:01
Det er viktig å ta ut grønnsaker så de ikke råtner i vannet. Jeg pleier å la agurk og squash ligge over natten da mine snegler i ancistrus er mest aktive om natten. Du kan fint la skurken ligge i akvariet i 8 timer uten at det utgjør spesiell betydninger for vannet.
Når det gjelder den flekken på fisken din er det litt vanskelig å si. Kan være at den bare har skrapt borti noe, og det vil helse etterhvert.
Bare fortsett med vannbytter, så ordner det seg nok etterhvert
Når det gjelder den flekken på fisken din er det litt vanskelig å si. Kan være at den bare har skrapt borti noe, og det vil helse etterhvert.
Bare fortsett med vannbytter, så ordner det seg nok etterhvert
Postet 16.10.12 kl 13:29